Officieel: Mercedes neemt meerderheidsbelang in Brawn GP
- Gepubliceerd op 16 nov 2009 13:09
-
20
- Door: Rob Veenstra
Dit maakten Daimler-baas Dieter Zetsche en Mercedes-motorsportbaas Norbert Haug tijdens een teleconferentie duidelijk. Mercedes neemt een aandeel van 75,1 procent in Brawn GP. De McLaren Group neemt de 40 procent van de aandelen die Daimler in de Britse renstal bezit over.
Brawn Gp verandert in Mercedes GP. Zetsche: "Mercedes doet volgend jaar met een eigen fabrieksteam mee aan de Formule 1. Dit is mogelijk door de overname van 75,1 procent van de aandelen in Brawn GP, 45,1 procent door Daimler en 30 procent door Aabar investments. De rest blijft in handen van de huidige teamleiding. Ross Brawn gaat door als teambaas, waardoor we verzekerd zijn van zijn kwaliteiten."
Trending nieuws
-
Mercedes kondigt updates aan na grote problemen
Mercedes-teambaas Toto Wolff heeft updates aangekondigd voor de Grand Prix van Oostenrijk van aankomend weekend. De D...
24 jun 2026 16:09 -
Leclerc vol lof over Antonelli: "Heb hem hoog ingeschat"
Charles Leclerc is onder de indruk van Mercedes-coureur Andrea Kimi Antonelli. De jonge Italiaan staat bovenaan het w...
24 jun 2026 17:22 -
Mercedes en Ferrari gewaarschuwd: "Verstappen gaat terugkomen"
Max Verstappen kan volgens voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer een flinke voorsprong nemen op zijn teamgenoten ...
24 jun 2026 16:46 -
Cadillac beschermt Pérez: "Checo maakt een enorme indruk"
Sergio Pérez voelt zich na een moeizame periode bij Red Bull Racing weer helemaal op zijn plek in de Formule 1...
24 jun 2026 18:06 -
'Alonso blijft in Formule 1: Spanjaard mikt op langer Aston Martin-verblijf'
Fernando Alonso mag dan inmiddels 44 jaar zijn en worstelen met een Aston Martin die zelden meedoet om de voorste pos...
24 jun 2026 15:24
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land DE
- Geb. datum 27 jun 1985 (40)
- Geb. plaats Wiesbaden, DE
- Gewicht 71 kg
- Lengte 1,78 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Nico Rosberg
Team profiel
- Team naam McLaren
- Basis Woking, Groot Brittannië
- Jenson Button 1
- Lewis Hamilton 1
- Fernando Alonso 1
- Niki Lauda 1
- Stoffel Vandoorne 2
- Lewis Hamilton 2
- Lewis Hamilton 2
- Gerhard Berger 2
- Daniel Ricciardo 3
- Jenson Button 3
- Lewis Hamilton 3
- Kimi Räikkönen 3
- Mika Häkkinen 3
- Lando Norris 4
- Lewis Hamilton 4
- Jenson Button 4
- Kimi Räikkönen 4
- Jenson Button 5
- Sergio Perez 6
- Kimi Räikkönen 6
- Kimi Räikkönen 6
- Niki Lauda 8
- Alain Prost 8
- Kimi Räikkönen 9
- Fernando Alonso 14
- Kevin Magnussen 20
- Jenson Button 22
- Lewis Hamilton 22
- Gerhard Berger 28
- Stoffel Vandoorne 47
- Carlos Sainz jr 55
- Oscar Piastri 81
305.583 reacties op McLaren
163 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over McLaren

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 7.177
Rosberg naar Brawn en dan Button naar Mclaren? Ik ben eigenlijk wel benieuwed hoe rosberg het zou doen naast Button. Zelf denk ik dat Rosberg echt duidelijk beter is
Posts: 2.181
Maar dat was al min of meer bekend,alleen maar werden politiek spelletjes gespeld....nou krijgen we een Duits team met Duitsrijders....
Ben benieuwd naar concurrentie tussen Mclaren en Mercedes GP...
Posts: 133
Mercedes? - Ross Brawn? - Nico Rosberg? Een topteam in wording! (Als het dat al niet was met twee titels in 2009)
Button dan toch naar McLaren? Hebben ze wel mooi de laatste 2 (Engelse) wereldkampioenen in huis.
Posts: 91
Benieuwd of we nu 2 zilverkleurige autos krijgen.
Hoop dat Button bij mercedes blijft anders is het exit Kimi en dat zou ik ook jammer vinden
Posts: 85
Dit zat er aan te komen natuurlijk, was een kwestie van knopen doorhakken en bekendmaken.
Er is maar 1 man die hier een nadeel aan heeft en dat is Raikonen. Tenzij Mecedes GP eens even goed gaat nadenken en deze beste man naast Rosberg een contract aanbied......geld zal denk ik geen probleem zijn en Button hebben ze geen intresse in schijnbaar bij Mercedes.
Posts: 2.567
Mercedes wil namelijk een Duitse wereldkampioen in de toekomst, en zou vrezen dat Rosberg het gevecht met Button zou verliezen.Daarom willen ze de oude Heidfeld, ik moet zeggen dat alle duitse coureur hebben niet de vechtersmentaliteit om wereldkampion te worden!(vettel dan! Die maakt veel fouten)mercedes maakt een kapitaal fouten, hebben ze niet gezien wat hamilton deed in 2007 en 2008?Ik heb zo veel dingen te zeggen, maar ik hou mijn mond dicht, hopelijk allen maar dat McLaren gaat terugslaan in 2010. McLaren blijf een top team, met of zonder mercedes .
en vraag nog! Waar gaat Kimi raikkonen naartoe?
rafael
Posts: 4.764
Zo hoppa! Die had ik nog niet verwacht op de maandagmiddag!
Jammer dat de naam Brawn GP alweer na 1 seizoen verdwijnt maar wel cool dat Mercedes zich inkoopt als fabrikant. Nu weet je dus redelijk zeker dat \'Brawn GP\' ook volgend jaar het goed zal doen.
Ik vraag me af wat Mclaren na 2015 gaat doen.
Posts: 227
Ik heb een gevoel dat Mclaren wel eens zijn eigen motoren zou kunnen ontwikkelen en gebruiken na 2015, want voor de nieuwste straatwagen van hun hebben ze ook zelf de motor gemaakt.
Posts: 26
En Brawn lacht zich vierkant zijn broek uit.
Vorig jaar het team symbolisch gekocht voor $ 1,00
Hij zal nu toch zeker het miljoen-voudige hebben ontvangen.
Posts: 36
stel voor dat:
Raikkonen naar Mclaren (mijn voorkeur)
Heidfeld en Rosberg naar Mercedes GP
Button, geen team??? - of wellicht 1 van de nieuwe teams
Oeps...
Posts: 442
Ach, mercedes komt er wel achter... In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Alhoewel Brawn een genie is, denk ik niet dat ze volgend jaar weer beide titels pakken...
Posts: 602
Op www.itv-f1.com heeft James Allen een interessant stuk geschreven over dit feit.
Posts: 85
Ik neem aan dat Mercedes voor het kampioenschap wil gaan....en overwinningen natuurlijk.
Gaan ze dit met Rosberg, Button of Heidfeld echt binnenhalen, niemand die daar een mening over heeft of zie ik als enige dat dit niet nog een x gaat lukken...
Zoals eerder gepost is er maar 1 man die ze daar nu moeten proberen te halen om voor de titel te kunnen gaan volgend jaar.
Posts: 602
Die man komt er in 2012-2013. Zijn naam is Lewis Hamilton.
Posts: 11.414
Mercedes wil een Duitse kampioen. Als dat Rosberg (of Heidfeld) niet wordt dan zullen ze toch eerder Vettel proberen.
Overigens heeft Joe Saward dus toch gelijk gekregen dat de breuk dit jaar al zou komen. Ben wel benieuwd hoeveel McLaren vangt voor de contractbreuk van Mercedes en hoeveel Mercedes nou uiteindelijk nog betaald voor de motoren en om de 40% McLaren weer terug te kopen van Mercedes.
Posts: 42
Die man komt in 2012 en het is Vettel, dat is namelijk wel een Duitser.
Posts: 287
Huh?
Ik snap het nog niet helemaal.
Volgend jaar bestaat er dus een Mclaren team en er bestaat een Mercedes team ? (wat nu brawngp is).
Maar wat is eigenlijk Mclaren ? ik ben alleen mclaren mercedes gewend..
Thank alvast voor het uitleggen,,
Posts: 435
Naast Rosberg willen ze een rijder die kan racen en ervoor moet zorgen dat het team kampioen wordt, dat is volgens mij het belangrijkste voor aankomend jaar, ik schat in dat ze Kimi nemen, Button staat langszaam maar zeker buiten spel,
Posts: 533
Nog eens iets.
Ik neem aan dat Brawn GP de naam niet meer behoud, zou dat betekenen dat we wederom met Brawn een \'Voor de eerste keer in de historie\' momentje hebben? Of is het eerder voor gekomen dat een Team na het behalen van het kampioenschap als naam drager niet meer terug komt?
En wat te doen met al dat zilver in het veld ineens, vind de RedBull\'s en Torro Rosso\'s soms nog al moeilijk uit elkaar te houden (En ik niet alleen getuige de bijna pitstop bij het verkeerde team in Abu Dhabi)
Posts: 11.414
Volgens de voorbeelden van Mercedes (plaatje van een zilver grijs gekleurde Brawn GP auto) wordt de Mercedes auto helemaal grijs. Dus zonder de rode Vodafone accenten.