user icon
user icon

Toto Wolff: "De beste vierde plaats die ik ooit gezien heb"

  • Gepubliceerd op 14 nov 2017 12:30
  • comments 54
  • Door: Rob Veenstra

Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff heeft de loftrompet gestoken voor coureur Lewis Hamilton. De Brit herstelde zich zondag in Brazilië van een fout in de kwalificatie op Interlagos. Hij startte vanuit de pitstraat en finishte nog als vierde. Wolff is onder de indruk van het optreden van Hamilton.

"Voor mij was dit de beste vierde plaats die ik ooit heb gezien heb", begint de Mercedes-motorsportbaas. "Als je bedenkt dat Lewis vanuit de pitstraat startte en slechts 5,4 seconden achter de winnaar over de streep kwam, dan was het een verbluffend optreden van hem."

"Ik denk dat hij de race had kunnen winnen. Lewis was de snelste man op de baan. Al mogen we niet uit het oog verliezen dat Sebastian Vettel het tempo enigszins gedrukt heeft, afgezien van de laatste ronden. Dus we hebben waarschijnlijk niet de werkelijke race gezien."

"Toen we het 's ochtends bespraken, dachten we niet dat een vierde plek zonder safety car mogelijk zou zijn. Er was een safety car-periode aan het begin en dat kwam ons wel goed uit, maar het verschil in performance met Ferrari was te klein om meer dan dit te presteren."

Reacties (54)

Login om te reageren
  • Rare laatste alinea?

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 12:34
  • 919

    Posts: 1.781

    Wat een gladde aal toch die Toto, de beste 4e plaats die ik ooit heb gezien, werkelijk tenenkrommend.
    Hamilton heeft veel mooiere races op zijn naam staan, en als Toto dat niet ziet moet hij dringend naar de opticien.

    • + 8
    • 14 nov 2017 - 12:38
    • Hij heeft het ook over de 4e plaats van Lewis....en daar zijn er niet zoveel van.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 12:42
    • Niet zo moeilijk in de snelste auto, je hebt gelijk 919, zelfs enigzins teleurstellend dat ie Raikkonen op het einde niet voorbij kwam. En ja, zijn bande waren niet meer optimaal maar ja...... bummer.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 12:49
    • 919

      Posts: 1.781

      "Hij heeft het ook over de 4e plaats van Lewis...."

      Ehm... Nee, dat verzin je

      • + 3
      • 14 nov 2017 - 13:00
    • Precies Dutch, dat verzin je zelf even bij.

      De beste 4e plaats ooit, lekker gekleurd betoog weer Toto. Of zou Toto ook nog niet zo lang F1 volgen?

      • + 2
      • 14 nov 2017 - 13:21
    • "Hamilton heeft veel mooiere races op zijn naam staan, en als Toto dat niet ziet moet hij dringend naar de opticien"

      Over welke race denk jij dan dat hij het heeft.....je wilt gewoon goedkoop scoren bij je vriendjes.

      • + 2
      • 14 nov 2017 - 13:25
    • 919

      Posts: 1.781

      Ik zou even het artikel lezen DutchF1, Toto heeft het over de beste 4e plaats die hij ooit gezien heeft, de toevoeging dat hij over Lewis sprak komt nergens aan te pas, dat verzin je er zelf bij.

      Je persoonlijke aantijging en de aanzet tot moddergooien laat ik maar even voor wat het is, je siert hier voornamelijk jezelf mee.

      • + 5
      • 14 nov 2017 - 14:13
    • rickf1

      Posts: 1.615

      Het begrijpend lezen van @919 is het beste verzorgd. @DutchF1 moet nog een beetje oefenen.

      • + 4
      • 14 nov 2017 - 15:03
    • A.I.F1

      Posts: 1.080

      Neem het Dutchf1 niet kwalijk hij heeft een zilveren bril op... ;-)

      • + 2
      • 14 nov 2017 - 15:50
    • snailer

      Posts: 2.967

      RickF1, over dat begrijpend lezen...
      Daar heb je wel gelijk over. Echter heeft Wolf nergens gezegd dat HAM geen mooiere races op zijn naam heeft staan. Dat stukje heeft 919 er bij verzonnen. Ex-equo (of hoe spel je dat) voor wat betreft begrijpend lezen tussen 919 en DutchF1. Het maakt mij verder niet uit.

      Als je puur naar deze race kijkt, dan heeft HAM deze race naar mijn idee absoluut niet uitgeblonken: Te vaak blokkerende wielen. Te vaak onder/overstuur momenten. Dit is de reden vermoed ik dat hij er niet meer voorbij kwam bij RAI. Daarbij heeft HAM niets anders gedaan dan onder DRS de power van zijn motor gebruiken. Op dat vlak was het dus ook niets bijzonders.

      Ik ben het uiteindelijk dus toch met 919 eens. Niet de sterkste 4de plek ooit (Hoewel 919 dat niet specifiek heeft gezegd), niet de sterkste race van HAM.

      Off topic: Als HAM al niet op zijn best was, dan zegt dat nog meer over Bottas. Hij mag echt blij zijn dat hij al een contract heeft voor 2018. Als ik Bottas was zou ik geen vakantie nemen en de hele winter knetterhard leren en trainen.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 16:25
    • rickf1

      Posts: 1.615

      @Snailer
      Ik probeerde een kwinkslag te maken aan een discussie die dreigde te ontaarden.

      "Echter heeft Wolf nergens gezegd dat HAM geen mooiere races op zijn naam heeft staan. Dat stukje heeft 919 er bij verzonnen."
      Dat heeft Wolff niet gezegd, maar @919 beweert ook niet dat Wolff dat gezegd heeft.
      Daarom is het geen gelijkspel.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 16:35
    • snailer

      Posts: 2.967

      Met respect, RickF1. 919 suggereert het duidelijk met "als Toto dat niet wil zien".

      Maar goed. Het gaat er om dat ik vind dat 919 gelijk heeft en dat het niet de allerbeste race van HAM was.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 18:37
    • 919

      Posts: 1.781

      Mocht ik (bewust) de suggestie gewekt hebben dat Toto gezegd zou hebben dat het Hamilton zijn mooiste race was. dan had ik Toto iets verder gestuurd dan de opticien. :)


      wat een gedoe allemaal ;)

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 20:14
    • Eens, heb Lweis wel eens mooiere races zien rijden met meer spectaculaire inhaalacties

      • + 0
      • 17 nov 2017 - 09:26
  • Toto jongen, fanboy, gaatie lekker? ;-)

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 12:40
    • Dat is het niet @Bill, die Wolff heeft gewoon heel veel races niet op zitten letten.

      Niki moest ’m steeds vlak voor de finish wakker knuffelen met een Oostenrijks broodje slijm. ;)

      • + 3
      • 14 nov 2017 - 13:41
  • Zou ik ook zeggen als teambaas... Next.....

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 12:43
    • Als Max in een vergelijkbare situatie bij Red Bull zat zou hij Ricciardo en Marko erbij roepen en gedrieën zouden zij Horner keihard in zijn gezicht uitlachen.

      Gelukkig is Christian niet zo’n doorzichtige gladjanus.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 13:47
    • rickf1

      Posts: 1.615

      Ai... kan het niet meer vinden, maar Christian noemde Ricciardo op Sky de beste inhaler... of woorden die daar dichtbij in de buurt kwamen. Jammer dat ik het niet meer exact kan terugluisteren, maar behendig met woorden is hij wel degelijk.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 16:39
  • Polleken

    Posts: 889

    Max deed hetzelfde en daar hoor ik hem niet over .

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 12:46
    • rickf1

      Posts: 1.615

      Wanneer dan?
      Max begon of niet achteraan of werd geen vierde of deed het in minder rondjes.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 15:05
    • Max reed in Brazilië en China van P16 naar P3...op een natte baan. In Brazilië deed hij dat zelfs in 11 rondjes. Dat vind ik toch veel indrukwekkender.

      Lewis heeft het goed gedaan hoor, maar ik snap de hype niet zo. Na de 1e ronde was hij al 5 concurrenten kwijt. De overige inferieure auto's heeft hij met DRS op de rechte stukken ingehaald. Lewis is een geweldige coureur hoor, maar zo bijzonder was dit nu ook weer niet.

      • + 2
      • 14 nov 2017 - 16:20
    • Precies @Famke, en daarmee maakt die Wolff zichzelf weer belachelijk.
      Lijkt me voor Lewis ook niet fijn dat Toto dat roept want hij weet ook wel dat er meer bijzondere prestaties zijn verricht.

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 17:21
    • Vettel deed min of meer hetzelfde in Maleisië, al finishte hij wel op behoorlijke afstand van Verstappen. Verstappen zijn race in Austin was iets indrukwekkender omdat niet iedere concurrent op motorvermogen en DRS voorbij kon worden gereden.

      Maar misschien ziet Toto die race van verstappen als een 3e plaats. Niet de officiele uitslag, maar ik geef hem geen ongelijk.

      Brazilië 2016 en China 2017 was natuurlijk ook een 3e plaats voor Verstappen. Dus misschien telt dat niet.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 19:59
  • Hamilton heeft een strakke race gereden, maar dit is wel overdrijven 2.0. Hamilton kon zijn auto perfect laten afstellen want hij zou toch al uit de pitstraat starten. Hij had een gloednieuwe spec motor met nog meer vermogen, ongeveer 15pk. Hij had geluk met de Sc en begon de race eigenlijk als 14e. En de lay out van Inter Lagos is perfect om in te halen met de machtige Mercedesmotor.

    • + 1
    • 14 nov 2017 - 12:47
  • Vond de vierde plaats van Schumacher in de gp van Brazilië 2006 toch wat indrukwekkender. 10e gestart, terugval door een lekke band en vrijwel achteraan net voor de leidende Massa na een pitstop belanden. Om vervolgens als 4e te eindigen na een schitterende race was aardig indrukwekkend. Liet ie nog 1 keer zien wat hij allemaal kon in wat toen zijn laatste race leek. Maar ja, die zal Toto wel niet gezien hebben... of vergeten zijn.

    • + 5
    • 14 nov 2017 - 12:48
    • En die van Max in Austin was ook mooi... maar dat was eigenlijk ook geen 4de plaats;-)

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 12:48
    • Verstappen en Vettel hebben dit jaar ook al een mooie inhaalrace op hun naam staan..

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 13:00
    • Precies WalterWhite, en toen was het nog inhalen voor mannen. Niet met een knopje...

      • + 4
      • 14 nov 2017 - 13:23
    • @speedpupped toen kon je ook alleen inhalen indien je minder brandstof had of via een pitstop.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 13:48
    • Hele goeie @Walter!

      En @Speedpuppet heeft ook een keer gelijk. ;)

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 13:52
    • @WalterWhite En Schumacher had de beste auto onder zijn kont.. Dus zo indrukwekkend was dat nou ook weer niet.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 13:58
    • Ach F1fan, dat was toch totaal niet te vergelijken met hoe makkelijk het nu gaat....

      • + 1
      • 14 nov 2017 - 14:08
    • Niets anders dan Hamilton dus Formula One Fan.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 14:23
    • Cypher

      Posts: 2.115

      Eens. Dat was echt ongekend. Vond het niet erg dat hij het podium niet haalde, want vond hem altijd een arrogante zak, maar wat hij liet zien die race in 2006 was ongelooflijk.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 17:28
  • Ik vond verleden jaar de beste 3 de plaats het mooist van alle derde plaatsen. kolere Toto stop een pauw in zijn hol.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 12:50
  • Bewijst maar weer eens de bijzondere klasse van Hamilton...
    Al drie keer zonder functionele teambaas WK geworden.

    Ook Rosberg stijgt met terugwerkende kracht in m’n achting.

    • + 1
    • 14 nov 2017 - 13:57
  • Forzajost

    Posts: 70

    Heeft hij max in austin niet gezien dan? Dat was een vierde plaats die eigenlijk derde was. Lewis had een opgevoerde motor gekregen, omdat hij toch maar twee races hoeft te rijden.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 13:59
  • Rare jongens die teambazen...

    Gisteren nog die Arrivabene die de Bokito uithangt.
    Vandaag die Wolff die..., die zichzelf is.

    Horner is nog de enige verstandige teambaas, in ieder geval tot en met 2020...

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 14:40
    • Rimmer

      Posts: 7.010

      Horner werd hier anders het gekkenhuis in gewenst en voor volslagen idioot uitgemaakt toen hij zei dat ze in de tweede helft meer punten dan Ferrari wilden gaan halen.
      Voorlopig heeft Max 90 punten uit de laatste 5 wedstrijden en verslaat daarmee iedereen op de grid inclusief Hamilton. :)

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 15:15
    • rickf1

      Posts: 1.615

      RedBull haalde 6 punten meer in de laatste 5 races dan Ferrari (128 om 122).

      Niet heel indrukwekkend veel meer.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 16:45
    • Maar wel meer.

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 02:46
  • Caramba

    Posts: 5.786

    "De beste 4e plaats die ik deze week ooit heb gezien."
    Op naar de volgende week.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 16:39
    • ik heb bij de gp van Brazilië geen betere 4e plek gezien dan die van Lewis. Dus die credits krijgt hij van mij.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 17:04
    • p de startgrid wel @Jean...

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 18:14
  • sailor

    Posts: 8.985

    Is wel altijd wel wat met Hamilton als hij zijn titel eenmaal heeft gewonnen , in 2015 won hij ook niks meer na het behalen van de titel.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 16:56
    • Tja buit is binnen. Dus vanwaar nog rijden to edge. Beter alvast voorbereiden voor het nieuwe seizoen.

      • + 0
      • 14 nov 2017 - 18:02
  • mediF1

    Posts: 2.678

    Daar zal hij zeker gelijk in hebben want zoveel 4e plaatsen heeft Lewis niet op zijn naam staan . Maar hij zou ook net zo goed kunnen zeggen de slechtste 2e plek ooit van Bottas want daar zat helemaal niets in deze ronde.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 17:22
  • Bah die Wolff wat een eigenaardige vent soort geniale sociopaat, creepy.

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 17:29
  • Ja Toto, en meteen ook de slechtste tweede plek die we ooit hebben gezien!

    • + 0
    • 14 nov 2017 - 17:58
    • @Benny. De slechtste tweede plaats was m.i. die van Rubens Barricello in de GP van Oostenrijk 2002 toen hij vlak voor de finish Michael Schumacher moest laten passeren.

      • + 0
      • 15 nov 2017 - 02:54

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (35)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar