user icon
user icon

Pat Symonds verwacht geen grote verschillen in 2017 door korte ontwikkelingstijd

  • Gepubliceerd op 29 dec 2016 14:05
  • comments 11
  • Door: Rutger Lauvenberg

Uittredend Chief Technical Officer van Williams Pat Symonds verwacht geen grote verschillen tussen de Formule 1-teams in 2017. Door de korte tijd die er is om de auto's te ontwikkelen verwacht de Brit dat de ontwerpen verre van optimaal zullen zijn qua prestaties. Hoewel het de bedoeling is dat de rondetijden drastich verlaagd zullen worden en het een stuk uitdagender moet zijn voor de coureurs om de auto's te besturen, zal het late besluit over de regelgeving zijn weerslag hebben op de snelheid van de auto.

"Ik verwacht geen grote verschillen tussen de teams. De regels lijken waterdicht en daardoor is er weinig speelruimte voor de teams. Er zullen wel wat verschillen zijn in het ontwerp van de engine covers. Als alle auto's zwart worden gespoten in 2017 zul je waarschijnlijk nauwelijks verschil zien."

"Als we teruggaan naar 2009 en 2014 dan waren we het toen al veel eerder eens over de regels en daardoor konden we al vroeg dag in dag uit testen met de ontwerpen. In 2014 waren er ook meer aerodynamische mogelijkheden en was er veel speelruimte wat betreft de koeling van de auto, maar zoals gezegd konden we toen al vroeg de windtunnel in. Nu wisten we pas heel laat hoe de banden eruit zouden gaan zien en dat is toch wel belangrijk om de effecten op de luchtstromen te testen. We krijgen dus waarschijnlijk niet net zoals in 2009 en in 2014 een dominant team."

Reacties (11)

Login om te reageren
  • jospape

    Posts: 67

    laten we het hopen

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 14:33
  • Ik zou juist zeggen dat je door korte ontwikkelingstijd meer verschillen krijgt. Hoe langer je de tijd krijgt, hoe meer tijd iedereen heeft om dichter bij het optimale te komen..

    • + 5
    • 29 dec 2016 - 14:35
    • wibi

      Posts: 4.347

      Ben het er volkomen mee eens. Volgens mij heeft het roemruchte verleden ook wel voorbeelden gegeven met de Brawn (diffusor) of Williams (actieve vering).

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 14:47
    • Dat lijkt me ook meer logisch eigenlijk..

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 14:57
    • Vroem!

      Posts: 285

      Eens Trademark. Juist in het begin zijn de verschillen groot, naarmate de tijd vordert komen kleinere teams met minder engineering capaciteit en geld dichterbij. De nu gevonden oplossingen kunnen juist veel verschillen van elkaar. Denk b.v. aan dubbele diffuser o.i.d.
      De motor van Mercedes was afgelopen jaren veel beter. De rest komt nu dichterbij. Als er geen regels veranderd zouden worden zat het veld komend seizoen ook dichter bij elkaar. Neemt niet weg dat ik de regel-verandering positief tegemoet zie.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 16:21
    • En toch zal er misschien iemand bij zijn die net iets uitvindt of anders doet waar je wel een verschil van krijgt.
      En op zo iemand zitten we te wachten , maakt niet uit van welke stal dit is.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 16:47
    • Vroem!

      Posts: 285

      @ouw sjagerijn; idd dat bedoel ik.

      • + 0
      • 29 dec 2016 - 21:29
  • Mercedes was zo oppermachtig vanaf het begin, dat ze alle tijd en geld hebben kunnen steken in de 2017 auto.Van Adrian Newey en z'n team heb ik ook hoge verwachtingen voor volgend jaar als de Renault motor goed is.

    • + 1
    • 29 dec 2016 - 14:47
  • pcbeem

    Posts: 671

    Juist met korte tijd zullen de grote teams betere wagens maken en dus ontstaan er verschillen lijkt me......

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 15:40
  • Trelas

    Posts: 615

    Volgens mij is dit echt totaal uit de lucht gegrepen, en op weinig tot geen feiten gebaseerd. Pas als de auto's op de baan staan, weten we het =)

    • + 0
    • 29 dec 2016 - 16:05
  • Lees regelmatig berichten dat teams, sommige, al sinds eind 2015 uitluitend/voornamelijk met ontwikkeling voor 2017 bezig zijn... zal dus wel meevallen die "korte" tijd...

    • + 0
    • 30 dec 2016 - 00:17

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Toscane

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Perez vertrekt onvrijwillig: Wie wordt binnenkort bekend als zijn opvolger?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
3 - 5 jul
Oostenrijk
10 - 12 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Hongarije
31 - 2 aug
Groot Brittannië
7 - 9 aug
Groot Brittannië
14 - 16 aug
Spanje
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
11 - 13 sep
Italië
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Duitsland
31 - 1 nov
Italië
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
10 - 12 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Hongarije Hungaroring
31 - 2 aug
Groot Brittannië Silverstone
7 - 9 aug
Groot Brittannië Silverstone
14 - 16 aug
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
11 - 13 sep
Italië Mugello
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
Duitsland Nurburgring
31 - 1 nov
Bekijk volledige kalender
show sidebar