user icon

Mercedes leed in 2014 verlies van 76,9 miljoen

  • Gepubliceerd op 02 okt 2015 15:41
  • comments 13
  • Door: Rob Veenstra

De Formule 1-afdeling van Mercedes heeft over vorig jaar 76,9 miljoen pond aan rode cijfers geschreven. Dat blijkt uit de jaarcijfers van de Duitse renstal. De inkomsten uit sponsoring en prijzengeld stegen van 125,2 miljoen pond naar 146,9 miljoen pond, maar dat woog niet op tegen de toegenomen operationele kosten. Die gingen van 190,7 miljoen pond naar 240,2 miljoen pond.

Dat is vooral toe te schrijven aan investeringen in de nieuwe aandrijflijn en aan de bonussen die Mercedes uit moest keren voor het winnen van de titels. Na belastingen blijft een verlies van 76,9 miljoen pond over. Dat is een verlies dat zich binnen de vooraf door de aandeelhouders geformuleerde parameters bevindt.

Het Formule 1-team van Mercedes had in 2014 765 mensen in dienst, tegenover 663 in 2013. De totale salariskosten bedroegen 65,2 miljoen pond. Mercedes benadrukt in de jaarcijfers dat het zich zal blijven inspannen voor kostenreducties in de Formule 1 en samen met de andere teams en de stakeholders van de sport zal werken om dat doel op een transparante wijze te bereiken.

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Helemaal belachelijk dus.
    Wat voor strategie zit hier nou achter?
    Stoppen ze over een jaar of drie en dan alleen nog maar motoren leveren aan de F1?
    Of is de exposure die ze nu hebben gewoon 80 mil waard.....

    • + 1
    • 2 okt 2015 - 15:47
    • Cookinho

      Posts: 280

      Die exposure is echt makkelijk 80 miljoen waard. Verder zijn er dus investeringen gedaan voor de lange termijn die de komende jaren (mogelijk) dus bespaart worden.

      • + 1
      • 2 okt 2015 - 15:50
    • Nou, die strategie is toch glashelder? Je hebt een merk met een ster en de gemiddelde leeftijd van je kopers is ongeveer 107. Dat wil je graag veranderen, want en dat wisten wij al, wie de jeugd heeft heeft de toekomst. Toch? En wat is er nou mooier dan iemand tussen zijn 20e en 30e al in een Mercedes te krijgen hebben ze daar op de marketing afdeling gedacht!? Dan kun je hem wel 10 keer een nieuwe Benz verkopen in plaats van alleen de laatste plus nog een allerlaatste rit in een zwarte met vlaggetjes....
      En Formule 1 is jong, snel, glamourous, dynamisch, mooie mensen en daar wil iedereen zich wel mee associeren toch? Dus heeft de RvB daaro beslist dat "we" in de Formule 1 stappen. En ja, als het doel is bereikt zal er vast geevalueerd worden of het rendabel is om in de F1 actief te blijven. Zodra het antwoord 'nee" wordt is het gedaan en zal de boedel wel verkocht worden.
      Zo werkt het, alleen zolang mensen nog denken dat Formule 1 ook maar iets met sport te maken heeft willen mensen dit niet snappen. Alleen de coureurs zijn sportmannen omdat ze topfit moeten zijn om die dingen te rijden.

      • + 2
      • 2 okt 2015 - 16:04
    • Caramba

      Posts: 5.786

      @Beemerdude
      Mercedes is al weer 5 jaar in de F1 actief. In hoeverre is de gem. leeftijd van 107 inmiddels gedaald?

      • + 0
      • 2 okt 2015 - 23:00
    • Ik denk dat ze al wel onder de 50 zitten inmiddels. Zelfs bij de ICT lease yup doen ze het goed met een heel dik uitziend dieseltje met net 100 Pk.

      • + 0
      • 3 okt 2015 - 00:10
  • Bij dit soort berichten vraag ik mij altijd af of de F1 over 10 jaar nog wel zou bestaan. Het team dat wint, en dan nog steeds zoveel verlies leiden....

    • + 1
    • 2 okt 2015 - 16:10
  • Geld is nog acceptable. de kosten tov de reclame exposure is giga. Doe dit maar eens wereldwijd in communicatie. Nee dat kan nog wel. Aan de andere kant 765 mensen om 2 autos te laten rijden... 765!!!

    • + 1
    • 2 okt 2015 - 16:50
    • zjeeraar

      Posts: 109

      Inderdaad enorm veel. Maar hieronder vallen ook de mensen in Brixworth die ook voor Williams, Mclaren en Force India de motoren produceerden in 2014.

      • + 1
      • 2 okt 2015 - 17:26
    • Beri

      Posts: 2.945

      @Zjeeraar: Dat zijn er geen 30 die voor de genoemde teams aan het werk zijn. Dus dan nog dik 700 mensen om 2 auto's te laten rijden. Belachelijk..

      • + 0
      • 2 okt 2015 - 17:54
  • Mika1

    Posts: 1.510

    Een verlies van 76M is echt een schijntje als je ziet wat het concern Mercedes-Benz in een dag aan geld verdiend.

    • + 1
    • 2 okt 2015 - 17:23
  • Waarom schrijft een Duitse renstal schulden in ponden? Oke, de vestigingsplaats is duidelijk, maar ze hebben een Duitse racelicentie, dus waarom dan geen boekhouding in euro's?

    • + 1
    • 2 okt 2015 - 18:08
  • Volkswagen heeft momenteel trouwens ook een heleboel exposure. Kost ze alleen een paar miljard!


    ;-)

    • + 3
    • 2 okt 2015 - 18:12
  • Mm, kille cijfertjes... Wat je terug verdient kan je niet direct in cijfers uitdrukken, de budgetten die je anders in ''normale'' reclame zou stoppen nog niet eens mee-becijferd .. Zal met het werkelijke ''verlies'' wel niet zo dramatische zijn als lijkt ... Reclame budget van bijvoorbeeld coca-cola is wereldwijd goed voor zo,n 2 miljard + om maar is e.a in perspectief te plaatsen, ook met oog op Red-bull... F1 lijkt een dure-grap maar dat valt dus uiteindelijk wel mee...

    • + 0
    • 4 okt 2015 - 14:26

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

BH Grand Prix van Bahrein

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Krijgen we dit jaar een titanenstrijd tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen te zien?

WK standen 2020

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
21 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
11 - 13 jun
Canada
25 - 27 jun
Frankrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
21 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
11 - 13 jun
25 - 27 jun
Frankrijk Paul Ricard
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar