Stuck: "Fabrikanten moeten zich alleen bezighouden met motoren"
- Gepubliceerd op 10 jun 2009 14:33
-
21
- Door: Rob Veenstra
In Bild legt Stuck uit: Niemand spendeerde voorheen 300 miljoen euro om niet op het podium te komen, maar zo is het nu wel. Ik begrijp niet waarom Mercedes en BMW nog hun eigen autos maken. Ze moeten zich bij hun leest houden en zich alleen met motoren bezig houden.
Het eigen team van Mercedes is McLaren, dat slaat een modderfiguur en kost Mercedes enorm veel geld. Tegelijkertijd wint Brawn GP elke race met klantenmotoren ter waarde van 10 miljoen euro. Zij worden wereldkampioen en doen dat ook nog tegen lage kosten.
Trending nieuws
-
Red Bull-toekomst Verstappen onzeker: "Ze voeren gesprekken"
Helmut Marko heeft iets meer laten weten over de exitclausules van Max Verstappen bij Red Bull. De toekomst van de vi...
25 jun 2026 11:22 -
Verstappen in verband gebracht met Alpine: "Dan hebben we veel geld nodig"
Flavio Briatore heeft geen plannen om Max Verstappen naar Alpine te halen. De Italiaanse topman erkent dat de viervou...
25 jun 2026 12:46 -
Aston Martin duidelijk over toekomst Alonso
Het team van Aston Martin heeft een duidelijk signaal afgegeven over de toekomst van Fernando Alonso. Over de toekoms...
25 jun 2026 14:09 -
Viaplay-zaak gaat verder: F1-race België mogelijk op zwart
De kans is groot dat de Belgische Grand Prix volgende maand toch niet gratis te zien is in Nederland. Het lijkt erop ...
25 jun 2026 12:09 -
Verstappen en Mercedes gewaarschuwd: 'Ook Ferrari werkt aan update'
Ferrari werkt achter de schermen hard aan de ontwikkeling van de krachtbron van dit seizoen. De Italiaanse renst...
25 jun 2026 13:22
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Mercedes
- Basis Brackley, Duitsland
- Michael Schumacher 3
- Nico Rosberg 4
- Nico Rosberg 6
- Michael Schumacher 7
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 8
- Nico Rosberg 9
- Lewis Hamilton 10
- Andrea Kimi Antonelli 12
- Lewis Hamilton 44
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
636.202 reacties op Mercedes
59 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Mercedes

Reacties (21)
Login om te reagerenPosts: 392
Wat een slap ouwehoer zeg deze vent. Volgens mij hebben ferrari, toyota, lotus, renault (behalve de samenwerking met beneton) en andere, allemaal complete autos gemaakt en vanaf het begin af aan al.. dus wat hij zegt is niet helemaal op zijn plaats...
Posts: 11.414
Ferrari is begonnen als race team. Dat is wat anders.
Lotus reed in de tijd van Senna met een Ford motor en daarvoor met een Climax motor.
Posts: 3.987
Beste Patrick,
doe je huiswerk oen!!
Lotus werkte voor 1967 samen met climax en brm,
in 1967 kwam colin chapman met het idee om de motor ook als chassis deel te gebruiken en heeft dat idee laten uitwerken door costin en duckworth, samen gevoegd cosworth, ford heeft zijn naam erop laten zetten en de geboorte van ford cosworth was een feit de Ford DFV was geboren de meest dominante motor ooit in de formule 1.
lotus heeft tot begin jaren 80 dat ding gebruikt met als zijn updates.
tot dat turbo motoren te sterk werden voor de 3 liter atmospherische machines. Lotus heeft toen, let op he, RENAULT motoren achterin gelegd en daar heeft Senna in gereden, nadat hij bij toleman-hart zijn debut had gemaakt.
Senna reed dermate goed, dat Honda de vader van kazuki nakajima bij lotus neerzetten en dat betaalde met levering van honda motoren.
Toleman is Benneton geworden en dat is het fabrieksteam van renault geworden. Flavio heeft er sinds de overname van toleman altijd een belangrijke tot zeer belangrijke rol vervuld.
Ferrari is begonnen, na zijn eigen race carriere, met het runnen van het alfa team onder de naam scuderia ferrari.
daarom hebben de grandprix alfa\'s uit de jaren 30 een cavalino rapante (stijgerend paard) op de flanken staan.
om zijn race te kunnen betalen is ferrari auto;s gaan verkopen en producent geworden.
Ken je geschiedenis.....
Voor als je nadenkt he, dan weet je wel waarom maclaren dit jaar de plank misslaat.
ze konden vorig jaar niet al beginnen met dit jaar, de 100 miljoen galg heeft ze op achterstand gezet.
Ferrari is weer aan het afzakken naar het italiaanse niveau van voor 1995. chaotische taferelen dus.
Renault zal de stekker er binnenkort echt wel uittrekken en dan gaat het of weer benneton heten of briatore gp
en zo kan je alles invullen.\'
....diepe zucht....
Posts: 11.414
Zit op zich wel wat in.
Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen waarom automerken teams werden in de F1. Zouden ze daar nou echt meer auto\'s door verkopen? De auto\'s zien er zo compleet anders uit en de techniek is zo totaal anders dat het voor en koper toch geen doorslag zal geven?
Zeker wat Mercedes en Renault nu doen is raar. Die geven dezelfde motor aan andere teams en ze worden er dan \"zelf\" mee verslagen (Brawn en Red Bull). Het lastige is dat ze eigenlijk geen lagere spec motor kunnen leveren.
Posts: 932
Zo\'n gek idee is het helemaal niet. Zo ging het vroeger ook.
Brabham, Lotus, Mclaren, Toleman (Renault), Ligier, Williams allemaal teams die hun eigen auto ontwierpen en hun motoren inkochten, die periode was ook de mooiste periode in de F1 (jaren 70-80)
Posts: 6
Helemaal mee eens!
Posts: 223
Tjonge, wat een hoop gelul. Wanneer Hamilton of Kovalainen wint, wint hij in een McLaren en niet in een Mercedes. Heeft die Stuck nog nooit over fierheid gehoord? Kubica won in Canada in een BMW en niet in een X met een BMW-motor achterin... Het is niet elke stal gegeven met een eigen chassis en eigen motor succesvol te zijn.
Posts: 1.016
De FIA bepaald nu al hoe de motoren gebouwd moetn weorden, bepaald materialen en minimum dimensies voor allerhande onderdelen.
Het leveren van motoren aan de F1 is daarmee een fantastiche uitdaging voor de fabriekanten (NOT...).
Het technisch kunnen van de fabriekanten gaat veel verder dan alleen de motortjes meneer Stuck !
Posts: 358
\"Ik begrijp niet waarom Mercedes en BMW nog hun eigen autos maken.\"
Waarom denk je dat zij hun eigen wagens maken Albert Einstein? Omdat zij autofabrikanten zijn, dat is wat zij doen, zij bouwen dingen die vier wielen hebben. In die dingen heb je ook ooit gezeten, weet je nog?
Bijna alle autofabrikanten die in de Formule 1 zitten, doen ook mee met andere series mee.
BMW: 24 uur Le Mans 1999 M3 GTR (de race gewonnen), Formule BMW, Formule 1 en WTCC. Vanaf dit jaar of volgend jaar doen zij weer mee met LeMans.
Mercedes: Formule 1 en DTM.
Ferrari: ha ha ha...zij zijn vanaf dag 1 in de F1, dus...
Renault: F1 2005 en 2006 kampioen, GP2, Formule Renault
Kom op man, lul minder, en kom met je eigen team als je denkt dat jij het beter kan.
Die gast heeft volgens mij geen kaas van al die formule 1 jaren van hem gegeten. Kom op hey...je oordeelt toch niet teams als McLaren en Ferrari door 1 slecht seizoen!!! Zij hebben de sport gemaakt zoals het nu is. En BMW heeft ook altijd de doestellingen behaald, dit seizoen zijn zij achteruit gegaan. Zo is het ook met voetbal, Barca is ook niet ieder jaar Champions league winnaar, dat is top sport, van je verlies leer je. Dit is eigenlijk de eerste Formule 1 seizoen, zo moet je het zien, de auto\'s zijn totaal anders, en er is 1 team die het goed doet, en dat is BrawnGP. Zij hebben hard gewerkt terwijl anderen aan het racen waren in 2008, en daarom zijn zij goed, klaar.
Dat is wat autofabrikanten doen, autos bouwen, en aangezien F1 wagens onder wagens vallen, bouwen zij die ook. Kan jij het doe het, als fan heet ik je welkom, maar doe je het niet dan houd je klep dicht, zet je tv aan en geniet van de races.
Posts: 428
@BMW POWER,
Jij hebt echt geen idee hoe de formule 1 werkt he?
BWM, Renault, en alle ander fabrikanten (op Ferrari na) waren geen fabrieksteams. Ze leverde alleen motoren aan prive teams.
Die teams zijn er niet echt beter op geworden sinds ze overgenomen zijn door de fabrikanten.
Wat hij zegt is eigenlijk ook precies hoe het zou moeten zijn.
Ferrari als fabrikant in de F1, de andere leveren alleen motoren (en versnellingbakken van mijn part)
Posts: 358
Wat ben JIJ aan het zeggen? En ik heb geen verstand van F1! Laat me niet lachen man.
BMW bouwt niet haar eigen wagens, in welk wereld leef jij man? Hier: www.bmw-sauber-f1.com. Lees dit, het is goed voor jouw informatie niveau!!!
Neem geen verhalen van anderen over, als je niet weet of zij 100% gelijk hebben, dit soort verhalen noemt men, geruchten. Geruchten kunnen ook waar zijn, maar in jou geval het spijt me.
BMW heeft 80% van de Sauber Team over genomen. In Hinwil (Oostenrijk) zijn de test faciliteiten van BMW Sauber F1 team, en dat is de resterende 20%. Albert3, windtunnel en andere test faciliteiten van BMW Sauber F1 Team zijn in Hinwil. Peter Sauber is slechts een adviseur binnen BMW Sauber F1 Team en, eigenaar van de resterende 20% uiteraard. Het is zelfs zo, dat BMW de faciliteiten ook wel voor productiewagens gebruikt (niet volledig, zij hebben een eigen Research Center). De specialisten van BMW (München) zijn zelfs vaak in Hinwil, en andersom, om de prestaties van de wagens (WTCC, Formule 1, Formule BMW en M modellen) te analyseren en/of te verbeteren. Je ziet ook vaak Mario Theissen bij WTCC races aanwezig, waarom denk je dat hij dat doet, omdat hij tijd teveel heeft? Nee, omdat ALLE BMW Motorsport projecten één zijn, Formule 1 project staat centraal bij BMW, en Mario Theissen is BMW Motorsport Director. Let op, niet alleen BMW Sauber Director, maar ook BMW Motorsport Director.
Jouw zin: Die teams zijn er niet echt beter op geworden sinds ze overgenomen zijn door de fabrikanten.
Wat had Sauber bereikt voor dat BMW bijna volledig het team overnam? Hadden ze ooit kunnen denken dat zij tweede worden in 2007? McLaren was wel gediskwalificeerd, maar tweede is tweede.
In 2008 zijn ze derde geworden, denk je dat Sauber, een Renault of Toyota van 2008 voor kon blijven en vervolgens derde worden?
1) De F1.06 is de eerste ECHTE BMW Formule 1 auto, ik heb zelf de persconferentie gezien.
2) BMW wou in 2006 vijfde worden of hoger (uiteindelijk vijfde) en dat is gelukt. Zij hadden ook minstens 1 podium als doel, en dat is ook goed gelukt.
3) BMW wou in 2007 de strijd aan gaan met de top (dit kon Sauber vergeten), dat is ze gelukt ook nog met 101 punten. De bekende 100 punten Barrière bereiken, was niet iets wat Sauber zou kunnen.
4) BMW wou in 2008 in de strijd blijven met de top (McLaren en Ferrari) en dat is ook gelukt, zeker met de WDC.
5) BMW wou in 2008 boven de 100 punten komen, dat is ook gelukt, met 135 ook nog.
6) BMW had in 2008 de meest betrouwbare auto van 2008 met 98% finish kans. Hier krijg je geen punten voor, maar voor een team is het cruciaal.
Dit is wat Sauber bereikt heeft:
\"From 1993 through to 2005 the Sauber Team entered 216 Grands Prix. Balanced against 257 completed races, 93 of which brought in championship points, there were 169 retirements. Eight of these occurred at such a late stage that the drivers were nevertheless classified JJ Lehto even coming fourth at Imola in 1993. The total line-up of 17 Sauber drivers claimed a tally of 428 GP starts. The teams best results are three third places.\"
En over Renault 2005 en 2006 kampioen. Met een goede teammaat voor Alonso zou dit seizoen en vorig seizoen voor Renault ook (iets) beter uitzien, dus
Wat jij zegt, en wat Stuck zegt vind ik dus onzin. Wat is dit nou, gaan we anderen verbieden om met de sport mee te doen, alleen omdat die twee oude rotten hun zin willen krijgen, en Stuck zo dom is om mee te doen? Nee jongen, wat je zegt is absurd.
Nogmaals, ben zeker voordat je wat zegt. En trouwens het is niet BWM, maar BMW.
Posts: 89
\"Ik begrijp niet waarom Mercedes en BMW nog hun eigen autos maken.\"
Als ze dat zelf maar begrijpen en dat doen ze ook. Ze zullen niet voor niets miljoenen investeren. Het gaat er natuurlijk vooral om dat merk goed te kunnen laten zien.
Posts: 11.414
BMW, Renault en Mercedes maken niet hun eigen auto\'s. Ze hebben een aandeel gekocht in een bedrijf dat Formule 1 auto\'s maakt en in ruil daarvoor staat hun logo op die auto.
Red Bull maakt blikjes met vieze drankjes. Denk je nou echt dat die die auto\'s zelf maken? Nee, daar snapt iedereen meteen dat het gewoon een sponsor is. Waarom is dat bij een automerk dan niet net zo vanzelfsprekend?
Maar goed, dan nog is het redelijk om je af te vragen waarom een automerk als hoofdsponsor op een F1 wagen zou willen staan. Zeker als ze dezelfde motoren aan de concurrent leveren en dan door die concurrent verslagen worden.
Dan moet je of geen motoren leveren aan de concurrent, of je moet niet zelf onder eigen naam gaan racen. Dat lijkt me een heel redelijk afweging.
Posts: 11.414
BMW POWER
Die BMW Sauber wordt gebouwd door het oude bedrijfje van Peter Sauber. Daar heeft BMW inderdaad wat meer geld in gestoken en dus hogere eisen aan gesteld
Het heeft nog steeds verder verdomd weinig met BMW zelf te maken. Heeft geen enkele overlap met de straatauto\'s.
Stuck concludeert gewoon dat ze bespottelijk veel geld uitgeven om hooguit op het podium te komen.
Ik vind persoonlijk zijn aanval op Mercedes (en wat mij betreft dan ook Renault) nog het sterkste. Die staan echt voor joker nu ze zoek gereden worden door een stel privateers die hun motoren kopen.
Posts: 358
Jullie zijn koppig, en dat maak mij niet uit, maar dat jullie ook niet kunnen lezen en begrijpen vind ik ECHT triest.
Ik zal het heel simpel maken:
1) De F1.0X, IS een ECHTE BMW Formule 1 wagen. Het bedrijfje van Sauber zorgt - nogmaals voor de duidelijkheid alleen voor de TEST faciliteiten, en advies (wat is hier zo moeilijk aan). De staf - en hiermee bedoel ik, Dr. Mario Theissen, Willy Rampf, Walter Riedl en Marcus Duesmann (lees de profielen op de site) - zijn allemaal van BMW of, door BMW aangenomen en niet van/door Sauber.
2) Renault, McLaren en Ferrari, zijn over de afgelopen 10 jaar gezien, Teams met heel veel succes en je mag deze teams niet door een of twee slechte seizoenen afschrijven, doe je het wel, dan ben je een ZEER oppervlakkige persoon.
En om mijn punt duidelijk te maken - want ik heb geen zin om de hele tijd met mensen te discussiëren over zaken waar zij niet vanaf weten, en/of te oppervlakkig naar een bepaalde situatie kijken als je geen geld hebt, dan moet je met de Suzuki Swift Cup meedoen en niet met Formule 1.
Ik heb het vaker gezegd, en zal het nog eens zeggen, FORMULE 1 IS DUUR, heb je geld, doe mee, heb je geen geld wegwezen, dan maar geen F1.
Je houdt van de F1, door de Innovatie, Technologie, Ontwikkeling, Snelheid, Teamwork en natuurlijk Glamour (heel veel Geld). Ik heb geen zin om over 5 jaar voor de TV te zitten en het verschil niet meer zien tussen A1 en F1 autos. Als Mosley zijn zin krijgt (en hij krijgt zijn zin), dan is de F1 dood, zeg ik je nu al.
Dat je koppig bent, en (bijna) nooit met iemand eens bent, is een eigenschap van jou, dat kan ik niet veranderen. Maar wees mans genoeg om mij gelijk te geven op het moment dat je van de F1 walgt, alleen omdat Mosley in 2009 zijn zin heeft gekregen en de F1 in een K.U.T kampioenschap heeft veranderd heeft.
Dat er hierover gediscussieerd wordt, snap ik niet, in het bedrijfsleven ga je ook niet tegen je concurrenten zeggen dat zij evenveel als jou aan hun bedrijf moeten uitgeven, omdat jij het anders niet haalt. Dit heb je ook niet met voetbal en basketbal, dit is echt iets van FIA alleen.
Heel kort, je mag mensen niet verbieden om geld uit te geven, punt. Denk je nou echt dat Teams als Ferrari, McLaren, Toyota, BMW, Renault en de rest, echt niet weten waar ze aantoe zijn? Zij hebben teams van accountants in dienst ALLEEN voor de Formule 1, dus...
Posts: 11.414
MacGyver
Doe effe normaal.
Je kan een heel bla bla verhaal ophangen, maar het blijft waar dat Ferrari is begonnen als race team en dat Lotus nooit zelf een motor gebouwd heeft.
Posts: 932
Oei oei patrickl, nu val je wel heel hard door de mand.
Je hebt echt de eigenschap feiten als bla bla af te doen..............of je kan niet lezen of je bent zeer eigenwijs
Posts: 11.414
Ik stel dat Lotus niet hun eigen motoren bouwt. Iemand plaatst dan een halve wiki pagina aan geschiedenis die niet tegenspreekt dat Lotus inderdaad niet hun eigen motoren bouwde.
Dan is die halve wiki pagina aan geschiedenis toch nutteloze bla bla?
Posts: 3.987
Je kan me voor nutteloze blabla uitmaken natuurlijk, alleen zegt dat meer over jouw gebrekige kennis van de geschiedenis van de F1.
en dan nog maar een stukje wiki-achtige info om door jou in mijn mond gelegde woorden te corrigeren...
Ik heb nooit gezegd dat Lotus een motor zelf heeft gebouwd. Lotus heeft alleen een idee geopperd en heeft twee knappe koppen (costin en duckworth, alias Cosworth) dit laten uitwerken en die zijn dus onder de naam Ford Cosworth gekomen met de DFV motor.
ook vind ik het flauw dat als je op feiten gewezen wordt het afdoet als halve wiki en nutteloze blabla ipv dat je toegeeft dat je de moeite hebt genomen je eigen uitspraken te verifieren op bijv wiki...... (bijv foutje van senna met een ford motor)
Ter uwer informatie, Senna heeft in zijn F1 carriere maar een jaar gereden met Ford Cosworth v8 motoren (wel een afstammeling van de DFV uit 1967...) en dat was bij Mclaren, omdat Ron Dennis geen competatieve motor te pakken kon krijgen nadat honda zijn biezen had gepakt.
Even voor alle duidelijkheid, je geeft mij het gevoel dat als dom zijn pijn deed, je de hele dag liep te gillen......
Ferrari is niet begonnen als raceteam maar als coureur en toen hij zijn vrouw zwoor nooit meer zelf te zullen race is hij race wagens gaan onderhouden, daarna bouwen. Ook dit kan je, voordat je jouw blablabla uitkraamt, zelf nakijken op diverse sites, waaronder wiki. Ook zijn er ECHTE boeken over geschreven.
en dan nog iets, als je mijn reactie waar jij op afgeeft goed had gelezen staat er in het kort het volgende.
Lotus heeft het uitbesteed dat motoren bouwen aan de firma Cosworth en die hebben Ford er hun naam aan laten verbinden.
moet ik dan nog apart erbij zetten dat Lotus zelf geen motoren heeft gebouwd? ooit van begrijpend lezen gehoord?
Jij hebt net zoveel verstand van de formule 1 als mijn ex, ik mocht geen onzin volgen en kijken, dus als je je afvraagt waarom het me ex is....? of moet ik dat grapje ook uitleggen.
Posts: 11.414
We verschillen hooguit van mening over wat de betekenis is van de naam BMW op die BMW-Sauber F1 auto\'s. Blijkbaar ben je ook alleen in dat merk geinteresseerd, maar dat zal wel met je nick te maken hebben.
Ik zeg dat het een compleet losstaand bedrijfsonderdeel is dat voortgekomen is uit een bestaand Formule 1 team. Bovendien dat er verder geen enkel onderdeel uit die F1 fabriek ook maar enige overlap heeft met welke BMW straatauto dan ook.
Jij zegt dat er BMW mensen werken en dat dat voldoende is.
Prima, dan verschillen we daarover dus van mening. Klaar. Kun je het blijven herhalen, maar dat gaat echt niets veranderen.
Ik zie sowieso niet waarom dat zo belangrijk is.
Formule 1 is duur ja. 100 miljoen is absurd veel geld. Nog steeds duur dus, maar goed dat is een heel andere discussie.
Het punt waar het mij (en Stuck) om gaat is dat het dom is om voor een paar miljoen een motor te leveren aan je concurrentie en dat die concurrentie je dan om de oren rijdt.
Dat van die budgetlimiet zit je blijkbaar nogal hoog en daardoor reageer je wat hysterisch, maar misschien moet je eens beter lezen wat mensen terug zeggen. \"Wij\" hebben het over het principe waar Stuck het over heeft en jij alleen maar over dat BMW zo superspeciaalfantastisch is en over die budget limiet. Je zit dus gewoon langs ons heen te zwammen.
Posts: 11.414
Knul je reageert op een reactie van mij op een post van iemand anders. Jij begint dan een heel bla bla verhaal waarin de strekking van mijn reactie niet wordt tegengesproken. Wat wil je nou van me?
\"moet ik dan nog apart erbij zetten dat Lotus zelf geen motoren heeft gebouwd? ooit van begrijpend lezen gehoord?\"
Yazzy zegt dat Lotus \"complete\" auto\'s bouwde. Ik zeg in 1 zinnetje van niet en jij plemt een wiki pagina met dezelfde strekking. Reageer dan op Yazzy en niet op mij? Over begrijpend lezen gesproken ja.
Yazzy zegt dat Ferrari complete auto\'s bouwde. Dan hebben we het dus over het Formule 1 TEAM Ferrari. Wederom over begrijpend lezen gesproken. Wat een pannenkoek zeg!
Lees gewoon even de hele discussie voordat je reageert en ga dan Yazzy lekker lastig vallen met je wiki bla bla. Dat is degene waar je het oneens mee bent.