user icon

Lauda hekelt de onderbrekingen: "F1 onwaardig"

  • Gepubliceerd op 14 nov 2016 14:27
  • comments 29
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1 kreeg een schitterende Grand Prix van Brazilië voorgeschoteld, maar de sport had zichzelf bijna in de voet geschoten. Door de start uit te stellen en de race te onderbreken middels rode vlaggen begon het publiek op Interlagos al te morren. De fans op de tribune begroetten de neutralisaties met boegeroep en duimen omlaag.

Groot gelijk hebben ze, zegt Niki Lauda in Bild. De omstandigheden waren wat hem betreft goed genoeg om gewoon te racen. "Die onderbrekingen waren Formule 1 onwaardig. Dit was het perfecte weer voor een regenrace. Dat ze de boel een paar keer stilleggen is het perfecte voorbeeld dat de Formule 1 overgereguleerd is."

"Oké, afgezien van Lewis Hamilton maakten alle toppers een momentje mee, maar dat is normaal in een regenrace. Er zijn fouten gemaakt in Brazilië. Het is zaak om met Charlie Whiting om de tafel te gaan zitten zodat we het in de toekomst beter kunnen doen. Coureurs moeten racen, ook onder moeilijke omstandigheden."

Reacties (29)

Login om te reageren
  • Is toch eigenlijk geen verrassing, de wedstrijdleiding weten toch al weken niet wat ze aan het doen zijn. En dat Hamilton geen fouten maakt... is ook makkelijker als je de hele tijd zonder spray voorop maakt en je teamgenoot je totaal geen concurrentie biedt.

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 14:33
    • brommer

      Posts: 408

      Verstappen legde toch wel ff het vuur aan de schenen hoor. Hamilton pareerde dat knap tot het foutje van Verstappen

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 14:40
    • www.youtube.com/watch?v=VSCq7JGZKf4
      Toch ff deze niet vergeten van onze Max, want dit heeft hij ook natuurlijk wonderlijk mooi recht gekregen zonder enige stress... enkel de allergrootsten kunnen dit !

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 14:55
  • Big_El

    Posts: 2.137

    Helemaal mee eens. Vooral die laatste neutralisatie was voor iedereen een groot vraagteken. Als de FIA nu komt met een duidelijke reden (onderdelen van auto's op de weg met lekke banden als gevolg, bijvoorbeeld), dan is het nog te behappen. Maar nu was er geen enkele aanwijsbare reden. En vervolgens worden ze even later losgelaten om weer te racen terwijl het op dat moment natter lijkt dan tijdens de neutralisatie...

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 14:36
    • Wat ik eruit kon opmaken was het omdat er teveel wind was met regen maar hou me er aan vast.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 14:42
    • skibeest

      Posts: 932

      Laatste was zeker overbodig. Geen enkele aanleiding om te stoppen. De eerste waren er nog wat argumenten, veel onderdelen op de baan maar ook dat had met een SC opgelost kunnen worden

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 15:15
  • CBR600F

    Posts: 276

    Volledig eens met Lauda. Een regenrace hoort zwaar te zijn. Maar dit is een gevolg van het ongeluk van Bianchi. En eerlijk is eerlijk, het moment van Raikonnen moest wel een rode vlag krijgen.

    • + 5
    • 14 nov 2016 - 14:37
    • Eindelijk weer eens normale taal van Lauda.
      De bezem door die FIA, Charlie en zijn vriendjes een paddock verbod.
      Na de crash van Raikonen hadden ze gewoon onder vsc door de pitstraat gekund.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 21:09
  • ap

    Posts: 899

    En wat vond Vettel er van? (moest ff:-)

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 14:41
  • De meeste momenten hadden ook met SC of VSC opgelost kunnen worden. Daarin moet ik Lauda wel gelijk geven. De 'flow' was wel beetje uit de race.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 14:41
    • ap

      Posts: 899

      Heb jij niet gekeken dan? Ik zag heel wat anders! Een vliegende Hollander!

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 14:42
    • Ik zag de laatste 15 ronden ook een 'Vliegende Hollander', maar daar gaat het toch niet over hier?

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 16:17
    • @Benno: "flow een beetje uit de race"?
      Als er geen Max Verstappen rond had gereden, hadden we naar de saaiste race van 2017 zitten kijken..

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 21:11
  • PeDig

    Posts: 7

    Anders hadden we dit nooit te zien gekregen. Na afloop vind ik het prima.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 14:42
  • De meeste coureurs van wie de radioberichten werden uitgezonden zeiden dat de omstandigheden hetzelfde waren als voor de rode vlagsituaties. Dus de volgende keer zo snel mogelijk herstarten voordat de baan extra nat word, doordat er niet gereden word en het water blijft staan.

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 14:45
  • Mee eens. Dat politiek geleuter van de meeste coureurs en teams is ook storend. Wel bang en onzeker zijn over de condities, maar dan wel voor inters gaan..

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 14:48
  • Maxxx

    Posts: 201

    Pardon?
    Ik ben het eens met Lauda, alleen heeft hij geen enkel recht van spreken! Welke coureur wilde de laatste race van het seizoen niet rijden omdat het teveel regende? Dit koste hem ook direct zijn kampioenschap.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 14:52
    • maximist

      Posts: 821

      Hij was dat jaar door het kleinste oog van de naald gekropen. Iedereen had hem opgegeven en hij was zelfs bediend om te sterven. Ik geloof dat Niki het volste recht had om die race niet uit te rijden. Die man heeft veel pijn geleden voor zijn sport. Een beetje meer respect mag wel.

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 11:23
  • AndreasF1

    Posts: 816

    zo hard regende het niet. Het grootste probleem zijn de Pirelli banden die veel slechter zijn dan de Bridgestones en Michelins van 10 jaar geleden. Toen hadden we nog échte regenraces!

    • + 3
    • 14 nov 2016 - 15:05
    • klopt, beschamend voor Pirelli..dit moet snel beter voor 2017. Tevens moeten de teams voor een officiële regenrace standaard hun wagenhoogte kunnen aanpassen zonder straf.

      • + 1
      • 14 nov 2016 - 15:13
    • Ook raar dat er weinig verschil zit tussen de inters en full wets waardoor teams liever de inters kiezen ondanks het vele water op de baan.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 15:21
    • manuel

      Posts: 2.895

      Het is een combinatie van dingen. De auto`s van nu hebben minder downforce. En veiligheid en hoe daar over gedacht word is een beetje doorgeslagen.

      • + 0
      • 14 nov 2016 - 17:26
    • DARLOS CAINZ helemaal eens, laat ze idd de wagens aanpassen naar een regenrace!
      Dan ben je van het hele gezeur met aquaplaning af. Volgend jaar hebben de auto's meer grip en met een hogere afstelling zou deze race een gemakkelijke regenrace worden!

      • + 0
      • 15 nov 2016 - 07:56
  • loutje1962

    Posts: 61

    Ik ben het eindelijk eens een keer eens met hem !

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 15:21
  • verfuktf1

    Posts: 511

    F1 word gerund door bejaarden zonder visie, verscholen achter een regelementenboek.
    Kwam vast omdat het regende. Dan (ver)schuil je je.

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 16:52
  • alex76

    Posts: 188

    Ik vond vooral de tweet van Webber goed: @AussieGrit Next attempt, leave pathetically slow safety car in the pitlane...
    Then LH controls two laps at 60% pace.. then green!!! #tyretemp

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 18:01
  • Het enige wat ze gister bewezen hebben dat ze heel gewoon om 17.00 hadden kunnen starten, even afgezien dat grosjean het nodig vond om vroegtijdig zn auto te parkeren... De baan is echt niet beter geworden later op de dag, dus helemaal gelijk Lauda....

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 19:27
  • LimboF1

    Posts: 4.027

    Ik vond het ook niet nodig de race te stoppen, Hamilton had het makkelijk en de rest moeilijker. Maar ze worden dik betaald en behoren toch de beste coureurs ter wereld. Ik kan mij herinneren dat Schumacher op slicks Hill voor bleef terwijl het regende. Er op Spa een mega crash was en meer dan het halve veld in puin lag, toen zeurde men niet en reed men gewoon en dat met een staande start. Geweldige tijden en zo moet het weer worden.

    • + 0
    • 14 nov 2016 - 22:17
  • Zegt de man die in 1976 in de nasleep van een typhoon niet wilde starten in Fuji en de auto stil zette na een paar rondes.

    40 jaar later regent het stukken minder in Sao Paulo en wordt de schuld in de schoenen van Pirelli geschoven.

    Standing water is gevaarlijk voor racerij, dat weet elke coureur, ook weet elke coureur dat je niet overal meer volgas kan, elke coureur weet dat alles behalve het asfalt extreem glad is door vocht, elke coureur weet dat de ideale lijn gladder asfalt is dan ernaast en dat de zogenoemde regenlijnen meer grip geven omdat asfalt daar ruwer is.

    Ze kunnen miauwen wat ze willen, maar racen is nou eenmaal onder voor iedereen gelijke omstandigheden harder proberen te gaan als een ander en als je dat niet durft moet je niet piepen maar gewoon minder gasgeven...

    Ves gaf een mooie sneer naar Vet, als hij niet ingehaald wenst te worden moet hij maar meer gasgeven.

    De tweede rode vlag was onzin de eerste was logisch

    • + 1
    • 14 nov 2016 - 22:55

Gerelateerd nieuws

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AE Grand Prix van Abu Dhabi

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Yas Marina Circuit - Bandentest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Moet de Braziliaanse Grand Prix naar Rio de Janeiro verplaatst worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 1.945
  • Podiums 81
  • Grand Prix 102
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 7 jan 1985 (34)
  • Geb. plaats Tewin, Groot Brittannië
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
15 - 17 maa
Australië
29 - 31 maa
Bahrein
-
Bahrein
12 - 14 apr
China
26 - 28 apr
Azerbeidzjan
10 - 12 mei
Spanje
-
Spanje
23 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Frankrijk
28 - 30 jun
Oostenrijk
12 - 14 jul
Groot Brittannië
26 - 28 jul
Duitsland
2 - 4 aug
Hongarije
30 - 1 sep
België
6 - 8 sep
Italië
20 - 22 sep
Singapore
27 - 29 sep
Rusland
11 - 13 okt
Japan
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika
15 - 17 nov
Brazilië
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten
-
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2019

Datum
Grand Prix & Circuit
15 - 17 maa
Australië Albert Park
29 - 31 maa
12 - 14 apr
26 - 28 apr
Azerbeidzjan Baku City Circuit
10 - 12 mei
23 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
Frankrijk Paul Ricard
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
12 - 14 jul
Groot Brittannië Silverstone
26 - 28 jul
Duitsland Hockenheimring
2 - 4 aug
Hongarije Hungaroring
30 - 1 sep
6 - 8 sep
Italië Monza
20 - 22 sep
27 - 29 sep
Rusland Sochi Autodrom
11 - 13 okt
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
15 - 17 nov
Brazilië Interlagos
29 - 1 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
-
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar