Barrichello pakt pole position op thuiscircuit

  • Gepubliceerd op 17 okt 2009 21:55
  • 22
  • Door: Dennis Roke
Rubens Barrichello heeft goede zaken gedaan voor het kampioenschap door pole position te trainen voor de Grand Prix van Brazilië. De verrassende top drie wordt compleet gemaakt door Mark Webber en Adrian Sutil. De overige kampioenschaps-kandidaten Jenson Button en Sebastian Vettel komen niet verder dan de veertiende en zestiende stek.

Q1
Het circuit in Interlagos wordt het hele weekend al geplaagd door fikse regenbuien en ook voor het begin van de kwalificatie is het niet veel beter geworden. Sebastian Vettel zet de eerste tijd neer (1:39.694). Na vier minuten is de eerste code rood al een feit, door een spin van Fisichella. Na een dik kwartier wordt de sessie hervat en is het Hamilton die flink sneller gaat (1:27.473). De tijd van de Brit staat echter niet lang. Rosberg voelt zich als een vis in het water met zijn Williams en gaat twee seconden sneller dan de regerend wereldkampioen.

Ondertussen vechten Heidfeld en Sutil een robbertje op het circuit en kunnen zowel Grosjean als Hamilton hun auto niet op de baan houden. Als de vlag gevallen is blijkt de uitslag pijnlijk voor Vettel: de Duitser eindigt op de zestiende plek en mag voor het eerst dit seizoen niet door naar Q2. Ook de beide McLaren-coureurs zijn klaar.

Q2
Het tweede deel van de kwalificatie begint natter als het eerste deel. Nakajima maakt een kortstondige spin, terwijl Liuzzi de pitmuur in crasht en voor een code rood zorgt. De stilte die daarna volgt duurt lang: de wedstrijdleiding acht het circuit niet veilig genoeg zodat er bijna anderhalf uur lang niets gebeurd.

Om 16.10 uur plaatselijke tijd wordt de sessie weer hervat. Rosberg is de eerste coureur op de baan en noteert meteen een goede tijd op regenbanden. De goede tijd van de Duitser is aanleiding voor Rosberg zelf en Raikkonen om te wisselen naar intermediates. Het duurt voordat de andere band voordeel geeft, maar het komt uiteindelijk wel. Bij het vallen van de vlag is het Button die tekort komt voor een plek in de top tien; hij wordt veertiende. Iets verder naar voren doet nieuwkomer Kobayashi wel goede zaken met de elfde tijd.

Q3
Het derde deel van de kwalificatie gaat op de normale manier van start. De baan is ontzettend nat, maar de coureurs kunnen redelijk normaal hun ronden rijden. De snelste tijd wisselt meerdere malen, maar uiteindelijk is het thuisrijder Rubens Barrichello die voor het oog van zijn familie goede zaken doet door de pole position te pakken. Mark Webber komt net tekort, terwijl Sutil de derde tijd pakt. De rest van de top tien wordt gecompleteerd door Trulli, Raikkonen, Buemi, Rosberg, Kubica, Nakajima en Alonso.

De race van morgen belooft een ware thriller te worden. Een overwinning van Barrichello in zijn thuisland zou sowieso een unicum zijn, maar bij een slechte score van zijn teamgenoot die als veertiende start kan hij een flinke hap nemen uit diens voorsprong in het kampioenschap.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Als Rubens maar niet te licht van start gaat straks, want de weersverwachting is er in ieder geval niet naar.
    Maar wat een kwalificatie, wederom te danken aan de regen !

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:00
  • Tomos F1

    Posts: 349

    Als Rubens maar niet te licht van start gaat straks, want de weersverwachting is er in ieder geval niet naar.
    Maar wat een kwalificatie, wederom te danken aan de regen !

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:00
  • bari dan toch eindelijk wk?o wat een pijn voor buton mocht dit gebeuren. :p

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:03
  • JV fan

    Posts: 2.989

    DAT PUBLIEK !!!

    \"RUBINHO RUBINHO\" geweldig , nu mag ie zeker winnen

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:11
    • mario

      Posts: 15.285

      Ja, dat was mooi om te horen... :)

      • + 0
      • 17 okt 2009 - 22:18
  • mario

    Posts: 15.285

    Geweldig dit... Barrichello heeft nu zijn kans... Ik was het hele seizoen voor Button, maar de laatste tijd zwakte het af. Uiteindelijk gaat het om het totaal aan punten.... Maar als je vandaag Barri ziet rijden, dan denk ik toch echt: \"HIJ mag het WK hebben!!!\" Na 10 jaar (of zoiets) tweede viool te hebben gespeeld en dan toch nog op zijn leeftijd dit waarmaken... Van mij mag het... :)

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:18
  • bmw f1

    Posts: 49

    nou nou het was een hele bevalling,maar rubens op pole voor zijn thuis publiek geweldig

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 22:26
  • Gompie

    Posts: 4.951

    En zo hoort het ook, ook klasse van Sutil uiteraard. En Button.....sukkel!

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 23:03
  • Wel precies de situtie waar Barrichello van houdt en ook goed mee om weet te gaan. Geniaal dat stuivertje wisselen met Webber en Barrichello.

    Vreemd dat Webber niet nog een rondje door ging trouwens. Of maakte die nog een fout ofzo?

    Het was echt waardeloos te volgen op TV. Ze vlogen echt alle kanten op met de camera, volgden om de haverklap de verkeerde auto enzo. Echt knudde.

    Kan nog een leuk gevecht worden tussen Rubens en Webber. Webber zal echt tot het gaatje gaan en die zal er ook niet vies van zijn om een flink robbertje te vechten. Rubens kan zich niet permitteren om eraf te vliegen dus Webber heeft wat dat betreft de overhand. Denk dat Webber ook wel sneller is ook.

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 23:06
    • mario

      Posts: 15.285

      Daar had ik nog niet eens aan gedacht, maar je hebt wel een punt.. Webber zegt wel niet in dienst te gaan rijden voor Vettel, maar dat is natuurlijk BS. Als hij Barri het moeilijk (in welke vorm dan ook) kan maken, dan zal hij dat zeker wel doen.
      Voor het constructeurskampionsschap doen ze niet meer mee, maar Vettel is toch nog steeds kandidaat.... Zie de huidige omstandigheden, die kunnen morgen ook heel bepalend zijn. Vettel z\'n kansen zijn nog niet verkeken. Al denk ik wel dat Barri nu wel een giga klap kan gaan maken. Ook gezien het feit dat hij de laatste tijd telkens sneller is dan Button...
      We zullen zien, maar ik denk dat het nog wel erg leuk kan gaan worden...

      • + 0
      • 17 okt 2009 - 23:13
  • leugmacher

    Posts: 30

    Super zo, helemaal top

    Barichello morgen gewoon winnen en volgende race kampioen worden, en daarna lekker genieten als toekijken, geen williams meer, maar als kampioen stoppen.

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 23:34
  • kieko

    Posts: 435

    Fisi was toch een uitstekende regenrijder, staat weer gewoon achteraan, hopelijk kan Kimi vooraan meedoen, jammer om geen gevecht tusen Button en Vettel te zien vooraan,
    Van mij mag bari winnen wordt het nog spannend de laatste race dit jaar.

    • + 0
    • 17 okt 2009 - 23:41
  • savaan

    Posts: 42

    Nou mooie uitslag van de kwalificatie. Button staat wel heel ongelukkig, 3 groentjes voor hem en beide McLarens met kers en Vettel die niks te verliezen heeft achter hem. Zou leuk zijn als Button 0 punten scoort en Rubens volle mep. Hij is wel licht maar als het regent en hij kan weg lopen omdat hij geen last van spray heeft maakt hij een aardige kans. Wordt het seizoen toch nog spannend. Gezien Rubens zijn opmars gun ik het hem wel, heb toch altijd een zwak voor de underdog.

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 00:55
  • renzo

    Posts: 932

    @gompie, wat een commentaar weer !! Lekker weer aan het schelden ? Sommige leren het het ook nooit
    Ik zie nog steeds niet dat Button het verliest het wk, maar hij had beter moeten weten.

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 07:57
    • Gompie

      Posts: 4.951

      Schelden? Ik scheld helemaal niet, ik constateer slechts. Button is toch een sukkel als hij niet door heeft dat hij op de verkeerde banden staat? En dan niet het team de schuld geven, want hij zit zélf achter het stuur dus zou het moeten weten.
      Ach, hij zal wel kampioen worden maar wel een kampioen van de armoede wat mij betreft.

      • + 0
      • 18 okt 2009 - 12:48
      • Barrichello staat op dezelfde banden en haalt de top 10 ook maar net. Rosberg en Raikkonen stappen over op intermediates en rijden de eerste paar ronden geen deuk in een pakkie boter. Die hadden al een snelle tijd en konden (moesten) de gok dus wel nemen.

        Tegen de tijd dat die snelle tijden begonnen te zetten was het voor de anderen te laat om nog te wisselen.

        Achteraf gezien is het makkelijk praten, maar op dat moment was het voor de meeste rijders de veiligste/beste beslissing om op full wets te blijven rijden.

        Ben wel benieuwd wie je geen sukkel vindt eigenlijk. Vettel en Hamilton kwamen ook niet echt lekker weg. Alonso kon ook geen potten breken en Raikkonen bakte er ook niets van in Q3. Barrichello heeft het hele jaar misschien 3 echt goede races gehad dus die is ook niet echt denderend bezig.

        • + 0
        • 18 okt 2009 - 14:09
        • Gompie

          Posts: 4.951

          Ik blijf er bij dat Button geen topcoureur is. En Barrichello staat voorlopig wél op pole, iets wat Button had moeten doen als hij een échte kampioen zou zijn geweest. Zoals al eerder gezegd, hij zal wel WK worden, maar dan wel een armoede-kampioen.

          • + 0
          • 18 okt 2009 - 14:58
  • 1. Rubens Barrichello, Brawn GP, 650.5kg
    2. Mark Webber, Red Bull, 656
    3. Adrian Sutil, Force India, 656.5
    4. Jarno Trulli, Toyota, 658.5
    5. Kimi Raikkonen, Ferrari, 651.5
    6. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 659
    7. Nico Rosberg, Williams, 657
    8. Robert Kubica, BMW Sauber, 656
    9. Kazuki Nakajima, Williams, 664
    10. Fernando Alonso, Renault, 652
    11. Kamui Kobayashi, Toyota, 671.6
    12. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 671.5
    13. Romain Grosjean, Renault, 677.2
    14. Jenson Button, Brawn GP, 672
    15. Sebastian Vettel, Red Bull, 683.5
    16. Heikki Kovalainen, McLaren, 656.5
    17. Lewis Hamilton, McLaren, 661
    18. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 650.5
    19. Giancarlo Fisichella, Ferrari, 683.5
    20. Vitantonio Liuzzi, Force India, 6

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 08:46
  • germain

    Posts: 1.748

    Wat een zenuwslopende kwalificatie ik ben blij dat Interlagos volgend jaar weer seizoensafsluiter is en het mooie is dat Interlagos bijna elk jaar een mooie of spannende race en na de kwalificatie is Interlagos al het hoogtpunt van dit seizoen en dat publiek toen ze Massa en Barrichello lieten zien fantastisch zeg nu maar hopen dat het vandaag ook gaat regenen.

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 12:19
  • fryslan001

    Posts: 51

    Patrick zegt raikkonen bakte er ook niets van in Q3

    Moet wel lachen ben zelf alonso fan maar krijg steeds meer respect voor een kimi.

    5e kwalificeren met een auto die je net zo goed kan vergelijken met een verkrachte opel opc vind ik een topprestatie.!

    Jeetje man word eens wakker raikkonen race\'d al maanden met een un upgedate auto iedereen de oren vant lijf in verhouding.

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 14:43
    • OK bakte er niets van is inderdaad overdreven, maar Raikkonen rijdt in een auto die op dit soort circuits op het podium moet kunnen komen. Hij staat met zo\'n beetje het minste brandstof uit de top 10 op de 5e plek.

      Het is niet echt iets om helemaal lyrisch over te worden. Laat ik het dan zo stellen. En ik ben een Raikkonen fan.

      Hou in vredesnaam op met die domme PR bla bla bla over \"geen updates\". Ferrari had voor deze race WEDEROM een update mee ...

      • + 0
      • 18 okt 2009 - 15:36
  • turbof1

    Posts: 2.049

    @Patrick: kun je even een link geven naar de bron dat ferrari updates heeft voor deze race?

    • + 0
    • 18 okt 2009 - 16:23

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team McLaren
  • Punten 37
  • Podiums 0
  • Grand Prix 41
  • Land GB
  • Geb. datum 19 jan 1980 (46)
  • Geb. plaats Frome, Somerset, GB
  • Gewicht 72 kg
  • Lengte 1,82 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar