user icon

F1-aandelen niet aantrekkelijk genoeg voor teams

  • Gepubliceerd op 25 jan 2017 15:20
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra

Geen van de Formule 1-teams heeft gebruik gemaakt van de mogelijkheid die Liberty Media bood om aandelen in de sport te kopen. De nieuwe Formule 1-eigenaar stelde iets meer dan twintig procent van de aandelen beschikbaar voor de renstallen. De teams hapten echter niet toe. Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff legt aan persbureau DPA uit waarom niet.

"Het is ons aangeboden, maar geen van de teams heeft ervoor gekozen om aandelen af te nemen", begint hij. "Er was geen tijd. Bovendien waren de belangen van verkopende partij CVC niet afgestemd op de lange termijn-belangen van de teams, voor wie het draait om de sport en de duurzaamheid daarvan. Nu zullen we in conclaaf gaan met Liberty Media."

"Liberty is zich ervan bewust dat de teams, naast de coureurs, van essentieel belang zijn voor de Formule 1 en een belangrijk onderdeel van de show vormen. Tegelijkertijd moeten wij ons ervan bewust zijn dat de factor entertainment een rol speelt en dat we het wat dat betreft opnemen tegen iedereen die een video maakt voor YouTube."

De aandelen die Liberty aanbood bevatten geen stemrecht over belangrijke zaken voor de toekomst van de Formule 1. Dat was de belangrijkste drijfveer voor de teams om nee te zeggen tegen het aanbod.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • als niemand je aandelen wil, zullen de voorwaarden niet kloppen.

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 15:37
  • Eerlijk gezegd zou ik ze als buitenstaander nog niet willen joh. Ik heb niet zo heel veel verstand van beleggen, maar mijn gezond verstand zegt me dat de F1 al redelijk uitgehold is. De groei zit toch al redelijk aan de max lijkt me.

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 15:50
    • xcite

      Posts: 180

      Formule 1 zit alles behalve aan zijn max, over zijn max zou misschien kunnen. Maar gok dat met gebruik van nieuw media dat het wel weer kan groeien.

      • + 0
      • 25 jan 2017 - 15:58
    • Idd, er zit nog heel veel rek in. Wanneer de Formule 1 alle social media goed gaat gebruiken en alles uit Youtube haalt, dan zal het nog wel eens flink kunnen stijgen!

      • + 0
      • 25 jan 2017 - 22:26
  • Vector

    Posts: 51

    Ik durf wel een pakketje te kopen, waar kan ik terecht ? Ik zie de komende 5 jaar wel een groei komen. Ik heb verder geen stemrecht nodig. Maar ik snap wel dat de F1 teams meer inspraak willen hebben. Maar 20% dat is toch niet voldoende ?

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 16:05
  • Altijd grappig dat dit soort vogels altijd met non redenen aankomen zetten en vervolgens aan het einde van het verhaal komt dan de gladde aap uit de mouw. Met Liberty Media hebben ze geen inspraak meer!!!!

    En kunnen ze de boel niet meer naar eigen hand manipuleren. Dus niks om de lange termijn en om de duurzaamheid van de F1. Als Mercedes geen meerwaarde van een extra titel meer ziet (meer verkopen), is de investering niet meer te verantwoorden aan de Mercedes / Daimler aandeelhouder en stappen ze er gewoon uit. PUNT!

    Heeft Renault gedaan, heeft Honda gedaan, heeft Audi in de WEC gedaan enz....... Plus alle andere fabrikanten die geen titels bereikten en de investering niet meer konden verantwoorden t.o.v. de investering.

    Ik begin zo langzamerhand fan van die Liberty Media te worden. Ross Brawn binnenboord, teams die kunnen meedoen maar wel op basis van de spelregels die door organisator worden opgesteld en niet spelende kunnen worden aangepast door een paar spelers omdat dit hen beter uitkomt. En er mag weer geracet gaan worden en niet meer van die verplichte optochtjes.

    Krijg het idee dat zij nu wel de boel weer in het gareel gaan krijgen en daarmee een betere F1 show. Hopelijk zonder dat dit gaan verworden tot een Circus Maximus.

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 18:00
  • Liberty wil de teams binden, want zonder teams heeft F1 geen waarde. Verstandig dat de teams geen aandelen kopen, verstandig dat ze zich richten op hun core-business: snelle auto's bouwen ten einde zo veel mogelijk races te winnen.

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 18:44
  • Eind jaren 80 waren de teams ook niet geinteresseerd in de televisie rechten.. 1 man was dat wel.. die is onlangs met pensioen. Als miljardair.

    • + 0
    • 25 jan 2017 - 22:27

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar