user icon

Vandoorne verklaart keuze voor startnummer 2

  • Gepubliceerd op 14 dec 2016 08:37
  • comments 29
  • Door: Rob Veenstra

Stoffel Vandoorne debuteerde dit jaar bij de Grand Prix van Bahrein in de Formule 1, maar dat was een eenmalig optreden als vervanger van de geblesseerde Fernando Alonso. In 2017 rijdt de Belg fulltime voor het team van McLaren, als teamgenoot van diezelfde Alonso. Dat doet Vandoorne met het startnummer 2.

De GP2-kampioen van 2015 legt uit waarom hij voor dat nummer gekozen heeft: "Ik heb geopteerd voor 2 als mijn startnummer omdat dat het nummer was waarmee ik mijn eerste seizoen in de eenzitters afwerkte, in 2010 in de Formule 4 Eurocup 1.6. Op dat moment koos ik niet voor dat nummer, het werd me gewoon gegeven. Het was een goed jaar voor me met veel zeges en podiumplaatsen, dus ik bewaar prettige herinneringen aan startnummer 2."

Op de vraag waar hij het meest naar uitkijkt voor volgend seizoen, antwoordde Vandoorne: "Mijn eerste jaar in de Formule 1 wordt één groot hoogtepunt. Maar wat betreft de races kijk ik het meest uit naar mijn thuisrace op mijn favoriete circuit Spa-Francorchamps. Het is de eerste keer dat ik daar in de Formule 1 mag racen en veel vrienden en familieleden zullen daarbij aanwezig zijn. Ik verheug me er nu al op."

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Spa gaan we zeker niet missen deze zomer!

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 08:41
    • Als Stoffel het goed gaat doen en de McLaren ook mee kan komen dan zullen ook veel extra belgen het circuit gaan bezoeken naast al die Oranjefans...ik voorzie een bezoekersrecord voor Spa-Francorchamps in 2017. En wat te denken van de mooie snellere auto's die ons worden beloofd...

      • + 3
      • 14 dec 2016 - 08:46
    • Schumix

      Posts: 70

      Nog drukker op Spa.... Het is was vorig jaar al druk, dit jaar absurd, er kan echt niet nog meer bij zonder extra voorzieningen

      • + 2
      • 14 dec 2016 - 09:12
    • @SCHUMIX Druk? Viel wel mee! Was je dr maar tijdens de Schumacher jaren, dan wist je pas wat druk was! 5 uur sochtends bij de hekken duwen, dat noem ik druk!

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 09:35
    • Ik ga Spa zeker missen volgend jaar, afgelopen jaar was het 20:00 uur eer we uiteindelijk van de parkeerplaats af konden. Halfverwege de race was er al geen eten of drinken meer te krijgen. Ik ben vele jaren met veel plezier gegaan maar na afgelopen jaar zo'n faalende organisatie gezien te hebben ga ik er voor de F1 NOOIT meer heen.

      • + 2
      • 14 dec 2016 - 09:47
    • gp

      Posts: 4.266

      Ik vond het ook nogal slecht georganiseerd. Vooral de doorgangen naar verschillende delen van het circuit was rampzalig. Ook heel slecht aangeduid hoe je er moet geraken omdat er toch verschillende ingangen zijn had dit beter kunnen gespreid worden

      • + 1
      • 14 dec 2016 - 10:10
    • Ik denk dat de doorgangen die geblokkeerd waren vooral juist te wijten waren aan de fans van Max die van over de grens kwamen ... er was idd weinig plaats om door te lopen, omdat er enorm veel Nederlanders met stoeltjes, inklaptafeltjes en karretjes vol eten en drinken hun neergezet hadden alsof ze ergens op een camping stonden..

      • + 3
      • 14 dec 2016 - 12:07
    • Ik ben met mn zoontje geweest dit jaar. En toen we rond 7uur sochtends bij de poort aankwamen [zuid-gedeelte] was de wachtrij onderhand 2 km lang.
      Halverwege de race was de drank reeds op behalve water, waardoor zij €10,- per flesje spa blauw vroegen! dit heb ik geweigerd, met een zeer droge bek, dat wel.
      Het verlaten vh circuit was 1 grote ellende. we moesten allemaal door n mini tunneltje. Daar bijna 2 uur in de verdrukking gestaan. Vervolgens was alls dichtgeslipt en vertrokken we pas tegen 21uur uit deze regio.
      Met Stoffel erbij wordt het nog drukker, dus ik ga mijn heil in Oostenrijk zoeken dit jaar..

      • + 4
      • 14 dec 2016 - 13:10
    • @Zeswieler wow best aangrijpend om te lezen :( ...ben zelf in 2001 op Spa geweest en toen vroegen ze ook al een vermogen voor etenswaren.

      • + 1
      • 14 dec 2016 - 13:42
    • Kakatoe

      Posts: 1.246

      Spa rood

      • + 1
      • 14 dec 2016 - 14:22
    • Ja Darlos, niets van wat ik typte is overdreven. Mijn zoontje van 10 bleef er redelijk gelaten onder dus kon ik het niet maken om helemaal uit m'n plaat te gaan, maar ik vond het echt de overtreffende trap van onkunde. Echt vreselijk slecht geregeld; terwijl men wist vd te verwachten topdrukte.

      • + 1
      • 14 dec 2016 - 16:59
  • Ik heb 'm een paar keer gezien op Sky, waar hij perfect uitlegde hoe een aantal onderdelen werken in een F1 auto. Hij komt over als een hele intelligente jongen en gezien zijn debuut dit jaar ook als een snelle coureur.
    Ik heb hoge verwachtingen, ik denk dat hij niet onder gaat doen voor Alonso in 2017.

    • + 1
    • 14 dec 2016 - 08:44
    • Rudolf53

      Posts: 304

      Een nieuwe Ron Dennis over een jaar of 10

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 08:56
    • JV fan

      Posts: 2.089

      Hij heeft ook 2 uitstekende mentors gehad het afgelopen jaar , en dat jaartje in de super formula is ook niet verkeerd (snelle auto,s en een hoog niveau qua startveld :)

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 10:55
    • Goed voor hem, Er moet nog veel gesleuteld worden aan die Honda, dus dat kunnen de monteurs wel waarderen denk ik.

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 22:57
  • ..en in de 2e race van seizoen f1 2016 gelijk 1 punt gepakt.....

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 08:47
  • Sowieso mooi weer wat meer jonge coureurs te zien op de grid, hopelijk houden ze de komende jaren het pit erin bij de Formule 1 en wordt het weer echt een spectaculairdere sport.

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 09:00
  • Stoffel lijkt me een groot talent en is een nuchtere en intelligente jongen.
    Het moet waanzinnig voor hem zijn om eindelijk in de F1 te mogen racen
    en dan ook nog eens met Alonso in één team. Een mooie start!
    Denk dat we nog heel veel plezier aan hem gaan beleven.

    • + 1
    • 14 dec 2016 - 09:08
    • Idd het wordt een mooi duo deze twee, ben altijd Alonso fan geweest en nu nog Stoffel erbij, wat een team!

      • + 1
      • 14 dec 2016 - 10:28
    • @ Ben .. Idem!

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 12:08
    • Helemaal mee eens @ BEN. Ben zelf ook een fan van Alonso.

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 13:43
  • C'mon Stoffel! Make us proud!

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 09:13
  • Ik hoop zo dat hij het fantastisch gaat doen !

    • + 1
    • 14 dec 2016 - 09:50
  • Volgens het Quadrivium (simpel gezegd de oude vrije kunsten) staat de twee onder meer voor dualiteit. Dat op zich is een mooie symboliek voor een F1-coureur. het is alleen zo jammer dat het getal der getallen 33 is en laat nou net onze Max dat startnummer hebben ;) Misschien voorspelt dit in ieder geval leuke duels.

    • + 1
    • 14 dec 2016 - 15:11
  • Ik hoop dat hij een aanwinst gaat zijn voor het F1 circus ;)

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 15:23
  • aap

    Posts: 1.366

    ben benieuwd wie het beter gaat doen Stoffeltje of Alonsotje

    Potje maken ?!!!!!!????!

    wie van de 2 de meeste punten gaat scoren in 2017

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 21:33
  • aap

    Posts: 1.366

    potje maken??

    alonsotje of stoffeltje met de meeste punten in 2017

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 21:40
  • aap

    Posts: 1.366

    potje maken

    • + 0
    • 14 dec 2016 - 21:41
    • CTRA

      Posts: 3.606

      Je maakt er nu wel een potje van.

      • + 0
      • 14 dec 2016 - 23:35

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 13:00

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:30 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land BE
  • Geb. datum 26 maa 1992 (29)
  • Geb. plaats Kortrijk, BE
  • Gewicht 65 kg
  • Lengte 1,77 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park