Barrichello pakt pole position op thuiscircuit
- Gepubliceerd op 17 okt 2009 21:55
-
22
- Door: Dennis Roke
Q1
Het circuit in Interlagos wordt het hele weekend al geplaagd door fikse regenbuien en ook voor het begin van de kwalificatie is het niet veel beter geworden. Sebastian Vettel zet de eerste tijd neer (1:39.694). Na vier minuten is de eerste code rood al een feit, door een spin van Fisichella. Na een dik kwartier wordt de sessie hervat en is het Hamilton die flink sneller gaat (1:27.473). De tijd van de Brit staat echter niet lang. Rosberg voelt zich als een vis in het water met zijn Williams en gaat twee seconden sneller dan de regerend wereldkampioen.
Ondertussen vechten Heidfeld en Sutil een robbertje op het circuit en kunnen zowel Grosjean als Hamilton hun auto niet op de baan houden. Als de vlag gevallen is blijkt de uitslag pijnlijk voor Vettel: de Duitser eindigt op de zestiende plek en mag voor het eerst dit seizoen niet door naar Q2. Ook de beide McLaren-coureurs zijn klaar.
Q2
Het tweede deel van de kwalificatie begint natter als het eerste deel. Nakajima maakt een kortstondige spin, terwijl Liuzzi de pitmuur in crasht en voor een code rood zorgt. De stilte die daarna volgt duurt lang: de wedstrijdleiding acht het circuit niet veilig genoeg zodat er bijna anderhalf uur lang niets gebeurd.
Om 16.10 uur plaatselijke tijd wordt de sessie weer hervat. Rosberg is de eerste coureur op de baan en noteert meteen een goede tijd op regenbanden. De goede tijd van de Duitser is aanleiding voor Rosberg zelf en Raikkonen om te wisselen naar intermediates. Het duurt voordat de andere band voordeel geeft, maar het komt uiteindelijk wel. Bij het vallen van de vlag is het Button die tekort komt voor een plek in de top tien; hij wordt veertiende. Iets verder naar voren doet nieuwkomer Kobayashi wel goede zaken met de elfde tijd.
Q3
Het derde deel van de kwalificatie gaat op de normale manier van start. De baan is ontzettend nat, maar de coureurs kunnen redelijk normaal hun ronden rijden. De snelste tijd wisselt meerdere malen, maar uiteindelijk is het thuisrijder Rubens Barrichello die voor het oog van zijn familie goede zaken doet door de pole position te pakken. Mark Webber komt net tekort, terwijl Sutil de derde tijd pakt. De rest van de top tien wordt gecompleteerd door Trulli, Raikkonen, Buemi, Rosberg, Kubica, Nakajima en Alonso.
De race van morgen belooft een ware thriller te worden. Een overwinning van Barrichello in zijn thuisland zou sowieso een unicum zijn, maar bij een slechte score van zijn teamgenoot die als veertiende start kan hij een flinke hap nemen uit diens voorsprong in het kampioenschap.
Trending nieuws
-
'Williams wil niet wachten op Sainz en Albon: Pérez mogelijk naar Britse renstal'
Williams houdt de ontwikkelingen op de rijdersmarkt nauwlettend in de gaten. De renstal uit Grove zou serieuze intere...
22 jun 2026 15:24 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Haas geeft Le Mans-winnaar de kans in Oostenrijk
Het team van Haas geeft aankomend weekend in Oostenrijk reservecoureur en Le Mans-winnaar Ryo Hirakawa de kans in de ...
22 jun 2026 14:47
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team McLaren
- Punten 37
- Podiums 0
- Grand Prix 41
- Land GB
- Geb. datum 19 jan 1980 (46)
- Geb. plaats Frome, Somerset, GB
- Gewicht 72 kg
- Lengte 1,82 m
67.104 reacties op McLaren
23 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Jenson Button
Team profiel
- Team naam Williams
- Basis Grove, Oxfordshire, Groot Brittannië
- Jacques Villeneuve 1
- Logan Sargeant 2
- Ayrton Senna 2
- Jacques Villeneuve 3
- Nicholas Latifi 6
- Jacques Villeneuve 6
- Nico Rosberg 7
- Nico Hülkenberg 10
- Nico Rosberg 10
- Jenson Button 10
- Pastor Maldonado 12
- Pastor Maldonado 16
- Nico Rosberg 16
- Nico Rosberg 16
- Valtteri Bottas 17
- Lance Stroll 18
- Pastor Maldonado 18
- Felipe Massa 19
- Alexander Albon 23
- Sergey Sirotkin 35
- Nyck de Vries 45
- Carlos Sainz jr 55
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
- Robert Kubica 88
161.342 reacties op Williams
39 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Williams

Reacties (22)
Login om te reagerenPosts: 349
Als Rubens maar niet te licht van start gaat straks, want de weersverwachting is er in ieder geval niet naar.
Maar wat een kwalificatie, wederom te danken aan de regen !
Posts: 349
Als Rubens maar niet te licht van start gaat straks, want de weersverwachting is er in ieder geval niet naar.
Maar wat een kwalificatie, wederom te danken aan de regen !
Posts: 10.412
bari dan toch eindelijk wk?o wat een pijn voor buton mocht dit gebeuren. :p
Posts: 2.989
DAT PUBLIEK !!!
\"RUBINHO RUBINHO\" geweldig , nu mag ie zeker winnen
Posts: 15.285
Ja, dat was mooi om te horen... :)
Posts: 15.285
Geweldig dit... Barrichello heeft nu zijn kans... Ik was het hele seizoen voor Button, maar de laatste tijd zwakte het af. Uiteindelijk gaat het om het totaal aan punten.... Maar als je vandaag Barri ziet rijden, dan denk ik toch echt: \"HIJ mag het WK hebben!!!\" Na 10 jaar (of zoiets) tweede viool te hebben gespeeld en dan toch nog op zijn leeftijd dit waarmaken... Van mij mag het... :)
Posts: 49
nou nou het was een hele bevalling,maar rubens op pole voor zijn thuis publiek geweldig
Posts: 4.951
En zo hoort het ook, ook klasse van Sutil uiteraard. En Button.....sukkel!
Posts: 11.414
Wel precies de situtie waar Barrichello van houdt en ook goed mee om weet te gaan. Geniaal dat stuivertje wisselen met Webber en Barrichello.
Vreemd dat Webber niet nog een rondje door ging trouwens. Of maakte die nog een fout ofzo?
Het was echt waardeloos te volgen op TV. Ze vlogen echt alle kanten op met de camera, volgden om de haverklap de verkeerde auto enzo. Echt knudde.
Kan nog een leuk gevecht worden tussen Rubens en Webber. Webber zal echt tot het gaatje gaan en die zal er ook niet vies van zijn om een flink robbertje te vechten. Rubens kan zich niet permitteren om eraf te vliegen dus Webber heeft wat dat betreft de overhand. Denk dat Webber ook wel sneller is ook.
Posts: 15.285
Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar je hebt wel een punt.. Webber zegt wel niet in dienst te gaan rijden voor Vettel, maar dat is natuurlijk BS. Als hij Barri het moeilijk (in welke vorm dan ook) kan maken, dan zal hij dat zeker wel doen.
Voor het constructeurskampionsschap doen ze niet meer mee, maar Vettel is toch nog steeds kandidaat.... Zie de huidige omstandigheden, die kunnen morgen ook heel bepalend zijn. Vettel z\'n kansen zijn nog niet verkeken. Al denk ik wel dat Barri nu wel een giga klap kan gaan maken. Ook gezien het feit dat hij de laatste tijd telkens sneller is dan Button...
We zullen zien, maar ik denk dat het nog wel erg leuk kan gaan worden...
Posts: 30
Super zo, helemaal top
Barichello morgen gewoon winnen en volgende race kampioen worden, en daarna lekker genieten als toekijken, geen williams meer, maar als kampioen stoppen.
Posts: 435
Fisi was toch een uitstekende regenrijder, staat weer gewoon achteraan, hopelijk kan Kimi vooraan meedoen, jammer om geen gevecht tusen Button en Vettel te zien vooraan,
Van mij mag bari winnen wordt het nog spannend de laatste race dit jaar.
Posts: 42
Nou mooie uitslag van de kwalificatie. Button staat wel heel ongelukkig, 3 groentjes voor hem en beide McLarens met kers en Vettel die niks te verliezen heeft achter hem. Zou leuk zijn als Button 0 punten scoort en Rubens volle mep. Hij is wel licht maar als het regent en hij kan weg lopen omdat hij geen last van spray heeft maakt hij een aardige kans. Wordt het seizoen toch nog spannend. Gezien Rubens zijn opmars gun ik het hem wel, heb toch altijd een zwak voor de underdog.
Posts: 932
@gompie, wat een commentaar weer !! Lekker weer aan het schelden ? Sommige leren het het ook nooit
Ik zie nog steeds niet dat Button het verliest het wk, maar hij had beter moeten weten.
Posts: 4.951
Schelden? Ik scheld helemaal niet, ik constateer slechts. Button is toch een sukkel als hij niet door heeft dat hij op de verkeerde banden staat? En dan niet het team de schuld geven, want hij zit zélf achter het stuur dus zou het moeten weten.
Ach, hij zal wel kampioen worden maar wel een kampioen van de armoede wat mij betreft.
Posts: 11.414
Barrichello staat op dezelfde banden en haalt de top 10 ook maar net. Rosberg en Raikkonen stappen over op intermediates en rijden de eerste paar ronden geen deuk in een pakkie boter. Die hadden al een snelle tijd en konden (moesten) de gok dus wel nemen.
Tegen de tijd dat die snelle tijden begonnen te zetten was het voor de anderen te laat om nog te wisselen.
Achteraf gezien is het makkelijk praten, maar op dat moment was het voor de meeste rijders de veiligste/beste beslissing om op full wets te blijven rijden.
Ben wel benieuwd wie je geen sukkel vindt eigenlijk. Vettel en Hamilton kwamen ook niet echt lekker weg. Alonso kon ook geen potten breken en Raikkonen bakte er ook niets van in Q3. Barrichello heeft het hele jaar misschien 3 echt goede races gehad dus die is ook niet echt denderend bezig.
Posts: 4.951
Ik blijf er bij dat Button geen topcoureur is. En Barrichello staat voorlopig wél op pole, iets wat Button had moeten doen als hij een échte kampioen zou zijn geweest. Zoals al eerder gezegd, hij zal wel WK worden, maar dan wel een armoede-kampioen.
Posts: 10
1. Rubens Barrichello, Brawn GP, 650.5kg
2. Mark Webber, Red Bull, 656
3. Adrian Sutil, Force India, 656.5
4. Jarno Trulli, Toyota, 658.5
5. Kimi Raikkonen, Ferrari, 651.5
6. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 659
7. Nico Rosberg, Williams, 657
8. Robert Kubica, BMW Sauber, 656
9. Kazuki Nakajima, Williams, 664
10. Fernando Alonso, Renault, 652
11. Kamui Kobayashi, Toyota, 671.6
12. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 671.5
13. Romain Grosjean, Renault, 677.2
14. Jenson Button, Brawn GP, 672
15. Sebastian Vettel, Red Bull, 683.5
16. Heikki Kovalainen, McLaren, 656.5
17. Lewis Hamilton, McLaren, 661
18. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 650.5
19. Giancarlo Fisichella, Ferrari, 683.5
20. Vitantonio Liuzzi, Force India, 6
Posts: 1.748
Wat een zenuwslopende kwalificatie ik ben blij dat Interlagos volgend jaar weer seizoensafsluiter is en het mooie is dat Interlagos bijna elk jaar een mooie of spannende race en na de kwalificatie is Interlagos al het hoogtpunt van dit seizoen en dat publiek toen ze Massa en Barrichello lieten zien fantastisch zeg nu maar hopen dat het vandaag ook gaat regenen.
Posts: 51
Patrick zegt raikkonen bakte er ook niets van in Q3
Moet wel lachen ben zelf alonso fan maar krijg steeds meer respect voor een kimi.
5e kwalificeren met een auto die je net zo goed kan vergelijken met een verkrachte opel opc vind ik een topprestatie.!
Jeetje man word eens wakker raikkonen race\'d al maanden met een un upgedate auto iedereen de oren vant lijf in verhouding.
Posts: 11.414
OK bakte er niets van is inderdaad overdreven, maar Raikkonen rijdt in een auto die op dit soort circuits op het podium moet kunnen komen. Hij staat met zo\'n beetje het minste brandstof uit de top 10 op de 5e plek.
Het is niet echt iets om helemaal lyrisch over te worden. Laat ik het dan zo stellen. En ik ben een Raikkonen fan.
Hou in vredesnaam op met die domme PR bla bla bla over \"geen updates\". Ferrari had voor deze race WEDEROM een update mee ...
Posts: 2.049
@Patrick: kun je even een link geven naar de bron dat ferrari updates heeft voor deze race?