user icon


Waarom Max naast de Limburgse sportprijs greep

  • Gepubliceerd op 23 dec 2016 12:12
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra

Het was een wat vreemde gewaarwording. Red Bull Racing-coureur Max Verstappen was maandag de prijs voor 'Limburgs Sportman van het Jaar' misgelopen, maar op woensdag werd hij wel verkozen tot 'Nederlands Sportman van het Jaar'. Patrick Delait is chefsport bij de krant De Limburger en maakt onderdeel uit van de jury voor de Limburgse sportprijs. Hij geeft in zijn eigen krant een uitvoerige uitleg waarom in Limburg de onderscheiding naar Tom Dumoulin ging.

Delait: "Niemand die er vreemd van opgekeken zou hebben als dezelfde Max Verstappen die woensdag tot Nederlandse Sportman van het Jaar is verkozen, begin deze week ook tot Limburgse Sportman van het Jaar was uitgeroepen. Sterker: als we het stemgedrag van het Limburgse publiek - ruim 1.800 stemmen voor de Formule 1-coureur tegen amper 500 voor wielrenner Tom Dumoulin - als leidraad nemen, is het overduidelijk dat Verstappen ook in zijn eigen provincie als de beste sportman van 2016 wordt beschouwd. Toch oordeelde de vakjury, bestaande uit zeven personen, anders."

"Van deze jury kan veel worden gezegd. Dat ze eigenzinnig heeft gestemd. Dat ze de prestaties van Verstappen, eerste Nederlandse Grand Prix-winnaar ooit, heeft onderschat. Dat ze Verstappen, die vorig jaar nog niet genomineerd wilde worden, met gelijke munt heeft willen terugbetalen. Dat ze te weinig oog heeft gehad voor de wereldwijde impact van Verstappen en veel te nadrukkelijk de kaart heeft getrokken van Dumoulin, boegbeeld van wielerprovincie Limburg. Maar je kunt van de Limburgse jury even goed zeggen dat ze zich niet heeft laten meeslepen in de hype rond de Red Bull-coureur en zuiver de prestaties heeft beoordeeld. En dan kun je er niet omheen dat Dumoulin in 2016 meer heeft gewonnen dan Verstappen, en niet de minste koersen."

"Tom Dumoulin toon de zich tijdens het landelijke gala een voorstander van meer inspraak voor het publiek, ook al betekent dit automatisch dat de kleinere sporten dan in één klap onder de radar zullen verdwijnen."

"Of dat erg is? Omdat het onmogelijk is verschillende disciplines met elkaar te vergelijken, dienen sportverkiezingen per definitie gerelativeerd te worden. Dat de massale stem van het Limburgse publiek voor Max Verstappen niet is gehonoreerd, zou voor de organisatie van het Limburgse gala een reden kunnen zijn om de spelregels nog eens tegen het licht te houden. Minder gewicht in de schaal voor de vakjury en het publiek dat zijn stemgedrag ook weerspiegeld ziet tijdens het gala zelf: ik zou er prima mee kunnen leven. Al was het maar omdat ik honderd keer meer waarde hecht aan een sportprestatie dan aan de bekroning ervan met een bronzen beeldje."


Reacties (22)

Login om te reageren
  • keesie

    Posts: 338

    Gaaaaap..

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 12:20
    • Net Wakker of nachtdienst gehad?

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 12:35
  • 'Limburgs Sportman van het Jaar' mislopen...... tjemig, daar zal Max een trauma van oplopen zeg.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 12:25
    • manuel

      Posts: 2.888

      Hoofdprijs is een vlaai en een abonnement op de limburger en drie kusjes van een dansmarieke. Max is internationaal en zit niet te wachten op zon`n blad die hem eerder niet zag staan maar nu wel wil mee liften op zijn succes. Max was in 2015 al heel duidelijk hier over.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 16:45
    • AUDI_F1

      Posts: 1.310

      Volgens speelt er ook nog iets met Jos Verstappen, waarbij er ook iets speelde. Maar de internationale prijzen zijn veel belangrijker dan zo', provinciaal prijsje.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 17:03
  • limboj

    Posts: 68

    Ha ha wat heeft die Sjeng gewonnen !!!!! de giro proloog krijgt hij cadeau (Omdat die in Nederland was) en de andere beoogde doelen WK en Olympisch tijdrit faalde hij zo als gewoonlijk maar wat die gast van dat krantje niet schrijft is dat de kliek rond die gouvernements gast(Koopmans )maar voor een sport gaan en dat is die doping sport (mag miljoenen belastings geld van de burger kosten hij betaald niks uit eigen zak)

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 12:33
    • Bedoel je dat wij die doping betalen ?? Ik rij gelijk naar Limburg toe .

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 12:37
  • John6

    Posts: 2.960

    Anders had hij Jan Lammers gestuurd om die prijs op te halen.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 12:51
    • Welnee, die had gezegd laat maar lekker staan, ik haal over 10 jaar ze alle 10 wel op.

      • + 1
      • 23 dec 2016 - 13:24
  • Fibonacci

    Posts: 481

    1.800 stemmers en 500 stemmers... van een regionaal suffertje. Doe dat eens keer vier voor de zwijgende meerderheid en je hebt zomaar 2.300 lezers van de Limburger. Maar die tellen niet, want de zevenkoppige (7), zeuven, Z-E-V-E-N-koppige jury besluit, nadat ze het publiek laten stemmen, tóch lekker zelf te oordelen. Waarom al die moeite doen in de eerste plaats? Je vraagt je af hoe druk het op het Gala feest was. Ik denk dat de moeder van de jury er was, en de neef en ook een achterneef van één van de juryleden. En de concierge van het gebouw waarin het Gala Feest was. En een dakloze die op de herrie afkwam. Misschien, heel misschien.

    • + 3
    • 23 dec 2016 - 12:52
    • Die award boeit me niks (en Max vast ook niet), maar het klinkt alsof de jruy zich belangrijker vindt dan de sporters ja..

      • + 4
      • 23 dec 2016 - 13:39
  • Moondust

    Posts: 498

    Wat een drukmakerij allemaal om die stomme nietszeggende prijzengala's. Wat mij betreft kunnen ze allemaal achterwege blijven. Zwemmen vergelijken met F1, pfffff...

    • + 2
    • 23 dec 2016 - 13:04
    • Maak er een Sport Personality Prize van voor de meest spraakmakende sportman/-vrouw en het probleem van onvergelijkbare prestaties is zo goed als opgelost.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 16:10
  • Interessant artikel in de Limburger:
    de krant moet natuurlijk vol en dan schrijf je maar iets over niets.
    Wat een navelstaarders deze jury leden. Zelfs Limburg verdient beter.
    Als ze in 2017 alle 7 een TV aansluiting hebben EN wellicht op internet of in landelijke dagbladen het nieuws gaan volgen, zullen ze hun mening wel herzien.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 13:29
  • A1GP

    Posts: 190

    Appels en peren vergelijken om te zeggen dat Tom Dumoulin meer heeft gewonnen.
    Hoeveel koersen heeft Tom gereden en hoeveel GP's heeft Max gereden?
    Voor de rest is het ze allebei gegund. ik waardeer ze beiden.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 13:30
  • ja dat is zeker zo.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 13:43
  • Wat verschrikkelijk nou, ik moet er gewoon van huilen, lig er snachts wakker van, en kan er gewoon niet meer van eten.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 13:52
    • Cocktale

      Posts: 288

      Jij hebt een kuurtje nodig, dan ben je binnen no-time van al je symptomen af.
      3 x daags kijken.
      Niet met een lege maag, en pas niet op met alcohol.
      Het is belangrijk dat je de hele kuur ( 10 dagen ) afmaakt.

      m.youtube.com/watch?v=1dkyN0YDK8s

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 21:16
  • erwin93

    Posts: 893

    Lekker boeiend. Prima prijsje en leuk om te winnen maar we gaan er toch geen heisa over maken ;p

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 14:28
  • Ik weet als wielrenner niks van autorijden, maar was nieuwsgierig geworden, omdat m'n schoonmoeder er over begon. Ben eens gaan surfen wat die Verstappen allemaal gewonnen heeft dit jaar. Kom niet verder dan een etappe in Barcelona. Klopt?

    • + 0
    • 24 dec 2016 - 06:47
  • Uitgaan

    Posts: 228

    Jammer, 2017 mischien ?

    • + 0
    • 24 dec 2016 - 10:21
  • Petje af

    Posts: 780

    Daar schrik ik toch wel van; dat ze zo een overgroot deel van de stemmen gewoon naast zich neerleggen, zonder blikken of blozen. Je kunt je uiteraard blind staren op de score, maar dan had Max in Braziliė niks bijzonders gepresteerd. Mijn God, zoals die de anderen daar het nakijken gaf. Ik kan het nog steeds niet geloven. Wat een overmacht en dat niet eens in een superieure bolide. Hij bracht het aanwezige publiek in vervoering. Heel jammer, maar het zij zo. L1 is nu eenmaal de NPO niet, die de stemmen voor hún Limburgerse politicus daarentegen niét naast zich neer legden en daar valt toch ook wat voor te zeggen als je begrijpt wat ik bedoel.

    • + 0
    • 24 dec 2016 - 11:31

Gerelateerd nieuws



IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Land Nederland
  • Geb. datum 30 sep 1997 (21)
  • Geb. plaats Hasselt, Nederland
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar