user icon
user icon

Mercedes neemt het graag op tegen BMW en Audi

  • Gepubliceerd op 01 dec 2014 12:15
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra
Mercedes zou graag zien dat BMW en Audi met een fabrieksteam toetreden tot de Formule 1. De grote autofabrikanten uit Duitsland die in de koningsklasse van de autosport de strijd met elkaar aangaan, dat is het droomscenario voor Mercedes. Voorlopig concentreren BMW en Audi zich echter op programma's in andere takken van autosport.

Dieter Zetsche, topman van Mercedes-moederbedrijf Daimler, legde aan Sport Bild uit: "Samen met Audi en BMW houden we een marktaandeel van tachtig procent in handen. Natuurlijk hebben we veel bewondering voor Red Bull Racing, Ferrari en de andere teams. Maar de komst van meer fabrieksteams zouden we zeker toejuichen."

Over de Formule 1 zijn dit jaar al veel kritische noten gekraakt, maar Zetsche laat een ander geluid horen. "Het is absurd om te stellen dat de Formule 1 dood is of op sterven ligt. Ik heb zelden zo'n opwindend seizoen gezien. Alle kritiek is afkomstig van degenen die dit jaar niet succesvol waren."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Waarom ook niet? Het V6 tijdperk opent die deuren. De straatwagens beginnen ook meer en meer hun V8 in te ruilen voor zuinigere V6 turbo motoren. Zoals de BMW M4.

    Ik zou het fantastisch vinden als Audi en BMW in de F1 zouden toetreden.

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:27
    • rensklop

      Posts: 27

      Allleen heeft BMW nooit een V6 gehad, alleen 6in lijn. Hele kleine kans dat BMW in de Formule 1 komt.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 16:42
  • Hij heeft een punt, is niet geheel objectief maar toch..

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:29
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Nou, doe Porsche dan ook maar! En Ford, Renault en Toyota etc.

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:31
    • Renault zit al heel lang in de F1.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 12:36
    • Gompie

      Posts: 4.951

      @MV: Weer met een eigen team graag, en niet als motorenleverancier.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:49
  • chare2002

    Posts: 13

    Zou super zijn de DTM is ook al leuk daar door

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 12:35
    • rik1995

      Posts: 33

      sws maar ook door de jankende V8 (helaas wordt die binnenkort ook ingewisseld) en het feit dat ze daar wel een beetje contact mogen hebben (al is dat laatste wel verbeterd dit jaar in de F1)

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:18
    • DTM is een schim van wat het geweest is, het was helemaal dramatisch toen er alleen nog Mercedes en Audi in meedeed, nu met BMW erbij is het iets leuker, maar zo interessant en divers als het ooit was daar haalt dit het bij lange na niet bij. Ook de DTM heeft de bezoekersaantallen en TV kijkers flink zien teruglopen. Omdat het gewoon saai is geworden. Er was een tijd dat er wel 6 of misschien wel meer merken meestreden waarvan zeker 4 er competatief waren.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:27
    • lars75

      Posts: 8.908

      In 2016 wordt het een hele andere en meer internationale show!

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 13:32
    • @Lars, maybe, maybe not. Maar zo goed als deze jaren wordt het nooit meer:

      Dtm The Golden Years: www(punt)youtube(punt)com/watch?v=Gw-AxiVqihM

      Dtm First Class: www(punt)youtube(punt)com/watch?v=xCS7CBcHxtA

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 20:30
  • lars75

    Posts: 8.908

    Dat moeten ze beter niet willen!

    Ze wouden ook dat BMW in het DTM zou komen, van de 3 seizoenen dat ze nu meedoen zijn ze 2x de sterkste geweest het andere jaar was Audi de sterkere!

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 13:31
  • Nou, nou, makkelijk praten heeft ie! Als hij dan zo graag de strijd aan wil met Audi en Porsche dan kan Mercedes toch weer in LMP1 stappen?
    In DTM wordt de vloer al met ze aangeveegd door BMW. Dat zal in LMP1 ook gebeuren (logisch lijkt me, als nieuwkomer) en dan kan Dieter in ieder geval zeggen dat ze in de huidge F1 de meest succesvolle Duitse autofabrikant zijn....

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 13:55
  • buran

    Posts: 250

    Zou Chevrolet ook niet relatief makkelijk kunnen instappen in F1? Ze hebben immers al een v6 die gebruikt wordt in de IndyCar..

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 14:04
    • Een ieder die zal instappen moet een geheel nieuwe motor ontwikkelen. Zitten zoveel restricties op dat er niet een pasklaar blok klaar ligt.

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 14:32
  • Zoals het nu loopt komt er een einde aan de F1 binnen de 3 jaar, fans hebben geen trek meer in deze saaie en te strikte F1-omgeving waar piloten weinig of geen charisma meer hebben want ze mogen ook weer niets uithalen of de penalty's worden hartelijk opgelegd. Geef de teams en de piloten terug wat vrijheid en ruimte om creatief te zijn zoals in het verleden, en ja als BMW & Audi zich zouden mengen hebben we terug volwaardige kleppers

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 15:21
  • v6power

    Posts: 689

    Zou zeker leuk zijn als BMW en Audi in de F1 zouden komen, alleen weet ik niet of Mercedes lang blij zou zijn als ze verslagen worden door BMW zoals nu in de DTM ;)

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 15:43
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    " Ik heb zelden zo'n opwindend seizoen gezien"

    Sorry?!

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 18:19
    • ja zo'n seizoen ziet er heel anders uit als je het vanuit de Mercedes pit bekijkt.

      Voor mezelf sprekend, vanuit mn bank kijkend naar de tv (met aanvullend abonnement natuurlijk) vond ik het gewoon....mmm...hoe zal ik het netjes formuleren....oja; RUK!

      • + 0
      • 1 dec 2014 - 19:09
  • Opwindend seizoen??? waar???
    Meer teams zou wel opwindend worden!!

    • + 0
    • 1 dec 2014 - 20:22

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Race

    20:10 - 22:10

  • Vrije training 2

    21:00 - 22:30

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

    Snelste ronde

     

CA Grand Prix van Canada

Lokale tijd 

  • Vrijdagweather-image

  • Vrije training 1

    17:00 - 18:30

    Vrije training 2

    21:00 - 22:30

  • Zaterdagweather-image

  • Vrije training 3

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    20:00 - 21:00

  • Zondag weather-image

  • Race

    20:10 - 22:10

    Snelste ronde

    20:10 - 22:10

Gerelateerd nieuws

Test kalender

Circuit de Catalunya - Wintertest

Circuit de Catalunya - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

Hoeveel Grands Prix zullen er dit jaar verreden worden?

WK standen 2019

Bekijk volledige WK-stand

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Spanje
13 - 15 maa
Australië
20 - 22 maa
Bahrein
3 - 5 apr
Vietnam
17 - 19 apr
China
1 - 3 mei
Nederland
8 - 10 mei
Spanje
21 - 24 mei
Monaco
5 - 7 jun
Azerbeidzjan
12 - 14 jun
Canada
26 - 28 jun
Frankrijk
3 - 5 jul
Oostenrijk
17 - 19 jul
Groot Brittannië
31 - 2 aug
Hongarije
28 - 30 aug
België
4 - 6 sep
Italië
18 - 20 sep
Singapore
25 - 27 sep
Rusland
9 - 11 okt
Japan
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika
30 - 1 nov
Mexico (land)
13 - 15 nov
Brazilië
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2020

Datum
Grand Prix & Circuit
13 - 15 maa
Australië Albert Park
20 - 22 maa
3 - 5 apr
Vietnam Hanoi Circuit
17 - 19 apr
1 - 3 mei
Nederland Circuit Zandvoort
8 - 10 mei
21 - 24 mei
Monaco Monte Carlo
5 - 7 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Frankrijk Paul Ricard
3 - 5 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
17 - 19 jul
Groot Brittannië Silverstone
31 - 2 aug
Hongarije Hungaroring
28 - 30 aug
4 - 6 sep
Italië Monza
18 - 20 sep
25 - 27 sep
Rusland Sochi Autodrom
9 - 11 okt
23 - 25 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
30 - 1 nov
13 - 15 nov
Brazilië Interlagos
27 - 29 nov
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar