Ferrari past livery aan van F10 en verwijdert barcode
- Gepubliceerd op 06 mei 2010 19:00
-
21
- Door: Robin Smeets
Ferrari-president Luca di Montezemolo reageerde afgelopen week al op de uitspattingen van enkele doktoren die het Italiaanse team ervan betichtten stiekem reclame te maken voor Marlboro. "Dit is een belachelijk argument en het slaat helemaal nergens op dat onze barcode mensen aanspoort om te gaan roken", aldus Di Montezemolo.
Ferrari zal komend weekend dus met een compleet rode enginecover rijden. In een verklaring van Ferrari stond vandaag: "Samen met Philip Morris International hebben we besloten onze livery aan te passen voorafgaande aan het weekend in Spanje. Deze beslissing werd genomen om alle speculaties en valse beschuldiging weg te nemen en we willen hierbij zeggen dat het niet onze bedoeling was om deze zogenaamde barcode te linken aan een sigarettenfabrikant."
Trending nieuws
-
'Red Bull geeft Tsolov F1-zitje voor 2027 bij Racing Bulls'
Red Bull-talent Nikola Tsolov wordt nadrukkelijk in verband gebracht met een debuut in de Formule 1. De Bulgaarse cou...
23 jun 2026 16:46 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
'Ook Alpine meldt zich voor Pérez: Mexicaan zo goed als zeker weg bij Cadillac'
Alpine heeft Sergio Pérez nadrukkelijk in beeld voor het Formule 1-seizoen van 2027. De Mexicaan geldt als een...
23 jun 2026 16:09
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.548 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (21)
Login om te reagerenPosts: 480
LOL. Dit heet dus een 180 graden draaien. Iedereen die de sport vanaf de tabak-ban heeft gevolgd, weet dat dit juist wel de bedoeling was. Het moest lijken op de barcode van een pakje Marlboro. Eerlijk gezegd maakt het me niet zoveel uit of er nu wel of niet tabaks reclame is, maar deze ommezwaai werkt op mijn lachspieren.
Posts: 1.966
Haha, vond het ook een gedoe om niets, maaar dit is wel een veelzeggende, beetje domme zin: \"Samen met Philip Morris International hebben we besloten onze livery aan te passen voorafgaande aan het weekend in Spanje\". Dit impliceert nl. dat het wel degelijk bedoeld was als reclame voor het tabaksmerk, hetgeen ze steeds stellig ontkenden, maar wat natuurlijk gewoon zo was. Idd, 180 graden draaien dus...Maaruh, Renault heeft toch ook van die mooie strepen op de engine cover, doet me ook wel denken aan een pakje peuken hoor ;)?
Posts: 7.177
kan iemand een link geven welke barcode ze bedoeling op de marlboro pak? Want ik herken er niks aan wat ik heb gezien. En een beetje onzin Fanman.
Posts: 480
Beste Jermaine. Ferrarifan, soms? Ach, kijk dan eens bijvoorbeeld naar de plaatjes op deze site, daar zie je duidelijk de marlboro reclame op de plek waar nu de barcode zat. Toen de tabaksban erdoor kwam verving Ferrari het woord \'Marlboro\' door de beruchte barcode. Bekijk de plaatjes maar eens goed. Herken je misschien wat.
en.wikipedia.org/wiki/Marlboro_(cigarette)
Blijkbaar ben ik niet de enige die dat zag, anders was er nu geen ophef over geweest. Dus geen beetje onzin. En verder, zoals ik al zei, het al dan niet voeren van tabaksreclame interesseert me niet zo, ik lach voornamelijk over de opvallende ommezwaai.
Posts: 11.414
Kijk bijvoorbeeld naar het SF logo op de kleding van het team.
Marlboro logo op de kleding in 2006:
farm5.static.flick(...)84_596d764cdc_o.jpg
verdacht gelijkende \"barcode\" in 2008 (na het verbod op tabaksreclame):
farm5.static.flick(...)68_d0ca49bd5b_o.jpg
Het Marlboro logo op de auto is ook vervangen door een witte rechthoek met een rode bovenkant en zwarte streepjes ipv de letters.
Posts: 3.471
Wat een gezeik is dit toch allemaal zeg. Jarenlang niks over gehoord, maar nu ineens wel. Stelletje klojo\'s die daar toch altijd over lopen te emmeren!
Posts: 11.414
Even iets heel anders, maar ik zag net een clipje van een Ferrari achtbaan in dat Ferraripark in AbuDhabi.
www.nuvideo.nl/opm(...)elste-achtbaan.html
Volgens dit clipje zouden de karretjes (die er een beetje uit zien als F1 auto\'s) 200km/h halen, maar de website van het park heeft het zelfs over 240 km/h. Je moet dan ook een brilletje op.
Posts: 1.296
Die barcode is gewoon een uiteengetrokken marlboro naam, en men weet dat (omdat het altijd zo was) dat het verbonden is aan Marlboro. Als Ferrari geen centjes kreeg voor die \"barcode\" was het allang verdwenen.
Posts: 9.253
Wat een BS is dit weer. Wat mij betreft is het plaatsen van de barcode door Ferrari slechts een middel om aan te tonen dat die ruimte op de auto niet beschikbaar is voor andere sponsoren, gezien het feit dat daar normaliter de naam van de titelsponsor prijkt. Niks mis mee dus
Posts: 7.177
Nou sorry hoor maar ik ben echt niet onder de indruk. Mensen maken zich druk om niks. Enige wat het zelfde is is de kleuren combinatie. Beetje vaag allemaal. Ik had het laten zitten.
Verder dnek ik ook waarom pas in 2010 iets melden wat vanaf 2007 eigenlijk al gedaan wordt. (in 2008 de heletijd) Beetje aanstellen als je het mij vraagt en naar dingen zoeken.
Posts: 15.285
Grappig dat nu in ene heel veel mensen het geen enkel probleem vinden dat Ferrari sluikreclame maakt, want dat is wat ze doen en dat mag niet volgens de regels. Maaaaarrrrr als er een discussie gaande is over het rookverbod in de horeca dan schreeuwen diezelfde mensen het hardst dat het ook verboden moet blijven.
Posts: 7.177
het gaat niet om dat ze het maken maar het gaat erom OF ze het maken. Een heel verschil. veel zullen van mening zijn dat ze dat doen en veel niet.
En dat niet roken in de horica vind ik super. Goor gedoe! verpest je hele eetlust.
Posts: 15.285
Ik heb het altijd al gevonden dat het sluikreclame was, en blijkbaar geven ze het zelf ook toe nu. Maar goed, die streepsjescode zijn nu weg. Geld van Phillip Morris krijgen ze toch nog een aantal jaar ;)
Niet roken in restaurants ben ik het ook wel mee eens, maar kroegen en discotheken, das een beetje overtrokken.
Posts: 277
wie zegt dat dit geen reclame was voor Marlboro wil gewoon bewust de waarheid niet zien. Indien het geen verwijzing naar Marlboro was, waarom moest Ferrari dan met hen overleggen om te beslissen wat ze gingen doen? Trouwens, ik zag net dat ze inderdaad de streepjescode hebben verwijderd, maar het witte kadertje dat ze in de plaats hebben gezet heeft nu gewoon hetzelfde effect. Iedereen weet waar het naar verwijst...
trouwens, die barcode is echt een oude uitvinding: www.gptotal.com.br/images/O-McLaren-MP4-2C,-com-Rosbe.jpg
Posts: 11.414
Die speed stripes op ed McLaren zijn geen barcode. Dat hadden wel meer auto\'s in die tijd. In ieder geval de Renaults.
Posts: 2.263
Ok, het is dan wel niet een barcode, maar 3 maal raden wat daar had moeten staan. Jawel Marlboro. Het was toen een andere vorm om Marlboro toch te sponsoren op de auto.
Posts: 11.414
Ja dat is waar.
Kan me trouwens niet herinneren dat dat toen al speelde.
Posts: 277
Dat heb ik zelf ook pas vandaag ontdekt... dus sorry als het wat te \"wijsneus\" klonk....
Posts: 277
vergelijk deze twee foto\'s eens:
www.f1technical.ne(...)/Mclaren-MP4-2C.jpg
www.gptotal.com.br/images/O-McLaren-MP4-2C,-com-Rosbe.jpg
Daar hoeft toch echt geen verklarend woordenboek bij... ook wel toevallig dat de ene livery gebruikt werd in landen waar tabaksreclame mocht en de andere in landen waar het niet mocht... ik laat je 2 maal raden welke waar gebruikt werd.
Posts: 81
Het vreemde is wel dat toen de auto\'s op woensdag aankwamen op het circuit ze nog wel gewoon de barcodes erop hadden staan. Het besluit is dan weel heel erg laat genomen.
Posts: 830
Wie Produceert Marlboro?
Philip Morris!!! deze sponsorde ook de Barcode.
Ik dacht juist dat dit algemeen bekend was dat zij zo de Reclame verbod omzeilde om toch het sponsor geld te kunnen innen, want dit was me al lang opgevallen.
En dit hebben ze gedaan vanaf het begin van het verbod.