Ferrari bevestigt: "Onder deze regels doen wij in 2010 niet mee"
- Gepubliceerd op 13 mei 2009 08:32
-
64
- Door: Rob Veenstra
In een verklaring meldt Ferrari: Dezelfde regels voor alle teams, stabiliteit in de reglementen, het doorgaan van de FOTA om verdere kostenbesparingen door te voeren en goed bestuur voor de Formule 1 zijn onze prioriteiten voor de toekomst. Als deze principes niet gerespecteerd worden en de regels die er nu voor 2010 liggen niet veranderen, dan doet Ferrari volgend jaar niet mee aan het wereldkampioenschap Formule 1.
De World Motor Sport Council-bijeenkomst van 29 april was oorspronkelijk bedoeld om alleen een disciplinaire maatregel te bestuderen, maar en passant werd dit erdoorheen gedrukt. Daardoor is de situatie nu zo dat de Formule 1 volgend jaar voor het eerst in de historie twee verschillende reglementen gaat hanteren. De directie is van mening dat als dit daadwerkelijk het raamwerk voor de toekomst van de Formule 1 is, dat de redenen voor de onafgebroken deelname van Ferrari sinds 1950 dan tot een einde komen.
De directie uitte tevens haar teleurstelling over de methodes gebruikt door de FIA bij de totstandkoming van deze ingrijpende en belangrijke maatregel en de weigering om met de constructeurs en teams tot een overeenkomst te komen. Alles wat de afgelopen 25 jaar heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Formule 1 is overboord gegooid, alsmede de afspraken tussen Ferrari en de FIA over continuïteit.
Ferrari vertrouwt er op dat haar vele fans wereldwijd begrip kunnen opbrengen voor deze moeilijke beslissing en snappen dat dit onvermijdelijk is gezien onze aanpak van autosport en Formule 1, waarbij we altijd zoeken naar manieren om onze sportieve en technische waarden te promoten.
Trending nieuws
-
Verstappen naar McLaren? "We hebben afspraken en daar houden we ons aan"
De geruchten over de toekomst van Max Verstappen blijven aanzwellen. Hoewel Mercedes al langere tijd wordt genoemd al...
27 jun 2026 07:36 -
Racing Bulls reageert vol verbazing op Tsolov-geruchten
Racing Bulls-teambaas Alan Permane heeft met verbazing gereageerd op de geruchten over Nikola Tsolov. Het Bulgaarse R...
27 jun 2026 09:26 -
Verstappen wil 24-uursrace Spa rijden: Organisatie denkt mee
Het is geen geheim dat Max Verstappen graag wil deelnemen aan de 24 uur van Spa. Zijn team komt dit weekend in actie ...
27 jun 2026 08:48 -
Norris heeft geaccepteerd dat McLaren niet kan winnen
Regerend wereldkampioen Lando Norris heeft geaccepteerd dat McLaren voorlopig geen races gaat winnen. Norris en McLar...
27 jun 2026 10:09 -
Red Bull weigert te reageren op geruchten over vertrek van kopstuk
Red Bull-teambaas Laurent Mekies weigert in te gaan op de geruchten over een aanstaand vertrek van Paul Monaghan. De ...
27 jun 2026 08:11
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.655 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (64)
Login om te reagerenPosts: 602
Ondubbelzinnig. Helemaal goed. Eens kijken hoe Max Mosley dit gaat pareren! Ik heb zo nog het idee dat die sluwe ouwe vos nog een paar truukjes uit de hoge hoed tovert, Ferrari en de andere kijvende teams daarmee in de luren weet te leggen, om toch zijn zin te krijgen. Tot nu trekt Max altijd aan het langste einde...
Posts: 444
Ok tot zover de bluf theorien.
Pff is nu maar hopen dat de Fia inbind anders verliest de F1 heel veel fans.
Maar dit werd tijd, de F1 met al zijn teams en de mijloenen fans moet toch in staat zijn een vuist te maken tegen dit soort dictatoriale praktijken??!!
Ik denk dat een aantal teams de stap nu hebben gezet, tot hier en niet verder.
Ik ben het voledig met hen eens, zou het ontzettend jammer vinden als 2009 het laatste jaar F1 is.
Maar goed we weten allemaal wie we moeten bedanken daarvoor!
Posts: 5.746
Tot eind mei kan het nog wel degelijk blufpoker zijn.
Misschien trekt Ferrari op het laatste moment z\'n keutel weer in.
Posts: 444
Njah dat zou de grootste afgang allertijde zijn. Denk niet dat ze dat doen, als er niets verandert.
Posts: 5.746
Eigenlijk hetzelfde als wanneer de FIA nu terugkrabbelt.
@Mercedes: ga lekker in je zandbak spelen ofzo....
Posts: 427
zo, het wordt meteen op scherp gezet, ben benieuwd wat dit teweeg gaat brengen, lijkt me sterk dat Ferrari daadwerkelijk uit de F1 stapt. Die regels zullen wel veranderen.
Posts: 17
Het is wel duidelijk dat de sport betaalbaar moet blijven en ook voor nieuwe teams toegankelijk moet blijven. Dat juist de merkenteams (incl. RedBull) juist dreigen met opstappen is niet vreemd. Zij hebben geld genoeg en willen dat het liefst onbeperkt in de F1 stoppen. De reden is duidelijk: Het gaat de merken niet zozeer om de sport. Het gaat er om zoveel mogelijk autootjes en drankjes te verkopen. Vandaar dat ze het liefst een onbeperkt budget willen om de beste wagen neer te zetten en op die manier hun overwinningen te kunnen \"kopen\". Ik ben absoluut voorstander van een budgetplafond, meer priveteams en een F1 die om de sport draait en niet om de marketing. Back to basics...
Posts: 13
DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG FERRARI!!! JULLIE BLUFFEN WEER... ferrari kan er toch niet uit.. Ze zeggen maar F1 kan niet zonder ferrari maar het is eerder andersom. Ferrari kan niet zonder de F1... Hun hele imago gaat dan kapot, dus ik hoop dat die italiaanse prutsers vertrekken! Misschien dat ze een keer terug mogen komen als ze de basis regels kennen zoals voldoende benzine meenemen en een goede tijdneerzetten voor je stopt met kwalificeren..
Posts: 26
Waar is de moeder van dit klein kind?
OT: Ben geen ferrari fan maar ik zal het toch jammer vinden als ze er echt mee stoppen...
Posts: 444
Pff succes jongen.
Tis dat F1 niet op teletekst te volgen is anders had je zeker in de catogorie teletekst supporters gekund.
Klein blaag
Posts: 105
Dat klinkt als een zeer onpartijdige en onderbouwde mening, komend van iemand met de naam mercedes-f1.
Wat Ferrari betreft, is het inderdaad waar dat zij een enorm groot belang hebben in de F1, maar vergeet niet hoeveel fans ze met zich meebrengen. Als zij zouden stoppen, zullen een hoop televisies uitgeschakeld staan op zondagmiddag.
En zeg nou eens eerlijk, die rivaliteit tussen Ferrari en de rest (en met McLaren in het bijzonder), is dat nou niet wat echt bij de meeste de passie voor deze sport omhoog brengt ?
Natuurlijk zijn ze nog lang niet zover dat ze uit de sport zijn gestapt, ze wachten nu op een reactie van de FIA, die waarschijnlijk niet lang op zich zal laten wachten.
Posts: 105
Even voor alle duidelijkheid, ik heb het over een gezonde rivaliteit hier. Niet zoals je die in de wereld van het voetbal ziet. Ik bedoel het soort waarin je je team door dik en dun steunt, en waarbij je niet meer op de bank kan blijven zitten als er een gevecht ontstaat tussen de twee rivalen. Maar je moet wel atijd fair-play blijven, en het kunnen toegeven wanneer de beste man heeft gewonnen, ook als is hij niet van jouw favoriete team.
Posts: 44
jij bent zeker een echte f1 fan . onnnozel mannetje
Posts: 13
Jammer hoor, zo\' n reactie. Wordt a.u.b. voetbalsupporter. Daar is dit soort rivaliteit schijnbaar normaal.
Posts: 5.792
Wat een domme reatie mercedes heeft zelf niet eens een team en wil het liefste alleen als motor leverancier door gaan. begrijp dat jij ook de steun geeft aan Mosley dat iedereen met de zelfde motor moet rijden steunt namelijk mercedes.Ga dan naar de a1 kijken oke het zijn geen mercedes motoren maar het systeem is hetzelfde .Wat doe je eigenlijk ij de f1 want een fan ben je niet tenmoisste niet van deze f1
Posts: 71
15 constructeurstitels en 14 rijderstitels, niet slecht voor \"taliaanse prutsers\" , voortdurend vooraan en altijd in de top 3. Ik ben blij dat het seizoen 2009 minder voorspelbaar verloopt, maar dingen moeten ook niet te voorspelbaar worden, dus laat de teams hun ding doen.
Een paar foutjes uit dit seizoen vlakt de grote dingen die Ferrari gedaan heeft niet en nooit meer uit.
Fijn race-seizoen gewenst, Enzo (ja die)
Posts: 83
mercedes-f1
13 mei 2009 om 09:26
DAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAG FERRARI!!! JULLIE BLUFFEN WEER... ferrari kan er toch niet uit.. Ze zeggen maar F1 kan niet zonder ferrari maar het is eerder andersom. Ferrari kan niet zonder de F1... Hun hele imago gaat dan kapot, dus ik hoop dat die italiaanse prutsers vertrekken! Misschien dat ze een keer terug mogen komen als ze de basis regels kennen zoals voldoende benzine meenemen en een goede tijdneerzetten voor je stopt met kwalificeren..
gast jij bent retarded. zelf toyota is er tegen.
Posts: 27
Jongens en meisjes ik ben formule1 fan al sinds eind jaren 80 ik vind ook dat teams niet oneindig veel geld in het putje moeten gooien de regels van max M om niet meer geld uit te geven dan 44 miljoen is terrecht met dat geld kun je makkelijk een f1 team runnen laten de teams maar meer vips thuis spaart ook weer geld ik bedoel ermee te zeggen is dat de sport betaalbaar moet zijn en dat er nieuwe teams bij moeten komen want zoals nu een grid met maar 20 auto\'s is heel erg mager we moeten minimaal naar 24 tot 26 auto\'s. Kijk maar eens naar moto gp ook net maar 17 tot 18 motors omdat het te duur is. HET MOET GOEDKOPER EN DAT KAN MAKKELIJK!!!
Posts: 11.414
Het geld voor die VIPS gaat niet eens uit het budget. Als ze willen kunnen ze daar zoveel geld aan uitgeven als ze willen.
Alle kosten die niet tot een snellere auto leiden vallen buiten het budget. Daarnaast nog de kosten van de rijders en voor 2010 de kosten voor de motoren.
Ik moet zeggen hoe meer ik er over nadenk hoe minder problemen ik heb met die budget limiet. Alle autofabrikanten er gewoon weer uit. Dan kunnen die gewoon motoren gaan leveren.
Mercedes zou zo uit McLaren kunnen stappen en dan een aantal teams van motoren voorzien. Zijn ze ook niet steeds zo beschadigd als er een team loopt te rotzooien.
Gewoon weer zoals vroeger. Allemaal prive teams die een auto in elkaar zetten en de motoren ergens inkopen.
Ik zeg, doe die budget limiet naar 65 miljoen en klaar. Eis dan ook dat een motoren fabrikant bereid is minimaal 3 teams te leveren en we krijgen weer een leuke competitie waar niet steeds maar 2 teams aan kop gaan.
Posts: 774
Ach, de FIA zet hoog in en de teams (in dit geval Ferrari) ook. Uiteindelijk zullen ze elkaar ergens halverwege wel tegenkomen. Storm in een glas water dus.
Posts: 44
Het zal wel niet zo snel gebeuren dat ferrari uit de f1 stapt, maar ik hoop wel dat ze samen met de anderre teams hun poot stijf houden. ook al betekent dat exit f1. als het dan wel zo ver mocht komen beginnen ze gewoon hun eigen raceklasse , dan zijn we meteen af van die twee dictators mosley en eikelstone .
Posts: 13
Haha beetje gefrustreerd jongens dat ze opgeven. Ik las ook op een andere site dat ze stoppen omdat ze denken onder de nieuwe regels niet meer terug kunnen komen.. Echte opgevers dus. En die reacties van jullie begrijp ik wel hoor, ik zou ook gefrustreerd raken als mijn favo team zulke beginners fouten maken he. Gelukkig domineerd dit seizoen weer een Mercedes(Brawn). Heerlijk deze man werd genaaid door ferrari omdat ze geen motoren wouden leveren na alles wat hij voor hun had gedaan, en nu rijd hij met de beste motor(Mercedes) iedereen naar huis!!
Posts: 105
I know I souldn\'t try to reason wit delusional people but what the heck...Eén vraag aan jou : kun je mij vertellen hoe de andere teams, die ook gebruik maken van een Mercedes motor, het op dit moment doen ?
Als jij denkt dat die motor het grote verschil maakt...Think again.
Je doet onder aan het team van Brawn GP, door ze een Mercedes-team te noemen.
Posts: 13
Was er vorig jaar niet een ander Mercedes team, McLaren die de titel pakte? haha denk eerst na voordat je iets zegt, bijdehandje...
Posts: 77
Je bedoelt 2008? Daar ging Ferrari toch echt met de constructeurstitel aan de haal. Geen idee naar welk kampioenschap jij hebt zitten kijken, maar ik kijk in ieder geval Formule 1, FYI.
En mensen... zullen we eens lief doen tegen elkaar? Er is al genoeg rottigheid op deze planeet.
Posts: 5.746
Team?? Was dat niet Ferrari?
Posts: 105
Ten eerste, zoals een ander al zei pakte Ferrari de titel, niet McLaren. En ten tweede, waarom kom jij met feiten over het jaar 2008 ? Ik heb het over het heden. In 2008 domineerde Honda (in 2009 genaamd Brawn GP) toch ook niet ?
Maar goed, laten we er maar over ophouden, want aan dit debat zal toch nooit een einde komen.
Veel plezier met het kijken van opgenomen bandjes uit het jaar 2008, die je natuurlijk respectivelijk tegelijkertijd met de GP\'s van dit jaar bekijkt. Maar hoe ga je dat doen met Abu Dhabi ?
Posts: 10
Echt waar, jou reacties zijn voor mij de lach van de dag. Op het moment dat mensen met geldige reden jou de grond in boren, kom je met een nutteloze reply in de vorm van \"Een beetje gefrustreerd jongens?\". Sorry gozer, maar verdiep je eerst eens in de persoon, de sport, en wie er nog meer tegen deze regels zijn.
On-topic: Mijn TV zal zeker niet uitblijven als Ferrari de F1 verlaat. Ik zou het echter wel jammer vinden. Bij F1 denk je nogal snel aan die rode bolides ergens op de startgrid. Een team dat weggaat is ten alle tijden jammer, en ik hoop dus ook dat de FIA samen met ALLE teams tot een acceptabele oplossing komt.
Posts: 5.792
Waar jij voor staat zegt de naam al ,jij vond het zxeket ook normaal dat mclaren zich vamn gestolen dat voorzag en niet tevergeten de leugen om een paar punten .Het gaat niet alleen om ferarri jongen en als jij zo`n fan bent zoals jij beweert ,Wat ik niet geloo.f hoe kan jij er dan voor zijn dat mercedes dadelijk alleen over is oke dan hebben 2x de A1 een met ferarri motoren en een met mercedes maar dat is niet mijn idee van de f1
Posts: 13
Ja Forza bolle, heb je dat helemaal zelfs verzonnen. Dat waren de F1 teams al veel eerder van plan om te doen, en alles wees er ook op dat het zou gebeuren.. totdat Ferrari weer verraad pleegde en stiekem een dealtje sloot met Ecclestone dat ze voor extra geld zouden blijven... Dus Ferrari heeft het toen al voor iedereen verpest
Posts: 1.016
Nee mercedes-f1 fan, op \'die andere site\' was het meneer Jordan die dat zei. Niet Ferrari!
Maar de mensen die sinds dit jaar de Formule 1 op de BBC volgen, weten dat meneer jordan iets regen ferrari heeft. Jordan is bij tijd en wijlen een zanik wijf met een soort van penis nijd. Zelf heeft hij het niet gehaald in de F1 en heeft hij het dus altijd af moeten leggen tegen met name Ferrari.
Een persoon met het synoniem mercedes-f1 zou moeten weten dat 7 van de 3 teams tegen dit reglement zijn en zich mogelijk niet in zullen schrijven. Bij die 7 hoort ook McLaren-Mercedes. Ik neem niet aan dat zij zich niet willen inschrijven omdat ze op dit moment ook beroerd presteren...
Posts: 69
Wat weerhoud de teams ervan uit de FIA F1 te stappen en een eigen F1 te starten. Dit lijkt mij het moment, al was het alleen maar om van het \'mes op de keel\' van de FIA af te komen. Overigens wat mij betreft, doorzetten, waar heb je die FIA nou voor nodig?
Posts: 442
Ach, dan word Ferrari tenminste niet meer voorgetrokken door de FIA en opa Bernie.
Posts: 3.592
Ik weet niet of je het mee krijgt, maar Ferrari is degene die het meest kritiek heeft op de FIA... Houd eens op met dit kansloze gedrag. En hetzelfde geldt voor dat Mercedes-F1 knulletje die hier alleen aanwezig is om Ferrari af te zeiken, jammer....
On-topic: Laten we wel wezen, Ferrari is voor de F1 van groot belang, net als dat F1 natuurlijk ook belangrijk is voor Ferrari. Maar waar het Ferrari om gaat is dat er dez laaste jaren te veel en te snel veranderingen plaats vinden binnen de F1 die gemaakt worden door alleen naar de huidige situatie te kijken en niet naar de toekomst.
Ten eerste het budgetlimiet; dit wordt op deze manier veel te rigulreus ingevoerd. Dit kan beter in wat kleinere stapjes, want het gaat nu in een veel te grote sprong. Tevens wordt er nu te krampachtig naar de huidige economische situatie gekeken. Als we twee jaar verder zijn en de economie weer floreert, dan is het kosten probleem opeens weer wat minder groot hoor.
Twee reglementen: Dit is natuurlijk het meest debiele idee ooit! Dan krijg je gewoon twee competities in één. Volslagen nutteloos en totaal onzinnig voor de F1. Hier zou elk team faliekant tegen moeten zijn. En zal je vertellen dat bijvoorbeeld McLaren hier ook zwaar tegen is, maar dat zij zich op de vlakte houden vanwege de laatste akkefietjes met de FIA.
Afgelopen 6-8 jaar is de F1 sowieso al bergafwaarts gegaan en dit geeft het laatste zetje over de rand. Er moet grondig wat veranderen binnen de FIA, anders is de F1 niet meer de F1 die het moet zijn; het hoogste binnen de race-wereld. En dan doel ik ook met name op de technische ontwikkeling.
Just my 2 cents...
Posts: 223
Mensenlief, wat een gelul lees ik hier allemaal. Wat een kinderlijke reacties van vooringenomen tegenstanders van Ferrari. Zoals ik het zie, is iedereen Ferrari liever rijk dan kwijt. Fans zullen ze missen, dat spreekt voor zich. Maar zeg nu zelf, wie zullen anti-Ferraristi beginnen te schimpen eens ze vertrokken zijn? Nou? Dacht ik wel... En al die onzin over blufpoker van Ferrari, tjonge. Wie bluft hier eigenlijk, Ferrari die de F1 dreigt te verlaten of Max en Bernie en de FIA die Ferrari omkopen om toch in de F1 te blijven terwijl ze van de daken schreeuwen dat de F1 zonder Ferrari verder kan? Nou? Dacht ik wel... Dat F1 voor Ferrari belangrijk is, is een feit. Maar enkel op gebied van marketing. F1 is een speeltuintje voor Ferrari dat zijn winst zeker niet uit de F1 haalt. Denk eens goed na: De grootste markt van Ferrari ligt in de USA. Is F1 daar dan zo populair? Nou? Ik wil mezelf niet herhalen... En denken jullie nu echt dat die rijke Arabieren geen Ferrari meer zullen kopen omdat er in de F1 geen Ferrari meer te zien valt? Nou? En nog iets: Op zondag berichtte F1today.nl dat Toyota zicht dreigt terug te trekken uit de F1 om net dezelfde redenen als Ferrari. Aantal reacties: slechts 10! Bekijk de berichtenteller in dit artikeltje eens na een paar uur? F1 zonder Ferrari is geen F1 meer...
Posts: 442
@Totje294. Waar maak je, je druk om?
Ferrari heeft een aantal jaar geleden gedreigd uit de F1 te stappen. Sindsdien krijgen ze van opa Bernie 80 miljoen per jaar. En zo gaat het nu ook. Ferrari en opa Bernie zullen er samen wel uitkomen.
Posts: 13
Jongens jongens, laten we het erop houden dat de formule 1 erom gaat dat wel met z\'n allen op een zondagmiddag naar een mooie race willen kijken. En als jouw favoriete team wint, is dat natuurlijk extra mooi. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je als fan van een team de andere teams en hun fans voor van alles en nog wat uitmaakt. Dan sla je de plank volledig mis. Ook ik als Ferrari fan vond het fantastisch hoe Hamilton de titel pakte in 2008. Ook die kerel werkt zich het hele seizoen suf om zijn droom te verwezenlijken, zo ook alle andere coureurs. Ik ga niet ontkennen dat Ferrari een hele dikke vinger in de pap heeft bij de FIA; soms terecht en soms onterecht. Elk team vreet wel iets uit wat niet door de beugel kan. Maar dat is het spelletje dat formule 1 heet. Ferrari is er volgend seizoen gewoon bij. Let maar op en dan krijgen we, net zoals dit jaar, weer een geweldig seizoen met alle teams !
Posts: 1.296
Beter kan het niet gezegd worden.
Posts: 89
Ik heb zeker begrip voor deze beslissing van Ferrari. Eigenlijk zouden de andere teams ook moeten opstappen, want de nieuwe voorgestelde (budget-)regels met keuze mogelijkheid zijn te gek voor woorden.
F1 kan zonder Ferrari, Ferrari kan zonder F1 en iedere verandering biedt ook weer nieuwe kansen voor iedereen. Als F1 stopt vergaat de wereld niet en komt r vast wel weer iets nieuws voor in de plaats. Maar het is wel jammer dat het allemaal op deze manier moet. Ik hoop en ga er van uit dat alle partijen er door overleg nog wel uit komen, op de manier zoals het hoort.
Posts: 17
De merkenteams die nu zo klagen en dreigen om niet mee te doen, hebben ook gewoon de mogelijkheid om te kiezen voor de optie met een budgetplafond. Spaart heel veel geld uit. Je kunt je afvragen waarom ze dat niet willen. Bang voor te veel concurrentie, zodat de verkoop van hun autootjes en drankjes in gevaar komt? Wat is er mis met een budgetplafond wat zorgt voor meer vrijheid in ontwerpen, meer verschillende wagens, meer teams en meer spanning tijdens de race. Waarom willen juist de merkenteams het liefst onbeperkt geld in hun team stoppen? Als je als Ferrari geen verschillende reglementen wil, kun je toch gewoon kiezen voor het budgetplafond? Geeft alleen maar meer gelijkheid en een eerlijker strijd. Maar dat is misschien net waar de \"grote\" teams bang voor zijn. Kies je voor de sport of voor de marketing, daar gaat het naar mijn mening om. Ik zou gaan voor de sport en dan is een budgetplafond een prima idee..
Posts: 77
Ik gok erop dat Ferrari zo\'n grote organisatie heeft en ook een bak faciliteiten, waardoor ze (in ieder geval in 1 seizoen) zich nooit in een budgetpak van 45 miljoen zouden kunnen wringen. Dat is mijn educated guess.
Posts: 3.592
Jij begrijpt het! Het budget van 45 miljoen is gewoon veel te laag. Op deze manier kunnen de grote teams hun huidige faciliteiten niet goed gebruiken en zien ze hun investeringen van de afgelopen jaren gewoon stof vergaren omdat ze niet meer geld mogen uitgeven om er goed gebruik van te kunnen maken.
Zoals ik hiervoor al zei gaat het te snel. Ik ben niet zozeer tegen een budgetlimiet, maar dan zal dit veel geleidelijker ingevoerd moeten worden en niet van 250/300 miljoen naar 45 miljoen.
En tegen diegene die dan zeggen dat ze zich niet hoeven te houden aan het budget en dan met meer restricties m.b.t. de auto onbeperkt geld mogen uitgeven: Eén raceklasse met verschillende reglementen werkt niet! De verschillen zijn te groot en naar mijn idee nooit te handhaven. We hebben dit jaar al gezien dat het al moeite genoeg kost om één reglement goed te handhaven, wat denk je dat er volgent jaar gaat gebeuren? Dan ga je het ene protest na het andere krijgen!
Posts: 7.177
45 mil... Dan is het nog steeds geen F1. f1 is racen snelheid enz. Veel geld komt daar ook bij kijken en de meeste teams geven veel uit. Laat het gewoon 200 miljoen zijn zoals ik eerder dacht dan kunne teams genoeg uitgeven en dan is het nog steeds de image F1 want die 45 of 40 is niks ook 100 mil is te weinig.
Posts: 11.414
Je kunt voor 45 miljoen net zo hard racen als voor 450 miljoen. De reglementen limiteren hoe hard de auto\'s gaan.
Posts: 7.177
Ben ik het niet helemaal mee eens. Dit betekent dat ze minder hard kunnen werken aan een goeie chassis daarnaast kunnen moeten ze nog zuiniger zijn met de motoren dus waarschijnlijk minder sterke motoren enz. Ik dnek dus echt neit dat je net zo hard gaat
Posts: 11.414
Nogmaals, de snelheid is gelimiteerd door de reglementen niet door het budget.
Een F1 auto met 3L V12 turbo motor, verstelbare achtervleugel en brede slicks gaat makkelijk tig seconden sneller en kost veel minder om te bouwen.
De enorme kosten gaan zitten in het vinden van een paar tienden ten opzichte van de andere teams binnen de zeer stricte reglementen.
Posts: 7.177
weetje we zullen zien ik blijf bij mijn punt tot dat ik zie dat het anders is. Maar in mijn ogen lijkt het mij langzamer te gaan als je alleen al rekent hoeveel mensen er werken wat het kost zo\'n wagen te maken de windtunnel enz. We zullen zien.
Posts: 22
Dat denk ik niet, maar ook al zou dat wel kunnen, als je kijkt hoeveel mensen een huidig f1 team nu in dienst heeft en dan straks terug moeten naar 45 mil per jaar, dan gaan er heel wat mensen uit. Wanneer je het budgetlimit stapsgewijs invoert heb je nog kans om mensen op natuurlijk verloop af te laten vloeien.
Nu staat straks in een keer de helft van het personeel op straat.
Posts: 1.296
Je kunt dit van twee kanten bekijken: als de (betere) teams aan budgetlimiet moeten gaan doen zal het vele testen en ontwikklelen van nieuwe technieken/onderdelen van de baan zijn, echter iedereen zit in hetzelfde schuitje. Behalve de minder rijke teams. Ferrari gooit alleen een proefballon in de lucht. Blaffende honden bijten niet. Aaande andere kant bekeken: Als Ferrari weggaat dan is het inderdaad minder leuk en spannend (ik zeg dit als Mclaren/Hamilton fan), maar als de FIA buigt, zijn zij ook niet geloofwaardig meer. Tjah en dit krijg je als je elk jaar nieuwe wetjes en regeltjes verzint. Vroegah was alles anders.
Posts: 44
volgens mij is ferrari meer tegen de dubbelle regels die het voorstel van de fia met zich meebrengt dan het budgetplafond op zich.
oh ja mercedes f1 fan maak je die opmerking omdat je graag over vroeger begint of ben je een beetje jaloers dat mercedes geen deal kreeg aangeboden en voor je weer begint te steigerren, dat ik deze opmerking maak wil niet zeggen dat ik het toen of nu met welke deal dan ook eens was of ben . in tegendeel ik ben voorstander van gelijke kansen voor iedereen . en dat bereik je niet met dubbelle regels / door dealtjes te sluiten met bepaalde teams
Posts: 14
Je kunt als een stelletje legbatterij kippen gaan lopen bléren of het wel of niet leuk is dat Ferrari volgend jaar niet meedoet onder deze omstandigheden, (ze zijn niet de enigen hoor lieve mensen) maar ik zou er geen zak meer aan vinden als ik naar een Grand Prix moet gaan kijken waarbij er voor verschillende auto\'s, andere regels zijn. FIA is lekker bezig hoor. Kosten besparen doe je door geen geld uit te geven aan onderzoek naar dit soort onzinnige regels........
Posts: 60
De meeste mensen zij het volgens mij wel eens dat dit idd een pure bluf van Ferrari is. Deze nieuwe regels willen ze gewoon niet en in het verleden is gebleken dat Ecclestone Ferrari zo belangrijk vind dat hij letterlijk koste wat het kost ze er bij wil houden dat ze misschien ook wel weer een mogelijkheid vinden om meer geld los te peuteren.
Puur speculatief natuurlijk het bovenstaande.
Maar nu even op rationeel niveau denkend:
Als het budget echt op 45 miljoen word gezet Excl salaris coureurs etc (weet nog niet uit mn hoofd wat het allemaal was) dan komt Ferrari in de situatie dat ze weliswaar tegen hun zin in maar toch: kosteloos in de formule 1 kunnen blijven!!! Bernie sponsored al 80! en misschien nu nog wel meer. Ok Ferrari ziet deze regel niet zitten uit sportief oogpunt. Maar als de regel er echt doorheen komt en ze op deze manier dus kosteloos mee kunnen doen met een budgetplafon gaan ze er echt niet uit.
Absurde gedachte natuurlijk, komt er ook nooit van, maar geeft wel aan dat dit echt wel een spelletje is tussen Ferrari en de FIA. Wel makkelijk voor de andere teams dat ze zich in principe niet druk hoeven te maken hierover. Het gaat erom of Bernie Max en Ferrari eruit komen. De meningen van de overige teams is in deze kwestie zo langzamerhand irrelevant.
Posts: 10.412
allemaal bluf ferrari krijgt extra geld en ze doen mee. ik geloof er niet in!
Posts: 7.177
Zullen we dan wel zien he eerste was ook een bluf. Maar ik denk toch echt wel dat ze dit menen. Trouwens net zoals Renault die heeft het nu ook gezegd
Posts: 1.016
Artikeltje Toyota dreigt de f1 te verlaten - 12 reacties
rtikeltje Redbull dreigt de F1 met beide teams te verlaten - 10 reacties.
Artikeltje Ferrari dreigt de F1 te verlaten - 43 posts (tot nu toe).
Zou de respons op dit artikel wellicht iets zeggen over de positie en status van Ferrari binnen het formule 1 circus???
Posts: 5.746
@Ramshoek, in ieder geval wel wat over wat de naam Ferrari losmaakt...
Posts: 320
Mochten er een aantal teams vertrekken, zouden jullie dan niet nieuwsgierig zijn hoe de nieuwe eerste race verloopt in 2010? Ik vind dat racen moet gaan om de spanning en de F1 draait nu bijna alleen om discussie, van mijn part mogen ze de boel omgooien, allhoewel ik ook geen voorstander ben van de nieuwe reglementen, maar misschien zal er met een ander, vernieuwend oog gekeken worden naar F1, vergeleken met de afgelopen labiele jaren. Misschien doelt Fia hier juist op..
Posts: 13
Hee praatjesmakers, jullie hebben er nog minder verstand van als ik dacht... Mercedes heeft vandaag zich ook tegen de 2deling uitgesproken, maar hun dreigen niet met een boycot! Want als Mercedes iets zegt dan doen ze het ook! En als Mercedes weggaat dan is de F1 de beste/sterkste/betrouwbaarste motor van het veld kwijt..
Dus niet dat gebluf van Ferrari, net zoals in 2004 toen ze er ook uit zouden stappen maar Ferrari een sneaky deal sloot met bernie en de andere teams allemaal verradde! Nee Ferrari heeft de F1 nodig, want de techniek die ze hiermee verkrijgen hebben ze nodig voor hun auto\'s, en het is hun enige marketingsinstrument. Jullie zeggen ze gaan naar Le Mans maar daar hebben ze de techniek niet voor, ze kunnen niet eens uitrekenen hoeveel benzine ze mee moeten nemen HAHAAHAHAHHAHAAHHA!!! DE ITALIANEN STAAN DAAR WEER AAN HET ROER EN HET IS WEER 1 GROTE BENDE!!
Posts: 3.592
hahaha, onnozele smurf dat je bent! Je weet niet waar je over praat jongen.
Daarbij gaat dit topic helemaal niet over McLaren vs. Ferrari, dat haal jij er nu bij.....kansloos.
Posts: 71
Jody Scheckter in 1979 en Michael Schumacher pas weer in 2000 kampioen, 21 jaar geen kampioenschap, opgeven....echt nooit en terugkomen altijd.
Ken je geschiedenis, Mercedes-F1, Sempre Ferrari, Forza Ferrari
Ciao Enzo
Posts: 1.725
Wat vinden die kleuters tegenwoordig snel hun weg op het internet ...
Posts: 81
jij bent wss 16 jaar? kijkt 5 seizoen F1 en weet 0,1 af van de sport in algemeen. of blijkbaar onthoud jij enkel alles wat anti-ferrari is. en wat je sinds je F1 kijkt dus, 2004 wss weet. Goed jij zegt dat mercedes beste motor is. heb ik respect voor en twijfel ik niet aan, maar een Ferrari motor of een renault motor is toch echt niet ver weg. Mag ik jou trouwens is herrinneren aan de jaren voor 2007? want terugkijken doe je toch zo graag. laat ons het jaar 2004 nemen... eerste 4 GP\'s... zal ik verder gaan? Bahrein... Motor die 3 rondjes meegaat. Goed ik denk dat je grote mond nu wel efjes stil staat. laten we de laatste 10 jaar nemen. qua WK punten, pole postitions , Race zeges en betrouwbaarheid steekt ferrari er toch een heel stuk bovenuit...Ja ik geef gerust toe dat sinds 2007 de blunders en vergissingen steeds nadrukkelijker worden...Maar dat wil nog niet zeggen dat ze terug naar niveau 1993 gaan. En je zou een beetje meer respect mogen tonen voor ferrari..alhoewel ik het meer ervaar als pay-back time voor al die keren dat ferrari, Mclaren wist te verslaan in het schumi tijdperk en 2007. je zou toch tenminste een beetje volwassenheid mogen tonen als je hier op een onderwerp commentaar geeft. heb respect voor elk team. ik als ferrari fan heb dat ook. Ik zeg proficiat aan mercedes dat ze zo een goede V8 gebouw hebben. stop aub met je te gedragen als een kleuter. EEN F1 en Ferrari fan!
Posts: 1.748
OOh ja zie McLaren in 2000,2002,2004,2006 toen hadden idd de sterkste moter van het veld ja.
Trouwens zou jij dat niet gedaan hebben dan wat Ferrari deed.
Ze kunnen wel rekenen maar de auto vrat te veel benzine op heb.
Valt best mee hoor Ferrari is sneller dan McLaren en dat is toch wel schandalig dat 1 grote bende sneller is dat het tactische top team McLaren of zijn ze tactisch helemaal niet zo sterk zeg jij het maar.
Posts: 696
@Mercedes-f1, doe effe normaal jongen!
OT; Het gaat volgens mij meer om het feit dat de FIA de voorstellen van de FOTO zonder meer terzijde heeft geschoven!
\"Even snel een nieuw punten-systeem erdoor rammen\"!
Dan voel je je niet serieus benaderd door de FIA!
BTW, de FIA is ook niet erg consistent want zij verbood eerder de terugkeer van het klantenchassis! Ook moest diegenen die KERS wilden deze zelf ontwikkelen, terwijl dat \"ding\" in 2010 gestandaardiseerd wordt!!! En wat dacht je van die straffen voor de coureurs die een inhaalpoging wagen, terwijl de FIA wil dat er meer ingehaald wordt???
En zo zijn er nog meer dingen die de FIA gewoon verkloot heeft! En de teams zijn het spuugzat!
Maar vraag mij niet hoe heet dit Italiaans soepje is...