user icon


Tost: "We hebben te veel Grands Prix in Europa"

  • Gepubliceerd op 23 dec 2016 09:58
  • comments 34
  • Door: Rob Veenstra

Terwijl nieuwe Formule 1-eigenaar Liberty Media en een groot deel van de Formule 1-gemeenschap voor zoveel mogelijk races in Europa is, laat Scuderia Toro Rosso-teambaas Franz Tost een ander geluid horen. Volgens hem moet de sport juist naar andere uithoeken van de wereld. Op de kalender voor 2017 zijn negen van de twintig races in Europa, Rusland en Azerbeidzjan meegeteld.

Tost vindt dat meer dan genoeg. Aan de Tiroler Tageszeitung laat hij weten: "Ik weet dat ik een beetje tegen de stroom inzwem, maar we hebben andere bestemmingen nodig. We moeten naar Zuid-Afrika gaan, hebben meer races in de Verenigde Staten nodig en zouden moeten racen in Argentinië en India. Voor mij vinden op dit moment te veel races plaats in Europa."

De teambaas van Toro Rosso steunt wel het plan voor een budgetplafond van 150 miljoen euro. "Het argument van de grote teams dat dit niet te controleren valt, is onzin. Bij Toro Rosso weet ik wat elk schroefje kost. Als iemand weigert om volledige openheid over de uitgaven te geven, kan de FIA de prijs voor het betreffende team gewoon verdubbelen. Eens zien hoe snel ze dan de rekeningen openbaar maken."


Reacties (34)

Login om te reageren
  • Meer races in America snap ik nog. Maar India en Zuid-Afrika? Na twee seizoenen geven ze het daar weer op omdat het teveel geld kost en de tribunes leeg blijven.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 10:07
    • skibeest

      Posts: 924

      Zuid Afrika heeft heel wat race historie en vind ik wel logisch. India inderdaad niet.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 10:23
    • Een terugkeer naar Kyalami zou best leuk zijn ja. En het voordeel van Zuid Afrika is dat het in dezelfde tijdzone zit.

      • + 2
      • 23 dec 2016 - 10:48
    • erikworld

      Posts: 899

      Meer races in Amerika prima maar geen avond race zoals in Vegas bedoelt wordt, want dan is het hier maandagochtend.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 11:36
    • MightyMax

      Posts: 801

      Hij uit hier duidelijk de wens van Red Bull en minder van Red Bull Racing. Het is voor dat merk gewoon marketing/reclame!

      • + 1
      • 23 dec 2016 - 11:51
    • @Billybob
      Azie en in mindere mate Afrika zijn enorme consumenten markten aan het worden. Daar kan F1 als geheel -denk aan sponsor inkomsten- van profiteren.
      Dr zou dus vanuit F1 een investeringsfonds moeten komen dat geheel of gedeeltelijk de organisatie in landen met potentie voor zn rekening neemt. Dat is tot dusverre de grote dissonant in het beleid van Bernie. Hij is met zijn huidige leeftijd niet de man die diepte investeringen zal toejuichen, maar dan moeten er maar eens mensen opstaan die verder kijken dan vandaag en morgen.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 13:42
  • John6

    Posts: 2.959

    Afrika daar moet je helemaal niet komen met F! is mijn mening.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 10:25
    • skibeest

      Posts: 924

      Afrika in het algemeen niet maar zuid-afrika is een echt race land.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 10:40
    • Patrace

      Posts: 1.895

      @John: vertel eens, waarom zou je niet naar Afrika moeten gaan?

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 12:18
    • John6

      Posts: 2.959

      PATRACE

      Skibeest zijn antwoordt is prima.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 12:31
    • wibi

      Posts: 3.779

      Antwoord voor zekerheid met 'dt'?

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 15:49
  • 150 miljoen is te doen....jaja. Zeg dat maar tegen RB, dat clubje waar STR veel aan te danken heeft en zodoende veel minder hoeft te investeren. Wanneer W.A van Buren mij gaat sponsoren kan ik ook van een bijstandsuitkering leven.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 10:29
  • "Bij Toro Rosso weet ik wat elk schroefje kost. Als iemand weigert om volledige openheid over de uitgaven te geven, kan de FIA de prijs voor het betreffende team gewoon verdubbelen. Eens zien hoe snel ze dan de rekeningen openbaar maken."
    Dan juist helemaal niet, denk je nu echt dat de 3 grote teams daar wakker van liggen, als ze erna ongestoord verder kunnen ontwikkelen.
    Dat geld wat ze extra kwijt zijn. verdienen ze erna weer 3x terug.
    Beetje kortzichtig.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 10:40
    • Atlaz

      Posts: 748

      Originele tekst:
      "Die FIA könnte den doppelten Durchschnittspreis der anderen Teams für so ein Teil verrechnen. So schnell könnte man gar nicht schauen, wie die Rechnungen eintrudeln würden."

      Dus NIET 'voor het betreffende team' maar voor de andere teams!

      • + 1
      • 23 dec 2016 - 14:19
  • wibi

    Posts: 3.779

    Hier (Kyalami-ZA) zouden weer oude tijden doen herleven...

    • + 1
    • 23 dec 2016 - 10:45
    • Woon jij daar of ben je er op vakantie?

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 11:02
    • wibi

      Posts: 3.779

      Geen van beiden...

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 11:07
    • ik niet snappen doen....

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 12:50
    • wibi

      Posts: 3.779

      Wat is er moeilijk aan Jean ? Woon er niet en ben daar ook niet op vakantie... geen van beiden dus.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 14:58
    • @wibi, je klinkt, door het woord "hier" net alsof je er, op dit moment, bent. Geen wonder dat ze dat dan gaan vragen. Je bent, niet voor het eerst, onduidelijk.

      • + 4
      • 23 dec 2016 - 15:26
    • wibi

      Posts: 3.779

      "hier" wordt hier als synoniem gebruikt en kan ook 'plaatselijk' betekenen. Dat jullie dat hier niet inzien kan ik niet helpen. Dat zou je toch moeten kunnen na mijn antwoord op de vraag van NBTT. Die zag het wel na een kwartiertje...

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 15:54
    • Leuke race gezien in Zuid Afrika geweldig circuit en natuurlijk hebben we ooit een Afrikaanse wereld kampioen gehad.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 21:44
    • Ja @Zoefroef in 1979 werd Scheckter bij Scuderia Ferrari wereldkampioen. Scheckter werd in 1976 tevens de enige coureur die ooit een Grand Prix wist te winnen in een zeswielige Formule 1-wagen. Niet om aan te zien zo een geval op zes wielen haha

      • + 0
      • 24 dec 2016 - 17:20
  • erikworld

    Posts: 899

    Ja dat is waar Franz' maar als ze in Azië niet meer willen en elders geen geld hebben mag je blij zijn dat je in Europa kan racen. Hier liggen toch ook de wortels van je sport en je fanbase.

    • + 1
    • 23 dec 2016 - 11:34
  • JM_K

    Posts: 645

    Ik ben het er deels wel mee eens!

    Het is een wereldwijdevent dus iets meer spreiding mag wel en het zal het in andere landen ook populairder kunnen maken.. waar het dat al niet was/is.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 11:37
  • Naja Singapore, Maleisië ze stoppen er mee.Beste oplossing voor meer races buiten Europa is dat de Kaartjes goedkoper wordt en dat de kosten om een GP te organiseren veel minder wordt.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 11:39
  • Ook ik ben het met Tost eens. Het is immers een Wereld Kampioenschap en ben dan ook zeker van mening dat op zijn minst op ieder continent een Grand Prix gereden moet worden. Zuid-Afrika vind ik dus niet zo gek.

    Tevens ben ik ook van mening dat iedere coureur een thuis race moet kunnen rijden en dus dat er een race hoort te komen in de landen van waar de coureurs vandaan komen.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 12:35
    • wibi

      Posts: 3.779

      -dat er een race hoort te komen in de landen van waar de coureurs vandaan komen.- = onzin. Dan valt o.a. de gp van België af en komt volgend jaar misschien weer terug...O, hoeft niet meer. We hebben Stoffel. Maar noem eens voor de gein een rijder uit Oostenrijk of Amerika....

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 15:22
  • Koendert

    Posts: 56

    Gisteren nog wou Tost meer crashes en incidenten bij de start zien vandaag wil hij Europa meer distantiëren. Okay jij gaat onderaan mijn respect lijst..

    • + 1
    • 23 dec 2016 - 12:58
    • Lijkt inderdaad alsof er steeds meer onzin uit de beste man komt....

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 13:50
    • Het artikel van gisteren op deze site was trouwens vreemd vertaald uit het Engels.
      "Volgens Tost willen de kijkers meer ZWARE crashes met serieuze consequenties."
      Hij zei echter het volgende:
      "Viewers want to see different winners, as well as accidents WHITOUT serious consequences."
      Dat is dus iets heel anders.
      Maar goed, Tost praat wel een beetje raar de laatste tijd.

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 14:47
    • Ik zou ook niet weten hoe je "WHITOUT" moet vertalen...

      • + 0
      • 23 dec 2016 - 22:12
  • Arran

    Posts: 968

    Dus Tost wil meer races zonder publiek.

    Ik dacht dat een merk als RB juist publiek wil hebben.
    Want juist in die landen die hij opnoemt, waar de F1 weinig tot geen publiek opleverd.

    Wat was het druuuuk in Bakou, en rijen dik met publiek daar en waar men kartonnen facades plaatsen om zo het geheel niet zo armoedig uit te laten zien.
    Zeker, we zitten met smart op nog meer van deze aanfluitingen te wachten.

    • + 0
    • 23 dec 2016 - 13:00
    • Brammus

      Posts: 659

      Publiek kijkt naar auto's, coureurs en de race... Daar "verkoop" je geen reclame.. Maar op TV daarentegen, hoe breder wereldwijd, hoe beter.

      • + 0
      • 24 dec 2016 - 10:12


IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's


Test kalender

Circuit de Catalunya - Test

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Maakt de FIA de Formule 1 kapot door voor alles regels en straffen te bedenken?


WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand


Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar