Teameigenaar Hispania: "Geen plaats voor niet-betalende rijders"
- Gepubliceerd op 22 nov 2010 12:18
-
24
- Door: Robin Smeets
Een deal met het vroegere Toyota-team liep in het water en daardoor zal Hispania Racing alsnog haar eigen auto voor 2011 moeten bouwen. Hierin zal veel geld gaan zitten, iets waar het team niet over beschikt. Daarvoor gaat het Spaanse team op zoek naar twee betalende rijder voor 2011.
Teameigenaar Carabante bevestigde vandaag dat hij volgend jaar twee betalende rijders in het team wil hebben. "Pedro mag komen, maar dat hangt wel van zijn financiële ondersteuning af. Zonder geld is er geen plaats voor hem. We zitten niet in zo'n luxe positie", vertelde de Spanjaard.
"Hij zal tussen de acht en tien miljoen euro mee moeten nemen. We hebben ook graag twee Spaanse coureurs om onze identiteit te behouden als Spaans team. Iemand zoals Pedro kan ons team echt vooruit helpen, maar hij zal wel geld mee moeten nemen. Afgelopen seizoen hadden we een budget van 45 miljoen euro en voor volgend jaar willen minstens 65 miljoen euro te besteden hebben. Hiervoor komen we nog 10 miljoen euro tekort, want ons budget staat nu op 55 miljoen. Hiermee willen we graag de top-tien inkomen."
Ter vergelijking, Ferrari heeft per seizoen een budget van ongeveer 400 miljoen euro.
Trending nieuws
-
Verstappen opende de deur voor F1-debuut Antonelli
Max Verstappen heeft er volgens Jock Clear mede voor gezorgd dat Andrea Kimi Antonelli op jonge leeftijd kon debutere...
23 jun 2026 09:26 -
Leclerc geeft toe: "Deze auto ligt Hamilton beter dan de vorige generatie"
Charles Leclerc heeft toegegeven dat Lewis Hamilton een voorsprong op hem heeft bij Ferrari. De zevenvoudig wereldkam...
23 jun 2026 10:46 -
Goed nieuws voor Verstappen: "Podium in Oostenrijk zit er zeker in"
Isack Hadjar kijkt met vertrouwen uit naar de Grand Prix van Oostenrijk. De Red Bull-coureur verwacht dat het team va...
23 jun 2026 08:11 -
Verstappen gebombardeerd tot favoriet voor Oostenrijk
Het team van Red Bull Racing maakt volgens Franz Tost serieuze kans op een topprestatie in Oostenrijk. De werkgever v...
23 jun 2026 10:09 -
Oud Ferrari-coureur vreest voor Leclerc: “Hamilton heeft hem mentaal geraakt”
Charles Leclerc beleeft een moeilijke periode bij Ferrari. De Monegask zag teamgenoot Lewis Hamilton de Grand Prix va...
23 jun 2026 08:48
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.529 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (24)
Login om te reagerenPosts: 2.885
Zo zie je maar... deze drie teams (Campos, Manor, USF1) hadden zich ingeschreven voor 2010 en waren goedgekeurd door de FIA toen het budgetplafond van 45.000.000 nog bestond. En daar is dus het budget ook op afgestemd. Nu dat niet is doorgegaan, moeten ze op de één of andere manier aan geld zien te komen. Jammer voor HRT, maar het zij zo. Prima echter, dat ze niet opgeven en dat ze door blijven gaan.
HRT wordt wellicht het nieuwe Minardi: een klein achterhoedeteam waarbij jong talent wordt gestald door de grote teams, zodat die kunnen rijpen. Dat zou nog het beste zijn voor zowel de nieuwkomers als voor de teams.
Toch mooi dat ze nu al 10.000.000 boven die 45.000.000 zitten. Geeft wat extra stimulans. Hopelijk is er nog een leuke sponsor die instapt... al dan niet met een coureur eraan.
Posts: 893
Paar maanden geleden zei u nog \"Geef de nieuwe teams een kans\".
Posts: 2.885
Waar beweer ik nu het tegendeel, dan?
Posts: 1.753
Er worden helemaal geen jonge rijders gestald om te rijpen maar oude lullen die nog nooit iets gepresteerd hebben maar nog wel met een zak geld aan kunnen komen....
Posts: 2.885
Volgens mij waren Senna en Chandhok toch echt nieuwkomers binnen de Formule 1. Of ben ik nu abuis?
Posts: 1.753
In dit artikel gaat het over Pedro de la Rosa en daar doel ik dus ook op. In de reactie wordt gesproken over het laten rijpen van talenten...
Posts: 4.764
Het ligt ook niet aan jou Red. Het ligt aan degenen die reageren maar niet (of maar half) lezen wat je nu echt schrijft. Verder ben ik het met je eens en zie ik in HRT wel het nieuwe Minardi. Om eerlijk te zijn verwacht ik persoonlijk volgend jaar van Lotus en Virgin een grotere stap voorwaarts.
Posts: 2.885
Dat is ook zo, Sixxx. Kennelijk is het woordje \'wellicht\' en \'misschien\' voor veel mensen een onbegrijpelijk moeilijk woord (of ze kunnen het überhaupt niet lezen...).
Posts: 4.764
@ Winti:
Hij zegt toch dat hij dit wellicht het \'nieuwe Minardi\' wordt?
Hij beweert nergens dat dit zo is maar spreekt een vermoeden uit. Helemaal niet zo gek als je het mij vraagt. Ze zouden nu best een de la Rosa kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van de wagen. Ondanks dat het een \'oude zak\' is heeft hij wel veel technische know how.
Posts: 4.764
@Red-stripe: Lol! Zo\'n vermoeden heb ik ook. \'Wellicht\' zijn het teveel letters in één woord ;-)
Posts: 2.885
Sorry voor het verkeerd schrijven van je nickname, szixxx. Ik vergeet altijd je \'z\'. Zeker omdat ik zo uitgezzzzlapen ben..? LOL
Posts: 4.764
@Red-Stripe: Ach je bent niet de enige en alles went. Kan er moeilijk over doen maar ik weet zonder die \'z\' ook wel dat het aan mij gericht is ;-) Toch geinig dat het je nog opviel :-)
Posts: 917
\'Een deal met het vroegere Toyota-team liep in het water en daardoor zal Hispania Racing alsnog haar eigen auto voor 2011 moeten bouwen.\'
1. Het huidige chassis is van Dallara, HRT zal ongetwijfeld niet op het huidige chassis mogen bouwen (vandaar ook dat ze geen updates hadden en zelfs geen low-downforce pakket), dus er moet een totaal nieuw chassis ontwikkeld worden. Als Toyota daar geen ondersteuning in biedt, wordt dat moeilijk, want:
2. Er zal een ontwerpteam aangenomen moeten worden, faciliteiten aangeschaft moeten worden en HRT heeft hier geen geld (en met 111 dagen, ook veel te weinig tijd) voor. Hoeveel betalende rijders je ook in dienst neemt, dit wordt nogal moeilijk. Je kunt natuurlijk huren, maar dan krijg je weer een situatie als met Dallara. En als je één leverancier in de kou laat staan, staan anderen niet vooraan om je te beleveren.
3. Als ze in 2011 met het huidige chassis rijden, lopen ze dus per race, een race + 19 achter t.o.v. Virgin en Lotus, laat staan de rest.
4. Als je dan nog voor HRT wil rijden, be my guest, maar tenzij ze wat jongens binnenhalen met complete sponsorpakketten die zo veel geld opleveren dat die investeringen gedaan kunnen worden, zie ik weinig toekomst in HRT.
Posts: 116
Als HRT nu nog moet beginnen met de wagen van 2011 gaat dat een heleboel problemen opleveren. Ze zullen nog langzamer zijn tov de rest dan ze nu al zijn.
Posts: 5.792
Geen plaats voor niet-betalende rijders\"Maar eigenlijk zou er moeten staan geen plaats zonder een eigen wagen.Vorig jaar hadden ze te weinig tijd om een redelijke wagen te ontwerpen en bouwen.Dit jaar word het zelfs nog moeilijker omdat ze nu geen bedrijf hebben die op de pof een chassis bouwt.Toyota is alweer afgehaakt omdat er niet van tevoren een redelijk bedrag gestort is als garantie, wat trouwens normaal is bij dit team omdat het anders de vraag is of je je geld krijgt.Wanneer er in het nieuwe jaar (eind Jan.2011) nog geen bijna complete wagen op de grid staat , niet kunnen starten met het testen zoals vorig jaar dit team uitgesloten moet worden vind ik.Als dat niet gebeurt ze er helemaal maar dan ook helemaal niks te zoeken hebben in de f1.
Posts: 1.887
Een wagen hebben ze wel, want volgens mij voldoet deze wagen al aan de 2011 regels (geen F-duct, geen dubbele diffuser, etc)...
Maar goed, ik ben het wel met je eens, als ze geen nieuwe wagen hebben volgend jaar, dan horen ze niet thuis in de F1.
Posts: 2.885
Dus Minardi hoorde ook niet thuis in de Formule 1..?
Posts: 18.535
Minardi reed ook altijd wel met een gewoon doorontwikkelingetje door.
Super Aguri startte in 2006 wel met een Arrows uit 2002! (gemodificeerd uiteraard)
Posts: 1.887
Minardi was altijd wel in staat om hun eigen auto te ontwikkelen en te bouwen! Bovendien hebben ze het toch heel veel jaren weten uit te houden met beperkte middelen.
Posts: 2.885
Minardi reed soms rond met een auto van vier jaar oud. Hooguit aangepast aan de reglementen. Wie herinnert zich niet de kettingzaag in Australië? Waarmee de auto\'s smaller werden gemaakt? Nou, dat was dus een wagen van vier jaar oud...
Dus volgens de bovenstaande redenering hoorde Minardi ook niet in de Formule 1 thuis.
Conclusie: er wordt (wederom) krom geredeneerd...
Posts: 917
Wat leuk dat mensen zo goed de andere berichten lezen dat ze niet in de herhaling vallen! ;)
Posts: 2.222
Ik ben op zich wel voorstander van de nieuwe teams maar acht tot tien miljoen is wel erg veel voor een zitje bij een werkgever die niet bepaald loyaal bleek aan haar rijders dit seizoen...
Man, die auto kost misschien 2 miljoen om te bouwen ofzo (weet ik het)
Beetje belachelijke prijzen in mijn ogen, maargoed.
Vraag me dan ineens af wat een paydriver zitje zou kosten, mochten Ferrari, McLaren of Red Bull zich ooit zo verlagen haha
Posts: 2.885
Inderdaad, een auto kost ongeveer 2.000.000.
Je hebt er één nodig voor de crashtest, er vanuit gaande dat de auto in één keer goed wordt bevonden.
Je hebt er twee nodig om mee te racen.
Je hebt ook nog een reservechassis nodig.
Dat zijn er dus vier. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn, om te begrijpen dat je het dan dus al over 8.000.000 hebt... Verder zal er tijdens het seizoen vast nog wel een auto worden kort gereden (en dat hoeft echt niet de schuld van de coureur zelf te zijn), dus heb je een vijfde chassis nodig (nieuw reservechassis...). Hup, weer 2 miljoentjes...
Posts: 4.764
En dan moet je daarnaast nog eens alle kosten van de reserve onderdelen meerekenen, personeel, motorhomes, vervoer enz enz enz.
Met minder dan 25 miljoen kan je echt geen seizoen draaien. Mocht ik nou ooit nog eens multi-miljardair worden dan koop ik ook een team ;-)