Mercedes GP: "Pitstop van 2,5 seconden is realistisch doel"
- Gepubliceerd op 22 maa 2010 13:51
-
8
- Door: Robin Smeets
Vanaf dit seizoen zijn alle pitstops erg kort, vanwege het verbod op tanken. Er hoeven dus alleen maar vier banden gewisseld te worden, waardoor de stops rond de vier seconden of nog lager liggen. Red Bull Racing zou alle banden zelfs in 1,8 seconden gewisseld krijgen, al lagen de pitstoptijden in Bahrein eerder rond de 3,5 tot 4 seconden.
Mercedes GP wil gaan uitblinken in het maken van de snelste pitstops. Een woordvoerder van het team vertelde: "Op dit moment is een stop van 3,5 seconden of nog sneller een geweldig resultaat, maar voor de toekomst is een stop van 2,5 seconden een realistisch doel."
Trending nieuws
-
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11 -
Red Bull zet alles op alles: cruciale updates voor Verstappen in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk kan weleens een beslissend moment worden voor Red Bull Racing én Max Verstappen. ...
24 jun 2026 07:36 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.186 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (8)
Login om te reagerenPosts: 11.414
Ja, die pitstops vielen inderdaad kanp tegen. Red bull zat lekker te bluffen met hun 1,8 seconde.
Voor het tankverod was het record ook iets van 3,2 seconde voor een bandenstop. Dat zal nu misschien iets sneller kunnen met die nieuwe bevestiging, maar zou het echt nog een seconde sneller kunnen? Lijkt me toch stug.
Posts: 9.253
Je moet ook maar net geluk hebben met de concurrentie wanneer je je pitstop maakt. Ik hoorde Martin Brundle tijdens de race zeggen dat het tegenwoordig niet meer is toegestaan de auto los te laten wanneer er een rijdende auto binnen 55 meter van het pitvak is. Vroeger was dat aan de lollipop-man om te beoordelen. Afgelopen race was Mercedes GP Mclaren aan het schaduwen (of andersom) tijdens de pitstops met als gevolg dat Rosberg zijn plek verloor aan Hamilton omdat hij moest wachten tot Button voorbij was.
Posts: 11.414
Hamilton ligt, na de pitstop van Rosberg, 3 seconden voor op Rosberg. Denk je nou echt dat dat komt omdat Rosberg een paar tienden moest wachten op Button?
Je doet ook net alsof ze de stop van Button bewust precies zo getimed hebben dat hij in de weg zou zitten bij Rosberg. Meen je dat nou serieus?
Ik mag toch hopen dat je op beide vragen \"nee\" zult antwoorden.
Mercedes maakt met Rosberg gewoon de fout dat ze hem een ronde langer laten doorrijden met zijn rondjes 1:23 terwijl ze (Hamilton althans) na de stop 1:20 rijden. Daarmee verliest Rosberg 3 seconden en daarmee dus de plek.
Simpelweg een blunder van Mercedes. Die vonden het blijkbaar belangrijker om Schumacher voor Webber te houden dan om Rosberg de kans op een podiumfinish te geven.
Posts: 9.253
Kan me wel voorstellen dat Mercedes GP uit wil blinken in pitstops. Heb een docu op DVD waarin wordt verteld dat de Silberpfeilen onder het bewind van Alfred Neubauer de grondleggers zijn voor de hedendaagse pitstops. Persoonlijk vind ik McLaren de beste pit-crew, en daarom een waardig opvolger. Maar die zullen volgend jaar wel niet meer zilver zijn.
Posts: 2.049
@Patrick: daar maakte je wel onbewust een goed punt: door het tankverbod kunnen coureurs ook niet meer gebruik maken van een paar ronden uit de pitlane te blijven en zo door die paar ronden er snelle tijden uit te persen om na de pitstop voor je tegenstander te zijn. Op die manier gaan zulke \"inhaalacties\" verloren.
Posts: 11.414
Het zelfde was dus in Bahrein nog steeds mogelijk. De rondetijden gingen enorm omlaag na de eerste pitstop (nieuwe banden en wellicht aangepaste setup/rijhoogte). Dat verschil was vroeger veel kleiner. Een ronde eerder stoppen kon gewoon betekenen dat je je voorganger voorbij ging.
Hamilton gaat Rosberg voorbij en Alonso pakt veel tijd terug op Vettel door zijn iets eerdere stop. Button ging ook Webber voorbij, maar dat was volgens mij omdat de stop van Webber gewoon te lang duurde.
Ben wel benieuwd of dat iets specifieks voor Bahrein was of dat we dat bij alle races gaan zien. Dat zou namelijk wel heel erg jammer zijn, want dat maakt het verschil tussen eerste en tweede rijders wel heel erg groot.
Posts: 24
Ik zou liever zien, dat Mercedes GP wat minder publicitaire nadruk zou leggen op dit soort futiliteiten en meer accent zou leggen op het, op zo kort mogelijke termijn verschijnen met een (meer) concurrerende bolide aan de start.
Vermoed dan ook dat het armoede-argument van \'werken aan een snellere pitstop\' - wat natuurlijk in principe voor ieder team binnen de mogelijkheden ligt en dus door elk team zal worden geoptimaliseerd, waardoor een eventuele voorsprong in no time weer verloren is - een afleidingsmanoeuvre zal zijn, want het team heeft voldoende potentie, om zich snel overall te verbeteren.
Posts: 73
Wordt niet blij van het idee dat een hele race bepaald wordt door een pitstop in 1.8 of 2.5 secondjes...
We willen actie op de baan!! Twee uur lang!!