user icon

Renault maakt windtunnel geschikt voor grotere schaalmodellen

  • Gepubliceerd op 16 aug 2010 08:29
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Renault gaat de windtunnel bij de fabriek in Enstone opwaarderen. De Franse renstal testte tot nu toe met schaalmodellen op vijftig procent van de ware grootte.

De regels staan schaalmodellen tot zestig procent van de ware grootte toe. Bij Renault was dat tot nu toe niet mogelijk, maar daar wordt aan gewerkt. Teambaas Eric Boullier vertelde aan Auto Plus: “We zullen een upgrade aan onze windtunnel doorvoeren zodat wij ook met schaalmodellen van zestig procent kunnen werken.”

Reacties (12)

Login om te reageren
  • In het kader van de kosten besparingen.....

    • + 0
    • 16 aug 2010 - 08:52
    • Ik denk niet dat het zo heel veel geld kost als je het afzet tegen de verbetering. Aangezien ze de windtunnel maar enkele keren per jaar mogen gebruiken moet je er wel optimaal gebruik van kunnen maken.

      • + 0
      • 16 aug 2010 - 09:11
    • Als je iets voor $1M koopt en 1 keer gebruikt of 100 keer maakt in het aankoop bedrag niet uit. Ook klopt jouw redenering niet, als je hem niet veel mag gebruiken dan zijn de kosten dus per saldo per keer hoger dan als je hem vaker kunt gebruiken of kan verhuren.

      Als auto producent hebben ze al een windtunnel die op 100% kan testen dus een 60% versie heeft voor hun buiten het F1 verhaal weinig zin....

      • + 0
      • 16 aug 2010 - 13:05
  • LuckyMe

    Posts: 298

    Alle regels voor kostenbesparing zijn mijns inziens geheel overbodig. Als je het geld niet hebt (zelf of via sponsoren) dan hoor je niet thuis in de F1.

    • + 0
    • 16 aug 2010 - 10:38
    • Ugh

      Posts: 333

      Dat denk ik niet, als de F1 doorgaat zoals nu zullen er binnen een jaar of twee nog maar een paar teams over zijn (met drie auto\'s per team misschien), of houdt het gewoon helemaal op. Ik denk dat Mercedes het volgende topteam is dat de F1 de rug toe keert, en dat een aantal (of allemaal) van de kleine huidige teams volgend jaar al niet zal halen. Uiteraard hoop ik van niet, maar wie de economie een beetje volgt ziet dat de boel voor de tweede keer op instorten staat. De F1 is daar niet ongevoelig voor. De budgetten moeten gewoon terug, de F1 is niet anders dan de voetbalwereld.

      • + 0
      • 16 aug 2010 - 12:28
    • Fanman

      Posts: 480

      @Ugh Las vandaag nog een artikel uit een beroemd mannenblad (ja, die met het konijntje) uit 1993 over de Formule 1. Daar werd voorspeld dat de Formule 1 binnen een paar jaar kapot zou zijn. Maar ze zijn er nog steeds.

      Off topic, er werd in dat artikel ongelooflijk negatief gesproken over Senna. Ik was daar heel verrast over, daar hoor je nooit (meer) iets over. Hij zou zelfs handschoenen e.d. van concurenten verstopt hebben om hun concentratie te verstoren.

      • + 0
      • 16 aug 2010 - 16:33
    • Fanman

      Posts: 480

      Concurrenten ipv concurenten

      • + 0
      • 16 aug 2010 - 16:34
    • Weet je zeker dat dat niet Berger was? Die haalde namelijk regelmatig geintjes uit. Hij vulde Senna\'s bed met dieren, vulde zijn race schoenen met boter, gooide Senna\'s koffertje uit een helicopter, verving de foto in Senna\'s paspoort met een blote mannenkont etc etc etc

      Senna heeft uiteraard ook wel grappen hebben uitgehaald om Berger terug te pakken, maar Berger stond daar toch echt om bekend.

      • + 0
      • 17 aug 2010 - 10:34
  • miauw

    Posts: 1.136

    Dat denk ik ook namelijk. Betrouwbaarder resultaat.

    • + 0
    • 16 aug 2010 - 10:41
  • Ugh

    Posts: 333

    @Fanman Ik hoop het natuurlijk ook niet, elke zondag zit ik voor de buis, hoe vroeg of hoe laat ook. Waarom ik er vrij somber over ben ligt meer in het feit dat de wereld er nu veel slechter voor staat dan in de jaren 90. Vergeet niet dat de ICTrevolutie toen nog moest beginnen, en, ook niet onbelangrijk, tabaksreclame nog was toegestaan. Daarnaast geloof ik niet dat er na de crisis eenzelfde aantal autofabrikanten meer bestaat als voor 2008, Renault laat bijvoobeeld dramatische cijfers zien. Fabrikanten zijn meer bezig met \'groen\' en energiebesparing dan met racen. En er is onvoldoende budget voor beide.
    Ik denk dat de F1 een kant op moet gaan die dichter bij de GP2 ligt. Dat vind ik zelf ook jammer, ik denk graag terug aan die \'vrije\' jaren met v8, v10 en v12 motoren, maar ik geloof nu eerder dat sterke homologatie de enige redding is.

    En ik ben nooit een grote fan van Senna geweest. Als je voor de race al verklaart dat je of als eerste de bocht in gaat, of beiden er af, dan ben je gewoon een naar mannetje, en zo heb ik hem altijd gezien. Persoonlijk heb ik ook een zeer sterke afkeer van sporters die altijd maar weer God erbij halen, maar dat is natuurlijk helemaal persoonlijk.

    • + 0
    • 16 aug 2010 - 17:28
  • F1 Italia

    Posts: 24

    daar hebben ze wel geld voor??? en ze wilden een voorschot hebben omdat ze geen cash flow hebben. Ik snap er werkelijk niets van.

    • + 0
    • 17 aug 2010 - 04:18
    • Een windtunnel kun je misschien leasen?

      • + 0
      • 17 aug 2010 - 10:35

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

GB Grand Prix van Groot-Brittannië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar