user icon

Lauda: "Betutteling van coureurs moet maar eens stoppen"

  • Gepubliceerd op 26 jun 2014 14:40
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra
Oud-coureur Niki Lauda is van mening dat de wedstrijdleiding zich soepeler op moet stellen bij contact tussen twee rijders op de baan. Laat de coureurs dat onderling uitvechten, is het advies van de Oostenrijker. De internationale autosportbond FIA kondigde iets dergelijks al voor het weekend op de Red Bull Ring aan, maar Lauda gaat verder.

"Ik heb er met Bernie Ecclestone en Charlie Whiting over gediscussieerd. Het bevalt me allerminst dat ik in Canada naar de race zit te kijken, waarbij Nico Rosberg en Lewis Hamilton elkaar bijna raken in bocht 1, en dan de boodschap te zien krijg dat ze dat incident onderzoeken. We moeten terug naar de tijd van Nelson Piquet, die Eliseo Salazar ooit een klap verkocht. Weet je dat nog? Laat het aan de rijders over. Die betutteling moet maar eens ophouden", aldus Lauda.

"Eerlijk waar, het is lachwekkend hoe we met coureurs omspringen. Het publiek holt weg omdat het geen echte racers meer zijn. Zelfs met die botsing tussen Sergio Perez en Felipe Massa, daar zou ik helemaal geen aandacht aan geschonken hebben. Gelukkig bleef iedereen ongedeerd, het was een race-incident. Daar had ik het bij gelaten. Geef coureurs de vrijheid om te racen. Er is teveel controle op alles, dat moet stoppen."

Reacties (21)

Login om te reageren
  • Hulde voor deze man hij heeft groot gelijk. Als ze dan toch de show willen verbeteren dan is dit een erg snelle makkelijke en goedkope stap. Meteen doen.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 14:46
    • Precies, er komt eindelijk eens iets zinnigs uit zijn mond. Waarom is het in godsnaam zo ver gekomen???

      • + 0
      • 26 jun 2014 - 15:05
    • Sinds ze rubberen stoeptegels onder speelplaatsjes zijn gaan leggen.

      De betutteling, regelgeving, verboden hier en verboden daar zie je in de gehele maatschappij terug.

      • + 0
      • 26 jun 2014 - 19:30
  • Enya

    Posts: 182

    Hij heeft groot gelijk, ze kunnen anders net zo goed 22 slots in de baan frezen! Gewoon lekker laten uitvechten op de baan op het scherpst van de snede!

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 14:57
  • Deze meneer vergeet nog 1 belangrijk punt. 190 meter voor een bocht van het gas gaan hoort ook niet bij racen.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 15:25
  • Zo isda Niki jonge! Schreeuw t vd dake!!!

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 15:30
  • Precies, tegenwoordig noemen ze elkaar van alles, maar een corrigerend tikkie mag best :)

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 15:48
  • Peter

    Posts: 954

    Amen.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 15:52
  • ''We moeten terug naar de tijd van Nelson Piquet, die Eliseo Salazar ooit een klap verkocht.''

    Ben het met Lauda eens dat er wel teveel met een vergrootglas wordt gekeken,maar om nou te zeggen dat we terug naar 1982 moeten om een stomp op elkaars smoel te geven voor het oog van de camera gaat me toch wat te ver.
    Slaan hoort niet op het circuit,misschien kunnen ze elkaar beter als alternatief eens flink bijten.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 15:56
  • In dat voorbeeld sloeg Rosberg de chicane over. Dat vind ik juist iets waar ze wel eens wat meer voor zouden kunnen straffen. Het is al moeilijk genoeg om auto's in te halen en als de inhalende partij dan ook nog eens de actie onmogelijk maakt door gewoon een stuk baan af te snijden dan is er helemaal geen inahelen meer mogelijk. Afgezien dan van die suffe DRS acties waarbij ze elkaar op het rechte stuk gewoon vorobij rijden.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 16:03
    • AyrtonS

      Posts: 3.984

      Zonder dat uit nood afwijken was nico waarschijnlijk ingehaald door lewis.

      Blijkbaar mag dat van de fia

      • + 0
      • 26 jun 2014 - 22:27
  • en bovendien waren ze al soepeler geworden. Zoals dat er geen straf werd uitgedeeld toen Vettel bij Gutierez achterop reed.

    Onderzoek is het probleem ook niet zo, maar straffen uitdelen voor dat soort race incidenten wel.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 16:05
  • Concalves

    Posts: 505

    +1

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 16:05
  • Ik hoop dat dit heel wat losmaakt want iedereen snakt naar een potje onbekommerd te kunnen racen zonder dat de juf gelijk straf uitdeelt als er eens een keer wat gebeurd.
    Massa-Perez vind ik een mooi voorbeeld waar geen straf hoeft te worden uitgedeeld.
    Piquet - Salazar óók, je kon toen duidelijk zien dat Piquet geen Mohammed Ali was en die Salazar verdiende niet beter!

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 16:18
  • Ik meen toch echt dat het onderzoek naar Rosberg is begonnen vanwege het afsnijden van de chicane. Daarbij blijf ik erbij dat Rosberg een klein voordeeltje heeft behaald en hij zich niet heeft laten terugvallen tot weer een acceptabele afstand van Hamilton. Ik ben het maar met 1 ding eens met Lauda en dat is dat de wedstrijdleiding eens niet zo pietluttig moet zijn. Ik denk ook dat het verstandig is dat Whiting en consorten met pensioen moeten.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 20:29
  • AyrtonS

    Posts: 3.984

    Mekaar aftuigen is primitief en daarvoor zijn er genoeg andere primitieve sporten.

    Die regels hebben vooral te maken met de veiligheid, ondanks ik vind dat ze soms doorslaan en vooral inconsequent toegepast worden.

    Nico mag bv alles afsnijden, ook tijdens de quali terwijl anderen de pineut zijn.

    • + 0
    • 26 jun 2014 - 22:24
  • lars75

    Posts: 8.908

    Hij kletst ook vaak uit zijn nek, maar hier heeft hij 100% gelijk!

    • + 0
    • 27 jun 2014 - 08:52
  • renzo

    Posts: 929

    Idd, terug naar de tijd van Nelson Piquet !! Dat was nog echt racen. 1200PK, handgeschakeld, hopen dat je motor heel bleef, moeilijk bestuurbare auto's ,!!

    • + 0
    • 27 jun 2014 - 10:35
  • James

    Posts: 1.652

    Onzin wat Lauda zegt. Je kan incidenten niet zomaar laten passeren als wedstrijdleiding. Coureurs moeten bepaalde regels inzake rijgedrag respecteren.

    • + 0
    • 27 jun 2014 - 13:07
  • TDZ

    Posts: 1.296

    Waar is de tijd gebleven dat coureurs elkaar elkaar letterlijk klop geven op de baan. Het echte racen is allang uitgestorven. Publiek loopt weg en de races verdwijnen achter de decoder. Ik mis de oude F1...

    • + 0
    • 27 jun 2014 - 14:33
  • Gaat die straks nog eens roepen dat apen tegenwoordig F1wagens kunnen besturen om vervolgens zelf geen rondje te kunnen afleggen zonder dat ding te laten spinnen?

    • + 0
    • 27 jun 2014 - 23:46

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

HU Grand Prix van Hongarije

Lokale tijd 

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team -
  • Punten -
  • Podiums -
  • Grand Prix -
  • Land Brazilië
  • Geb. datum 21 apr 1981 (40)
  • Geb. plaats Sao Paulo, Brazilië
  • Gewicht 59 kg
  • Lengte 1,66 m
Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar