'FIA akkoord met nieuwe motorreglementen voor 2013'
- Gepubliceerd op 04 dec 2010 21:07
-
31
- Door: Robin Smeets
Het plan dat de FIA goedgekeurd zou hebben is de overgang naar 1.6 liter vier cilinder turbo's met brandstofrestricties. De nieuwe motor zou daarnaast een efficiënt energy recovery-systeem bevatten. Grote teams als Ferrari waren eerder tegen het plan, maar een woordvoerder van het Italiaanse team verklaarde vandaag: "Er is een overeenkomst en waneer die er is beginnen teams er al aan te werken. Ik zou dan ook zeer verrast zijn als het plan uiteindelijk niet goedgekeurd wordt." De World Motorsport Council moet de plannen nog goedkeuren, maar dit wordt waarschijnlijk de komende dagen gedaan.
Grote motorenleveranciers waren eerst tegen het plan van de nieuwe motoren net als Bernie Ecclestone. "We hebben een goed reglement wat betreft de motoren. Waarom zouden we dat gaan veranderen? Het kost miljoenen en de kans bestaat dat er dalijk één fabrikant een groot voordeel door krijgt."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (31)
Login om te reagerenPosts: 10.412
laat maar janken die turbo..
Posts: 12.432
Die turbo gaat niet janken, hooguit een beetje snikken. Het onderliggende idee is om uiteindelijk ook het aantal pk\'s terug te dringen, daarna komt het \"probleem\" van het geluid dat zo\'n motor maakt(niet goed voor flora en fauna)...daar willen ze naar toe, en dan kan het VW concern het Seat blokje als wereld motor invoeren. Met voor iedereen een andere sticker op het blok voor de eigen identieteit. Daarna komt er een standaard chassis en iedereen krijgt een ander kleur verf om op de auto te smeren, zodat de Fans hun eigen teams kunnen zien. Zeg maar het A1GP model.Lekker goedkoop en zelfs jou buurman zou een team kunnen beginnen.
Posts: 1.966
Ik ben er sceptisch over en heb liever ouderwetse V10 of 12 blokken met zo veel mogelijk revs...Maar ja, vooruitgang of iig nieuwe technieken moeten ook een kans krijgen, dus ik benieuwd hoe deze grote verandering door de Fia nu weer uit gaat pakken.
Posts: 12.432
Nathie
Voor nu dan he die 650pk...ook dat willen ze gerust in de nabije toekomst terug brengen. Hebben ze uiteindelijk in het zeer recente verleden gedaan met het aantal cilinders etc.
Posts: 12.432
Sorry, mijn post was voor hieronder bedoeld.
Posts: 1.725
turbo-motoren met 500 pk kan je ook ouderwets noemen, Renault reed er nl. mee rond in 1979. Dat was een 1,5 liter V6. Behaalde zijn eerste overwinning in een van de mooiste F1 races ooit, nl. de GP van Dijon 79.
Posts: 7.177
1.6 in formula 1 kom op zeg:S
Posts: 10.412
met turbo die gaan echt wel.
Posts: 2.885
De 1½ liter turbo van BMW leverde in de jaren \'80 anders wel 1300 pk in kwalificatietrim. Of ten minste, de meter voor het meten van het vermogen ging maar tot 1200 en hij sloeg er overheen. Ze schatten 1300 pk. En toen waren het ook geen sullige wagentjes, die Formule 1-auto\'s!
Posts: 1.966
@Red...Enige verschil is dat ze er nu een limiet van 650pk aan willen verbinden :-(
Posts: 12.432
Nathie
Voor nu dan he die 650pk...ook dat willen ze gerust in de nabije toekomst terug brengen. Hebben ze uiteindelijk in het zeer recente verleden gedaan met het aantal cilinders etc.
Posts: 26
Gewoon een 6 liter W32 in die F1, gaan met die bak! Gelukkig niet echt realistisch. Ik vind het een goede ontwikkeling, meer powe uit een kleinere motor en een focus op efficiëntie, misschien wordt F1 dan weer een interessante vernieuwende sport.
Posts: 271
Klinkt goed laat maar komen.
Posts: 1.092
Hoe help ik f1 naar de klote. Doelstelling van de FIA is geen kostenbesparing maar om van de f1 Mariokart te maken.
Overigens zijn alle maatregelen erg tegenstrijdig met hun eigen beleid. Hoeveelheid kosten die motorleveranciers besparen door kleinere motoren te bouwen is vrij beperkt. Om de zoveel jaar ontwikkelen van een steeds nieuwe type motor kost veel en veel meer geld. Ook deze kosten worden doorberekend aan de kleinere teams.
In de voetballerij houden ze zoveel regels in tact. Maar in de f1 is het traditie geworden om jaarlijks iets te veranderen.
Hou eens een keer op!
Posts: 5.397
FIA, FOM, WMSC, het is gewoon allemaal corrupte shit man. Net zoals de FIFA. Die mensen zijn allang niet meer geïnteresseerd in de sport. Gewoon een stel zakkenvullers die kijken hoe ze op de langere termijn méér geld kunnen verdienen. Er wordt gewoon NOOIT geluisterd naar de fans. Fans zijn Tilke zijn circuits zat. Toch bouwt hij ieder circuit. Fans willen V10 of V12 motoren. Wat krijgen ze? V4 motoren. Wanneer wordt eigenbelang eens opzij gezet voor wat de fans graag willen?
Posts: 12.432
Dat eigen belang wordt nooit opzij gezet omdat iedereen in zijn eigen straatje denkt en zijn vet betaalde positie wilt behouden. Dat zie je ook in het voetbal en andere sporten en is zo oud als de mens zelf.
Posts: 507
1.6 turbo lijkt me niet verkeerd,maar laat het dan kwa ps\'s rond de 800 zitten
Posts: 1.725
Ik snap de commotie niet goed... een turbo motor met 650 pk is meer dan prima. Het gaat heus niet van die motoren afhangen of er wat te beleven valt of niet. Daarvoor moet men de circuits en/of de aerodynamica aanpakken.
V12\'s gaat hem toch enkel om het geluid, en dan kan je evengoed de zoekterm \"1994 Scuderia Ferrari F1 V12\" in YouTube plaatsen.
Posts: 11.414
Snap het inderdaad ook niet zo. Het gaat toch om het racen en of ze dat nou met 12, 10, 8 6 of 4 cilinders doen maakt dan toch verder niet zoveel uit? Als je langs de baan zit zit je tegenwoordig toch met doppen in. Het geluid van een F1 motor is in alle redelijkheid al sinds de jaren 90 niet mooi meer te noemen. Daar zijn de toerentallen gewoon veel te hoog voor.
Persoonlijk zou ik wel liever zien dat ze meer vermogen en minder downforce krijgen. Maar ach.
Posts: 1.308
nu, een 1.6 is ook al een fijne motor hoor. Ik ben ees een stukske meegereden in de nissan juke 1.6dig-t, met de garagist, een kameraad van me. Da dingske trekt en bolt pas goed. EN DAT ZONDER LAWAAI TE MAKEN. Ik dacht da ik in een vliegmasjien zat .
Posts: 10.412
krijgen we dit www.youtube.com/watch?v=RwusoutpEpk mijn stief pa had ook zon ding zelf heb ik tijdje in de standaard klasse gereden.
Posts: 2.567
Ik zou liever een twee-weg keuze: 1.6 4-cilinder turbo vs 1,8 V6 atmosferische Ones. Het moet racen interessanter en te verminderen dat deze trend zich over-standaardisatie van F1 auto\'s.
Posts: 39
Als ze de Formule 1 innovatief willen houden kwa motor dan moeten ze de huidige reglementen afschaffen en alleen restricties stellen aan de hoeveelheid brandstof die je tijdens een race mag gebruiken, de CO2 uitstoot en een geluidsnorm.
Posts: 405
Ik snap de reacties hier niet echt. Tuurlijk is Formule 1 stoer en fantastisch maar voor de \"het ultimum\" moet je niet bij de Formule 1 zijn.
Posts: 11.414
Waar dan wel?
Posts: 866
Nou,Ik denk dat het prima is...mischien net een paar pk\'s meer dan die 650...in de vorm van een super Kers wat gedurende een langere tijd bijvoorbeeld een 100 pk erbij gooit.
En dan plus/minus 700 pk standaard uit de motor met dubbele turbo dus dan toch 800 pk uit een 1.6 kunnen halen.
De F1 moet natuurlijk wel de Maatstaaf blijven voor techniek die op de openbare weg gecopieerd gaat worden. En met de huidige motoren zie ik nou niet dat mijn buurman ook een 2,4 liter v8 in zijn automobiel heeft liggen. een 1600 spreekt tot de verbeelding. want daar rijden er hier genoeg van hier in Belgie. en de rest van de wereld.
Ik hoop zelf dat ze het Groundeffect (maar niet te extreem) gaan herinvoeren en bijvoorbeeld grotere velgen
(zal uiteindelijk wel moeten want er moeten ook grotere remmen komen als ze mischien koolstofremmen zullen gaan verbieden) Dit zou direct het lelijke uiterlijk van de wagens van nu aan moeten passen. en welke serieuze racewagen rijdt er nog op kleine 10 inch achtige velgen?
De F1 moet met zijn tijd mee en de F1 gaat alleen maar over TV rechten,voorbeschouwing nabeschouwing dus moet het op TV gewoon spannender worden!!
het merendeel volgt het op TV dus dan is het
het belangrijkst dat de sport voornamelijk op TV spannender wordt.
Ik hoor hier mensen over geluid en gevoel en de Ferrari v12en maar ben benieuwd wie deze motoren in het echt heeft gehoord of alleen op Youtube.
Ze moeten de F1 spannender maken,groener (het is een tijdsbeeld) en interessanter voor de kijker.
Posts: 2
Binnenkort kunnen we met z\'n allen naar de GP3 gaan kijken dat zijn ook zulke turbo motoren...
Formule 1 staat voor technologie en innovatie dat later op personen wagen\'s zullen staan. Buiten mijn weten hebben het merendeel van de gewone wagen al turbo\'s :-)
Posts: 11.414
GP3 gebruikt een motor met 280pk ...
Smarts gebruiken (standaard) ook een turbo. Gaan die dan alleen daardoor net zo snel als een F1 wagen? Niet echt he?
Posts: 207
tja, reageer ik gelaten.
De dagen dat men nog naar de \"fans\" luisterde, zijn helaas al lang vervlogen.
Ik denk met weemoed terug aan de jankende 12 cylinders van Ferrari.
Inderdaad,..... vroeger was echt alles beter.
Ben bang dat dit het einde word van F1 zoals we het kenden.
De Groenen nemen het over !!!
Voor mij persoonlijk hoort de F1 een platform van techniek te zijn, en geen politiek geregeerd lichaam.
Those where the days, zucht !!!
F1, R.I.P.
Voldemort.
Posts: 18.535
Wanneer luisterde F1 dan naar de fans? In de F1 zijn er altijd regels tegen vernieuwing ingevoerd.
Posts: 265
Laat maar komen die 1.6 TDI whahaaha