user icon

Onbegrip bij Vergne over keuzes van Toro Rosso

  • Gepubliceerd op 05 dec 2014 10:34
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
Jean-Eric Vergne snapt niet waarom Red Bull heeft besloten om hem te negeren voor het tweede stoeltje bij Scuderia Toro Rosso voor 2015. De Fransman kreeg vorige week te horen dat de plek naast Max Verstappen gereserveerd was voor Carlos Sainz junior. Daardoor komt er na drie jaar een (voorlopig?) einde aan de loopbaan van Vergne in de Formule 1.

Vergne loopt tegenover Autosport leeg: "Ik begrijp er niks van. Vorig jaar wist ik de reden waarom ze Daniel Ricciardo verkozen boven mij voor promotie naar Red Bull Racing, dit keer is het echt gissen. Misschien wat politiek? Ik heb geen idee. Red Bull zegt altijd dat punten bepalend zijn. Ze weten dat ik vijf kilo zwaarder ben dan Daniil Kvyat. Dat betekende dat ik in de kwalificaties twee tienden in het nadeel was."

"Het team weet ook dat ik op veel technische problemen ben gestuit. Zonder al die uitvalbeurten had ik veel meer punten kunnen scoren. Desondanks heb ik een sterk seizoen achter de rug waarin ik boven mijn teamgenoot geëindigd ben. Ik heb een grote stap voorwaarts gezet ten opzichte van vorig jaar. Ik heb nergens spijt van. Er zijn meer factoren geweest die niet in mijn voordeel waren waar ik nu niks over kan zeggen. Het is hoe het is."

Reacties (12)

Login om te reageren
  • simpel : er was een Russische sponsor die kvyat in die auto wilde hebben ... anders trokken ze zich terug als sponsor bij RBR ... maar geloof me ... als kvyat volgend jaar niet genoeg punten rijd ... en max in de STR wel... ligt kvyat eruit... sainz zijn sponsor wilde dat hij promoveerde naar de F1 klasse... anders zouden die zich ook terug trekken... dus in dat geval had vergne de sleutel in handen... als hij grotere sponsoren had... dan had hij geen plaats hoeven maken voor Sainz

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 10:42
  • Volgens mij zij veel lezers van deze site zeer dom.

    Red Bull is juist het enige team naast ferrari en mercedes dat voor talent kiest i.p.v het geld. Kvyat heeft meer talent als Vergne omdat hij is zijn rookie jaar vaak bijna 1 sec sneller is dan Vergne + af en toe sneller als de Red bulls. Sainz is nog jong en heeft zich bewezen in de FR 3.5

    Als het Red bull zoals veel hier denken om het geld gaat waarom zetten ze dan max in de auto??? Nederland heeft 0.0 waarde aan sponsors. De overheid hier haat alles wat CO2 uitstoot heeft laat staan de f1.

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 10:59
    • f1Fan1993 ...

      randstad phillips en unilever? zijn die niet meer nederlands?

      die sponsoren williams toch anders wel gigantisch omhoog ...

      er is al een ander interview geweest waarin gezegt is dat sainz zijn zitje te danken had aan de spaanse sponsor cepsa ... als sainz geen zitje zou krijgen... dan zou cepsa zijn 8 miljoen sponsoring eruit halen...

      en aangezien de sponsor van JEV red bull is... miste ze 8 miljoen... en koste hij alleen extra geld!

      • + 0
      • 5 dec 2014 - 11:37
    • Vergeet Shell niet.

      • + 0
      • 5 dec 2014 - 12:23
    • ja maar die richten zich daarmee niet op de Nederlandse markt!!!
      maar juist op de Europese/Wereldwijde markt
      Dus een Nederlandse coureur heeft daar niks mee te maken.

      • + 0
      • 5 dec 2014 - 13:58
  • Of gewoon meer indruk had gemaakt...
    Eerlijk is eerlijk, Torro Rosso had wat mij betreft Vergne nog een jaar kunnen houden (solide en ervaren), maar eerlijk is eerlijk dat was uitstel van zijn exit geweest.

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 11:02
  • Of gewoon meer indruk had gemaakt...
    Eerlijk is eerlijk, Torro Rosso had wat mij betreft Vergne nog een jaar kunnen houden (solide en ervaren), maar eerlijk is eerlijk dat was uitstel van zijn exit geweest.

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 11:02
  • Achja je weet dat dit kan gebeuren als je in het opleidings project van Redbull zit. Vergne heeft toch lekker een paar seizoenen F1 kunnen rijden. Hij heeft niet genoeg indruk gemaakt om in aanmerking te komen voor Redbull en dan houdt het op. Om die reden zit je bij Toro Rosso, om dat te bewijzen.. Mochten ze hem laten zitten dan zou dat alleen maar om zijn ervaring gaan naast Max. Dat vonden ze blijkbaar interessant en het overwegen waard, maar er is toch gekozen voor Sainz, 2 talenten.

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 11:31
  • Gewoon lekker DTM gaan rijden.. DTM wordt steeds leuker en indrukwekkender kwa namen.

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 11:32
  • Pitstop

    Posts: 255

    "Jean-Eric Vergne snapt niet waarom Red Bull heeft besloten om hem te negeren voor het tweede stoeltje bij Scuderia Toro Rosso voor 2015."

    Misschien moet Vergne dit even lezen:

    "Max Verstappen moet binnen twee jaar bewijzen dat hij goed genoeg is voor de top in de Formule 1. Red Bull heeft de neiging om elke twee, drie jaar de line-up van Scuderia Toro Rosso te verversen. De 17-jarige Nederlander gaat zijn best doen om gelijk te overtuigen."

    • + 0
    • 5 dec 2014 - 11:35
    • waylon

      Posts: 2.250

      Hij heeft toch een contract voor 4 jaar?

      • + 0
      • 5 dec 2014 - 14:54
    • Ja, hij heeft een contract voor 4 jaar. En dat is dus in het voordeel van Red Bull, want in het geval Max echt heel goed is, dan houden ze hem natuurlijk aan dat contract of moet hij voor heel veel geld worden vrijgekocht door een ander team. Maar in het geval niet presteert, dan is het na 2 jaar waarschijnlijk wel afgelopen. Vooralsnog ben ik, net zo min als Jos en Max, bang dat dat laatste zal gebeuren.

      • + 0
      • 5 dec 2014 - 18:37

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

FR Grand Prix van Frankrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De speciale livery van McLaren voor Monaco is mooier dan de normale kleurstelling van de MCL35M

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.293
  • Podiums 48
  • Grand Prix 126
  • Land NL
  • Geb. datum 30 sep 1997 (23)
  • Geb. plaats Hasselt (Belgie), NL
  • Gewicht 70 kg
  • Lengte 1,80 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar