user icon
user icon

'Zelfs Ayrton Senna zou Honda niet kunnen redden'

  • Gepubliceerd op 05 apr 2017 14:27
  • comments 31
  • Door: Rob Veenstra

Honda loopt al jaren achter de feiten aan omdat het Japanse merk simpelweg een jaar achterstand heeft ten opzichte van Mercedes, Ferrari en Renault. Dat schrijft journalist Maurice Hamilton op de site van ESPN F1. Mercedes, Renault en Ferrari waren in 2014 van de partij bij het begin van de huidige motorformule. Honda keerde pas in 2015 terug als partner van McLaren.

Na een aaneenschakeling van teleurstellingen is die relatie flink bekoeld. Honda moet alle zeilen bijzetten om enigszins competitief voor de dag te komen, maar het is vechten tegen de bierkaai. Honda heeft het te lichtzinnig opgevat. Hamilton: "Honda lijkt de Formule 1 onderschat te hebben. Niet zozeer de technologische uitdaging, maar meer het effect van het te laat arriveren."

"Een inhaalslag maken in deze ultra-competitieve wereld is al een hels karwei. Maar als je begint met de achterstand die Honda heeft, dan is het alsof je de finale van de 100 meter sprint hoopt te winnen terwijl je traag uit de startblokken bent gekomen. Zelfs Ayrton Senna met zijn dwangmatigheid, een karaktertrekje ter aanvulling op zijn genialiteit, zou niet genoeg zijn om Honda uit deze benarde situatie te bevrijden."

Fernando Alonso

De hoop van het huidige McLaren is gevestigd op tweevoudig kampioen Fernando Alonso. Van een rookie als Stoffel Vandoorne mag je zoiets niet verwachten. Alonso geeft steeds meer signalen af dat hij ook na dit jaar wil blijven racen. De Spanjaard richtte samen met manager Sergio Abad Garcia een fashion brand genaamd Kimoa op, hij racete in Australië voor het eerst met kleding van persoonlijke sponsor Adidas en zijn uitspraak dat hij een uitbreiding van de Formule 1-kalender pas over een paar jaar ziet zitten wordt beschouwd als signaal dat hij na 2017 door wil gaan met racen.

Reacties (31)

Login om te reageren
  • Maar of Alonso na dit jaar ook nog steeds met McLaren wil racen, waag ik te betwijfelen. Met een beetje verstand zoekt hij het volgend jaar bij een stabieler team.

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 14:32
    • Afwachten hoe het er vanaf september uitziet bij McLaren en andere teams.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 14:55
    • @ Johnnada

      Mocht dat gebeuren dan weten wij dat Honda volgens jaar competitief is. ;)

      • + 2
      • 5 apr 2017 - 15:36
  • Een topcoureur kan niet winnen zonder topteam en topmateriaal *doet de deur dicht*

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 14:33
  • Of hij blijft en weet dat ze bij mclaren weer terug grijpen naar mercedes

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 14:34
    • Daar worden ze ook geen p1 mee. Dat is juist de reden dat ze met honda in zee zijn gegaan. Mb is niet meer onafhankelijk. Dus ze hebben daar een groot probleem.als honda volhoud gaan ze er wel komen. Maar die trekken zich zo nu en dan ook weleens terug dan ben je helemaal klaar.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 14:40
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @SCHOUTEN RACING FAN: Tja, hoeveel honderden miljoenen wil en kan Honda blijven weggooien voordat de hoofddirectie daar de stekker eruit trekt? Want dit levert uitsluitend negatieve publiciteit op voor het merk.

      • + 0
      • 6 apr 2017 - 06:30
  • Baksteen

    Posts: 704

    Terug naar Merc als het kan of desnoods de renault derin. Ik denk dat een team als McLaren met een Renault sowieso met RBR kan meestrijden. Ook een goed alternatief voor Renault als RBR weer moeilijk gaat doen.

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 14:42
    • Bij lange na niet. Met gelijke motor wordt McLaren evengoed op een hoopje gereden door RB.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 14:55
    • Baksteen

      Posts: 704

      Uiteraard want McLaren heeft natuurlijk nooit iets gewonnen.

      • + 2
      • 5 apr 2017 - 15:01
    • Red Bull zal het wel prima vinden als McLaren ook met Renault gaat rijden, vooral nadat McLaren er voor ging liggen toen Red Bull ook Honda-motoren wilde gebruiken.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:08
    • @Baksteen: Ja maar dat zegt toch niets? Het is algemeen bekend dat het chassis en de aero sinds pakweg 2014 al niet meer tot de top van het veld behoren. Bij Red Bull is dit wel het geval en dus zal Red Bull met dezelfde PU helaas sneller zijn dan McLaren.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:56
    • Baksteen

      Posts: 704

      @honda kijk in grote lijnen heb je gelijk, McLaren zal een RBR niet direct kunnen uitdagen maar ik denk dat een team als McLaren, als ze zich er echt toe aanzetten en meteen over een goede krachtbron beschikken ze op termijn absoluut met RBR meekunnen. Tenslotte is Adrian Newey ook maar een mens en RBR ook maar een team, of niet soms?

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 16:06
    • Politik

      Posts: 6.348

      @Honda, ' het is algemeen bekent dat het chassis en de aero al vanaf pakweg 2014 niet meer tot de top van het veld behoren'.
      Een beetje suggestieve uitspraak, vind je zelf ook niet? Waar zijn de feiten?
      2014 heb je gelijk in, toen konden we vergelijken omdat er meer teams met dezelfde motor reden.
      Daarna valt er geen zinnig woord over te zeggen, zeker ook omdat vanwege de dramatische performance van jouw stokpaardje Honda, het potentieel van het chassis nooit geoptimaliseerd is en omdat er geen andere teams op de grid waren met een Honda PU, om mee te vergelijken.

      • + 1
      • 6 apr 2017 - 06:19
  • CTRA

    Posts: 3.516

    Ik wist niet dat Senna ook motoren bouwde.

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 14:44
    • Arran

      Posts: 1.066

      Nee, maar Senna was vrij zweverig, en dat scheelde gewicht, en dat lagere geicht gaf Senna weer snellere rondetijden.

      Dat wist je nog niet he ;-)

      • + 2
      • 5 apr 2017 - 15:01
    • CTRA

      Posts: 3.516

      Blij dat ik hier op het forum zit.
      Gaat een wereld voor me open.
      Kan je me een bron geven van jou vakkundige reactie? ;-)

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:04
    • Arran

      Posts: 1.066

      Senna was vrij gelovig, hij had ook zijn succes in zijn ogen te danken aan god, en voelde zich ook hierdoor invisible..
      Dacht dat dit toch algemeen bekent was... en vaak worden zulke religieuze mensen toch zweverig genoemt.

      Lees maar eens zijn Biografie, en de Docu over zijn leven..

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:25
    • CTRA

      Posts: 3.516

      Mijn reactie was met een knipoog.

      Tijd van Senna en Prost ben ik begonnen met F1 kijken.
      Ik was voor Prost, omdat ik Senna een stomme naam vond.
      Wat dat betreft toen echt nog de logica van een kind (Ik was toen ongeveer 8 jaar).

      • + 1
      • 5 apr 2017 - 15:30
    • patrob

      Posts: 152

      Voelde Senna zich onzichtbaar? Hoe moet ik dat nou weer zien... Of juist niet.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:43
    • Haha mooi verhaal CTRA. Super redenatie toch, als achtjarige :)

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:43
    • Arran

      Posts: 1.066

      Wel grappig nu je dat zegt over voor wie je was..

      Enige wat ik me goed kon herinneren ik altijd baalde als Senna won, evenals Schumacher later, en tot op heden heb ik nog steeds niets met coureurs die overdominant zijn.
      Hetgeen verklaart ondanks ik geen hekel aan Lewis heb, ik toch graag hem zie verliezen :P

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 15:51
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @ARRAN: Ik heb nooit wat met Senna en Schumacher gehad. Dat is geen ontkenning van hun talent maar ik had gewoon geen klik met die gasten. Ik was veel meer een Alesi, Prost, Berger, Mansell fan.

      • + 0
      • 6 apr 2017 - 06:33
  • Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke top coureur je erin zet. Dat ding moet toch eerst betrouwbaar worden en het volledige potentieel van de motor moet (een heel weekeinde) aangesproken kunnen worden. Pas daarna kan aan het totaal pakket gewerkt worden en dan is een coureur met veel ervaring gewenst.

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 16:05
    • Maakt wel degelijk uit. Zag je vorig jaar ook. Wat Alonso er soms uit wist te persen was werelds. Zelf in Melbourne pakte hij nog bijna een punt. Dat was een gemiddelde coureur, laat staan een slechte coureur nooit gelukt.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 16:09
    • CTRA

      Posts: 3.516

      Ik denk dat HONDARA271 hetzelfde bedoelt als ik met mijn reactie hierboven.
      Je kan elke coureur in die auto zetten, maar die auto word er zelf neit sterker van, aangezien het Honda blok tekort komt.
      Dan kan je Senna of Alonso heten maar daar gaat dat blok niet sneller van lopen.
      Natuurlijk kunnen/konden deze mannen iets meer uit een auto halen dan de gemiddelde coureur.

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 16:14
    • CTRA

      Posts: 3.516

      rectificatie: dan ik

      • + 0
      • 5 apr 2017 - 16:30
  • brommer

    Posts: 408

    Te laat en ook erg eigenwijze keuzes die flink verkeerd uitpakte.

    • + 0
    • 5 apr 2017 - 19:24
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Honda: : "私たちは、テーブルの上に20万は、研究のためのものだったが、それはアロンソの給与に行ってきました..."
    Vertaald:
    "We hadden nog 20 miljoen op de plank liggen voor research, maar dat is naar het salaris van Alonso gegaan..."

    • + 3
    • 5 apr 2017 - 21:03
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Klopt helemaal, het is een technisch dingetje. Ik denk dat het op dit moment niet echt uitmaakt wie er in die bakfiets rond rijdt.

    • + 0
    • 6 apr 2017 - 06:28

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Grand Prix van Turkije

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Wie komt er naast Verstappen te zitten in 2021?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 132
  • Podiums 0
  • Grand Prix 78
  • Land Spanje
  • Geb. datum 29 jul 1981 (39)
  • Geb. plaats Oviedo, Spanje
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
13 - 15 nov
Turkije
26 - 29 nov
Bahrein
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
13 - 15 nov
Turkije Istanbul Park
26 - 29 nov
10 - 13 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar