user icon

Andretti: "Probeer wiel niet opnieuw uit te vinden"

  • Gepubliceerd op 05 okt 2015 11:32
  • comments 10
  • Door: Rob Veenstra

Oud-coureur Mario Andretti heeft de Formule 1 gewaarschuwd om de geplande revolutie voor 2017 niet te overdrijven. Het gevaar bestaat dat de sport dan zijn doel voorbij schiet. De teams werken samen met de commerciële rechtenhouder en de internationale autosportbond FIA aan regels voor snellere en agressiever ogende bolides in de Formule 1 vanaf 2017.

Andretti predikt voorzichtigheid. "De Formule 1 is nog steeds een geweldig product", vertelde hij aan Auto Motor und Sport. "De sport behoudt zijn integriteit door de technologie. Dat is het handelsmerk van de Formule 1. Dat is waarom de fans van de Formule 1 houden. Autosport is over het algemeen duur en de Formule 1 is ook wat dat betreft de overtreffende trap, dus eens in de zoveel tijd moeten ze zich aanpassen."

"Maar ik zeg met nadruk aanpassen, ze moeten niet veranderen om het veranderen. Geen enkele raceklasse is perfect. Er is geen magische sleutel, probeer nou niet om het wiel opnieuw uit te vinden. Dat zou het slechtste zijn dat de Formule 1 kan doen. Dat is precies de fout die de IndyCar heeft gemaakt. Ze hebben hun wortels verloochend en dingen geïntroduceerd die niet bij de serie passen."

"Die fout moet de Formule 1 niet begaan. Mensen klagen over de dominantie van Mercedes, maar volgens mij creëert het juist geweldige verhalen. Iedereen is benieuwd naar de ontwikkeling van Ferrari en of ze een echte aanval op de positie van Mercedes kunnen doen. De Grands Prix van Hongarije en Singapore bewezen dat Mercedes zich geen misstappen kan veroorloven. Als fan hou ik daar van."

Reacties (10)

Login om te reageren
  • Ik wil niet veel echt inhaalmanoeuvres zien, ik wil echte inhaalmanoeuvres zien!

    Echte spanning en op het puntje van de bank zitten dat de band of motor het begeeft terwijl je vooraan rijdt, of juist de tegenstanders. Ik wil de sport voelen, de emotie, dat is wat weg is.

    • + 3
    • 5 okt 2015 - 11:50
    • precies! Ik zie veel liever een gevecht van 10 ronden lang waar dan wel of geen inhaalmanoevre uit voortkomt, maar waar het er wel steeds aan zit tekomen, dan elke ronde een DRS overtake

      • + 1
      • 5 okt 2015 - 12:35
    • Brabham, jij bedoelt ...... en Alonso op Suzuka???

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 17:50
  • Ik vind dat Andretti de huidige ontevredenheid en het slechte vaarwater vd F1 erg bagatelliseert.

    • + 1
    • 5 okt 2015 - 12:48
    • Ik denk dat een icoon als Mario Andretti het hier geweldig goed verwoord wat er daadwerkelijk aan de hand is. Vind dat deze man altijd goede dingen zegt, en mijn zijn ervaring, charisma en kennis mag hij dat zeggen.

      • + 1
      • 5 okt 2015 - 13:05
    • gp

      Posts: 4.369

      Ik ben het ook helemaal eens met hem. Er moeten gewoon wat dingen aangepast worden zoals testen en de mogelijkheid om te verbeteren tijdens het seizoen maar de huidige formule is F1 waardig en beter dan de vorige(V8).

      • + 0
      • 5 okt 2015 - 13:36
    • ik zie het als een positieve ontwikkeling dat de f1 eens naar de geluiden van het publiek luistert, op dit punt is er vooruitgang geboekt want dat is nooit zo geweest.
      Wellicht doet dhr Andretti er verstandig aan die fan enquete een aandachtig door te lezen dan krijgt hij een duidelijk beeld van wat fans willen, dat is dus niet ENKEL technologie maar ook beleving, de F1 dient een compromis te vinden tussen deze zaken

      • + 1
      • 5 okt 2015 - 15:14
  • Zo fout vind ik de Indycar anders niet.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 18:24
  • Alfie

    Posts: 1.052

    Die 'technologie' waar hij het over heeft, is ook de reden dat ik de F1 volg, maar volgens mij is dat allang niet meer "het grote publiek" wat de F1 volgt.
    Als het aan Bernie ligt sowieso niet, want die heeft SkysportsF1 al eens verweten TE veel (technische en achtergrond) informatie te geven. Dat moet volgens hem veel simpeler, want volgens Bernie willen wij dat niet weten.

    Maar goed, dominantie is niet erg, zolang de andere maar de mogelijkheid krijgen de achterstand in te lopen en dat is door diverse regels niet meer mogelijk en daardoor gaat de sport kapot.

    • + 0
    • 5 okt 2015 - 19:58
  • MaxMike

    Posts: 407

    Amen! Ja het is zeker jammer van het geluid vind ik maar ik zie ondanks dat ik groot Schumacher fan ben betere races over het algemeen

    • + 0
    • 6 okt 2015 - 01:17

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar