user icon

Todt vindt 12 miljoen acceptabele prijs voor motoren

  • Gepubliceerd op 05 nov 2015 10:15
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra

De internationale autosportbond FIA is bereid een compromis te sluiten met de deelnemers in de Formule 1. De federatie laat de push voor een onafhankelijke leverancier van klantenmotoren varen als de teams akkoord gaan met een maximumprijs voor de aandrijflijn van 12 miljoen euro.

FIA-voorzitter Jean Todt: "Ik beschouw die 12 miljoen, wat ook al veel geld is, als een acceptabel bedrag voor een jaar lang motoren. Ik ben niet verantwoordelijk voor de budgetten van de motorleveranciers. Maar dit is wat mij betreft een fair bedrag en tevens aanvaardbaar voor de klantenteams."

Ferrari sprak recent juist een veto uit over de invoering van een maximale prijs voor de krachtbronnen. Zo'n regel druist in tegen de commerciële belangen van een motorleverancier, was toen de redenering.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • Tifoso

    Posts: 2.862

    12 miljoen is ook meer dan zat. in de V8 tijd kosten die motoren nog 8 miljoen per jaar. De ontwikkeling van de V6 heeft dan wel veel geld gekost, maar daar vroegen de motorfabrikanten zelf om (op Ferrari na). De reden was dat ze de kennis dan ook zouden kunnen gebruiken bijstraatauto's. Het is dan toch niet gek dat die straat auto's dan ook mee moeten betalen. Als je meeneemt dat de fabriksteams in het voordeel zijn, is het niet meer dan normaal dat die ook meer moeten betalen.

    • + 0
    • 5 nov 2015 - 10:44
    • LimboF1

      Posts: 4.671

      De V6 is volgens het Duitse RTL door Mercedes aangedragen met een dreiging om anders de F1 te verlaten. De ontwikkeling van de V6 is ook duur geweest en met alle onderdelen van de krachtbron die vaak gewisseld moeten worden, is gebleken dat het nog eens veel duurder is geworden.

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 13:09
    • manuel

      Posts: 2.953

      Het gaat erom dat een onafhankele motorleverancier buiten de f1 wordt gehouden, belachelijk dit compromie. Niemand zegt tot nu toe hier iets over..... Dus Mercedes en consorten behouden de macht. echt schokkend dit.

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 18:12
  • Is die 12 miljoen voor één motor, of betaal je 12mil en heb je de beschikking over een x aantal motoren voor het jaar??

    • + 0
    • 5 nov 2015 - 10:52
    • Caramba

      Posts: 5.786

      Dat staat er toch?

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 11:00
    • NicoS

      Posts: 12.130

      Er staat 12 miljoen voor een jaar lang motoren....duidelijk toch?

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 11:04
    • gtmfun

      Posts: 9

      Voor Mercedes is da veel Geld per motor. Voor Honda of Renault daar en tegen...;)))

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 13:39
  • @Gtmf, Dit staat in het bericht " Ik beschouw die 12 miljoen, wat ook al veel geld is, als een acceptabel bedrag voor een jaar lang motoren."
    Dus niet per motor.

    • + 0
    • 5 nov 2015 - 13:46
    • gtmfun

      Posts: 9

      @Jan Almere, staat ook in mijn bericht, 12 miljoen voor ongeveer 10 Mercedes motoren per team is het duurder per stuk dan een veelvoud bij Honda en Renault per stuk.Was sacastische bedoeld.

      • + 0
      • 5 nov 2015 - 14:44
  • buran

    Posts: 250

    Ik vind 25 miljoen voor een race weekend organisatie ook veel te veel geld, laat ze daar maar eerst eens iets aan doen.

    • + 1
    • 5 nov 2015 - 14:39
  • manuel

    Posts: 2.953

    Todt moet hier mee ophouden. Liever gelijk stoppen met je baan. Hij houd de macht van de motorleveranciers in stand. Wat een zacht eitje die Todt. Weer een halfbakken compromis wat niks veranderd. ppff

    • + 0
    • 5 nov 2015 - 18:06
  • niemand

    Posts: 18

    Ik heb nog een leesbril te koop....LOL

    • + 0
    • 6 nov 2015 - 00:34

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

    Vrije training 3

    13:00 - 14:00

    Race

    17:00 - 19:00

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    17:00 - 19:00

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    12:30 - 13:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    13:00 - 14:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    17:00 - 19:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    16:00 - 17:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    17:00 - 19:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Is het houden van sprintraces op zaterdag een verbetering van het Grand Prix-format?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
Bekijk volledige kalender
show sidebar