user icon

Di Montezemolo: "Formule 1 is haar charme aan het verliezen"

  • Gepubliceerd op 14 jul 2014 12:11
  • comments 20
  • Door: Rob Veenstra
Ferrari-president Luca di Montezemolo heeft nogmaals zijn ongenoegen over de Formule 1 in de huidige vorm kenbaar gemaakt. Het zint de uitgesproken Italiaan geenszins dat de nadruk steeds meer ligt op zuinig met het materiaal omspringen. Ondanks dat deze reglementen dit jaar al een aantal prachtige races opleverden is Di Montezemolo nog niet bijgedraaid.

De Ferrari-president stak in Focus van wal: "De regels zijn te gecompliceerd, de coureurs zijn nu net taxichauffeurs. Ze moeten brandstof en banden besparen in plaats van snel rijden. De teams monitoren hoeveel brandstof ze verbruiken en hoe erg de banden versleten zijn. Vroeger won de beste rijder in de beste auto. De televisiekijkers begrijpen niet wat er tegenwoordig allemaal gaande is. We moeten iets doen, anders heeft de Formule 1 geen kans."

"Als Bernie Ecclestone niet ingrijpt, dan doe ik het. Ik zie het als mijn plicht om te zorgen dat de Formule 1 het hoogst haalbare blijft. Deze sport is haar charme aan het verliezen en de noodzaak om te handelen is urgent."

Reacties (20)

Login om te reageren
  • Enya

    Posts: 182

    Ben geen fan van SF of deze man maar in deze heeft hij volkomen gelijk!!!

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 12:36
  • Tsja, de pest is dat veel van deze wijzigingen zijn ingevoerd op basis van de wens van het publiek dat er meer gebeurt op de baan dan dat ze alleen maar zo hard mogelijk rijden.

    De rest is ingevoerd om kosten te besparen aangezien Ferrari en Red bull weigeren met een budget limiet in te stemmen.

    Misschien met dat laatste eens beginnen om je daar toch wel hard voor te maken? Dan kunnen de regels inderdaad weer wat losser worden en dan krijgen we wat minder een spec serie dan de F1 nu aan het worden is.

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 12:38
    • fre0n

      Posts: 538

      die kunstgrepen hebben ze moeten invoeren om de 'treintjes' te voorkomen die ontstaan waren na het verbond op tanken tijdens pitstops. Door het tanken te verbieden wegen alle wagens ongeveer hetzelfde en heb je effectief strategie om zeep geholpen. Een aantal andere regels zijn ingevoerd om een dominant team de kop in te drukken.

      • + 0
      • 15 jul 2014 - 08:48
  • bobster30

    Posts: 135

    Formule 1 is haar charme al verloren

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 13:34
  • M Benz

    Posts: 1.152

    Eens. Stap eruit en ga een eigen klasse beginnen zou ik zeggen.
    Kijken of dat wat wordt..........

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 14:19
    • Yes, met alléén V12's!

      • + 0
      • 14 jul 2014 - 19:24
    • fre0n

      Posts: 538

      Ik ga kijken! Klinkt vast beter dan de huidige F1 en als er strategie bij komt kijken is het nog spannend ook

      • + 0
      • 15 jul 2014 - 08:49
  • LdM is zn charme ook allang verloren. Mattiacci heb ik een beter gevoel bij en is daarmee meteen een van de weinige dingen die LdM wel goed heeft gedaan voor t team. Las ergens anders dat Marmorini inmiddels de wacht is aangezegd of zelfs al ontslagen is, en dat Fry en Tombazis ook het veld gaan ruimen (m.i. DE verantwoordelijken voor de al jaren net niet ontwerpen van de scuderia) Als het waar is erg goed nieuws, roep ze lf al een jaar of 2 dat die twee eruit moeten, met Fry voorop.

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 15:05
    • Een van de weinige dingen die hij de laatste jaren goed heeft gedaan voor het team moet dat zijn. LdM heeft in het verleden wel goeie beslissingen genoemd, en voor Ferrari als bedrijf is hij uiteraard heel goed (geweest? ;))

      • + 0
      • 14 jul 2014 - 15:15
  • yadda yadda yadda. Hoevaak hebben we dat niet gehoord? Stop er dan mee man, ga wat anders doen als het je niet zint. Hoe ga jij ingrijpen dan als Bernie het niet doet? Loze praat...

    Alleen maar omdat Ferrari absoluut niet in het hoofdstuk voorkomt, daarom.

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 16:12
    • v6power

      Posts: 689

      Idd Luca, niet miepen, gewoon doorgaan met deze opgedreven brommers op vier wielen :)

      • + 0
      • 14 jul 2014 - 17:14
    • "Hoe ga jij ingrijpen dan als Bernie het niet doet?"
      Antwoord is verrekte simpel; dreigen de sport te verlaten natuurlijk! duh..:P
      Verder zit Jean weer eens op dezelfde golflengte als z'n oude werkgever, mij zint de nieuwe opzet ook niet zo, vandaar dat ik ook steeds vaker wat anders ga doen, wordt het trouwens terrasweer komende zondag? ;-)

      • + 0
      • 14 jul 2014 - 17:50
    • ik moet eerlijk zeggen dat ik dit jaar al een paar onverwacht leuke races heb gezien, ondanks dat die fuel consumption metertjes op tv me inderdaad helemaal niks doen.
      Het geluid is (als tv-kijker iig.) wel een tegenvaller. Oh ja, de neuzen.. nu we er (bijna) aan gewend zijn vind ik die McLaren hark denk ik nog het lelijkst.
      Maar, vooralsnog blijf ik nog even kijken...

      • + 0
      • 14 jul 2014 - 21:37
  • Elk team en de FIA enz is hier mede verantwoordelijk voor. Dus ook gij DM!!

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 18:41
  • chico

    Posts: 210

    Hij heeft 100% gelijk.De coureur is niet meer de bepalende factor,want hij kan niks meer als hij de power niet mag aanspreken omdat hij dan teveel brandstof verbruikt.Het was al frustrerend voor 'n coureur als hij niets meer kon omdat de banden op waren,maar nu zijn het de banden,de brandstof en de powertrain die hij moet sparen.Dus het worden inderdaad taxichauffeurs,ik blijf er niet meer voor thuis en dit jaar ook geen Spa voor mij. Helaas !!

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 19:51
  • erikworld

    Posts: 927

    Ja dat klopt dat het zijn charme kwijt raakt. Gewoon een kwestie van de tand des tijds. Stille en zuinige auto's zijn van deze tijd maar niet interssant om naar te kijken. Jeugd is ook niet geinteresseerd in F1 zijn straks alleen nog rollator tribunes en achter decoder helpt ook niet zeker niet als het om reclame inkomsten en sponsoring gaat. Ook is het programma net een duiventil, circuits komen en gaan zo bouw je niks op. Kunnen we niet weer naar A1gP gaan, die formule was best aardig. Gelijke auto's per land op traditionele banen maar dan nog wat meer power in de auto's. Ja laat Ferreri dat organiseren.

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 20:51
  • ..trouwens, heeft Luca het in de laatste zin nou over een "sport" ? Ik dacht dat het een "show" was....

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 21:41
    • fre0n

      Posts: 538

      dit is dus precies waar de schoen knelt, prima bewoord jas. het is geen sport meer

      • + 0
      • 15 jul 2014 - 08:50
  • floris

    Posts: 800

    hé hé, het heeft even geduurd, maar ze krijgen het eindelijk in de gaten.
    Mannen, jullie hebben de F1 zelf om zeep geholpen met die belachelijke regels.

    • + 0
    • 14 jul 2014 - 22:56
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Heb bij deze man altijd het gevoel dat hij alleen maar zo 'betrokken is omdat het met Ferrari niet wil opschieten...

    • + 0
    • 15 jul 2014 - 11:15

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar