Piquet: "Briatore heeft al veel coureurs de vernieling in geholpen"
- Gepubliceerd op 15 mei 2009 16:44
-
64
- Door: Rob Veenstra
In de nieuwste Formule 1.nl beantwoordt de Renault-coureur de kritiek van zijn teambaas: Ik heb vorig jaar een heel seizoen de tijd gehad om te leren hoe ik met Flavios manier van werken moet omgaan. Hij denkt zijn coureurs op een positieve manier onder druk te kunnen zetten door openlijk kritiek op ze te geven.
Ik moet dat soort dingen gewoon negeren. Als ik erover ga piekeren slaat mijn hoofd op hol. Flavio heeft al zoveel coureurs de vernieling in geholpen. Het is dit jaar mijn taak om te zorgen dat het mij niet overkomt.
Trending nieuws
-
Drama op Red Bull Ring: Verstappen crasht tijdens Q3 in Oostenrijk
De kwalificatie op de Red Bull Ring voor de Grand Prix van Oostenrijk is op dramatische wijze ten einde gekomen. Max ...
27 jun 2026 17:01 -
FIA besluit geen onderzoek te openen naar Russell
George Russell mag zijn pole position op de Red Bull Ring behouden. De Britse Mercedes-coureur reed de snelste ronde ...
27 jun 2026 17:17 -
Uitslag kwalificatie Oostenrijk: Russell grijpt controversiële pole na dramatische crash Verstappen
George Russell heeft de pole position gepakt op de Red Bull Ring. Hij was net wat sneller dan Charles Leclerc, d...
27 jun 2026 17:03 -
Verstappen verklaart crash op Red Bull Ring: "Geen fijne klapper"
Max Verstappen beleefde voor de Grand Prix van Oostenrijk een kwalificatie om heel snel te vergeten. Tijdens de alles...
27 jun 2026 17:41 -
Russell is zich van geen kwaad bewust na controversiële pole
George Russell is apetrots op zijn controversiële pole position in Oostenrijk. Op de Red Bull Ring reed hij een ...
27 jun 2026 18:11
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (64)
Login om te reagerenPosts: 1.016
Tijdens het bewind van Briatore zijn er inderdaad de nodige coureurs \'gesneuveld\'. Maar naar mijn mening niet door Briatore. Een aantal daarvan legden het gewoon af tegen Schumacher en de afgelopen jaren tegen Alonso.
Piquet is gewoon niet goed genoeg. Wat goed is komt snel, staat er binnen een paar racejes en hoeft niet anderhalf jaar lang aan te modderen om dan te claimen dat het verschil met de nummer 1 wel iets is afgenomen.
Posts: 163
Nee \"Ramshoek\", Briatore stelt altijd een eerste rijder aan. Waardoor per definitie de tweede rijder altijd achtergesteld is.
Posts: 72
Briatore zal nooit soft worden
moet wel een renstal op podium krijgen
Sponsers geven niet zoveel geld uit zodat
hij er maar wat mee mag spelen
Piquettje doe wat met je zitsplaats
Ik zie graag een ander in zijn stoel
Posts: 7.177
En ik ben het helemaal met hem eens dit heb ik al vaker gezegd. Bij Renault moet je zeker niet beginnen. Vooral niet als je Alonso in het team hebt want dan gaan ze alleen de concentratie naar alonso brengen. De 2e rijder is bij renault altijd gewoon om een 2e auto te vullen. Ze maken zo echt rijders kapot want nu dnekt iedereen dat nelson slecht is wat niet eens zo hoeft te zijn he. Wij kunnen niet zien hoe snel hij nou echt kan vanwege dit
Posts: 32
Renault is best goed om te beginnen, Piquet is hier tenslotte eerst testrijder geweest, precies zoals Alonso! vervolgens kon Alonso knetter snel rijden, maar Piquet presteert gewoon waardeloos. Hij heeft het natuurlijk niet makkelijk naast Alonso, maar dan mag je toch wel verwachtten dat hij na een dik seizoen Alonso al wel is heeft verslagen in de kwalificatie, al is het maar één keer.
Volgensmij verschilt er ook niet veel tussen de auto van beide heren hoor. Renault wil best punten scoren hoor, óók met Piquet! ;) enige wat ik me kan bedenken is dat Alonso één race eerder de nieuwe diffuser had.
Deze jongen hoort niet thuis in de Formule 1 bij een top team, of hij moet een nieuwe Rubens Barichello worden in de Michael Schumacher tijdperk :)
Posts: 11.414
De vraag die dan bij mij op komt is dan, waarom is Alonso eerste rijder?
Andere vraag zou zijn, hoe verklaart dat tweede rijder zijn dat Piquet gemiddeld 9 tiende achter Alonso staat in de kwalificatie? Volgens eigen zeggen scheelde dat hooguit 2 tienden bij de laatste race. Normaal gesproken dus nog veel minder (als het al uberhaupt iets scheelt).
Denk dat Piquet de kern wel een beetje mist. Briatore heeft die kritiek niet zomaar. Die roept dat alleen maar als Piquet echt heel slecht presteert (bijvoorbeeld na twee crashes in 1 race op China).
Briatore was juist laatst uitzonderlijk coulant dat hij Piquet nog een paar races de tijd gaf om te laten zien dat hij het wel kan.
Posts: 163
Patrickl leg nog eens uit hoe je bij die 9 tienden komt dan. Daar heb je vast wel tijd voor, gezien je account activiteit hier op F1today
Posts: 11.414
Gemiddelde van de achterstanden in de kwalificatie.
Posts: 1.827
je kunt zeggen wat je wilt, maar dit is een goede uitspraak van Piquet die gewoon zegt wat hij vindt en denkt. en eerlijk gezegd kan je hem ook geen ongelijk geven....
Posts: 163
Dat is niet waar, dat moet je dan ook kunnen weerleggen met feiten
Posts: 11.414
Je hebt helemaal gelijk. Ik dacht ik mats die Piquet fans een keer.
Je moet natuurlijk niet het gemiddelde nemen, maar de waarde die het meeste voor komt en dan de uitzonderingen eruit laten. Dan kom je inderdaad op 1 seconde.
OK, jij je zin, niet 9 tienden, maar een volle seconde dan.
Posts: 163
dat is nog steeds geen bewijs...
Posts: 11.414
Bewijs van wat? Van dat gemiddelde van wat getallen die je gewoon kunt opzoeken. Wat moet ik daar aan bewijzen?
Ik snap sowieso je punt niet.
Wou je me nou serieus gaan vertellen dat je niet gelooft dat Piquet in de eerste 4 races ruim een seconde langzamer was dan de Q2 tijd van Alonso? Lekkere fan dan als je dat soort feiten niet paraat hebt (met bijbehorende excuses natuurlijk).
Maar goed ik zou zeggen zoek de Q2 tijden van Alonso en voor de eerste 3 races de Q1 en voor de laatste 2 de Q2 tijden van Piquet er even bij. Zou een goeie oefening voor je zijn dat je ook eens wat feiten onder ogen ziet.
Hou er ook nog even rekening mee dat Alonso waarschijnlijk nog wel harder zou kunnen in Q2 , maar dat gewoon niet hoeft te doen om door te gaan. Hij hoeft zijn toptijd pas in Q3 te zetten. Afgezien van Maleisie dan, waar hij zijn banden in Q2 op moest rijden om in Q3 te komen.
Posts: 163
Ik wou inderdaad beweren dat het onmogelijk is dat Piquet in Q2 een seconde langzamer was dan Alonso de eerste 4 races in 2009.
Verder hoef je niet te denken dat ik niet genoeg op de hoogte ben van de feiten. Voor meer informatie verwijs ik je graag door naar de link rechtsonderaan...
Posts: 11.414
Lol, ja je moeten de feiten wel glashard ontkennen om fan te zijn van de slechtste rijder uit de F1.
Posts: 163
je moeten?
Je zou ondertussen toch door moeten hebben dat je het bij het foute eind hebt. Zal wel te maken hebben dat je te graag een relletje wil starten als het ook maar ergens over Nelson Piquet gaat, dat je blind bent voor wat anderen zeggen.
Posts: 11.414
het \"foute\" eind???
Hoe moet ik doorhebben dat ik het bij het verkeerde eind heb? Je heb nog geen feit genoemd of ook maar iets weerlegd.
Wat dacht je ervan om gewoon eens te kijken naar de tijden? Kun je dat niet of wil je de waarheid gewoon niet onder ogen zien?
Ik kan er ook niets aan doen dat Piquet zo slecht rijdt. Ik kan gelukkig wel wat doen tegen de onzin en leugens die zijn onnozele fans verspreiden.
Posts: 163
Ja, het verkeerde eind inderdaad.
Je zegt dat Nelson structureel 9 tienden langzamer is dan Alonso in de kwalificatie.
Kijk je even mee?
Australië, Q1: Piquet: 1:26.598 / Alonso : 1:26.026
Maleisië, Q1: Piquet: 1:35.708 / Alonso: 1:35.260
China, Q1: Piquet: 1:36.908 / Alonso: 1:36.443
Bahrein, Q2: Piquet: 1:33.941 / Alonso: 1:32.860
Spanje, Q2: Piquet: 1:20.604 / Alonso: 1:20.509
Dat is geen gemiddelde van 9 tienden...
Posts: 932
ff rekenen en je ziet dat piquet gemiddeld 0,3 seconde toegeeft in de quali, waarvan de helft is toe te wijten aan een auto die niet gelijk waardig is. maarja Patrick blijft dat ontkennen. Tis wel opvallend te zien dat bij elk artikel over Piquet patrick altijd van de partij is, hij moet een diepe haat hebben
Posts: 11.414
Jullie zijn blijkbaar echt niet in staat om behoorlijk een website te raadplegen. Goed dan zal ik maar weer het vuile werk voor jullie opknappen:
1:26.598 - 1:25.605 = 1
1:35.708 - 1:34.706 = 1
1:36.908 - 1:35.803 = 1,1
1:33.941 - 1:32.860 = 1,1
1:20.604 - 1:20.509 = 0,1
Ik heb dit keer de Q2 tijden genomen voor Alonso en voor Piquet de Q2 tijd of als die er niet is de Q1 tijd.
Als je rekening gaat houden met verschillen in materiaal hou er dan ook rekening mee dat Alonso nog sneller en pas in Q3 er echt voor gaat. Je moet dan dus ook naar de fuel corrected tijden kijken:
1:26.598 - 1:25.605 = 1
1:35.708 - 1:34.706 = 1
1:36.908 - 1:35.261 = 1,6 (32 kg)
1:33.941 - 1:32.860 = 1,1
1:20.604 - 1:19.992 = 0,6 (40 kg)
Posts: 163
Dat zijn natuurlijke kromme vergelijkingen.
Hoe kun je nu tijden vergelijken uit sessies waar Nelson helemaal niet gereden heeft?
En wie zegt dat Alonso pas in Q3 er vol voor gaat? Hij gaat er zowel in Q2 als Q3 vol voor mag ik hopen. Anders mag hij ook wel op de schopstoel komen zitten, naast Nelson. Maar goed, jij houdt er zo je eigen(zinnige) beredeneringen op na...
Posts: 11.414
Man o man, je snapt ook niets van de kwalificatie strategie. Kijk je Q3 wel? Of zet je de TV uit als Piquet weer eens niet door Q1 danwel Q2 gekomen is?
Zal ik het nog een keer uitleggen dan. De rijders hebben maar een beperkt aantal banden beschikbaar. Als Alonso in Q2 al zijn banden opmaakt dan heeft hij in Q3 niets meer over en dan zet hij daar een waardeloze tijd.
Zoals bijvoorbeeld in Maleisie. Kimi en Alonso hebben dat ook gehad, dat ze al hun banden nodig hadden om in Q3 te komen en dan in Q3 zelf niet meer vooruit te branden waren.
Q3 is uiteindelijk de sessie waar het om gaat voor de snellere rijders, dus dan kunnen ze in Q1 en Q2 niet al hun kruit al verschieten.
Vandaar ook dat Massa en Raikkonen al een keer in Q1 uitgevallen zijn. Ze willen geen nieuwe banden verpesten in Q1. Nemen dan de gok dat hun rondje snel genoeg was en dan zitten ze er wel eens naast.
Maar goed, de tijden laten zien dat Alonso dus in Q3 in twee gevallen duidelijk nog veel sneller kon. Dus dat is ook je zo heftig verlangde \"bewijs\" van die stelling.
Als je dus gaat corrigeren voor updates mag je ook rekening houden met feitelijke toptijden en daar dan die paar tienden weer aftrekken. Hou je nog steeds een seconde achterstand over.
Posts: 163
Je hebt goed opgelet toen Olav Mol dit vertelde afgelopen weekend.
Grappig om te zien dat je het ook pas vanaf dat moment als argument gebruikt. Dat merk ik vaker bij jou.
En hoe kunnen tijden laten zien dat Alonso nog sneller had gekund? Je hebt ook opgelet toen uitgelegd werd dat in Q3 de hoeveelheid benzine in de tank moet zitten waarmee de race gestart dient te worden?
Plus daarbij dat het veld zo dicht bij elkaar zit dit jaar dat in Q2 elke rijder tot het uiterste gaat.
Posts: 7.177
Nou eigenlijk zijn ze niet door Q1 door gewoon een blunder te maken met het denken dat ze snel genoeg waren.
Posts: 11.414
Ja en ik zeg Q2 tijden van Alonso. Lezen is ook een vak blijkbaar.
Ik ga natuurlijk niet de Q1 tijd van Alonso nemen. De Q1 tijd is vaak het snelste dat Piquet kan presteren, maar de Q1 is voor Alonso een formaliteit. Die doet hij er op zijn gemak even bij.
Zelfs de Q2 is voor hem niet zijn maximale snelheid. Vandaar dat ik voor de volledigheid de Q3 er nog even bij heb vermeld.
Posts: 163
De vergelijking blijft krom gaan natuurlijk.
Je kan toch niet een tijd uit een sessie waar één van de twee coureurs niet gereden heeft vergelijken?
Posts: 11.414
Lol, ik kijk op de BBC. Ik heb dit seizoen nog geen enkele uitzending gezien van Olav Mol. De rijders hadden dit op de BBC al uitgelegd na de kwalificatie op Maleisie. Daar worden de kijkers dan blijkbaar toch een stuk beter (eerder) voorgelicht dan op RTL. We hebben het er hier op het forum toen ook al over gehad trouwens.
Ik heb dit nog nooit als argument hoeven te gebruiken omdat de Piquet fans nu pas weer onder hun steen vandaan komen. Die komen nu ineens weer met hun onzin op de proppen dat Piquet net zo snel is als Alonso.
In Q3 rijden ze inderdaad met veel benzine aan boord. Als Alonso dan in Q3 vrijwel dezelfde tijd rijdt als hij in Q2 doet dan zou zelfs een Piquet fan moeten snappen dat Alonso met (vrijwel) lege tank in Q2 ook nog wel sneller had gekund.
In Q3 rijden ze dus zwaarder. Gewicht maakt de auto langzamer. Dat gaat volgens een redelijk accurate constante, 0.035s/kg. Als je die toepast op de hoeveelheid brandstof van de auto na de kwalificatie kun je dus uitrekenen wat de rondetijd geweest zou zijn op een bijna lege tank.
Voor het vergelijken van die tijden. Als Piquet niet snel genoeg is om in Q2 te komen dan neem ik de tijd van Q1. Waarom zou hij in Q2 sneller gaan dan in Q1? Als hij sneller had gekund dan had hij dat wel al gedaan. Alonso hoeft niet snel te gaan in Q1. Hij moet sneller gaan dan de 16e tijd. Dat is voor Piquet al een hele uitdaging.
Alonso\'s \"op zijn sloffen\" tijd vergelijken met Piquet\'s topsnelheid zou pas een kromme vergelijking zijn.
Een hardloper of zwemmer gaat toch ook niet zeggen dat hij net zo snel is als de uiteindelijke winnaar omdat hij bij de voorrondes met een tiende achterstand werd uitgeschakeld. In ieder geval niet als die winnaar uiteindelijk nog ruim een seconde harder gaat. De voorrondes gaan die lui niet voluit. Alonso ook niet, want dat is nergens voor nodig en zou dus onnodig risico betekenen.
Posts: 7.177
Jou reacties he noem jij zelf vaak feiten en die zitten er ook wel tussen maar als het op een rijder aankomt die jij niet goed vind vind je echt dat alles wat jij zegt moet kloppen en dat is echt heel erg irritant aan je. Je wilt gewoon dan je gelijk hebben zonder dat je in ziet hoe of wat. Want nelson niet goed n\\genoeg bijv dat kunnen we niet zien met dit gedoe bij renault. Wake up call Patrickl stop met de onzin telkens te posten over een rijder die je niet goed vind je wilt er altijd gelijk in hebben op een onvolwasse manier.
Posts: 124
ik ben geen nelson fan maar feit is dat ie het niet zo heel erg veel slechter doet in de race zijn kwalie is gewoon kut en dat is ook een feit heel kut zelfs
Posts: 11.414
Hangt er wel heel erg vanaf wat je dan als \"heel erg veel slechter\" bestempeld.
Piquet is al twee keer door spins tijdens de race uitgeschakeld. Alonso is gewoon alle races gefinished. Als Piquet de volgende race weer crashed zit hij weer op zijn gemiddelde uitvalpercentage van 50%. Gemiddeld komt hij 1 op de 2 races niet aan de finish!
Piquet heeft nog geen punt gescoord. Alonso 9.
De rondetijden tijdens de race zijn uiteraard heel lastig te vergelijken. Snelste rondes zijn erg afhankelijk van de strategie en of de coureur net een vrije ronde heeft als hij weinig brandstof aan boord heeft. Dus daar heb je eigenlijk niets aan. Maar goed, als je daar naar wilt kijken, over de races dit seizoen is de snelste ronde van Alonso wel gemiddeld 0,7s sneller dan die van Piquet.
Je kunt naar de achterstand op het einde van de race kijken. Is ook lastig door safety cars en doordat Piquet zo weinig aan de finish komt.
Als je dan toch naar de achterstand op de finish kijkt, was Piquet tijdens de afgelopen race bijvoorbeeld wel gemiddeld 0,5s per ronde langzamer. Dat kun je \"niet zo heel erg veel slechter noemen\", maar ik vind het nogal wat. Zeker als die race als voorbeeld wordt genomen van hoe dicht Piquet bij Alonso zit.
Alles bij elkaar gezien zou ik de prestaties van Piquet in de races dus wel gewoon \"heel erg veel slechter\" noemen. Er is geen enkel team waar de teamgenoot zo consequent en zo extreem wordt verslagen als bij Renault. Ben wel met je eens dat de kwalificaties nog erger zijn.
Posts: 163
Je moet toch echt wat beter opletten, ook al kijk je op de BBC...
Piquet is alleen in Australië niet aan de finish gekomen.
Posts: 11.414
Doe niet zo irritant. Dat heb ik al tig keer uitgelegd. Laatste keer dan: 2 keer crashen en met 2 rondes achterstand over de streep komen is gelijkwaardig aan uitvallen.
Posts: 163
Ja, sjonge jonge...
Jij houdt er je eigen regeltjes op na. De gezwaaide finishvlag na de race betekent de race uitgereden.
Rare vogel.
Posts: 5.792
Als je bij renault tekent weet je dat er een eerste rijders is die als eerste de update`s krijgt en dat was al het geval toen Verstappe bij Briatore reed vab Benneton daar was Schumi ook de eerste en verstapp had een langzamere wagen .Wanneer je dat niet wilt moet je daar niet tekenen .In de winter word dat bepaald wie de snelste is en daaraan word de wagen door ontwikkelt volgens mij of er een alonso zitten dan is dat al bekent.
Posts: 46
Leuke discussie, maar dit telt uiteindelijk.
Coureur
1. J. Button 10 5 6 10 10 41
2. R. Barrichello 8 2 5 4 8 27
3. S. Vettel - - 10 8 5 23
4. M. Webber - 1,5 8 - 6 15,5
5. J. Trulli 6 2,5 - 6 - 14,5
6. T. Glock 5 3 2 2 - 12
7. F. Alonso 4 - - 1 4 9
8. L. Hamilton - 1 3 5 - 9
9. N. Heidfeld - 4 - - 2 6
10. N. Rosberg 3 0,5 - - 1 4,5
11. H. Kovalainen - - 4 - - 4
12. K. Räikkönen - - - 3 - 3
13. F. Massa - - - - 3 3
14. S. Buemi 2 - 1 - - 3
15. S. Bourdais 1 - - - - 1
16. N. Piquet Jr. - - - - - 0
17. G. Fisichella - - - - - 0
18. R. Kubica - - - - - 0
19. A. Sutil - - - - - 0
20. K. Nakajima - - - - - 0
Ik wens jullie een goede discussie verder...
p.s. jullie maken beiden veel taalfouten, ik zou elkaar daar niet meer op aanspreken als ik jullie was...
Posts: 163
Dat ben ik met je eens, maar dan moet je de reacties maar eens lezen op het artikel over de race in Hockenheim 2008...
Posts: 5.746
Dat was toch die ene race waar Piquet met heel veel geluk en goed resultaat neerzette?
Ik vind deze hele discussie wat zielig worden.
Patrick maakte wel een sterke opmerking tav het geklaag dat Piquet slechter materiaal zou krijgen: \'Waarom is Alonso eerste rijder?\'. Precies, omdat Alonso veel beter presteert dan Piquet.
Ik heb het eerder al gezegd, het wordt tijd dat Piquet op z\'n minst consistentie gaat laten zien.
Posts: 163
Jij zegt het.
Als Piquet een ontegenzeggelijk goed resultaat behaald, wordt er weer gezegd dat het geluk was. Jeroen hierboven zegt dat de resultaten voor zicht moeten spreken.
Posts: 5.746
Tsja, je zegt het zelf. En dan heeft Piquet het in vergelijking tot Alonso bar slecht gedaan.....
Posts: 10.412
laat hij dit nou een keer doen dan! dan zien we wel of er gesproken wordt over geluk. maar dit gaan we niet mee maken.
Posts: 163
Zou een slecht coureur, zoals jullie over hem praten, een halve race lang de pace van de snelsten kunnen volgen en zelfs op kunnen antwoorden?
Hij was samen met Hamilton de snelste op de baan.
Ja, geluk tijdens pitstop om als derde terug de baan op te komen, maar daarna zeer sterk afgemaakt.
Posts: 247
Ik heb alle bovenstaande reacties dooregelezen, of een vergelijking nu helemaal op de correcte feiten is gebaseerd of niet, als je in alle kwalificaties nog niet eens een simpele keer je teamgenoot kan verslaan dan mag je er wat mij betreft 478 vergelijkingen op los laten en eveneveel excuses bedenken maar dan gaat het er bij mij niet in dat je evengoed bent... Maar als een ander dat anders ziet is dat natuurlijk ook goed, alleen ga dat dan niet op een ontroerende wijze verdedigen en je beroepen op feiten, want het feit is dat Nelson het in alle kwalificaties in zijn F1 loopbaan af heeft laten weten ten opzichte van zijn teamgenoot. Als ik daarnaast kijk naar de vele uitstapjes, spins, crashes dan vraag ik me weleens af of Nelson niet gewoon passagier in zijn eigen auto is. Maar dat kan ik niet met feiten onderbouwen en los daarvan kan hij natuurlijk minimaal 500 keer beter dan ik heel erg hard auto rijden.
Posts: 89
Ik denk dat Briatore tot nu toe erg mild is geweest voor Piquet jr. Het heeft mij echt verbaasd dat Piquet dit seizoen weer mocht rijden bij Renault.
Posts: 932
Jongens kom op, waarom is Alonso no.1, omdat hij dat eist van Briatore en dat dus ook krijgt en natuurlijk is dat omdat hij 2-voudig kampioen is. Ik wordt een beetje moe van al dat geleuter. Bij geen enkel team in de F1 is het onderscheid tussen 1e en 2e rijder in materiaal, voorkeursbehandeling zo groot als bij Renault dat weet iedereen, Alonso heeft dat uiteraard afgedwongen bij zijn terugkeer naar Renault. Dat werkt in het nadeel van Nelson, diegene die dat ontkennen zijn triest. Bij Mclaren heeft Alonso zijn ware aard laten zien. Piquet heeft gewoon een streep achter op Alonso en dat werkt in zijn nadeel. Simpel. Piquet heeft vanaf dag 1 bij Renault niet een gelijke behandeling gehad. Dat Alonso het beter doet zit hem niet alleen in de kwaliteiten als coureur, maar zeker ook door hetgeen ik noem. Ik zal niet zeggen dat nelson dan sneller zal zijn, maar zeker zal hij dichter in de buurt hebben gezeten bij een gelijke behandeling. Tis ook zo flauw steeds te lezen dat als Nelson een goed resultaat neerzet iedereen dat als geluk bestempeld.
Posts: 11.414
Toon dan aan waar de \"ongelijke behandeling\" van Piquet hem parten speelt. Die ene race waar hij een keer een update wat later heeft?
Er is gewoon geen enkele reden waarom Renault Piquet achter zou willen houden. Piquet heeft gewoon zijn eigen team en hetzelfde materiaal, hij heeft elke race evenveel banden, motoren en tijd om mee te trainen. Hij krijgt precies dezelfde kans als Alonso.
Als je het hebt over \"trieste\" mensen dan is dat dus inderdaad precies wat ik vind van mensen die loze geruchten verspreiden over dat Piquet zo benadeeld wordt maar daar helemaal niets concreets over kunnen uitwijden.
Als Alonso al iets bedongen heeft dat is dat hooguit iets als dat hij eerste keuze heeft bij strategie. Nou en? Dat gaat pas spelen als Piquet een keer in Q3 komt. Dan nog zou Piquet dus in Q2 en Q3 kunnen laten zien dat hij sneller is dan Alonso.
Wat is de ware aard die Alonso bij McLaren heeft laten zien? Dat hij wel degelijk door een rookie verslagen kan worden als die rookie gewoon maar snel genoeg is?
Posts: 5.746
1x een goed resultaat en dat was geluk. Niemand kon die safetycar situatie voorspellen. Piquet profiteerde daar optimaal van
Posts: 32
Het is dus ook vrij logisch dat Alonso de eerste rijder van Renault is. Maar dat er zoveel verschil tussen het materiaal van beide Renault auto\'s is is dikke onzin, enige voorbeeld dat ik kan bedenken is dat Alonso één race eerder de nieuwe defusser had. Weet jij nog meer? Zulke dingen moet je onderbouwen met feiten en geen praatjes. Daarnaast wil Renault ook dolgraag dat Piquet punten gaat scoren, dat heb je Briatore al vaak genoeg horen roepen, dus waarom zouden ze hem dan een mindere auto geven? Die jongen bakt er gewoon niets van, en vraag me niet waarom hij nog in die auto rijdt :S De reden dat ING reclame wil maken in Brazilië heeft ook allang zijn grens bereikt, want Renault moet gewoon met beide coureurs punten kunnen scoren, maar met Piquet lukt dat niet.
Zoals bij McLaren had Alonso gewoon een erg goede teamgenoot, in het begin kreeg Alonso veel meer de nummer 1 status, maar Hamilton heeft laten zien dat hij ook super snel kan zijn, Piquet jammer genoeg na een dik jaar nog niet.
Posts: 7.177
Het gaat niet om alleen het materiaal maar ook om de hulp bij de setup enz. Dat heeft alonso ook meer. En alonso had de dubbele dif terijl nelson 1 had. Ik zeg niet dat nelson net zo snel is Alonso maar als je die jongen niet helpt dan vraag je gewoon om slecht resultaat.
En mclaren en Ranult is wel een groot verschil he.. Voroal omdat Mclaren dan misschien 60 procent bij de eerste rijder doet terijl bij renault 80 procent kan zijn. Gewoon een gok en gaat niet om stomme cijfers maar wel dat het verschil tussen hulp van de 2e rijder van renault en mclaren. Mclaren geeft een update aan allebei de rijders behalve als diegene dat niet wil zoals heikki
Posts: 32
De nieuwe diffusor was dus de enige die ik al had genoemd. Maar hulp bij setup? Denk je dat Alonso dan alleen maar snelle rondjes neerzet voor de fun en Piquet de setup moet maken? Onzin, beide coureurs fixen hun eigen setup en zonodig helpen ze elkaar daarmee. Daarnaast moeten er soms nog nieuwe onderdelen worden getest, maar dit zie ik ook niet vaker Piquet dan Alonso doen. Alonso krijgt dus geen overduidelijke voorkeursbehandeling. Alleen misschien word er bijvoorbeeld meer nagedacht/gebrainstormt over de strategie van Alonso, maar dat komt omdat Alonso veel beter kwalificeerd zoals PatrickL al zei.
En dat de percentage volgens jou dan misschien 80% zal zijn heeft Piquet ook aan zichzelf te danken. Wanneer je een Hamilton/Vettel in het begin in die auto had gezet dan was dat percentage nooit zo hoog geweest, maar het is toch logisch dat Renault het meeste geld op zijn snelste paard zet. Daarnaast is de voorkeursbehandeling tussen beide heren echt niet groot, dus aan 80%! valt nooit te komen.
Posts: 7.177
Mag ik even tussendoor. Nelson stelt niet alelen zijn wagen af zijn team helpt daarbij. Dus wat ik bedoel is dat de team meer alonso helpt. En ja alonso is sneller heb je me ook nooit horen zeggen van niet ;)
Posts: 27
Feit blijft dat Piquet een vrij slechte coureur is. Hij maakt erg veel fouten en valt nooit echt op in positieve zin. Hij is een van de mindere coureurs van het veld en mag wat mij betreft aan de kant worden geschoven. Hij heeft een bekende naam en dat is waarom hij F1 rijdt, daarnaast is het niet veel.
Posts: 14
Antwoord van Briatore aan Piquet:
\"Hij heeft al veel wagens de vernieling in geholpen\"
Posts: 14
Interessante discussie, laat ik me er ook maar even in mengen...
Patrtickl en alle anderen die zeggen dat Piquet gewoon erg slecht rijdt hebben gelijk. Die jongen zal best wel kunnen rijden, maar het is gewoon een feit dat hij dit jaar en vorig jaar gewoon bagger slecht gepresteerd heeft. Hij heeft 1 podiumplek gehaald (met een hoop mazzel, maar hij telt wel) en dat was het wel zo beetje. Los van dat die veel langzamer is dan zijn teamgenoot, en dat is een feit en geen mening, valt die ook nog eens ongelooflijk vaak uit door domme eigen fouten en laat die daarmee zien eigenlijk gewoon (nog) niet capabel genoeg voor de formule 1 te zijn en ook dat is een feit en geen mening.
Respect voor alle Piquet fans dat ze zo achter hun held blijven staan, maar als je gewoon puur naar de feiten kijkt dan rijdt die gewoon echt verschrikkelijk slecht op het moment. Hij laat op het moment gewoon zien dat hij het niet aankan, maar wie weet over een paar jaar als die wat meer ervaring heeft. Want ik denk dat die het best wel kan, maar op het moment dat het moet laat hij het gewoon afweten. Ik denk dat de cijfers her en der voor zich spreken. En de Piquet fans adviseer ik om de volgende race maar op te nemen, want dat zou best wel eens zijn laatste kunnen zijn aangezien zijn contract daarna dacht ik afloopt en hij echt nog helemaal niks heeft laten zien dit seizoen.
Zet Romain Grosjean maar eens in die auto, ik wil weleens zien wat die ermee kan.
Posts: 4
hoe je het ook went of keert en met alle respect Nelson Piquet komt gewoon te kort in de formule 1. hij word gewoon zoek gereden door Alonso en kan soms alleen wat force india auto\'s voorblijven. sorry maar dan kom je in mijn ogen toch echt te kort als je in een auto rijdt die voor de punten moet en kan gaan.
Posts: 1.403
Piquet is al geregeld even snel en draait tijdens de laatste races soms snellere tijden dan Alonso terwijl hij zwaarder staat. Checkt Bahrein. Kan je zelfs een tooltje geven waarmee je perfect alle rondetijden tussen iedere rijder kan analyseren.
Tijdens kwali in Spanje was Nelson sneller is Q1 wat op zich nietszeggend is ... In Q2 moest hij 1 tiende prijs geven aan Alonso terwijl je weet dat ze beiden heel licht staan en niet inhouden + dat Alonso de updated diffuser had. Als dit onjuist is zoals jij beweerd, dan zie ik graag de bewijzen.
Je moet ook rekening houden, als Nelson 2 tienden moet prijs geven in kwali, dit vaak gelijk staat als 4 of 5 plaatsen verder op de grid. Dit betekend dat je dan vanop P14 ofzo zal starten waarbij het vaak een groot verschil is in duels en incidenten tegenover iemand die vanop P8 kan starten.
En voor alle duidelijkheid ... Nelson is niet het talent zoals Alonso, Hamilton, Vettel. Maar dit betekend niet dat hij F1 onwaardig is.
Nog iets. Om te beginnen had Alonso in Bahrein alle updates en Piquet geen. In Spanje had Alonso een updated dubbele diffuser en Piquet de eerste versie wat een verschil is van 2 tienden.
Verder. PatrickL z\'n analyse van kwali\'s moet hij dringend eens herzien, of wakker worden. Ben je er nog niet van bewust dat een circuit, vooral tijdens kwali, met de MINUUT erop verbeterd. Om te beginnen kan en mag je onmogelijk de tijden van Q1 en Q2 vergelijken. Zelfs in Q3 is het een hemelbreed verschil als je een rondje neerzet in het begin van de sessie tegenover een rondje op het laatst van de sessie.
Posts: 1.403
Ik denk ook dat niemand ontkend dat de kwalificatie het probleem bij Piquet is. Daarom hebben ze z\'n programma aangeapst door hem niet alleen maar zwaar te laden rijden. Hij heeft tijdens de laatste oefensessies niet alleen heel licht gereden. Dat Piquet meer fouten maakt dan een ervaren rot is ook normaal, zeker als je weet dat je met een moeilijke wagen rijdt. De wagen die Lewis kreeg als rookie was een winner die op rails reed, los van de massa\'s uren in de simulator en echte testen die hij reeds heel lang deed. Lewis is ook een groter talent dan Piquet voor alle duidelijkheid, maar je kan niet alles zomaar met elkaar vegelijken.
Als laatst wil ik daaraan toevoegen dat iedereen alles geeft tijdens Q1 en Q2. De snelste teams (Brawn GP en RBR) kunnen het zich wel veroorloven om daarvoor maar 1 set banden te gebruiken, en dan nog blijft het een risico.
Posts: 11.414
1 keer Alonso een beetje kunnen volgen is niet \"geregeld\". Zelfs in Bahrein was Alonso over de hele race gemiddeld nog ruim 2 tienden per ronde sneller dan Piquet.
Bovendien komt daar nog bij dat Alonso een probleem had met zijn drankvoorziening. Alonso rijdt het overgrote deel van de race gemiddeld 5 tienden per ronde sneller dan Piquet. In de laatste 20 ronden gaat de uitdroging Alonso parten spelen en dan laat hij inderdaad een hoop tijd liggen. Tsja.
Wat een onvoorstelbaar zielig gedoe als je het daar van moet hebben zeg. Ga effe lekker van de daken schreeuwen dat Piquet ook eens een enkel keertje in de buurt kan komen van Alonso terwijl die zowat flauw valt in de auto.
Alonso stond in Q2 op Barcelona op oude banden en Piquet op nieuwe banden. Nieuwe banden zijn een halve seconde waard en Alonso laat in Q3 ook inderdaad zien dat hij nog ruim een halve seconde sneller kon.
Piquet geeft in de kwalificatie een seconde prijs op Alonso. Geen 2 tienden.
Piquet is zeker een groot team als Renault onwaardig. Misschien dat hij in een Force India of Torro Rosso nog wat kan doen.
Piquet had in Bahrein exact dezelfde versie als Alonso. Briatore heeft daar tijdens dat race weekend heel nadrukkelijk de aandacht op gevestigd.
De tijden van snelle rijders verbeteren soms ja, maar dat is toch meestal omdat ze in Q1 niet voluit gingen. Sterker nog, van de twee keer dat Piquet door ging naar Q2 was hij zelfs een keer flink langzamer in Q2. Per saldo maakt het dus niet veel uit.
Feit is gewoon dat Alonso in Q1 niet voluit gaat en Piquet wel moet. Als Piquet het niet haalt om in Q2 te komen is dat al triest genoeg. Zeker als Alonso gewoon zelfs nog Q3 haalt. Uiteindelijk is Alonso dan tot wel anderhalve seconde sneller en dan moeten we de langzame tijd van Alonso in Q1 als vergelijking nemen?
Het meest redelijke is gewoon om te kijken naar de Q2 tijden en als Piquet niet in Q2 komt er dan maar vanuit te gaan dat Piquet gewoon niet harder kon dan die tijd in Q1. Moet Piquet gewoon maar zorgen dat hij in Q2 komt.
Posts: 1.403
In bahrein was Nelson 26 van de 54 laps sneller dan Alonso. Gedurende gans de race, en dus niet alleen op\'t eind met excuus dat Alonso zonder water zat. Nelson\'s snelste ronde (1.35:442) was zo\'n 3 tienden sneller dan die van Alonso (1.35:723).
In spanje was het verschil groter met 57 tegen 8 voor Alonso. Wel rekening houden dat Piquet wat schade opgelopen heeft in de 1ste ronde. Yep, excuus, maar niet onterecht. Daar had Alonso ook een klein voordeel met de updated diffuser die Nelson niet had.
In Bahrein hadden ze idd gelijke wapens, heb me vergist met China.
Moraal van het verhaal is, dat Nelson niet zo slecht is als jij en vele anderen beweerd, en hij ook niet het supertalent is zoals Vettel of Alonso zoals al meermaals eerder gezegd. Z\'n slechte eindresultaten van de race hebben tot nog toe vooral te maken met z\'n problemen tijdens Kwali. Maar wat jij doet is hem met de grond gelijk maken zoveel je kan, en alle tegenargumenten minimaliseren of ontkennen.
Kzal je trouwens nog bekennen dat ik GEEN Piquet fan ben maar onbevooroordeeld kritiseer, en hem dus verdedig als dat nodig blijkt. Als je ook wil weten voor van wie ik wel fan ben, dan is het net zijn teammaat, verrassing..
Ik ben kritisch voor alle goeie en slechte resultaten van IEDERE rijder. En ja, momenteel is het nodig om Piquet meer dan een ander te verdedigen omdat hij overdreven ondergewaardeerd wordt.
Posts: 5.746
@Patrickl, je hebt mij ooit gezegd.. \'dat heeft geen zin\'. Dit heeft ook geen zin.... Sommigen hebben letterlijk een blind vertrouwen in hun coureur.
Posts: 11.414
Vertrouwen is het probleem niet. Het is meer dat als iemand naar de rondetijdenlijst kijkt en dan nog glashard beweert dat Piquet \"gans den race\" even snel is. Dat is Triest. Heel erg triest.
Alonso is de eerste 33 ronden gemiddeld 7 tienden per ronde sneller en Piquet is daar slechts in 7 ronden sneller. De laatste 25 ronden is Piquet er 20 sneller. \"gans den race\" me hoela!
Hoe dan ook, de stand is 23-0 en er is geen enkele progressie ...
Posts: 1.403
Begrijpend lezen is ook een kunst. Wie is hier triest ? lol
Voor alle duidelijkheid ... Jij beweerde dat Piquet alleen de laatste 20 ronden sneller was. Ik zei daarop dat Nelson over de ganse race geregeld enkele ronden sneller was, behalve helemaal in\'t begin (ook al vergeten dat Nelson gedurende lange tijd de snellere Webber achter moest houden, en later Barichello..). Hou je ook rekening met de startgewichten van de wagens? Of beweer je ook dat Nelson lichter stond bij de start? Je beweerde nog veel meer onzin en onwaarheden, maar om al je onzin te aanvechten wordt op de duur een eindeloos werkje. Sommigen zijn ook zo koppig dat zelfs al druk je de bewijzen onder hun neus ze nog alles proberen af te liegen en verdraaien.
En ja, als je het niet haalt kun je steeds terug naar die 23-0 grijpen die natuurlijk alles zegt...
Posts: 932
Donshere, het heeft geen zin wat je roept, ik ben het compleet met je eens over Piquet. Alleen Patrick (en meerdere met hem) hebben moeite of feiten en fictie uit elkaar te houden. Piquet is in hun ogen een slecht coureur, die absoluut geen goed kan doen, elke actie van hem is slecht, met opzet, onsportief, een goed resultaat wordt als geluk van Nelson of pech van Alonso beschreven. Ik wil nog even wijzen naar een artikel over Vettel van Horner (zie formule1.nl) waarin staat dat RedBull, net zoals Renault nu doet met Alonso en Ferrari in het verleden deed met Schumacher, een team wilt bouwen rondom Vettel.
Hiermee wil ik dus aangeven wat ik al telkens roep dat Piquet duidelijk No2 is bij Renault en zeker (nog) geen gelijke kansen krijgt. Dit werk in zijn nadeel qua prestaties. Nogmaals wil ik zeggen dat Piquet niet zomaar, bij gelijke kansen, sneller zal zijn dan Alonso, maar hij zou zeker meer tegenstand kunnen bieden. Die keuze moet Briatore maken, of hij gelijkwaardige auto\'s in wil/kan zetten.
Posts: 1.403
Van de officiële Renault F1 site ..
QUALIFYING
Fernando Alonso P8, 1:21.392
Q1: 1 run on new hard tyres, 1 run on new soft tyres
Q2: 2 runs on new soft tyres
Q3: 1 run on used soft tyres, 1 run on new soft tyres
Fernando: I think that we did our maximum this afternoon. We were quick and have closed the gap with the leaders, although it was a bit close in Q2 where we were 10th. For the race tomorrow we know that the seven cars in front are quicker and the ones behind us are quite heavy on fuel and could jump ahead of us during the pit stops, so it might be difficult to keep our position. Nonetheless we need to score points and that will be our aim in tomorrows race.
Nelson Piquet, P12, 1:20.604
Q1: 1 run on new hard tyres, 2 runs on new soft tyres
Q2: 2 runs on new soft tyres
Verschil in Q1: 0.058s in het voordeel van Nelson.
Verschil in Q2: 0.095s in het voordeel van Alonso.
Posts: 5.746
@Patrick, daarom letterlijk \'blind\' :D