user icon

Toro Rosso verkwanselt kansen met trage pitstops

  • Gepubliceerd op 02 aug 2016 14:44
  • comments 30
  • Door: Rob Veenstra

Het niveau van de pitstops van Scuderia Toro Rosso is ver ondermaats. Dat concludeerde coureur Carlos Sainz nadat hij in Duitsland opnieuw veel terrein verloor door een mislukte stop. De pitstops zijn al langer een zorgenkindje voor Toro Rosso. Het opleidingsteam heeft de voorbije anderhalf jaar meerdere kansen op een mooi resultaat verkwanseld door een trage pitstop.

Sainz: "Op dat vlak zijn we echt niet goed genoeg. We hadden het verbeterd en het ging ietsjes beter. De stops gingen ook steeds wat sneller. Het lukt ons echter maar niet om alle plooien glad te strijken en de fouten uit te bannen. We zijn niet goed genoeg. Er zit meer in, maar we maximaliseren ons potentieel niet door slechte stops. De eerste pitstop in de Duitse Grand Prix was bijvoorbeeld een ramp."

"Ik had me net teruggeknokt van P15 naar P12 en zette me schrap om op jacht te gaan naar punten, totdat het mis ging bij mijn eerste stop. Ik kwam achter allerlei langzamere auto's terecht die ik in de eerste zeven rondjes had ingehaald. Dan kun je opnieuw beginnen, verlies je tijd en positie op de baan en is je race naar de haaien. Die pitstop had een grote nadelige invloed op het restant van mijn race."

Reacties (30)

Login om te reageren
  • wibi

    Posts: 4.501

    De pitstop ? Had Max in zijn tijd ook last van. Toch haalde bij anderen nog in. Verschil in kwaliteit zullen we maar zeggen...

    • + 2
    • 2 aug 2016 - 14:48
    • Pfffff

      • + 9
      • 2 aug 2016 - 14:50
    • Zelf nu betrek je alles op Max. Man man man.

      • + 10
      • 2 aug 2016 - 14:51
    • wibi

      Posts: 4.501

      Max heeft bij TR gereden ! Kan ik het helpen ? Kun je mij niet de schuld van geven. Zou het meer op waarde kunnen schatten als KVY dat vertelde...., maar die klaagt niet.

      • + 2
      • 2 aug 2016 - 14:55
    • Die Carlos toch, hij leeft in zijn eigen fantasiewereld, de geest is uit de fles bij STR, hij is geen "dragende" rijder. Een goede 2e rijder maar zeker geen 1e.

      • + 2
      • 2 aug 2016 - 14:56
    • Carlos rijdt een aantal goede races waarin hij een redelijk aantal punten scoort, maar dan hoor je @wibi niet. Maar gaat t slecht dan lukt het hem meteen om als eerste te reageren

      • + 9
      • 2 aug 2016 - 15:08
    • waard500

      Posts: 483

      Wat ben jij een klein kind zeg. Ben je nu blij? Ben je nu stoer? #zucht

      • + 2
      • 2 aug 2016 - 15:21
    • wibi

      Posts: 4.501

      @Vaxmerstappen: dus jij noemt afzakken van P6 naarP8 of P7 naar P9 een goed resultaat ? Heb je er een andere kijk op...
      SAI kan heeeeeeeel goed een enkele ronde heeeeeeeeel hard rijden..Is helaas (voor hem) geen goede racer.

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 15:26
    • Is leuk dat jullie allemaal gelijk over de rij-kwaliteiten van Sainz beginnen maar dat staat in mijn ogen los van dit artikel. Het gaat toch echt over de pitstops van het team en hij heeft zeker gelijk als hij zegt dat die een stuk beter kunnen.

      • + 9
      • 2 aug 2016 - 16:00
    • Moos

      Posts: 444

      Toen Max vorig jaar P8 of 9 reed was hier een jubel stemming. Als Sainz het doet is het maar matig. Dubbele standaard.

      • + 5
      • 2 aug 2016 - 17:05
    • @MOOS, met een aftandse Renaultmotor achterin was dat zeker top, CS kan niet dat beetje extra geven wat Max wel heeft.

      • + 1
      • 2 aug 2016 - 19:27
    • Moos

      Posts: 444

      @perestijn, die 1 jaar oude Ferrari motor is natuurlijk top.

      • + 2
      • 2 aug 2016 - 19:53
    • Het was algemeen bekend dat de 2015 Ferrari motor steeds verder zou achterblijven bij de rest. Wordt gewoon niet ge-update, dus TR zal het steeds moeilijker krijgen. Sainz doet het prima

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 21:25
  • Cicero

    Posts: 822

    Dit kan je toch heel makkelijk trainen?
    Je neemt een stopwatch (betere als mercedes heeft), 1 auto, 8 banden... en maar oefenen...
    Lijkt me toch niet dat dit van de FIA als testwerk wordt gezien.
    En anders ga je met een 2015-wagen testen...

    • + 0
    • 2 aug 2016 - 14:50
    • Pipo

      Posts: 4.742

      Een beetje vet aan de wielmoeren. Die zitten vaak vast volgens mij. Of een ander ontwerp.

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 15:14
  • MRT-05

    Posts: 68

    Ook Kvyat had een langzame pitstop. Het moet inderdaad stukken beter.

    • + 1
    • 2 aug 2016 - 14:57
  • Sjors1991

    Posts: 207

    STR zakt wel wat af de laatste races. Lijkt erop dat Max op tijd naar Red Bull is gegaan. Als Max nog in deze wagen had rondgereden, zou hij hier ook allemaal niet blij mee zijn.

    • + 2
    • 2 aug 2016 - 14:58
  • Kennelijk zijn de monteurs bij STR een stuk minder gemotiveerd nu ze niet meer met een jonge held zoals Max mogen werken, maar klaar moeten staan voor een Russische boer met kiespijn en een Spaans piepend kuikentje.

    ;-)

    • + 3
    • 2 aug 2016 - 15:14
    • wibi

      Posts: 4.501

      Klopt...zal voor hun ook niet makkelijk zijn om voor die 2 gasten super-gemotiveerd te blijven.

      • + 1
      • 2 aug 2016 - 15:18
    • Omg NBTT durf jij hier het "M" woord te gebruiken........lol

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 19:39
  • Dat is dus eenvoudig te trainen, en Sainz heeft dus ook een punt. Kijk eens naar Williams, die verknalde vorig jaar ook de ene na de andere pitstop, zelfs een keer met verschillende banden! Nu pakken ze week na week het record van de snelste pitstop.

    Heren van STR trainen op het wisselen van banden tot je een ons weegt.

    • + 1
    • 2 aug 2016 - 15:34
    • Wingleader,

      ik had liever dat Williams steeds tweede werd. Scheelt steeds maar 0,1 sec of minder. Kwamen er niet steeds standaard dezelfde negatieve voorspelbare opmerkingen dat ze beter er niks mee winnen en beter aan de auto kunnen werken.

      • + 0
      • 2 aug 2016 - 15:53
    • Erik, ik mag toch aannemen dat die mensen die deze kritiek spuien, begrijpen dat Williams die auto beter maakte als ze dat konden. In de basis hebben ze een auto die redelijk tot goed is op sommige banen en een stuk minder op andere. Hopelijk is het 2017 chassis een stuk "allrounder" dan deze en kunnen ze als prive team weer aansluiten met de top.
      Mag wel hopen dat dit zonder Massa is, die mag van mij met pensioen.

      • + 1
      • 2 aug 2016 - 20:27
    • Ik vrees van niet Wingleader, ik vrees dat men dat niet in de gaten heeft. Het is veel makkelijker om een team af te kraken en alle prestaties die ze wel hebben bereikt op de Mercedes motor af te schuiven. Maar ach, het is beetje wat het is tegenwoordig, ergens in verdiepen zit er niet meer bij ;-)

      • + 0
      • 3 aug 2016 - 09:08
  • Tja de coureur die steeds goed reed is weg en je ziet dat doordat de prestaties van de huidige twee renners tegenvallen het team ook wat minder gemotiveerd lijkt te zijn. Erg jammer want ik vind Torro Rosso wel een sympathiek team en gun ze wel meer dan wat ze nu krijgen al moet ik zeggen dat ook toen Max er nog reed ze nu niet echt de snelste pit-stops hadden.
    Gelukkig zijn pit-stops iets waar ze op kunnen trainen dus ik zou zeggen dat ze daar nu even vier weken de tijd voor hebben ;-).

    • + 0
    • 2 aug 2016 - 17:25
  • De pitstops zijn zo goed als de beste coreur binnen het team.

    • + 1
    • 2 aug 2016 - 17:38
  • Rimmer

    Posts: 8.329

    Carlos heeft in 31 races voor STR maar liefst 1 zesde plek gepakt!! Wie zijn wij dus om zijn woorden in twijfel te trekken. Ik bedoel, hij heeft Max verslagen en is al meer dan vier maanden klaar voor een topteam. Als Carlos zegt dat die 30 andere races slechter zijn gegaan als gevolg van de trage stops dan is dat zo, zelfs als dat niet zo is.

    • + 1
    • 2 aug 2016 - 18:23
  • Na ja, ik ben niet bepaald een Sainz fan maar wat betreft de pitstop heeft hij 100% gelijk .. Een ergernis die ik met hem deel,, vanaf het begin altijd een loterij bij STR of het goed gaat ...

    • + 0
    • 2 aug 2016 - 18:31
  • Pusto

    Posts: 138

    Laat ze bij TR eens kijken hoe Claire het er bij Williams in hebt gepompt!

    • + 0
    • 2 aug 2016 - 23:12

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De komst van steeds meer (semi-)stratencircuits is slecht voor de Formule 1

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar