Ron Dennis: "Vettel had niet genoeg brandstof meer"
- Gepubliceerd op 21 maa 2010 14:42
-
18
- Door: Robin Smeets
De officiele verklaring van Red Bull na de race was dat Vettel te maken kreeg met een kapotte bougie en daardoor niet meer over al het vermogen van de Renault-motor kon beschikken. Ex-McLaren-teambaas Ron Dennis vertelde in de Spaanse krant AS dat hij ervan uitgaat dat het probleem van een hele andere aard was.
"De rondetijden van Vettel gingen zo snel omlaag opeens dat ik me kan voorstellen dat de Electronic Control Unit (ECU) op de besparende stand ging staan waardoor de motor minder benzine zou gebruiken, maar ook minder vermogen zou hebben. Daarna had het systeem genoeg brandstof gespaard om tijdens de laatste paar ronden Nico Rosberg nog van het lijf te kunnen houden", aldus Dennis.
"Het design van de Red Bull kan daar schuld aan hebben, maar de brandstoftank zou bijvoorbeeld ook te klein kunnen zijn."
Trending nieuws
-
Bortoleto maant Audi tot actie: "Met een sterke motor kunnen we winnen"
Gabriel Bortoleto heeft openhartig gesproken over de huidige uitdagingen van Audi in de Formule 1. De Braziliaanse co...
23 jun 2026 18:46 -
FIA kan minst favoriete maatregel van Verstappen doorvoeren
De kans is zeer groot dat de Formule 1 voor aankomend weekend een hittewaarschuwing gaat afgeven. Net als in Nederlan...
24 jun 2026 08:11 -
Hadjar open over Verstappen: "Hij dwingt je tot het uiterste in elke ronde"
Isack Hadjar legt uit hoe zijn band met Max Verstappen zich verhoudt De Fransman is in een goede vorm en lijkt redeli...
23 jun 2026 17:22 -
Red Bull zet alles op alles: cruciale updates voor Verstappen in Oostenrijk
De Grand Prix van Oostenrijk kan weleens een beslissend moment worden voor Red Bull Racing én Max Verstappen. ...
24 jun 2026 07:36 -
Vowles wil Sainz én Albon behouden voor ploeterend Williams
Ondanks de tegenvallende start van het seizoen twijfelt Williams niet aan de toekomst van Carlos Sainz en Alex Albon....
23 jun 2026 18:06
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land DE
- Geb. datum 27 jun 1985 (40)
- Geb. plaats Wiesbaden, DE
- Gewicht 71 kg
- Lengte 1,78 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Nico Rosberg
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (18)
Login om te reagerenPosts: 3.592
Wel een hele aparte conclusie! Het gedeelte van de ECU uitleg kan ik nog enigsinds begrijpen, maar het kan toch niet zijn dat RB een auto heeft ontworpen met een te klein ontworpen benzine tank!
Waar Ron Dennis wel gelijk in heeft is dat Vettel op het einde van de race opeens wel weer redelijk normale tijden kon rijden terwijl ie eerder opeens 4-5 seconden verloor.
Denk zelf dat als al niet een haperende bougie is geweest dat het een electronisch probleem is geweest in de boordcomputer ofzo.
Een te kleine benzine tank kan ik niet geloven, daar zouden ze toch wel wat eerder achter zijn gekomen lijkt me!
Posts: 53
als je goed hebt opgelet hoorde je dat de auto een vreemd geluid maakte. lijkt mij dat als je brandstof moet besparen je gewpoon minder toeren gaat draaien wat je niet als raar geluid hoort. lijkt me sterk dat rbr cilinders gaat uitschakelen met de kans daardoor de motor te slopen. maar het klonk alsof de auto een cilinder miste dus geloof het bougie verhaal meer
Posts: 11.414
Ik had nog even gekeken naar de verbruik cijfers van 2009 en Bahrein was inderdaad wel het circuit met het hoogste verbruik. Dan zouden ze dus tijdens die race de tank helemaal vol moeten hebben.
Dat probleem zouden ze vanaf nu dan dus zeker geen last meer van hebben. Voor de volgende races zou minder brandstof nodig zijn en dan zou het zeker moeten passen.
Ik las ergens anders overigens dat de bougie wellicht niet helemaal stuk was en dat de motor bij iets lagere toerentallen mogelijk wel nog vermogen leverde. Dat zou verklaren waarom de motor op het einde van de race ineens wel weer gezond klonk.
Posts: 3.077
Ik ben hier te dom voor, dus ik weet het niet.
Maar als je terugkijk in de livetiming, dan zie je een duidelijk dip met nog 16 rondes te gaan. Rondjes van 2:05 rijdt Vettel op dat moment, terwijl met nog 2 rondjes te gaan Vettel weer rondjes rijdt van 2:00.
Het lijkt mij inderdaad dat dat niet kan met een kapotte bougie en 75 pk minder.
Maar kan deze ECU een cilinder uitschakelen om brandstof te gebruiken? Of is er extra benzine verbruikt om juist de motor te koelen? Of iets anders?
Posts: 2.714
RD is een man met vele jaren ervaring in de F1....
Respect
Posts: 11.414
Lijkt me inderdaad ook stug dat de ECU cilinders uitschakelt om brandstof te sparen. Aan de andere kant, de auto\'s maken ook een \"raar\" geluid als ze op de pit limiter zitten toch?
Posts: 1.052
Als de wagen stationair draait, lopen toch ook maar de helft van de cilinders om oververhitting te voorkomen en brandstof te sparen. Als dat door de ECU wordt gestuurd zou dat in dit geval toch ook kunnen?
Ik heb ook geen motortechniek gestudeerd, dus heb eigenlijk geen idee hoe het zit.
Posts: 79
Wordt de ECU ook niet door mclaren ontwikkeld?
Posts: 2.267
door mclaren electronic systems:
www.mclarenelectronics.com/AboutUs.asp
Posts: 2.181
ik zie hier mensen die beter f1 team bazen hadden kunnen zijn
in plaats van tijd verspillen hier op f1today....
Posts: 11.414
De lol is nou juist dat mensen zich er een beetje in verdiepen en dan ook een gefundeerde mening kunnen geven.
Posts: 5.792
Ik geloof hem eigenlijk wel ze ontwikklde dit systeem dus kennen alle in en outs.
Posts: 2.267
misschien daarom ook wel die rookpluim bij webber net na de start. Wellicht waren de auto\'s tot de nok aan toe vol met benzine. maar omdat webber \"vastzat\" en niet voluit kon rijden, had hij er geen last van....
Posts: 1.052
Witte rook is meestal olie.
Bij rondspuitende benzine krijg je net zo\'n situatie als met Raikkonen vorig jaar in Brazilië.
Posts: 135
Witte rook is water/koelvloeistof, nooit olie..olie geeft blauwe rook en een teveel aan brandstof zwartig..
Posts: 11.414
Volgens alle beschrijvingen was het een overmaat aan olie die verbrand werd.
Misschien is F1 olie wel gewoon zoveel anders dan straatwagen olie dat het wit verbrand in plaats van blauwig?
Posts: 135
Ik denk persoonlijk ook dat Ron Dennis best wel eens een punt zou kunnen hebben.
Via een ECU kan je verschikkelijk veel afregelen en om brandstof te besparen is het nogelijk om gewoon op een armer mengsel te gaan rijden, de inspuitdruik en tijd van de injectoren zou kunnen worden veranderd.
Of er daadwerkelijk 1 injector compleet wordt afgesloten (geen bougie, want dan wordt er nog steeds brandstof ingespoten, alleen onverbrand zo de uitlaat uitgekieperd) en zo 1 cilinder buiten werking te zetten...ik weet niet. Hier zitten namelijk ook nadelen aan en dat is dat 1 zuiger/drijfstang voor jan doedel meedraait (een even aantal zou misschien kunnen, stationair, zoals iemand hier zei, en dan verdeelt over de 2 cilinderbanken, maar of dat ook gedaan wordt?) en geen drijvende werking levert, wat weer een onbalans in de hele motor zou geven en ik denk, de levensduur zou verkorten.
Is dus nog steeds het andere geluid wat de motor ging maken niet verklaard.. ??
Posts: 135
Tja, ik ging er vanuit dat bij de meeste ploffers, met witte rook dus, er ook sprake is van een, misschien niet eens in eerste instantie, lek naar het koelsysteem toe, koppakking, ook als er bv. een klep of zuiger om zeep gaat, die dan met zulke hoge toerentallen dan ook de rest meeneemt in z\'n val..
Maar je hebt gelijk, de rook van Webber was wittig....misschien een aardige vraag om via Olav Mol te stellen.. :-)