Minimumgewicht autos verhoogd naar 620 kilo voor 2010
- Gepubliceerd op 01 mei 2009 10:30
-
8
- Door: Rob Veenstra
De FIA heeft deze beslissing genomen om het nadeel van zwaardere coureurs te verkleinen. De zwaardere rijders kunnen sinds de introductie van KERS nog minder de balans van hun auto regelen met balastgewicht en daarom kwam bijvoorbeeld Robert Kubica pas één keer in actie met KERS. De FIA komt de zwaardere rijders nu tegemoet met deze verhoging van het minimumgewicht van vijftien kilo.
Trending nieuws
-
Drama op Red Bull Ring: Verstappen crasht tijdens Q3 in Oostenrijk
De kwalificatie op de Red Bull Ring voor de Grand Prix van Oostenrijk is op dramatische wijze ten einde gekomen. Max ...
27 jun 2026 17:01 -
FIA besluit geen onderzoek te openen naar Russell
George Russell mag zijn pole position op de Red Bull Ring behouden. De Britse Mercedes-coureur reed de snelste ronde ...
27 jun 2026 17:17 -
Uitslag kwalificatie Oostenrijk: Russell grijpt controversiële pole na dramatische crash Verstappen
George Russell heeft de pole position gepakt op de Red Bull Ring. Hij was net wat sneller dan Charles Leclerc, d...
27 jun 2026 17:03 -
Verstappen verklaart crash op Red Bull Ring: "Geen fijne klapper"
Max Verstappen beleefde voor de Grand Prix van Oostenrijk een kwalificatie om heel snel te vergeten. Tijdens de alles...
27 jun 2026 17:41 -
Verstappen en Red Bull hebben achterstand op Mercedes in Oostenrijk
Max Verstappen heeft zich als zesde geplaatst voor Q2 tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Oostenrijk. De N...
27 jun 2026 16:24
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest

Reacties (8)
Login om te reagerenPosts: 11.414
Ze gaan voor 2010 toch ook de banden al aanpassen om dat balans probleem te verhelpen? Is dit niet dubbelop dan?
Posts: 298
ja, de fia doet wel meer dubbelop. Ik vind een grote lulkoek allemaal. Het lijkt haast wel of alles maar aangepast moet worden en ieder jaar veranderd. Ik denk dat ik het in \'n eentje nog beeter zou doen dan de hele fia bij elkaaar. stomme max mosley.
Posts: 1.966
Tja, wat heeft dit voor voordeel als er brandstof voor de hele race meegenomen moet worden? Auto\'s zijn dan in verhouding nog net zo zwaar als ze nu zijn incl. coureur, dus de zwaardere piloot heeft nog steeds een nadeel. Het zal dus het verbod op bijtanken als reden hebben en niet bedoeld zijn voor de grotere/zwaardere coureurs lijkt me.
Posts: 1.016
Misschien moeten ze het gewicht van een ballastloze wagen meten en die van de coureur. Eventueel toe te voegen ballast zal dan verplicht in de cockpit geplaats kunnen worden. Het resultaat is dan dat er geen nadelen meer zijn voor zware jongens...
Posts: 1.966
Dat zou kunnen ja, maar dan kun je ook weer niet veel met je ballast schuiven (van voor- naar achter evv). Toch?
Posts: 11.414
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld.
De auto\'s worden nu gewogen inclusief de coureur (en exclusief brandstof). Daarmee is het voor of nadeel van het gewicht van de coureur dus eigenlijk al teniet gedaan.
Wie bepaald trouwens wat ballast is en wat niet? Wat belet de teams om ballast in de neus in te bouwen en de auto dan aan te bieden aan de FIA als \"ballastloos\"?
Het probleem is dat de auto\'s bij de huidige regels uit balans zijn (meer grip aan de voorkant dan achter). Dan is ballast belangrijk om de balans te herstellen. Als ze zorgen dat de auto\'s van nature beter in balans zijn (bijvoorbeeld bredere banden achter dan voor), dan is die ballast weer minder belangrijk en dan is het probleem opgelost.
Posts: 5.745
Dit klopt volgens mij niet helemaal..... Het gewicht van de coureur zit op een bepaald punt in de wagen. Dit kan voor wat betreft de balans wel eens een heel ongunstig punt zijn.
Bij een lichte coureur is het dus ruimte om balast te plaatsen aan de voor of achterzijde van de wagen om dit te compenseren.
Een zwaardere coureur, zoals bijv KUB, heeft deze mogelijkheid niet, tenzij ze daarmee accepteren boven het minimale gewicht te komen. Dit laatste brengt ook weer meer nadelen mee..
En balast is niets anders dan gewicht met twee functies:
1. aanvullen van het totale gewicht tot aan de minimum grens
2. een mogelijkheid dit zodanig te plaatsen dat dit een positief effect heeft op de balans van de wagen;
aangezien iedere auto (lees ieder team) een ander ontwerp heeft, is het balans probleem ook niet generiek met banden op te lossen.
Posts: 11.414
Ik bedoelde dat het gewicht is gecompenseerd vanuit het oogpunt van het gewicht van de auto. Er is uiteindelijk geen gewichtsverschil tussen de auto\'s die van start gaan (afgezien van brandstof).
Als de balans van de auto dmv de banden verbeterd is hebben ze ook minder ballast nodig om de balans te herstellen. Dan heb je hooguit nog dat je het zwaartepunt omlaag kan brengen.
Maar goed, verschil zal er altijd wel blijven. F1 heeft op aandrang van Berger echter al enorm veel gedaan om het ook voor langere rijders mogelijk te maken om goed mee te kunnen doen.