Proton met Renault in gesprek over gedeeltelijke overname
- Gepubliceerd op 03 dec 2010 13:53
-
7
- Door: Robin Smeets
Managing Director van Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, vertelde tegen de Maleisische krant The Star dat Proton in vergevorderde gesprekken is met Renault om een aandeel van 25 procent te kopen in het team. "Dat is inderdaad de bedoelding", bevestigde hij. "Er zal snel een beslissing worden gemaakt."
"We zijn dichtbij een overeenkomst, maar we zullen nog enkele dagen geduld moeten hebben", zo ging Zainal verder. "Het is nog te vroeg om te zeggen hoeveel procent we precies in het team zullen nemen, maar we moeten in een positie komen te staan waarbij we ons merk kunnen controleren."
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Team Verstappen staat voor enorme uitdaging
Het team van Max Verstappen gaat aankomend weekend op jacht naar succes in de 24 uur van Spa-Francorchamps. Terwijl V...
23 jun 2026 07:36 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (7)
Login om te reagerenPosts: 917
Ik zou het pas mooi vinden als zij dan het team Team Lotus willen noemen, Fernandez de rechten terugverkoopt aan David Hunt en hij er met een aantal advocaten COMPLEET overheen walst. Wat een stelletje domoren daar bij Proton.
Die nieuwe range modellen van Lotus Cars worden veel mensen die ik ken niet echt warm van. Toch toevallig dat de paar Lotus fans die ik ken, zweren bij wagens zoals de Europa en de oude Esprit.
Blijven rare jongens, die Maleisiërs.
Posts: 1.650
Ik vind dat ze gelijk hebben ! De nieuwe modellen zijn schitterend en eindelijk LOTUS waardig. Die lichtgewicht Elise wagentjes met Toyota motor rijden welliswaar goed maar zijn geen supercars. Lotus is eindelijk goed bezig vind ik.
Met Renault samen kunnen zij direct in het midden of aan de top van de grid komen. Met Fernandes is dat nog maar de vraag.
Ik ben natuurlijk een Ferrari fan maar heb altijd een zwak gehad voor Lotus en daarom vond ik het ook verschrikkelijk toen Gascoyne en de zijne, de pretentie hadden om de 500ste race te vieren. Dit was een heel slechte en arrogante zet waardoor ze bij mij elke vorm van sympathie kwijtspeelden. Ze zijn wel goed bezig denk ik maar daat neemt niet weg dat ze met andermans veren niet moeten gaan pronken.
Posts: 1.966
Dit wordt nog een sterk staaltje duw en trek werk tussen Proton en Lotus F1...(zie ook opmerkingen hierboven).
Posts: 165
Naast Force India, nu mogelijk ook een (semi-) Force Malaysia op de racebaan : Met het verschuiven van het mondiale economische zwaartepunt, richting de Asian Tiger- economie-en, is dit waarschijnlijk nog maar het begin van een langdurige invasie in de F1 sport vanuit het Verre Oosten.
De meeste autorace-circuits van die landen zijn overigens al enige tijd ingekalenderd door organisator Ecclestone, dus de wegen zijn dus al letterlijk geplaveid voor de komst van nog meer Asian-teams.
Het zal tegelijkertijd door deze ontwikkeling voor coureurs van alle continenten, nog moeilijker worden, om een stoeltje bij een F1 team te bemachtigen, omdat het aantal rijdersplaatsen vooralsnog natuurlijk gewoon ongewijzigd zal blijven.
Misschien groeien wij daardoor op den duur toe, naar een wijziging van de organisatie-formule van de Formule 1 sport...
Posts: 1.650
Ja wij worden de ontwikkelingslanden als het zo doorgaat. Ik geloof dat ze nu drie keer zoveel miljardairs hebbenin China dan vorig jaar !
Het economisch zwaartepunt ligt voor goed ginds !
Posts: 830
Tja Giro 555 stort voor de arme mensen in Europa.
En inderdaad, als het zo door blijft gaan met de eurolanden zoals Griekenland Ierland Spanje en Portugal.
Posts: 5.792
Lotus gaat helemaal terug in de tijd omdat ze vroeger ook al met renault samen werkte.Toch vind ik wel dat dat gelul van wie de naam mag gebruiken snel opgelost moet worden want nu is het verwarrend.