user icon

Alonso verdedigt kartcircuit na dodelijk ongeval

  • Gepubliceerd op 09 mei 2017 16:26
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra

McLaren-coureur Fernando Alonso benadrukt dat zorgen over de veiligheid van zijn kartcircuit in Asturië ongegrond zijn. Op de baan verongelukte recent de 11-jarige Gonzalo Basurto nadat zijn kart over de kop was gevlogen. Dat lag niet aan het circuit, stelt Alonso.

De Spanjaard springt in de bres voor zijn kartbaan. "Autosport en karting zullen nooit volledig gevrijwaard zijn van risico's, hoewel we er alles aan doen om het zo veilig mogelijk te maken. Ik vind niet dat we nu een verband moeten leggen tussen het circuit en dit ongeluk."

"Ons kartcircuit is een van de slechts vier banen in Spanje die aan alle veiligheidseisen van de FIA voldoen. Het ligt veel meer aan de karts zelf, die al snel het luchtruim kiezen zodra de banden elkaar raken. Ik sta hoe dan ook open voor veranderingen ten behoeve van de veiligheid."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Tja, het zou natuurlijk pas echt nieuws zijn geweest als hij gezegd had dat het aan zijn baan lag. Maar zelfs als hij dat vond, dan zou zijn advocaat nooit toestaan dat hij dat zou zeggen.

    • + 3
    • 9 mei 2017 - 16:47
    • Beetle

      Posts: 1.479

      Tjonge, wat een domme opmerkingen.

      • + 3
      • 9 mei 2017 - 22:31
    • Sirhenry

      Posts: 759

      Iedereen die vaker kart weet dat je snel omhoog wordt gegooid als je elkaar met de banden raakt...zoals jij het zegt doet vermoeden dat je een fan van sensatiejournalistiek bent...

      • + 2
      • 10 mei 2017 - 08:11
  • Een centraal beugeltje boven of de bovenste buitenkant van de band. Kleine ingreep. En zo blijven de banden voor de rijder zichtbaar, ook niet onbelangrijk...

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 16:50
    • Sirhenry

      Posts: 759

      Dacht ookdat met een beugel het risico behoorlijk verkleind kan worden...

      • + 0
      • 10 mei 2017 - 08:12
    • HANKY8

      Posts: 9

      Ik ben voor een schoolopdracht een kart aan het ontwerpen. Is zo'n beugeltje toegestaan in de regels? @anderhalve Belg

      • + 0
      • 10 mei 2017 - 10:24
  • Ik dacht dat karts nooit over de kop sloegen...wat een naar ongeluk. En dan ook nog een 11-jarig jochie. Als ik Fernando was, zou ik er slapeloze nachten aan overhouden, hoezeer het wel of niet de schuld van zijn circuit is.

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 16:57
    • Gebeurd niet heel veel nee.

      • + 0
      • 9 mei 2017 - 18:10
    • Sirhenry

      Posts: 759

      Ligt aan de kenmerken van het ongeluk...is de kart door de lucht gevlogen omdat hij een barriere heeft geraakt of omdat 2 karts met elkaar in contact zij gekomen...Groot verschil, nietwaar...

      • + 0
      • 10 mei 2017 - 08:13
  • Wacht maar tot ie terug is uit Indy, krijgen alle karts een gesloten achterkant ;).

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 17:02
  • en terecht, als zon kart ondersteboven gaat zegt je nek al snel krak, valt weinig aan te doen, dat geldt voor alle kartcircuits, ook die binnenbanen waar je kinderen met 20 door de bochtjes gaan

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 17:26
    • Mojito

      Posts: 4.843

      Een halo erop dan maar?

      • + 0
      • 9 mei 2017 - 17:38
    • Ja hallo.. Het is nooit helemaal veilig, daar heeft Alonso een punt. Het is goed om al op jonge leeftijd hier bewust van te zijn..

      • + 0
      • 9 mei 2017 - 18:10
  • Ik ga er vanuit dat de kartbaan van n.b Alonso echt wel veilig en zeer goed doordacht is aangelegd. Ongelukken gebeuren nu eenmaal in de racerij, daar valt tot op zekere hoogte weinig tot niets aan te doen. Of moeten we gaan karten/racen met dichte wielkasten en een canopy constructie? Dan hoeft het voor mij echt niet meer sorry!

    • + 1
    • 9 mei 2017 - 17:48
  • Epol611

    Posts: 408

    Als ik het zo lees is iedereen weer " kart-expert".

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 18:56
    • Tja zou een beetje saai worden hè als iedereen op dit forum zijn mening of wijsheden voor zichzelf zou houden ! Dan zou het gewoon een F1 nieuws site zijn en geen forum ! Oja en er staan hier 10 reacties en dan tel ik die van ons niet mee dus dat classificeer ik niet als iedereen ! Ze hebben namelijk best veel leden hier ! ;)

      • + 1
      • 9 mei 2017 - 20:20
    • Sirhenry

      Posts: 759

      Genoeg racefans die zelf karten....

      • + 0
      • 10 mei 2017 - 08:14
  • Kenju

    Posts: 2.629

    Als het mogelijk is dat een kind omkomt tijdens het karten, moet er gewoon wat veranderen. Dit ging niet om losvliegend materiaal oid. De kart is omgeslagen en op dat ventje terecht gekomen. Daar moet iets aan te doen zijn volgens mij...

    • + 1
    • 9 mei 2017 - 20:04
    • Racen gewoon verbieden zoals in Zwitserland dat zou zeker helpen. Maar dan wel met dik 100+ op 2 latjes een berg afscheuren, dat schiet lekker op toch?

      • + 2
      • 9 mei 2017 - 20:42
  • Zet mn kleinzoon liever in een kart dan dat hij een stukje door het verkeer gaat fietsen.. 30 km zones,, 80 km/h is normaal bij de ''fatsoenlijke'' burgers.... Maar ja, dit wordt weer groot uitgemeten omdat er een bekend persoon/naam bij betrokken is .... Komt bij dat dit soort sporten natuurlijk nooit zonder risico zijn... Maar ook bij wielrennen houd je je hart vast ...

    • + 0
    • 9 mei 2017 - 21:33

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Alpine F1
  • Punten 158
  • Podiums 0
  • Grand Prix 88
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar