user icon
user icon

Hamilton: "F2-auto's klinken beter dan F1, dat kan niet"

  • Gepubliceerd op 06 dec 2017 14:27
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-coureur Lewis Hamilton doet een dringend beroep op Formule 1-eigenaar Liberty Media om het geluid en het racen in de koningsklasse van de autosport te verbeteren. Op dit moment legt de Formule 1 het op die aspecten namelijk af tegen de Formule 2, terwijl het toch andersom hoort te zijn. Hamilton sprak daar bij de BRDC Awards zijn verbazing over uit.

"Coureurs willen altijd net zo dicht achter een ander kunnen rijden als ze vroeger in de karts konden", begon de viervoudig wereldkampioen Formule 1. "Karten is nog altijd de beste vorm van racen omdat je vlak achter een andere deelnemer kunt rijden. Dat gezegd hebbende, de Formule 1-auto's van dit jaar waren de beste wagens uit de geschiedenis van de sport."

"Voor de volgende stap moeten Ross Brawn, Chase Carey en de teams ervoor zorgen dat de volgende generatie bolides voor 2021 en daarna nog meer gericht is op pure snelheid en puur racen. Ik hoop dat ze de wagens luider maken, en ze zouden bredere banden kunnen introduceren. Jackie Stewart reed vroeger met brede banden, waarom rijden wij dan met smalle bandjes? En misschien wat minder downforce, zodat we dichter achter een ander kunnen rijden."

"Er bestaat namelijk geen excuus voor dat de GP2, Formule 2 of hoe je het ook wil noemen luidere auto's heeft en beter klinkt dan de Formule 1, en de races daarin beter zijn en de coureurs daarin wel vlak achter elkaar kunnen rijden. Dat is onaanvaardbaar. Die omstandigheden moeten we in de Formule 1 zien te creëren zolang we nog sneller zijn dan de overige klasses."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • walter33

    Posts: 565

    Hamilton is niet alleen 4 keer wereldkampioen,hij slaat ook tekens weer de spijker op de kop,klasse gozer.

    • + 16
    • 6 dec 2017 - 14:35
    • Goeiemorgen! Lekker geslapen onder je Hammertime-dekbed?

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 14:42
    • Kubica

      Posts: 3.523

      Walter heeft toch gewoon gelijk!

      • + 12
      • 6 dec 2017 - 14:48
    • @verstoppen, wow, das een binnenkomer zeg, die hadden we nog niet gehad.


      /sarc off

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 14:50
    • Heeft niks met een Hammertime dekbed te maken. Lewis heeft gewoon gelijk qua geluid en close racing zonder je banden te slopen door een gebrek aan downforce. Ook de 3 motorenregel gaat ervoor zorgen dat er veel berekender zal worden gereden (ook in de VT's) en dat is icm met die waardeloze gridstraffen een hele slechte zaak!

      • + 4
      • 6 dec 2017 - 14:51
    • Nou in mijn ogen spreekt hij wartaal. Lees even mee: karten is de beste vorm van racen omdat je vlak achter een een andere deelnemer kan rijden. Dat gezegd hebbende, dit jaar waren de beste F1 auto's ooit! Hebben we niet iedereen steen en been horen klagen dat je niet meer kon inhalen omdat ze niet vlak achter de tegenstander konden rijden. O ja misschien wat minder downforce en bredere banden, zodat we dichter achter een ander kunnen rijden. Hebben ze dit jaar niet al bredere banden gekregen, of was dat Lewis nog niet opgevallen? De beste F1 auto's ooit, maar de F2 auto's waren toch stiekem beter.

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 15:16
    • szixxx

      Posts: 4.750

      Kan Hamilton wel gelijk hebben maar zijn werkgever gaat natuurlijk wel dwarsliggen

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 15:34
    • Richten op pure snelheid en minder downforce is wel een vrij lastige combi hoor..

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 15:34
    • Roel79

      Posts: 124

      Inderdaad een beetje een warrig verhaal. Neemt niet weg dat hij volkomen gelijk heeft in de essentie van zijn verhaal.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 15:46
    • Hamilton heeft m.i. helemaal gelijk en weet steeds weer te verkondigen wat er bij de meeste F1-liefhebbers leeft.

      • + 2
      • 6 dec 2017 - 17:16
    • nou niet telkens... hij slaat m ook nog wel eens mis met een leuke tweet waarbij hij 3 jaar te laat is!

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 19:51
  • Tom

    Posts: 378

    Amen.

    • + 2
    • 6 dec 2017 - 14:40
  • En dat voor een FRACTIE van al het geld dat f1 teams verbranden.
    Al vaker geroepen uiteraard..laat de f1 zoiets zijn als de f2 maar dan een seconde of 8 per ronde harder. Dan kun je duidelijk verschil zien.
    Geluid en snelheid zijn een onlosmakelijk iets voor een mens schijnbaar.

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 14:49
    • Je discrimineerd naar de FE.. oh nee wacht, die gaan niet eens hard.

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 15:00
    • @TINUS TUSSENGAS Je bedoelt de formule eenheid AKA indycar, Formule 2, ex Renault Worldseries, etc...

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 15:22
    • Leg dat maar uit aan de fabrikanten die andere belangen hebben. Wie betaald, bepaald. Leuk of niet...

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 22:09
  • chao

    Posts: 929

    Ben geen Hamilton fan , maar hier slaat hij de spijker op de kop.

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 15:06
    • Moet je dan fan zijn of niet wanneer iemand gelijk heeft...

      • + 3
      • 6 dec 2017 - 16:12
  • Hm, de kat van de buren klinkt al beter dan de F1

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 15:24
    • Als m’n schoonmoeder kwaad is, is het net een ouwe Cosworth-motor die op ploffen staat.

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 17:21
    • @LARRY , je weet wat je moet doen wanneer je schoonmoeder in de achtertuin staat te wankelen?

      • + 0
      • 6 dec 2017 - 20:43
  • De Golf van de buren, met een lekke pijp, klinkt ook niet slecht (komt alleen niet vooruit, maar goed)...

    • + 1
    • 6 dec 2017 - 15:31
  • Na ja, als hij daar nu als eerste mee kwam, heeft nu wel de indruk dat hij gewoon iedereen na praat,,, want dit vindt ook bijna iedereen ...

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:32
    • Jij denkt dus dat hij gisteren heeft gezegd.....

      • + 1
      • 6 dec 2017 - 16:13
    • @Bschuit. Het is algemeen bekend wie er als eerste mee kwam...

      Dank u!

      • + 3
      • 6 dec 2017 - 17:26
  • Nog bredere banden? Daar gaat de droom Zandvoort... dan passen er helemaal geen 2 wagens meer naast elkaar... ;)

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 15:33
  • M Benz

    Posts: 1.152

    Precies!! Spijker op zijn kop idd, en hopelijk word er nu niet alleen naar geluisterd maar ook naar gehandeld. Maar ik vrees het ergste als ik, ook op deze site, vandaag lees dat herr Toad 1 motor wil voor F1 en LMP1.............waar is deze man in hemelsnaam mee bezig? Daar zitten we dus nog 4 jaar aan vast, wat een horror!!

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 16:28
    • Mijnheer Todt is bezig 'zijn' FE te promoten waarbij de F1 en WEC in elkaar op moeten gaan. FE moet de koningsklasse worden in zijn optiek vrees ik. Waar het meeste geld én politiek gewin te halen is, kun je heren zoals Todt vinden.

      • + 0
      • 7 dec 2017 - 16:58
  • Hamilton werkt in zijn vrije tijd bij de Stichting Open Deur.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 18:08
  • Doe is gek f1. Maak een electrische turbo, of supercharger
    Geen gerem in de uitlaat en toch extra turbo druk
    Techniek bestaan al. Maar zal voor geluid een wereld van verschil zijn.


    Sterker nog de turbo is al electrisch ivm een motortje erop zit.

    • + 0
    • 6 dec 2017 - 21:12

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar