Coureurs review deel 6: Karun Chandhok - HRT

• Gepubliceerd op 29 nov 2010 12:58
  • comments 2
  • Door: Robin Smeets
In een 27-delige serie blikt F1Today terug op het afgelopen Formule 1-seizoen. Hierbij bekijken we het jaar per coureur. We beginnen de nieuwe week met de nummer 22 uit het kampioenschap, Karun Chandhok.

Karun Chandhok kwam in 2002 naar Europa om te racen in de Britse Formule 3. In 2005 reed de Indiër in de World Series by Nissan maar scoorde geen enkel punt. De carrière van Chandhok leek alweer dicht bij zijn einde, dus besloot hij zijn loopbaan een nieuwe impuls te geven in Azië. In 2006 won hij de Aziatische serie van de World Series en kwam daarna terug naar Europa.

In 2007, 2008 en 2009 reed Chandhok in de GP2 Series, maar zonder al te veel succes. Zijn eerste jaar beëindigde hij slechts op de vijftiende plaats overall, maar maakte wel zijn debuut in een Formule 1-auto. De Indiër verzorgde wat demonstraties voor Red Bull Racing. In 2008 wordt Chandhok teamgenoot van Bruno Senna. Terwijl de Braziliaan vice-kampioen wordt, komt Chandhok niet verder dan de tiende plaats in het kampioenschap. 2009 wordt nog teleurstellender voor Chandhok met slechts de achttiende plaats en teamgenoot Alvaro Parente die veel sneller is.

Chandhok werd na het vertrek van Giancarlo Fisichella en de promotie van Vitantonio Liuzzi bij Force India aangenomen als derde rijder. Het in 2010 debuterende Hispania Racing besloot in februari Chandhok te contracteren, zodat hij na enkele slechte seizoenen alsnog zijn Formule 1-debuut kan maken. De eerste race van het seizoen, de Grand Prix van Bahrein, draaide echter uit op een dramatisch begin van de Formule 1-carrière van de Indiër.

[LEFT_IMG=8200][/LEFT_IMG]Chandhok kan geen meter rijden in de vrije trainingen nadat het team ook tijdens de wintertests niet in actie was gekomen. Pas voor de kwalificatie in Bahrein heeft het team zijn bolide klaar en kan Chandhok zich kwalificeren. In de race moet hij zijn auto al na één ronde aan de kant zetten nadat hij was gespind over een hobbel in het circuit. De Indiër went echter snel aan de moeilijk bestuurbare en langzame HRT-bolide. Tijdens de kwalificatie in Australië hoefde hij nog maar één tiende toe te geven op de tijd van teammaat Bruno Senna.

In de race behaalde Chandhok zijn beste resultaat van zijn Formule 1-carrière met de veertiende plaats. In de regenachtige Grand Prix van Australië bleef Chandhok uit de problemen en kwam als veertiende, en laatste, aan de finish op vijf ronden achterstand. Een race later, in Maleisië, reed Chandhok zijn beste kwalificatie uit zijn Formule 1-loopbaan met de 22ste tijd. Hij finishte als vijftiende en eindigde een race later in de regen in China als zeventiende.

Tijdens de Grand Prix van Spanje moest Chandhok de strijd voortijdig staken na problemen met zijn ophanging. In Monaco reed de Indiër een sterke race en leek op weg naar opnieuw een veertiende plaats, totdat hij acht ronden voor het einde van de race uit de race gebeukt werd door Lotus-coureur Jarno Trulli. De Italiaan probeerde een do-or-die actie in Rascasse, maar belandde bovenop de HRT van Chandhok.

In de daaropvolgende races bleek Chandhok de snellere van de twee HRT-coureurs te zijn. Bruno Senna werd voor de Grand Prix van Engeland aan de kant gezet door het team voor Sakon Yamamoto. Een race later kon Chandhok de race in Duitsland echter vanaf de zijlijn bekijken. De race in Silverstone zou de laatste Grand Prix zijn geweest van 2010 waarbij Chandhok in actie kwam, want Senna keerde terug en Yamamoto nam zijn zitje in. Een duidelijke reden voor het vertrek van Chandhok, die contractueel nog wel aan Hispania verbonden bleef, is er nooit gegeven.

Karun Chandhok heeft redelijk goed gepresteerd in zijn tien Formule 1-races bij Hispania Racing en[RIGHT_IMG=8557][/RIGHT_IMG] liet zien het tempo van teamgenoot Bruno Senna wel degelijk aan te kunnen, in tegenstelling tot het jaar 2008 in de GP2 Series. Het zal voor de Indiër echter een lastige zaak worden om in 2011 aan de bak te komen als racecoureur. Veel teams zitten al vol of hebben andere coureurs op het oog. Chandhok heeft aangegeven nog in gesprek te zijn met Force India, Lotus en HRT.

Statistieken Karun Chandhok 2010
Team: HRT
Races: 10