Williams wil volgend jaar Renault of Mercedes-motoren

Williams kijkt rond wat de opties zijn voor volgend jaar als het gaat over de motoren. Het Britse team heeft nog een contract met Toyota tot eind 2010, maar Williams wil het liefst al na dit seizoen wisselen van motorleverancier.

Williams heeft al enkele leveranciers gesproken. Renault lijkt de favoriet te zijn om het team van Frank Williams van motoren te voorzien, maar ook Mercedes-Benz behoort tot de mogelijkheden.

Frank Williams zegt dat er echter nog helemaal niets is besloten. “In het paddock barst het van de roddels. Vandaag is het Renault, morgen is het Mercedes en overmorgen is het Ferrari. We zijn vrij in wat we willen dus we kunnen rustig rondkijken.”

Toyota heeft al bevestigd dat het niet moeilijk gaat doen mocht Williams een jaar eerder besluiten om van motorpartner te wisselen.

“We hebben geen strikt contract”, vertelt Toyota-voorzitter John Howett. “In het contract staat dat Williams op zoek mag naar een andere motorleverancier als ze dat graag willen. Ze zijn vrij om te kiezen. Mocht er een situatie voorkomen die beter is voor Williams dan zijn wij niet zo kinderachtig om lastig te gaan doen. Voor ons is het niet zo dat het financieel vervelend is of iets dergelijks.”

Renault lijkt favoriet om de nieuwe motorleverancier te worden voor Williams. Het Franse renstal wil graag een klantenteam hebben en het heeft er alle schijn van dat Red Bull Racing overstapt van Renault naar Mercedes-Benz.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • mario

    Posts: 15.285

    Als ik Williams was zou ik voor de Mercedes motor gaan... Dat is al een paar jaar toch wel de beste motor die er is.
    Verder erg netjes van Toyota, dat ze niet moeilijk doen als Williams een andere leverancier wil hebben. Dat zie je niet zo vaak in de F1, contracten moeten altijd of uitgediend worden of met een flink bedrag afgekocht worden.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 11:15
  • Ik las ergens anders dat Williams voor volgend jaar met KERS aan de slag wil. De Toyota motor zou dat niet ondersteunen omdat ze bij Toyota nooit de intentie gehad hebben om KERS te gaan gebruiken.

    Lijkt me wel onwaarschijnlijk, want Williams wilde dit jaar ook al KERS gebruiken en het zou zelfs misschien al moeten werken.

    Williams zou inderdaad een ontsnappings clausule in hun contract met Toyota hebben dat ze een andere motor zou mogen kiezen als deze gratis was (nieuwe fabrieksdeal ofzo). Niet dat ze zomaar een andere motor wilden hebben, maar blijkbaar is Toyota daar toch opvallend soepel in.

    De zin \"Voor ons is het niet zo dat het financieel vervelend is of iets dergelijks\" is een slechte vertaling van \"Toyota has confirmed that it is \'flexible\' to the possibility of Williams ending its deal early – providing it was not hurt financially by the move\". Toyota geeft ze die toestemming MITS het \"niet financieel vervelend\" voor ze is.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 11:45
  • Volgens mij krijgt Williams de motoren gratis van Toyota omdat/zolang Nakajima voor Williams rijdt dat was de deal. Dus als ze een andere motorleverancier vinden hoeven ze Nakajima niet meer in dienst te houden en kunnen ze daarvoor iemand anders aanstellen. En Toyota verlengt hoogst waarschijnlijk het contract met Trulli niet dus wie weet gaat Nakajima daar dan wel heen?

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 12:02
    • Beri

      Posts: 6.927

      Klopt, plus dat wanneer ze van Nakajima en Toyota af willen, al zekerheid hebben dat er een ervaren coureur komt of misschien wel blijft. Anders voer je zoiets niet uit, dan bagger je een jaartje aan met Nakajima en Hulkenberg en schopt dan Toyota eruit.

      Dus ik denk dat Rosberg gaat blijven, Hulkenberg erbij komt en ondanks dat de komst van Renault een geweldige naam weer terug zou brengen, Williams-Renault, Mercedes toch de beste optie zou zijn.

      • + 0
      • 23 aug 2009 - 17:18
      • AlYnsa

        Posts: 1.175

        combinatie Williams/Renault heeft ze ook een WK geleverd. Dus zou mij niets verbazen als ze Renault motoren zouden nemen!

        • + 0
        • 24 aug 2009 - 18:57
  • Het verhaal gaat overigens ook dat ze die motoren van Renault ook gratis zouden krijgen. Maar zoals Frank Williams al zegt, er zijn zoveel roddels.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 12:49
  • RowanF1

    Posts: 36

    Als dat gebeurt, is Nakajima weg.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 13:10
  • Ik heb het idee dat Williams/Rosberg niet verder komt door de Toyota motoren.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 16:52
  • hoe zit het eigenlijk? aan hoeveel teams mag bv mercedes motoren leverren ? is hier geen limiet voor ?

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 18:12
    • Ik dacht dat een motorleverancier aan 3 teams motoren mag leveren en voor elk team dat erbij komt moeten de teams die de motoren al van die leverancier krijgen toestemming geven

      • + 0
      • 23 aug 2009 - 18:28
    • Ja laatst was de limiet opgehoogd naar 4 teams. Dan mogen ze dus nog aan een team meer leveren dan nu.

      • + 0
      • 23 aug 2009 - 19:02
  • bedankt voor de info.

    • + 0
    • 23 aug 2009 - 19:22

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar