Briatore: "Laat de FOTA de reglementen samenstellen"
- Gepubliceerd op 15 mei 2009 12:17
-
7
- Door: Rob Veenstra
Daar moet verandering in komen en Briatore heeft wel een idee. Laat de teams verenigd in FOTA de reglementen samenstellen. Het moge duidelijk zijn dat Ferrari, wij en de anderen niet de intentie hebben om met de FIA te breken. Dat is een hypothetische optie waar iedereen vandaan wil blijven. We willen meedoen, de toekomst veilig stellen. Wij, de teams, zouden zelf de regels op moeten stellen in plaats van ze zonder overleg opgelegd krijgen door FIA-president Max Mosley. Dit is een onacceptabele manier van werken.
Trending nieuws
-
Goed nieuws voor Verstappen: FIA kondigt aangepaste motorregels aan
De FIA heeft een overeenkomst bereikt met de motorfabrikanten over het aanpassen van de motorregels voor volgend jaar...
10 jun 2026 20:29 -
Antonelli vreesde Verstappen: "Mercedes wilde mij naar Williams of Alpine sturen"
Kimi Antonelli heeft onthuld dat hij tijdens zijn eerste seizoen bij Mercedes serieus vreesde voor zijn toekomst in d...
10 jun 2026 16:46 -
Ode aan het voetbal: Racing Bulls lanceert speciale bolide voor GP Barcelona
Racing Bulls verschijnt komend weekend met een opvallend nieuw uiterlijk aan de start van de Grand Prix van Barcelona...
10 jun 2026 18:39 -
Opties Verstappen nemen af: "Mercedes is gek als ze dan Max nemen"
De dominante prestaties van Kimi Antonelli zorgen niet alleen voor verschuivingen in de strijd om de wereldtitel, maa...
10 jun 2026 18:06 -
Ferrari laat rookie rijden in auto Hamilton in Barcelona
Lewis Hamilton slaat aankomend weekend de eerste vrije training in Barcelona over. De Britse zevenvoudig wereldkampio...
10 jun 2026 17:22
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Grand Prix van Spanje
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 17:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Renault
- Basis Enstone, Frankrijk
- Fernando Alonso 1
- Daniel Ricciardo 3
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 7
- Romain Grosjean 8
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 8
- Pastor Maldonado 13
- Jenson Button 15
- Kevin Magnussen 20
- Nico Hülkenberg 27
- Jolyon Palmer 30
- Esteban Ocon 31
- Carlos Sainz jr 55
236.937 reacties op Renault
26 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Renault

Reacties (7)
Login om te reagerenGompie
Posts: 4.951
En Flavio denkt dat er dan geen meningsverschillen zullen ontstaan? Hoe naief kun je eigenlijk zijn?
Leonhart
Posts: 302
Eindelijk komt er een zinnig iets uit zn mond !
felix50
Posts: 5.792
Ben ik het mee eens ,er worden overal op de wereld oorlogen gevoerd omdat de mensen overleg willen hebben met de machthebbers en dat is toch normaal dat in een moderne wereld waar democratie in een hoog vandel staat er ook op sport gebied samen gewerkt moet worden en niet zoals nu zonder overleg .Maatregelen er door drukken en zeggen slikken of stikken .Eigenlijk sta ik er niet van te kijken hoe Mosley dit doet aangezien zijn eigen en familie geschiedenis.In zijn vrije tijd word hij graag onderdrukt gezien de foto`s maar de man leeft niet meer op deze planeet hij had 80 jaar geleden geboren moeten worden.Het zijn niet alleen de regels die veranderd moeten worden maar de fia zelf moet eens met zijn tijd mee gaan, maar dat het moeilijk is om macht op te geven en daarom denk ik dat dit een persoonlijk iets is geworden van Mosley zelf .De man werkt en regeert als een dictator en iedereen die het er niet mee eens is, moet weg maar ,dat hun leven en of team kapot gemaakt word , dat zijn gevaarlijke dingen dat dat mogelijk is maar Mosley voelt zich als een vis in het water en ondanks dat de man op stapt hij alle ja knikkers omzich heen heeft en daardoor alle idioten regels er door drukt en die man zegt dat hij de f1 wil redden maar maakt het wel kapot of zet de f1 50 jaar terug.
250 GT Lusso
Posts: 689
Weer een domme opmerking van de heer Briatore. De F1 is van de FIA en van niemand anders. Leer er mee leven of doe niet mee.
patrickl
Posts: 11.414
Het probleem is wel een beetje dat de autofabrikanten de huidige budget poblemen zelf veroorzaakt hebben. Ze hebben de afgelopen paar jaar de budgetten echt absurd ver opgeblazen.
Ik ben het wel met Briatore eens dat de huidige manier van werken met de FIA echt onwerkbaar is. De schinbare volslagen willekeur in het aanpassen van de regels is bizar.
Ramshoek
Posts: 1.016
Wie zich een beetje verdiepd heeft in de materie weet, dat de FOTA de afgelopen 12 maanden erg druk is geweest met reglementen, kostenvermindering en voorstellen daaromtrend.
De FOTA heeft daarbij de moeite genomen marktonderzoek te doen.
FIA daarentegen heeft de fans totaal niet geraadpleegd, heeft de afgelopen 12 maanden (en daarvoor) de een na de andere regelwijziging doorgevoerd, heeft reglementen opgesteld waarvoor de F1 teams kostbaren ontwikkelingstrajecten in moesten slaan; denk aan de huidige reglementen met smalle hoge achtervleugels en brede voorvleugels, denk aan de miljoenen verslindende KERS systemen. Denk aan de onduidelijkheden in het reglement waardoor 7 (of 9) van de 10 teams gedwongen zijn 10-tallen miljoenen te steken in de ontwikkeling van compleet nieuwe aero packages (diffusors).
En, nee beste 250 GT Lusso, de Formule is niet van de FIA. Formule 1 is van jou en mij. Van de fans.
De FIA heeft zich de afgelopen jaren een compleet incompetente partijgetoond in zowel de formule 1 als ook in het WTCC.
FOTA heeft angetoond goed met elkaar samen te werken en tot oplossingen te kunnen komen. Daarnaast zouden de specialisten van de FOTA beter in staat moeten zijn een enigzins waterdicht reglement te schrijven. Stel je toch eens voor dat je er tijdens de eerste race van 2010 achter komt dat de concurrentie dankzij een maas in het reglement meer dan een seconden sneller is en jou budget voor de rest van het jaar al opgesoupeerd is. Dan is je seizoen al voorbij, voordat het begonnen is...
patrickl
Posts: 11.414
@ramshoek
Ben het wel met je eens alleen deze:
\"denk aan de huidige reglementen met smalle hoge achtervleugels en brede voorvleugels, \"
is er gekomen op basis van voorstellen van de teams (in overleg met de FIA).
Mosley wilde die gesplitste achtervleugel invoeren. De teams vonden dat wat al te zot en kwamen toen met de oplossing waar ze nu mee racen.