user icon


In memoriam: Mike Beuttler

  • Gepubliceerd op 29 dec 2016 17:00
  • comments 26
  • Door: Danny Sosef

Mike Beuttler overleed vandaag 28 jaar geleden aan de complicaties die AIDS met zich meebracht.. Tevens was de in Cairo geboren Brit de enige homofiele coureur in de Formule 1 tot nu toe.

Zijn carrière begon in de Formule 3 en eind jaren ’60 en na een tussenstap in de Formule 2 kwam Beuttler in de hoogste klasse. Hij werd coureur van het team Clarke-Mordaunt-Guthrie Racing, een team wat gefinancierd werd door een aantal beurshandelaren die wel een markt zagen in de Formule 1. De resultaten van het team waren redelijk teleurstellend. In 1972 kwalificeerde Beuttler zich geen een keer in de top 20. Met een zevende plaats in 1973 tijdens de Grand Prix van Spanje haalde Beuttler zijn beste resultaat ooit in de Formule 1.

Na 1973 stopte de Brit. Hij verhuisde naar de Verenigde Staten en daar overleed hij aan de complicaties die de ziekte AIDS met zich meebracht. Mike Beuttler is 48 jaar geworden.

 


Reacties (26)

Login om te reageren
  • BenPon

    Posts: 416

    Dat is jong. Rip kerel!

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 17:18
    • Mojito

      Posts: 4.270

      Hij is al 28 jaar dood staat in het artikel. Dan is een rip wat laat als je het mij vraagt.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 23:52
    • weet iemand hoe je een band moet plakken

      • + 0
      • 30 dec 2016 - 00:54
  • JH56

    Posts: 89

    "Zijn carrière begon in de Formule 3 eind jaren ’60 "... en in 2016 is hij op 28 jarige leeftijd overleden!!!

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 18:40
  • JH56

    Posts: 89

    Of heb ik het slecht begrepen?

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 18:41
    • KoBus

      Posts: 2.382

      Yep....

      Direct de eerste regel van het artikel "Mike Beuttler overleed vandaag 28 jaar geleden..."

      • + 4
      • 29 dec 2016 - 18:46
  • Of hij de enige rijder was die een voorkeur voor dezelfde sekse had, daar zijn de meningen over verdeeld.

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 18:59
    • Hoe weet jij dat? Of zit jij in het circuit? ;)

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 19:43
    • Het was dan kennelijk de enige coureur die er openlijk voor uit kwam. Statistisch gezien is het erg onwaarschijnlijk dat hij de enige was.

      Ik zal hier geen namen gaan noemen, maar van een zekere oudcoureur, die thans een tamelijk prominente rol in de F1 vervult, werd en wordt ook gezegd dat hij zó is.

      En weet je, eigenlijk maakt het me geen moer uit. Niet de geaardheid van een persoon is vanbelang, maar zijn daden. Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet zo goed waarom bij deze coureur zijn geaardheid wordt vermeld.

      What's next? Gaan we hier voortaan ook Max' favoriete standjes bespreken? En zo ja, gaat Sainz dan roepen dat hij in bed minstens zo goed is als Max? ;-)

      • + 6
      • 29 dec 2016 - 20:19
    • Vroem!

      Posts: 281

      Haha, NBTT. Klopt en ik weet wie je bedoelt.

      • + 1
      • 29 dec 2016 - 21:18
    • op wie doel jij NBTT?

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 21:44
    • Als 1e officiele homo over de streep. Is dan toch een beetje een record.
      Dan mag dat vermeld worden toch? :)

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 21:53
    • Ik neem een gok met de cryptische omschrijving "Stront aan de knikker" :-)

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 22:50
    • Ik noem geen namen DARLOS CAINZ, want zoals ik al zei boeit iemand geaardheid me niet echt. Ik ben meer geïnteresseerd in zijn/haar daden. Daar heb ik, zoals je weet, vaak wel een stellige mening over.

      • + 1
      • 29 dec 2016 - 23:11
    • waarom noem je geen namen als je er wel mee schermt, die gast waar jij het over hebt leest dit forum vol onzin toch niet.

      • + 1
      • 29 dec 2016 - 23:42
    • Hansnah

      Posts: 232

      Kom aan DARLOS CAINZ! Dat maakt NBTT, toch net duidelijk. By the gay, ik weet ook niet over wie het gaat & het interesseert me eigenlijk ook niet.
      Zoals NBTT aangeeft gaat het meer om de daden dan om de geaardheid.
      Verder ben ik van mening dat het (statistisch gezien) onmogelijk is dat er "slechts" 1 coureur is geweest die homo zou zijn geweest.

      • + 1
      • 30 dec 2016 - 15:49
  • Polleken

    Posts: 846

    Pascal Wehrlein?????

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 20:59
    • Statistisch gezien is Hamilton supergay. 20 verschillende kapsels per jaar, oorbellen, tattoos, pruilend kontje, lekker crowdsurfen, bitchfights met Nico, paar vrouwtjes geprobeerd maar lukte niet, enz.......

      • + 6
      • 29 dec 2016 - 21:23
    • Vroem!

      Posts: 281

      @Bill Gates; even voor mijn info: wat is een pruilend kontje? Haha!

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 22:29
  • Het is even een detail, maar 'homofiel' is geen vriendelijk woord om te gebruiken. Het wordt door veel homoseksuelen als een denigrerend woord beschouwd. Gebruik liever 'homoseksueel' of 'gay'.

    • + 3
    • 29 dec 2016 - 21:24
    • dizzy

      Posts: 1.431

      Er is wel degelijk een verschil tussen homofiel en homosexueel. Een homofiel is een persoon die valt op personen van gelijk geslacht. Een homosexueel is iemand die sexueel actief is met iemand van hetzelfde geslacht. Toegegeven, meestal gaat dit samen. Maar het hoeft dus helemaal niet zo het geval te zijn. De oude Romeinen en Grieken waren homosexueel zonder dat ze homofiel hoefden te zijn. Ook zijn er homofielen die vanwege geloofsovertuiging of cultuur niet homosexueel zijn. Ik heb een broer en zwager (broer van mijn vrouw) die beiden homofiel en homosexueel zijn. Zij hebben geen enkel bezwaar tegen de benaming 'homofiel'. Daarentegen wel weer tegen 'gay'. Het is dus nogal persoonlijk.

      • + 0
      • 30 dec 2016 - 13:35
    • Hansnah

      Posts: 232

      @DIZZY, in dat perspectief zijn er heel veel coureurs homosexueel, want ze nemen elkaar vaak van achter, zij het in een bolide :-) .

      • + 0
      • 30 dec 2016 - 15:52
    • Het heeft verschillende kanten. Je kan zeggen 'homofiel' klinkt als 'pedofiel', als een soort ziekte.
      Anderzijds is er het oude argument dat een homofiel 'er niks mee hoeft te doen', niet sexueel actief is. Dus een soort ontkening.
      De homo's die ik ken vinden 'homofiel' geen fijn woord. Maar ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een probleem had met 'gay'. Waarom hebben de mensen die jij kent dat dan?

      • + 0
      • 30 dec 2016 - 18:13
    • Mmm, dit stelt het begrip 'as a sitting duck' ineens in een heel ander perspectief. ;-)

      • + 0
      • 30 dec 2016 - 18:26
  • Jaren tachtig was tamelijk dramatische, diagnose aids was gewoon een doodvonnis....

    • + 2
    • 30 dec 2016 - 00:07
  • Caramba

    Posts: 5.786

    Toevallig twee maanden een artikel over Beuttler gelezen. Daarom, for the record - afgezien van zijn geaardheid - waarmee hij echt niet te koop liep - was hij ook in andere opzichten een buitenbeentje. Hij had namelijk een opvallend zachtmoedig karakter was in zijn tijd een van de meest geliefde coureurs onder collega's.

    • + 1
    • 30 dec 2016 - 10:31


IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar