Jenson Button: "Lewis Hamilton kan Michael Schumacher evenaren"

  • 19 okt 2017 11:45
  • comments 52
  • Door: Rik Klein Entink

Jenson Button denkt dat Lewis Hamilton het record aantal van zeven wereldkampioenschappen van Michael Schumacher kan evenaren. Dat zegt de Brit en wereldkampioen van 2009 in gesprek met de BBC. 

"Hamilton verdient wereldtitel"

Op de vraag of alleen Schumacher nog boven Hamilton staat als beste coureur ooit zegt: "Als je kijkt naar de statistieken: natuurlijk. Hij is Michael qua kwalificaties al voorbij, maar in termen van wereldtitels heeft hij nog een eindje te gaan", aldus Button. 

De voormalig teamgenoot van Hamilton gaat er vanuit dat de Brit dit jaar wereldkampioen wordt: "Afgelopen jaar was erg zwaar voor hem en had hij ook veel pech, maar dit jaar valt het zijn kant op en verdient hij het om het wereldkampioenschap te winnen."

Zeven wereldtitels

Over de toekomst zegt Button: "Michael is puur naar de resultaten gekeken nog steeds de grootste, maar als Lewis in de sport actief blijft en ook concurrerend kan blijven dan kon hij wel eens in de buurt van zeven wereldtitels gaan komen. De tijd zal het leren."

Reacties (52)

Login om te reageren
  • Bonsai

    Posts: 1.637

    Lijkt me heel moeilijk. Dan moet echt alles goed vallen wil hij nog drie keer in de beste auto zitten en dan ook nog zijn teamgenoot verslaan.

    • + 1
    • 19 okt 2017 - 11:49
    • Mojito

      Posts: 3.845

      Zolang Mercedes dominant blijft, Ferrari zijn spaarzame kansen blijft verprutsen, RBR traag uir de startblokken blijft komen en Bottas zijn teamgenoot blijft moet dat toch wel haalbaar zijn.

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 12:08
    • Bonsai

      Posts: 1.637

      Maar Mercedes is niet meer dominant en RBR kan het zich niet meer permitteren om traag te starten, want dan vertrekken Verstappen en Ricciardo. Dat zou dan weer ten koste gaan van Bottas.

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 12:25
    • Sun-Tzu

      Posts: 1.551

      Eens Bonsai, persoonlijk zie ik Lewis nog wel een extra titel pakken om op gelijke hoogte te komen met Fangio, maar 7 titels gaat erg lastig worden. De concurrentie zit ook niet stil, zowel qua teams als nieuwe toptalenten. Wel zie ik Lewis nog flink wat overwinningen pakken, maar ook de 91 overwinningen van Michael lijken mij nog een brug te ver.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:27
    • Mojito

      Posts: 3.845

      Permitteren kan RBR zich dat inderdaad niet, maar dat zegt niet dat ze ook niet meer traag starten.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:29
    • Bonsai

      Posts: 1.637

      Lijkt mij ook inderdaad net iets te veel van het goede. Ik vind het wel ontzettend knap dat Schumacher 91 overwinningen heeft met 'maar' 65 polepositions. Geeft toch aan dat het een echte racer en strateeg was.

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 12:29
    • Daarbij heeft Lewis ook gewoon ongelovelijk veel mazzel dat hij in echt de allerbeste auto rijdt, zelfs Schumacher heeft dat maar 2 seizoenen gehad dat de auto zo dominant was. Lewis zijn successen zijn dan ook voor 67% gekomen uit de laatste 33% van z'n carriere (ja heb het uitgerekend). Schumacher is toch in mijn ogen over een langere periode meer succesvol geweest, net zoals Senna. Tevens zijn er nu veel meer races te rijden en is de puntentelling anders (gecorrigeerd voor huidige telling komt Prost ook terug in de top 3 meen ik en zou Schumacher ineens ook nog weer bijna 1200 punten meer hebben dan de #2). Dus het is ook veel beter te doen om, als je een dominante auto hebt, een record als poles en overwinningen te evenaren. WK's blijven nog wel iets moeilijker.

      Kortom ik denk ook niet dat hij er 7 gaat redden (moet hij er altijd 4 bij krijgen...meer dan hij er al heeft) en plaats ik hem als overall beste coureur niet boven Schumacher. Daarentegen plaats ik op pure racesnelheid wel meerdere coureurs boven Schumacher. Is voor mij in ieder geval een verschil....

      • + 3
      • 19 okt 2017 - 12:39
    • gp

      Posts: 3.546

      Als hij dit jaar wk wordt heeft hij twee titels met een dominante auto. Dus zoveel mazzel heeft hij ook weer niet, ook omdat hij vorig jaar de titel verloor door mechanische pech.

      • + 3
      • 19 okt 2017 - 12:44
    • Box1986

      Posts: 1.629

      Zo dominant is die wagen op het moment niet. Anders stond bottas wel vlotjes 2de in de stand.

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 12:59
    • Al zijn titels zijn gewonnen met een dominante auto, de 1 iets minder dan de andere dat natuurlijk wel. En vorig jaar heeft hij zijn titel ook niet verloren door pech...

      Vorige week zei een fanboy ook al dat hij al beter was dan Schumacher??? Max heeft vervelende fanboy's, maar Lewis doet ook aardig mee

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 13:06
    • NicoS

      Posts: 9.107

      Zo heeft Ferrari ook vervelende fanboys, dus dat houd elkaar mooi in evenwicht...;)

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 14:52
    • d@nny

      Posts: 1.300

      @Speedpuppet, ben geen idolate fan van Hamilton (alhoewel ik hem wel graag zie rijden als coureur) maar in mijn ogen heeft hij vorig jaar wel zekere de titel verloren door pech.

      • + 3
      • 19 okt 2017 - 15:49
    • gp

      Posts: 3.546

      Bij zijn eerste titel was de Ferrari veel sterker en dit jaar is de wagen ook niet dominant.

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 18:53
    • Dit jaar was de auto, zeker in de eerste helft van het seizoen, gewoon de snelste. Zeker tijdens de kwalificaties, en daar hebben ze veel aan te danken gehad. Zonder die top kwalificatiestand hadden ze het overigens nog wel gered door het gepruts bin Ferrari.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 22:18
    • Box1986

      Posts: 1.629

      Eerste helft?? Rusland, Monaco, Hongarije waren ze niet de snelste en de rest waren ze best aan elkaar gewaagd op monza en Silverstone na.

      • + 0
      • 20 okt 2017 - 00:18
    • Niet om Hamiltons prestaties teniet te doen, maar hij had al het geluk van de wereld dat hij in 2013 al naar Mercedes ging. Bleef 'ie nog een jaar in de McLaren, die in 2013 al geen topauto meer was, ging zijn carrière als een nachtkaars uit.

      Nu ga ik er overigens wel weer van uit dat Hamilton wist wat Mercedes kon.

      • + 0
      • 20 okt 2017 - 07:41
    • Over het algemeen zijn ze gewoon duidelijk sneller geweest Box. Hoe kan een middelmatige coureur als Bottas anders pole's trainen? Kimi lukt dat ook niet.

      • + 0
      • 20 okt 2017 - 09:20
  • Max gaat er voor zorgen dat dat niet gast gebeuren.

    • + 2
    • 19 okt 2017 - 11:50
    • aap

      Posts: 1.366

      yo man ja

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 11:53
    • hehe de naam valt

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:51
    • En die ambassadeur van McLaren vergeet ook dat Carlos meerijdt.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 13:06
  • Mojito

    Posts: 3.845

    Kan absoluut, alleen betwijfel ik of Lewis de ambitie en motivatie heeft voor 7 of meer titels te gaan.

    Zie hem op een bepaald moment eerder een Rosbergje doen om tijd voor andere dingen vrij te maken die hij leuk vind.

    • + 0
    • 19 okt 2017 - 11:50
    • Ik ook. Ik denk dat zijn motivatie er eerder mee kapt dan Schumacher en richting zijn andere droom gaat. Muziek maken ala Drake met veel bling blings en Rihannas.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 11:59
    • Ik zie hem ook nog wel een sabbatical nemen en daar dan gewoon niet meer van terugkeren. Nee, 7 titels voor Lewis gaat ook volgens mij niet gebeuren.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:04
    • Mojito

      Posts: 3.845

      Precies, en eigenlijk kan ik hem daar ook niet eens ongelijk in geven.

      Persoonlijk zie ik dat moment ook eerder komen dan menigeen misschien verwacht.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:04
    • Mojito: ik las gisteren ergens dat Lewis zijn helm in de wilgen zou hangen als hij astronaut zou kunnen worden.
      Kan hij elke dag roepen dat hij omringt wordt door het beste publiek ooit!

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 12:26
  • En Button in gesprek met de Italiaanse pers? Wat "zegt" ie daar?

    • + 0
    • 19 okt 2017 - 11:59
    • bschuit

      Posts: 8.723

      Buongiorno, un caffè per favore

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 12:02
    • Buona mattina, se faccio questa intervista, posso avere una pizza quatro stagione per dessert?

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:03
    • Damn Bschuit je was mijn grapje net voor. 😅

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:04
    • waarschijnlijk hetzelfde maar dan in het Italiaans

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:16
    • Dat ie in 2019 in een Ferrari zijn comeback in de F1 maakt.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:54
    • "Goedemorgen, als ik dit interview doe, kan ik een 4-seizoen dessertpizza hebben"

      wat is een dessert pizza @HOEKIEWOUTSTRA?

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 13:04
    • NicoS

      Posts: 9.107

      Italianen eten ook een pizza als dessert...wist je dat nog niet?

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 14:56
  • KoiFreak

    Posts: 320

    Nee dat zie ik niet gebeuren.. Michael Schumacher was heel top coureur maar had ook weinig concurrentie die hem pijn kon doen waardoor dat hij 7 titels kon pakken vooral laatste 5 titels beetje gemakkelijk aanzien top wagens waren.
    Hamilton is ook geweldig coureur maar concurrenties is groter aanzien Vettel, Max, Ocon etc die ook wel eens kan gooien op titels

    • + 3
    • 19 okt 2017 - 12:07
    • Bonsai

      Posts: 1.637

      Bij de laatste vijf titels eindigde Barrichello twee keer als tweede, dus het is niet zo dat de Ferrari in alle jaren oppermachtig was en ze hebben ook nooit de statistieken gehaald die Mercedes in 2014 t/m 2016 heeft gehaald. En Schumacher moest toch tegen mannen als Hakkinnen, Montoya en Raikkonen racen.

      • + 2
      • 19 okt 2017 - 12:56
    • Laatste 5 makkelijk? zeker zins kort een (fan) geworden van F1.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 13:51
    • KoiFreak

      Posts: 320

      Ik ben meer dan 30 jaar fan van F1...
      Dus niet te snel vooroordelen meneer Schuit..

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 14:45
    • KoiFreak

      Posts: 320

      @bonsai klopt.
      Montoya en raikkonnen zijn ook goede coureurs en konden Schumacher lastig maken maar de wagens gebrek aan betrouwbaarheid waardoor Schumacher makkelijk titels konden pakken

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 14:51
    • wbenja

      Posts: 84

      Ik zie het ook niet gebeuren. Hij had een kans als hij zowel 2007 en 2016 de titel had gepakt.
      daarnaast is er op dit moment een pak (erg) goede jonge "honden" die hem dat zullen beletten als ze een vergelijkbare auto tot hun beschikking hebben.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 16:52
    • KoiFreak

      Posts: 320

      @wbenja:
      Goed gezien! +1

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 16:58
  • Ik denk dat Lewis wel eens kan stoppen na 2020. Dan komen er nieuwe motorregelementen en dan vind hij het misschien wel mooi geweest.

    • + 0
    • 19 okt 2017 - 12:19
    • Inderdaad. En de titel in 2018 wordt sowieso lastig nu Mercedes het concept van de auto gaat herzien. Ik voorspel dat de strijd volgend jaar tussen Vettel en Max gaat.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 12:36
    • ... Of dat de nieuwe motorformule hem juist weer een uitdaging biedt @Schwantz. Dat het daardoor juist weer interessant voor Lewis wordt.

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 12:58
    • @Larry We zullen zien waarmee Lewis in 2021 uit de kast komt ;)

      • + 1
      • 19 okt 2017 - 13:14
    • @Schwantz. Vermoed met de zus van Nico Rosberg. ;)

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 17:41
    • Ik krijg south park flashbacks.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 18:50
  • Politik

    Posts: 3.543

    Alles hangt af van de volgende keuze die Hamilton maakt.
    Ik heb zo'n gevoel dat Mercedes volgend jaar niet meer de snelsten zijn, dat waren ze dit jaar al vaak genoeg niet.
    Om opnieuw WDC te worden moet Mercedes iig even snel als de concurentie zijn, de rest heeft hij zelf in de hand.
    Suprematie van Mercedes zal ooit ophouden en dan zal de keuze voor een ander team essentieel zijn of hij het ooit tot 7 titels zal schoppen.

    • + 0
    • 19 okt 2017 - 12:50
    • Ham kapt er na Mercedes mee. Heeft hij al vaker laten doorschijnen. Ham gaat schummi niet pakken. Max wel. Maar... Dan moet hij in 2019 naar ferrari of Mercedes. En dan moet je gokken :p

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 18:49
    • Politik

      Posts: 3.543

      Hoezo Max wel? Die staat voorlopig nog op 0 titels.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 21:27
  • Het is zo moeilijk om te vergelijken. Je kunt niet alleen kijken naar titels. Hamilton heeft altijd moeten vechten tegen zijn teamgenoot. Schumacher had er een ter beschikking. Tuurlijk moest hij keihard vechten, maar één voordeel had hij wel altijd, zijn teamgenoot. Hamilton heeft in een gelijke situatie wel meer poles, dan wordt je niet geholpen door je collega, hooguit opgehouden. zoals ham/alo.

    Ik zal nu wel een hoop gezeur krijgen en geen verstand hebben van F1, maar Ferrari was van Schumacher, daar heeft hij veel mee bereikt. Hamilton is/was gewoon in dienst.

    Wie de beste is zal nooit zuiver naar boven komen denk ik.

    • + 1
    • 19 okt 2017 - 13:35
    • Wie de beste is komt over 14 jaar heel zuiver en helder naar boven.

      • + 0
      • 19 okt 2017 - 18:45

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Race

    06:10 - 08:10

  • Vrije training 2

    06:40 - 08:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

    Snelste ronde

     

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    02:40 - 04:10

    Vrije training 2

    06:40 - 08:10

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    04:10 - 05:10

    Kwalificatie

    07:10 - 08:10

  • Zondag weather-image

  • Race

    06:10 - 08:10

    Snelste ronde

    06:10 - 06:10

Geef je mening

Welk team wordt in 2019 'best of the rest'?

WK standen 2018

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.532
  • Podiums 64
  • Grand Prix 81
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (34)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 66 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar