user icon
user icon

Horner: "Vijf motoren voor 21 races lijkt me logischer"

  • Gepubliceerd op 24 nov 2017 14:56
  • comments 18
  • Door: Rob Veenstra

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner heeft nogmaals zijn verwondering uitgesproken over het feit dat coureurs volgend jaar maximaal drie motoren mogen verbruiken. De kalender dijt uit naar 21 races, maar het aantal toegestane exemplaren neemt juist verder af.

Dat slaat helemaal nergens op, stelt Horner in gesprek met Channel 4. "Dit is gewoon gekkenwerk! We hebben dit jaar zes exemplaren van bepaalde onderdelen nodig gehad, als ik het me correct herinner. Eerlijk waar, het is stompzinnig dat we maar drie motoren voor een heel seizoen mogen gebruiken, en dat met meer races. Want op deze manier bespaar je echt geen geld."

"Ik denk dat niemand die stortvloed aan grid penalty's wil zien die we dit jaar hebben gezien in de Formule 1. We slaan de financiële zorgen echt niet in de wind, maar met 21 races zou een maximum van vijf motoren veel logischer en verstandiger zijn."

Over de motorensituatie bij Red Bull Racing voor dit weekend in Abu Dhabi, zei Horner: "Onze mensen zijn met oude en gebruikte onderdelen naar Yas Marina Circuit afgereisd. Als we vandaag overleven zonder dat we iets aan de aandrijflijn moeten vervangen, komen we in een betere uitgangspositie voor zaterdag en zondag. Hopelijk kunnen we dan minder voorzichtig zijn met de motoren."

Reacties (18)

Login om te reageren
  • Mij ook.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 15:25
  • Ik ben voorstander van 1 motor per weekend, volledig belasten en daarna weggooien.

    • + 3
    • 24 nov 2017 - 15:27
    • Dat ben ik ook met je eens, maar ik ben bang dat dit wel een dure grap zal worden, wanneer de motoren niet goedkoper worden.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 15:35
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Ik vind dat dat voor de hele auto moet gelden. Gewoon 1 x racen, dan weggooien. Of op een vuilnisbelt achterlaten.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 16:06
    • BRM

      Posts: 578

      Mee eens, 21 races dus 21 motoren. Om kosten te besparen gaan we terug naar ongeblazen veel cilinders zonder stofzuiger techniek. Goedkoper, sneller en leuker. Iedereen blij.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 16:31
    • vt250efi

      Posts: 44

      In de tijd van een motor per wedstrijd hadden ze ook nog kwalificatie motoren die na de kwalificatie rijp voor de sloop waren. Mooie tijd die van mij terug mag komen

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 19:32
    • Alle Cosworth-motoren uit de jaren ’70 en ’80 terughalen uit de musea, dat moeten er genoeg zijn om het hele F1-circus een jaartje mee te laten rijden, en ploffen...

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:34
  • shag

    Posts: 216

    Ff offtopic.

    Hebben er meer mensen last van dat die filmpjes onderaan automatisch beginnen af te spelen op.groot scherm? ( op de foon dan )

    Zwaar irritant iig als je halverwege bent met lezen en plots dat filmpje oppopt grrrr

    • + 1
    • 24 nov 2017 - 15:33
    • yblokdijk

      Posts: 234

      Idd mega irritant! Sinds 2 dagen is het.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 15:54
    • wibi

      Posts: 3.829

      Tsja...van dat wegklikken word ik ook niet vrolijker!

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 16:24
  • Raye34

    Posts: 104

    Kwalificatie motoren invoeren,bijv. 2 per seizoen en 3 motoren voor de race.
    Zo heb je uiteindelijk wel 5 motoren per seizoen....

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 16:25
    • BRM

      Posts: 578

      Te ingewikkeld, de sport heeft naar mijn mening juist minder regels en beperkingen nodig.

      • + 1
      • 24 nov 2017 - 16:32
  • Een stortvloed was het voor velen dit seizoen helaas al, volgend seizoen verwacht ik een Tsunami aan gridstraffen.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 19:01
  • Montfort

    Posts: 477

    Zou wel een grap zijn als alle teams besluiten volgend jaar in de eerste race na iedere VT sessie een nieuwe motor plaatsen, en allemaal evenveel gridstraffen nemen en dan toch over 6 motoren beschikken.

    Maar gaat niet gebeuren, alleen Renault en Honda hebben de grote problemen met betrouwbaarheid, voor Mercedes en Ferrari levert deze regel waarschijnlijk een voordeel op.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 19:28
    • Vooral Mercedes, met dank aan Ferrari.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 19:35
  • Formule 1 was toch voluit race en soms ploffen.
    Nu gaan we weer rekensommen krijgen t.a.v. penalty's en zuinige afstellingen om o9nderdelen te besparen.

    Hebben we eindelijk een paar rijders die de strijdbijl opgegraven hebben en er voor gaan, krijgen we te maken met steeds stompzinnigere regels.

    • + 0
    • 24 nov 2017 - 20:08
    • Yep, Hamilton heeft al haarfijn de vinger op de wond gelegd en hij rijdt nog wel met een Mercedes-motor.

      • + 0
      • 24 nov 2017 - 21:42
  • Dikkedop

    Posts: 694

    Beetje off-topic: Wat ik ff niet snap... ik dacht altijd dat Ferrari het enige team met veto rechten was. Nu blijkt dat McLaren dat ook heeft en gebruikt dat (terecht) voor die lelijk vin.

    Heeft rbr geen veto?
    Indien wel... waarom gebruiken ze die niet?
    Indien niet.... waarom niet?

    Heb er al wel naar gezocht maar uiteraard komt dan alleen Ferrari naar boven, wie weet hier meer van?

    • + 0
    • 25 nov 2017 - 07:38

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar