user icon

Laatste kans voor Jolyon Palmer: "Racen of niks"

  • Gepubliceerd op 05 okt 2015 15:43
  • comments 14
  • Door: Rob Veenstra

Jolyon Palmer klampt zich vast aan zijn hoop op een kans in de Formule 1. De Brit, GP2-kampioen van 2014, geldt als gegadigde voor een zitje bij Lotus/Renault voor 2016. Hij moet dan wel afrekenen met de concurrentie van rijders als Kevin Magnussen, Jean-Eric Vergne en Stoffel Vandoorne. Voor Palmer betreft het een alles-of-niks poging.

Aan Autosport laat de huidige reserverijder van Lotus weten: "Het is voor volgend jaar racen of niets in de Formule 1. Ik geniet van mijn werk, het is heerlijk om betrekkelijk vaak in de auto te rijden en je leert ook in deze rol een heleboel. Maar na een jaar aan de zijlijn denk ik niet dat ik veel op zou steken van nog een jaar als reserve. Ik ga vol voor een racestoeltje voor volgend seizoen. Ik maak kans. Het is alleen afhankelijk van meerdere factoren."

"De mensen bij Lotus weten wat ik heb gedaan en wat ze aan me hebben. Ik verwacht dat het team ook bij een overname grotendeels hetzelfde blijft. Misschien dat er in het management wel het een en ander verandert. Het enige dat ik kan doen is laten zien waartoe ik in staat ben. Ik ben absoluut klaar om te racen in de Formule 1. Ik zal dit jaar nog een onbekend aantal vrije trainingen voor mijn rekening nemen en elke keer zal ik trachten om me in de kijker te rijden."

Reacties (14)

Login om te reageren
  • Ik vrees voor Joylon dat hij het niet gaat worden. Tenzij hij een miljoenensponsor meebrengt. Naast Maldonado hebben ze echt iemand nodig die regelmatig in de punten kan rijden en dat ook al bewezen heeft. M.i. heeft Vergne de beste papieren.

    • + 2
    • 5 okt 2015 - 15:52
    • Vergne?? Sorry ik zie in hem toch niet echt die topper die Lotus regelmatig punten kan bezorgen.

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 17:47
    • Levano

      Posts: 802

      Ik denk dat Vergne meer in zijn mars heeft dan Palmer, hoewel ik Vandoorne hoger inschat.

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 18:57
    • Boutsen

      Posts: 709

      @ NBTT, Palmer kan het idd wel schudden, tenzij hij en papa een grote zak geld vinden. Zeker geen slechte coureur, maar dat is het dan ook.

      Vergne zou absoluut niet misstaan en het is hem zelfs gegund. Is m.i. ten onrechte en te vroeg afgeschreven. Hij deed weinig tot niets onder voor RIC bij TR.
      Echter, hij heeft een contract in de Formule E bij een concurrent van Renault en ondertussen is het F1 momentum wel wat verdwenen. Er staan trouwens enkele anderen voor de deur die minstens even veelbelovend zijn. Wat nationaliteit betreft, heeft hij wel een stapje voor op de rest. En het zijn fransozen ... je weet maar nooit.

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 21:12
    • IK vind Palmer, Vergne en Vandoorne allemaal F1 waardig.
      Spijtig dat zij moeten lobbyen en hopen op een zitje terwijl Maldonado, Ericsson en Stevens eigenlijk niet verdienen maar wel hebben.

      • + 0
      • 6 okt 2015 - 12:04
  • Dat gaat hem niet worden Jolyon.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 15:54
  • Sarkis

    Posts: 81

    Onvoldoende talent om op basis daarvan te racen.

    Blijkbaar onvoldoende geld om als paydriver te racen.

    En dan houdt het dus op.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 16:07
    • is joylon niet degene die stoffel vandoorne in 2014 had verslagen in de gp2? als stoffel zo getalenteerd is wat veel mensen beweren dan is joylon toch minstens even getalenteerd?

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 17:24
    • Zo goed is Stoffel dus niet. De rest van het huidige startveld in die klasse is gewoon vrij zwak. Koning eenoog dus....

      • + 1
      • 5 okt 2015 - 17:39
    • Sarkis

      Posts: 81

      In GP2 is ervaring over het algemeen uitermate waardevol, oa omgaan met banden en kennis van banen.

      Dat Palmer er 4 jaar over heeft gedaan om uiteindelijk namens het sterkste team de series te winnen is eerder negatief dan dat het nou zo wereldschokkend is dat hij de GP2 heeft gewonnen. (Zie ook Davide Valsecchi, Fabio Leimer) Om competitief te zijn als een rookie is behoorlijk lastig, wat ook de reden was dat de 2e plek van Stoffel Vandoorne zo indrukwekkend was, terwijl hij vervolgens dit jaar domineert. (in zijn 2e jaar)

      Vergelijk het een beetje met de F3 seizoenen afgelopen 2 jaar. De prestaties van Esteban Ocon en Max Verstappen vorig jaar waren ook een stuk indrukwekkender dan een Felix Rosenqvist die op zijn 23e na 4 jaar eindelijk het F3 kampioenschap wint. (Namens Prema, net als Dams in GP2 het dominante team)

      • + 1
      • 5 okt 2015 - 17:54
    • Boutsen

      Posts: 709

      @petertje, Palmer heeft inderdaad het kampioenschap gewonnen in GP2 ... in zijn vierde seizoen. Vandoorne was tweede in zijn rookie seizoen en rijdt alles en iedereen op een hoopje in zijn tweede. En kom nu niet af met, boehoe de concurrentie is te zwak.
      Bij aanvang van dit seizoen werd deze GP2 grid aanzien als een van de betere van de afgelopen jaren. En eigenlijk is het dat ook.
      Dit seizoen bv. zijn er veel minder stommiteiten en crashes te zien dan de voorgaande jaren en is het racen best wel van hoog niveau. De races worden evenmin gewonnen door 'ouwe' knarren die toevallig voldoende budget hebben en puur op ervaring een kampioenschap in de wacht slepen na 2 of 3 jaar te hebben gesukkeld.

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 21:19
  • Goede instelling. 1 jaar aan de kant is genoeg.
    Of hij een stoeltje kan verkrijgen is weer iets anders. Maar blijven wachten helpt zeker niet.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 18:21
  • Thuru

    Posts: 333

    IK denk dat Haas en Renault/Lutus eerst nu afwachten hoe en wat er gaat gebeuren met RB en dan pas de restant stoeltjes in gaan vullen, niet eerder dus. Palmer zal dus even geduld moeten hebben. Mocht RB stoppen dan zal hoop ik Max bij renault of Haas instappen. Dat palmer dan jaartje moet wachten (tenzij misschien monar) is niet zo erg.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 20:15
  • Trommelgeroffel op niets af. Exit Joylon en wellicht een entree voor Kvyat. Renault wat exposure in Rusland en Max doorschuiven naar RBR. Zoiets lijkt mij een mogelijk scenario.

    • + 0
    • 6 okt 2015 - 08:24

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

    Vrije training 3

    12:00 - 13:00

    Race

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

    Kwalificatie

    15:00 - 16:00

    Snelste ronde

    15:00 - 17:00

IT Grand Prix van Emilia Romagna

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    11:30 - 12:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:00 - 13:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    15:00 - 16:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    15:00 - 16:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 17:00

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Imola zou vast op de Formule 1-kalender moeten staan

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Groot Brittannië
  • Geb. datum 20 jan 1991 (30)
  • Geb. plaats Horsham, Groot Brittannië
  • Gewicht 78 kg
  • Lengte 1,79 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec