user icon

Philips vertrekt na 2010 als sponsor uit de Formule 1

  • Gepubliceerd op 05 nov 2010 15:57
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra
Philips verlengt het aflopende contract als sponsor van Williams niet. Het Nederlandse concern trekt zich terug uit de Formule 1. Slecht nieuws voor Williams, dat ook al RBS verliest als geldschieter.

Patrick Overwijk, global sponsorship manager bij Philips Consumer Lifestyle, deelde aan Formule1.nl mede: “We zijn tevreden over onze samenwerking met Williams. De reden dat we stoppen met sponsoring heeft dan ook niets met Williams te maken. Philips heeft echter voor dit moment besloten zich terug te trekken uit de Formule 1 om een andere manier van sponsoring na te streven.”

Reacties (13)

Login om te reageren
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik had liever gezien dat ze samen met de andere sponsoren toendertijd Spyker hadden gesteunt.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 16:05
    • Beamer

      Posts: 1.069

      Bedrijven als Philips en ING willen als internationale ondernemingen gezien worden, dus zullen ze niet zo snel een puur Nederlands team of zelfs een Nederlandse coureur sponsoren.
      Jammer, maar helaas...

      • + 0
      • 5 nov 2010 - 17:00
    • DRF

      Posts: 1.315

      \'willen als internationale ondernemingen gezien worden\'

      De meeste bedrijven noemen zich globaal of internationaal omdat ze in veel landen actief zijn. Maar de meeste bedrijven halen meer dan 50% van de omzet uit één gebied en de rest versnipperd door de wereld. Er zijn echter maar 4 bedrijven op deze planeet die uit elke markt relatief evenveel omzet halen. Dus eigenlijk 4 bedrijven zonder thuismarkt. Philips is er één van. Dus Philips hoeft niet als een internationale onderneming gezien worden, Philips ís dé meest globale onderneming die er is (samen met 3 andere bedrijven)

      • + 0
      • 5 nov 2010 - 17:31
  • Het wordt zo langzaam maar zeker behoorlijk leeg op die auto.
    Ik denk dat ze geen andere keus hebben dan pastor maldonado in dienst te nemen om ervoor te zorgen dat ze overleven.
    Aan de andere kant, en dit is zeer optimistisch, als ze volgend jaar in de top 5 kunnen eindigen, dan beuren ze weer meer kwa televisie inkomsten en komen de sponsoren sneller uit eigen beweging. Die doelstelling bereiken ze sneller met Barichello en Hulkenberg dan met Maldonado en van der Garde.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 16:14
  • Wel mooi hoor zo\'n sponsorloze auto om naar te kijken, wel jammer voor Williams. Vindt het erg vreemd dat juist zij moeite hebben om sponsors te behouden of aan te trekken.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 16:20
  • MarkosF1

    Posts: 6

    En alweer een grote sponsor weg voor Williams..
    @DutchF1, snap ik inderdaad ook niet, veel teams hebben ook sponsors voor een enkele race, maar bij Williams hoor ik hier nooit iets van (kan natuurlijk ook aan mij liggen).

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 18:35
  • MarkosF1

    Posts: 6

    DRF, Philips haalt zeker niet op alle markten relatief gezien evenveel verkopen. Philips is een bedrijf dat 20-25% van z\'n verkopen(en zo ook omzet) in Amerika haalt, vergeleken met slechts 7% in China..

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 18:41
    • DRF

      Posts: 1.315

      Bijna goed, ondertussen is dat alweer meer dan 10% maar goed opzich zie je dat correct. Amerika is dan ook een veel grotere markt. Daarom zeg heb ik het ook over een relatief marktaandeel van de omzet. Overigens ben niet ik het die dit zomaar even verzint maar is het een uitkomst van een groot onderzoek naar hoe globaal ondernemingen nu werkelijk zijn. Philips werd daar met 3 anderen als enigen tot \'echte\' globale ondernemingen benoemd.

      • + 0
      • 5 nov 2010 - 19:38
  • Robbert89

    Posts: 305

    Jammer.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 19:04
  • bertje

    Posts: 249

    Ik volg Williams al toen hij met een De Tomaso begon. Heb eind 70 begin 80, Alan Jones en Carlos Reutemann, Laffite, Rosberg sr. voor het team zien racen. Daarna Mansell, Piquet, Prost, Hill, Senna om er een paar te noemen. Vette sponsoring van Canon, Camel, eind 70 begin 80 met de beroemde wit/groene auto\'s met dikke Arabische sponsoring. Het is niet meer. Spijtig voor een van de succesvolste teams in de F1. Maar ze hebben dan ook al jaren geen topcoureur meer in dienst. Maar ik blijf fan van het team van Williams en Head.

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 19:09
  • MarkosF1

    Posts: 6

    We spreken hier met een kenner! Dacht dat ik een kenner was, maar je overtreft me toch:P! 6-7% was gebaseerd op het laatste kwartaalverslag! Persoonlijk dacht ik dat de Chinese markt zowel objectief als relatief groter is dan Amerika! Heb het toevallig bedrijfsanalyse moeten van Philips voor school, dus vandaar!

    • + 0
    • 5 nov 2010 - 19:42
  • Gompie

    Posts: 4.951

    @Bertje:
    Inderdaad, the good old days, toen F-1 naar mijn mening overigens leuker was dan nu. Maar feit is natuurlijk wel, dat Williams al jaaaren niets meer presteert en eventuele sponsoren zijn niet gek natuurlijk.

    • + 0
    • 6 nov 2010 - 08:11
  • Kijk naar Renault, die haf vorig jaar geen sponsoring meet op de auto!!! Nu staat dat ding vol met sponsoring

    • + 0
    • 6 nov 2010 - 11:32

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar