user icon

Eerste test met het 'shield' gepland voor Silverstone

  • Gepubliceerd op 14 jun 2017 12:14
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Het 'shield', een eerder dit jaar door de internationale autosportbond FIA geopperd alternatief voor de 'halo', zal bij de Britse Grand Prix op Silverstone voor het eerst zijn opwachting maken. Dat bericht brengt Auto Motor und Sport. Een van de teams zal volgende maand al met het shield rijden.

Waarschijnlijk gaat het om Ferrari. De Scuderia wil in een vroeg stadium al data over de gevolgen van het shield voor de aerodynamica verzamelen en heeft daarvoor de vrije trainingen voor de Grand Prix van Groot-Brittannië omcirkeld in de agenda. De overige teams zullen het systeem om de hoofden van de rijders beter te beschermen later in Monza en in Singapore aan de tand voelen.

Overigens reageerden de coureurs niet heel enthousiast op het voorstel voor een shield.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • vandeB

    Posts: 597

    Het volgende probleem is dat een tear off van die screens in de side pods belanden.

    • + 0
    • 14 jun 2017 - 12:29
    • Lijkt me niet dat die screens een tear off hebben. Of dacht je dat de coureurs half uit de auto zouden gaan hangen om die dingen er af te trekken?

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 12:33
    • mario

      Posts: 8.664

      Wel eens gekeken naar Le Mans????

      • + 2
      • 14 jun 2017 - 13:46
    • @NBTT Jij verwacht geen pitstops meer na de introductie van een 'shield'?

      • + 1
      • 14 jun 2017 - 16:17
    • Sjakie: “Door zo’n shield komen er nog meer paydrivers.”

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 16:35
  • @

    Posts: 187

    Op dat shield komen naar verloop van tijd ruitenwissers, dus tear off's zijn niet meer nodig... helaas

    • + 0
    • 14 jun 2017 - 12:33
    • Tja idd, de tear off's.. dat zal een enorm gemis worden! Voor mij geen Formule 1 meer als de tear off's verdwijnen.

      • + 2
      • 14 jun 2017 - 12:46
    • sterker nog, ik kijk enkel en alleen F1 vanwege die tear off's,
      de rest boeit me geen zak!

      • + 2
      • 14 jun 2017 - 13:31
    • Die van Ricciardo in Brazilië waren nog de mooiste.

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 16:33
  • kortvdl

    Posts: 1.067

    Dit moet toch gewoon helemaal afgeblazen worden?
    Elk beroep neemt bepaalde risico's met zich mee.
    En als je nu 100% veiligheid kan creëren is het nog wat anders, maar bijv. 1 band van bovenaf en je bent alsnog het haasje.

    • + 0
    • 14 jun 2017 - 12:37
    • 10 of 20% extra veiligheid creëren vind jij dus overbodig? Alleen maatregels die gelijk 100% coveren zijn oke? Dat elk beroep bepaalde risico's met zich mee brengt en dat het daarom niet hoeft vind ik ook een raar argument, je moet de veiligheid altijd willen verbeteren in gezonde beroepen. De Formule 1 is geen 'deathman trap' zoals de Isle of Man. Het is daarnaast ook niet het ''selling point'' van de F1, zoals het dat wel is voor de Isle of Man.

      De FIA is gelukkig wel altijd bezig met het verbeteren van de veiligheid, waar Max Mosley een groot aandeel in heeft gehad. Helaas werd er pas serieus naar Max geluisterd na Imola 1994. En wellicht worden de windshields die voor de F1 worden ontwikkeld zo sterk en op termijn ''goedkoop'' dat het ook gemonteerd gaat worden op normale straat auto's. En dan denken we zeker niet met weemoed terug aan de ongelooflijke tijd dat je omringt was met glazen ramen in de auto. (wat levensgevaarlijk is bij een incident op de weg)

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 12:55
    • BenPon

      Posts: 418

      @raikonen fan, dat glas in een gewone auto is niet zo gevaarlijk als je denkt. Ik spreek uit ervaring. Zware ongevallen meegemaakt en gezien. Ik weid er niet verder over uit, maar het tegenwoordige glas is goed en stevig.

      • + 1
      • 14 jun 2017 - 13:13
    • @Raikkonen-FAN , naar mijn weten heeft Jackie Steward zich altijd ingezet voor de veiligheid binnen de F1. Nadat zijn teamgenoot François Cevert op Watkins Glen (USA) het leven liet in de kwalificatie, is hij gelijk gestopt met racen en heeft zelfs die GP niet meer gereden, het zou geloof ik zijn 100e GP zijn geworden. Daarna heeft hij zich alleen maar ingezet voor de veiligheid binnen de F1.

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 13:50
    • kortvdl

      Posts: 1.067

      RAIKKONEN-FAN,
      Het hele aanzicht van de F1 veranderd door zo'n shield.
      Al jaren word er geroepen de auto's moeten mooier worden, zijn ze dat eindelijk willen ze er een shield opplakken.
      Maar als jij al problemen hebt met het glas van de auto, zou ik lekker terug gaan in je dwangbuis en hopen dat je huis niet instort.

      • + 2
      • 14 jun 2017 - 14:40
    • Mick34

      Posts: 715

      @Raikkonen-fan
      Ik zie het wel als een 'selling-point' dat de F1 gevaarlijk is en dat een dodelijk ongeval mogelijk is. F1-coureurs zijn helden die op hoge snelheid de competitie aangaan waarbij het ook goed mis kan gaan. Het is zeer zeker een aantrekkingspunt van de sport.

      In voetbal worden ook zeer veel verwondingen en blessures opgelopen. Geloof me, daar zitten ook zeer ernstige gevallen tussen die het leven van mensen kunnen veranderen. Zullen we dan maar alle voetballers verplicht ijshockey-pakken laten dragen?

      Kom op, soms kan het gewoon te ver gaan met de maatregelen. Het is goed om te streven naar veiligheid, maar het DNA van open cockpit racers moet in tact blijven. De aanpassing die ze nu willen doorvoeren zie ik als een ijshockey-pak voor voetballers. Te ver doorgeschoten dus.

      • + 0
      • 14 jun 2017 - 21:54
  • Kakatoe

    Posts: 1.246

    Tja, de verbinding met de open lucht is bijna zo groot als een bierfiltje. Kan je hem net zo goed dicht maken... Sneu ding

    • + 0
    • 14 jun 2017 - 13:05
  • Quovadis

    Posts: 155

    next topic: een bullbar om de neus te beschermen...

    • + 2
    • 14 jun 2017 - 13:07
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Zucht...
    Laat de angsthazen gewoon een drie keer zo dik vizier nemen, dan ben je van alle gezeik af.

    • + 1
    • 14 jun 2017 - 13:48
  • Tiswa

    Posts: 95

    Ik snap de frustratie van velen op dit forum wel. Maar laten we niet vergeten dat F1 nu eenmaal een gevaarlijke sport is.
    Ik zou daarom nog wat verder willen gaan dan alleen een raampje voor de neus van de rijders.
    1) verkeersdrempels leggen op de lange rechten stukken.
    2) bloembakken op gevaarlijke punten.
    3) inhaalverboden op plaatsen waar er een bocht in de weg zit of aan zit te komen.
    4) niet met twee auto's dicht naast elkaar rijden.
    5) maximale snelheden aangeven op alle delen van het circuit

    oké, ik ben het met jullie eens dat het ietsjes minder leuk wordt om naar te kijken. Maar het aantal ongevallen of crashes ( wat ook erg veel geld kost, vergeet dat niet) zal een stuk afnemen.

    • + 2
    • 14 jun 2017 - 14:05
    • kortvdl

      Posts: 1.067

      Word er zeker minder leuk van, mag ik ook nog een toevoeging doen?
      6) Tijdens elke gp op willekeurige plekken laseren.

      Fikse boete's opleggen per km/h te hard, en natuurlijk elk opvolgend jaar op andere plekken op het circuit om het spannend te houden.

      • + 1
      • 14 jun 2017 - 14:43
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Plus het aantal parkeerplekken waar McLaren de ANWB kan bellen uitbreiden.

      • + 0
      • 15 jun 2017 - 12:48
  • Vind dat de coureurs elkaar met open viziers moeten bestrijden.
    Is wel zo sportief.

    • + 0
    • 14 jun 2017 - 16:38

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar