user icon

FIA ontving nog geen serieuze aanvragen van nieuwe F1-teams

  • Gepubliceerd op 06 sep 2017 16:51
  • comments 16
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1-grid bestaat momenteel uit tien teams en twintig auto's en daar komt voor 2018 in elk geval geen extra renstal bij. De internationale autosportbond FIA en Liberty Media zouden graag twee nieuwe renstallen verwelkomen, maar dat is vooralsnog niet aan de orde. Op de achtergrond sluimert wel wat interesse van Chinese partijen, maar concreet is het allemaal niet.

FIA-voorzitter Jean Todt schetst de situatie: "Wanneer wij geloven dat de tijd rijp is, schrijven we een tender voor nieuwe Formule 1-teams uit. We willen echt terug naar twaalf renstallen. Als een grote autofabrikant in wil stappen, is die drempel niet zo hoog. Bij een privé-team zullen we eerst toch uitvoerig onderzoek doen naar de achtergronden en mogelijkheden. Het zou echter dom zijn om te denken dat er in 2018 al een extra team op de grid kan staan."

"We krijgen wel af en toe aanvragen, maar niets wat ik serieus zou noemen. We hebben op dit moment tien teams en een goed wereldkampioenschap. Ideaal gezien zou de Formule 1 uit twaalf renstallen bestaan, zo is het ook in de reglementen opgenomen. Zodra we een serieus verzoek krijgen, zoals het geval was met Gene Haas, dan zullen we een nieuwe tender uitschrijven."

De Formule 1 telde in 2012 nog twaalf teams, maar geen van de renstallen die in 2010 toetraden tot de sport heeft het gered. HRT F1 trok eind 2012 de stekker uit het project, Caterham F1 Team capituleerde eind 2014 en Manor moest eind 2016 de organisatie opdoeken.

Reacties (16)

Login om te reageren
  • Roy

    Posts: 2.172

    "Bij een privé-team zullen we eerst toch uitvoerig onderzoek doen naar de achtergronden en mogelijkheden."

    Goede zaak. Ik heb liever 10 teams, dan 11 of 12 teams die per seizoen van naam/eigenaar wisselen.

    Of er grote fabrikanten gaan instappen ; de nieuwe motorformule zou hiervoor kunnen gaan zorgen, echter zouden er dan ook al teams goed aan doen, A.S.A.P in te stappen, om een goed team te bouwen etc.

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 16:54
    • En jij denkt dat de f1 dus liberty dat niet zonder de Fia kan ?

      • + 0
      • 6 sep 2017 - 17:44
    • Waar heb jij het in godsnaam over?

      Los van het feit dat de Liberty de FIA wel degelijk nodig heeft ja.

      • + 1
      • 6 sep 2017 - 20:05
    • Ik wel Roy.. als er in 2018 twee teams voor spek en bonen mee zouden rijden, dan geniet dat echt mijn voorkeur. Ik kijk gewoon graag naar liveries, naar dit soort auto's, er kunnen talentolle jonge coureurs n kans krijgen om ervaring op te doen. Ze kunnen crashen, ze kunnen 'n mooi gevecht hebben wie er laatste wordt... Gewoon 4 formule 1 auto's erbij om naar te kijken. En te volgen.

      Genoeg te beleven wat mij betreft. Ik ben echt niet alleen geïnteresseerd in het vooraan rijden, sterker nog dat vind ik vaak 1 vd minst interessante dingen. Ben meer vd race zelf en t resultaat boeit me dan wat minder.

      • + 0
      • 7 sep 2017 - 13:11
    • Roy

      Posts: 2.172

      @De Zeswieler ; ik begrijp helemaal waar je op doelt.

      Echter zie ik liever die strijd voorin. 3 teams (liever nog 4 teams) , die strijden om het podium. Dan zoals Sauber/Manor , degene die 1 punt weet te halen , krijgt meer geld en hoeft het team niet op te doeken.

      • + 1
      • 7 sep 2017 - 13:41
  • Denk niet dat er nog grote fabrikanten in zullen stappen met een compleet nieuw team.....misschien door een overname.
    Formule-E zit er aan te komen en is zakelijk gezien veel belangrijker voor de nabije toekomst.

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 16:57
  • Ik denk dat veel gaat afhangen van de nieuwe motorformule, interessant ja of nee? En het kostenplaatje wat daar aan gaat hangen, want de ontwikkelingskosten moeten ook aan de klanten worden doorberekent.

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 17:06
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Nul effort; de desinteresse van de immer falende FIA om het veld uit te breiden druipt er van af.

    • + 3
    • 6 sep 2017 - 17:26
  • Er is maar een grote vette luis in de pels van de f1 en dat is de Fia

    • + 1
    • 6 sep 2017 - 17:41
  • Pas bij de nieuwe motorformule wordt het (hopelijk) interessant om in te stappen.

    Waarop baseert die Franse boskabouter zijn ideaal van 12 teams? Dat legt Todt nooit uit.

    Ik zie liever 14 teams, of zelfs meer en dan na pre-kwalificaties bijvoorbeeld 26 auto’s van start laten gaan.
    Pre-kwalificaties maken de zaterdag ook boeiender voor de liefhebbers.

    • + 2
    • 6 sep 2017 - 17:52
    • Precies, en dan op de zaterdagmiddag een sprintrace voor die teams die niet door de pre-kwalificatie heenkomen.

      En we knopen hieraan meteen promotie/degradatie systeem aan vast zodat de seizoen winnaar kan promoveren naar de topteams. De slechtste van de topteams degradeert. Kunnen we meteen van de rijdende chicanes afkomen ;-)

      Gaat niet gebeuren maar ik vind dit wel een mooie oplossing voor meerdere problemen.

      • + 1
      • 6 sep 2017 - 23:15
  • Wie is hier verbaasd? Eerst de bezem door de FIA.

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 18:11
  • jammer....

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 18:53
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Ik sta hier met mijn ijskar, maar hedenochtend is nog niemand langs geweest. Ik denk dat ik aan de overkant maar even ga zitten bierdrinken, misschien dat het dan beter gaat.

    • + 1
    • 6 sep 2017 - 19:17
  • Tijd voor een "nieuwe" FIA...

    • + 0
    • 6 sep 2017 - 19:43
  • Niiek

    Posts: 675

    Wat betreft het laatste stukje, Sauber was toch ook nieuw in 2010? Die zitten er nog.. Stelt niet heel veel voor maar ja

    • + 0
    • 7 sep 2017 - 08:12

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    13:00 - 14:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar