user icon

Ferrari pleit voor duidelijke regels voor beweegbare achtervleugels

  • Gepubliceerd op 29 nov 2010 09:36
  • comments 11
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-president Luca di Montezemolo kijkt gespannen uit naar hoe het experiment met beweegbare achtervleugels volgend jaar uitpakt. Het is de bedoeling dat coureurs als ze minder dan een seconde achter hun voorligger rijden in 2011 de stand van de achtervleugel aan kunnen passen om inhalen makkelijker te maken.

Het gedoe rond de dubbele diffuser van begin 2009 ligt echter nog vers in het geheugen bij Di Montezemolo en hij voelt weer een bui hangen. “Wat de achtervleugel betreft hoop ik dat we het seizoen beginnen met totale duidelijkheid van de reglementen. Ik maak me er geen zorgen over, maar de ervaringen van 2009 sudderen nog na.”

In 2011 keert ook KERS terug. Ferrari maakte vorig jaar gebruik van het systeem en hoewel het niet heel succesvol verliep heeft Di Montezemolo vertrouwen dat het nu beter zal gaan. “We starten met een solide basis. Ik denk aan het feit dat ons energie hergebruikende systeem aan het eind van vorig jaar zeer competitief was.”

Reacties (11)

Login om te reageren
  • Luca MontmetZeepolo. Altijd groot doen! máár als Ferraro gebruik gemaakt wordt door de zwakheid van de regels dan staat meneer als eerst te roepen. \"Wat zijn de regels toch duidelijk , niet normaal hoe duidelijk\".

    • + 0
    • 29 nov 2010 - 10:06
  • miauw

    Posts: 1.136

    Tja, ik snap wel dat Montezemolo zich bezorgd maakt, maar regels die alles afdekken bestaan niet. Er zal vast wel weer een heel slim iemand zijn die weer een maas in de regelgeving ontdekt en daar dankbaar gebruik van gaat maken.
    Wat betreft Kers is Ferrari net zo ver als McLaren denk ik, want op het eind waren ze inderdaad zeer competatief!

    • + 0
    • 29 nov 2010 - 10:07
  • En toch ben ik geen voorstander van zoveel regels. Toch de reglementen minder strak waren - jaren \'70 en \'80 bijvoorbeeld - waren de auto\'s mooier (in mijn optiek) en zag je nog wel eens een klein team dat een leuke vondst deed (jaja, Brawn...).

    Geef de mannen de ruimte en probeer niet door middel van regeltjes alles in te dammen.

    • + 0
    • 29 nov 2010 - 10:10
    • Wel 16 doden in die tijd.

      De budgetten zijn gewoon te hoog om alles vrij te laten. Ze moeten de snelheid uit die auto\'s halen anders vallen er nu ook weer doden en ze proberen het inhalen weer mogelijk te maken (aero verminderen).

      • + 0
      • 29 nov 2010 - 10:20
    • Ik ben het met u eens maar dan is het toch einde zoek voor Williams ,Sauber omdat de \"groote\" de middelen hebben om 24uur door te ontwikkelen.

      • + 0
      • 29 nov 2010 - 10:22
    • Daarom vond ik het voorstel van de FIA ook zo prettig: minder regels als je je aan een lager budget houdt. Natuurlijk werkt dat alleen als je dat collectief doet, anders krijg je twee verschillende klassen door elkaar heen.

      Het aantal doden heeft natuurlijk ook met de veiligheid van toen te maken. En toch zou ik het prettiger vinden als er wat minder regeldrang vanuit de FIA kwam...

      • + 0
      • 29 nov 2010 - 10:37
    • Klopt als je het kan inruilen voor minder budget zouden ze ook met best wat minder strakke regels toe kunnen. Althans dat lijkt me zo op het eerste gezicht. Wie weet loopt dat ook vreselijk uit de klauwen.

      Je zal toch altijd wel wat beperkingen over moeten houden qua motor vermogen of downforce levels.

      • + 0
      • 29 nov 2010 - 11:31
    • Natuurlijk moet je wel dingen vastleggen, maar ik heb de indruk dat de FIA een beetje regelziek is. Straks schrijven ze - bij wijze van spreken - nog voor in welke kleur je je auto moet spuiten...

      • + 0
      • 29 nov 2010 - 12:55
  • Was even vergeten dat dit Mario Kart gedoe al definitief was.

    • + 0
    • 29 nov 2010 - 10:21
  • Np-F1

    Posts: 917

    Eventueel kan het met software geregeld worden, waarbij alleen de FIA, dan wel een geautomatiseerd systeem, de mogelijkheid tot het aanpassen van de stand kan activeren?

    • + 0
    • 29 nov 2010 - 11:50
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik ben wel voor duidelijke regels en ik begrijp niet dat sommige mensen hier op tegen zijn terwijl die RB constant van vals spel beschuldigde dit jaar ivm de bodem/voor vleugel.Dat krijg je als de regels niet geheel afdekt worden.

    • + 0
    • 30 nov 2010 - 08:46

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar