USF1 denkt aan Cosworth als motorleverancier

  • Gepubliceerd op 12 apr 2009 10:44
  • 13
  • Door: Dennis Roke
USF1, het nieuwe Amerikaanse Formule 1-team dat volgend seizoen op de grid wil staan, denkt erover in zee te gaan met Cosworth. Vanaf volgend seizoen zou dan de nieuwe standaardmotor achterin de bolide moeten liggen.

Tijdens de presentatie in februari gaven teamchefs Ken Anderson en Peter Windsor aan dat ze iedere fabrikant op de grid wilden overwegen. De teamschefs hebben echter aangegeven dat een overeenkomst met Cosworth misschien beter is voor het team dan met een fabrikant.

Windsor: "Het hele motoren-verhaal is onderdeel van de vele veranderingen die momenteel de Formule 1 treffen. In zee gaan met Cosworth is zeker aantrekkelijk, want ze hebben goed werk verricht bij Red Bull Racing. Apart van dat alles is Cosworth nu in handen van een Amerikaan, Kevin Kalkhoven. Dat is niet heel belangrijk, maar wel een aantrekkelijk idee voor ons. Het idee in zee te gaan met een kleine motorfabrikant spreekt ons aan, omdat dat ook de manier is waarop we het team willen gaan runnen."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Lijkt mij een goed idee Dan is het eigenlijk een amerikaans geheel want cosworth is van ford of een onderdeel daarvan. Nu nog 2 amerikaanse rijders met misschien een nederlands tintje in de vorm van Arie Luyendijk junioir is toch een halve amerikaan en half nederlands en als tweede rijder een Danica Patrick of iemand van de familie Andretti.

    • + 0
    • 12 apr 2009 - 10:50
    • Fresh-T

      Posts: 461

      Perfect! Moeten ze echt doen!

      Staan we in Bahrein alsnog weer met 10 teams... Jij kent de Amerikaanse cultuur niet? Proud to be American? De arrogantie? Daarmee gaan ze het nooit redden in de F1. Dat vertel ik je bij voorbaat! Maar, zoals ik altijd overal ook een positieve kant kan zien: Is Force India niet meer het laatste team op de startgrid.

      • + 0
      • 12 apr 2009 - 15:33
      • Onder welke steen kom jij vandaan?

        Er rijden alweer 10 teams in de F1

        • + 0
        • 12 apr 2009 - 19:28
        • reprep

          Posts: 594

          volgens mij bedoelt hij . dat hij verwacht dat het een amerikaans zootje wordt bij dat team , vanwege de amerikaanse arrogantie en dat ze daarom niet in 2010 aan de start gaan staan.

          dan hebben we in 2010 toch wel 10 teams aan de start.


          nou mijn tip voor het USF1/USGPE team.
          huur Helio Castroneves (Braziliaan)
          populair in amerika(vanwege 2 indy500 winsten en winaar dancing with the stars)
          , goede coureur.
          maarja , als hij maar niet de bak in moet vanwege zn belastingschuld

          • + 0
          • 12 apr 2009 - 23:47
  • Ik weet niet aan welke klasse jij denkt dat ze mee gaan doen Gerard, maar ik zie dat je drie coureurs noemt. Ik kan je verzekeren dat ze slechts twee coureurs zullen contracteren en die volop laten testen. En voor de ervaring nemen ze het eerste jaar sowieso iemand met veel ervaring. Ik gok een Trulli, Barrichello of Fisichella.

    • + 0
    • 12 apr 2009 - 14:54
  • BasB

    Posts: 28

    @Daan: volgens mij snap je het sarcasme niet: Tristan bedoelt dat USF1 als 11e team er voor Bahrein alweer mee ophoudt.

    De laatste keer dat Amerikanen meededen met een nieuw team zouden ze meteen hun eerste wedstrijd wel gaan winnen. We weten allemaal hoe het BAR vergaan is. Hun mond was groter dan hun prestaties, maar ze deden wel mee.

    Ik denk dat USF1 ook beter met Toyota, Mercedes of Ferrari in zee kan voor motoren. Die hebben een enorme overcapaciteit. Waar de motorenafdelingen vroeger twee motoren per auto per weekend bouwden, moet een motor steeds langer meegaan. Daarbij bouwden ze ook motoren om te testen, maar ook dat heeft geen zin meer: er mag nauwelijks meer ontwikkeld worden.

    • + 0
    • 12 apr 2009 - 22:21
  • felix50

    Posts: 5.792

    Sorry maar ik kan niet warm lopen voor Cosworth want in het verleden was de motor bij lange niet betrouwbaar . Niet voor niks zijn de teams toendertijd overgestapt.Nee dat was een fiasco en wanneer Cosworth zich daarin niet zou verbeteren ze niks te zoeken hebben in de f1

    • + 0
    • 13 apr 2009 - 09:28
  • maat

    Posts: 2

    Beste Felix over Cosworth zou je volgens mij toch wat anders moeten denken niet alleen hebben zij in het verleden 176 GP zeges gehaald maar ook vandaag en ik praat vanuit de contacten die ik heb, is er nog steeds een zeer grote en goede groep engineers bij cosworth die volgens mij best wel eens aan zouden kunen haken bij hun oude successen Cosworth was met name bekend om zijn betrouwbaarheid en die wordt weer heel belangijrk

    • + 0
    • 13 apr 2009 - 16:41
  • @Felix, ik vind het een schande dat je zou durf te praten over Cosworth. Zoals maat het al goed uitlegt is Cosworth helemaal niet zo slecht zoals jij denkt. Als het idd zo is dat dit team Cosworth motoren gaat gebruiken, ga ik juichen, ben altijd al gek geweest op het mooie geluid van de Cosworth V12, V10 en V8.

    En als ze de rest verslaan qua betrouwbaarheid dan wil ik jou nog wel eens spreken, ik wil geen ruzie maken, maar je weet wat ik bedoel..

    • + 0
    • 14 apr 2009 - 11:10
  • @ RS- Motorsport, naar mijn weten heeft Cosworth nog nooit een V 12 gehad. Zij hebben wel altijd goede motoren gebouwd, alleen die 20.000 toeren Cosworth die in 2006 bij Williams erin lag was dat niet. Maar mochten Toyota, Renault en Mercedes door de crisis afhaken, dan is Cosworth voor de rest van het veld een goede keus. Behalve voor Ferari, die blijven altijd met een eigen motor rijden.

    • + 0
    • 14 apr 2009 - 18:19
  • Rob

    Posts: 10

    Echte cossie motoren eindelijk weer !! Schitterende motoren

    • + 0
    • 15 apr 2009 - 21:04
  • maat

    Posts: 2

    ik heb hier zelfs A0 versie prints van de originele tekening van de COSWORTH V8 motoren van de hand van Keith Duckwort zelf. Het zou echt geweldig zijn Cosworth weer terug te hebben in de F1.

    • + 0
    • 16 apr 2009 - 12:39

AT Grand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

    Zaterdag weather-image

    Zondag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

    Vrije training 3

    12:30 - 13:30

    Race / Startgrid

    15:00 - 17:00

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

    Kwalificatie

    16:00 - 17:00

    Snelste ronde

    15:00 - 15:00

ATGrand Prix van Oostenrijk

Lokale tijd 

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 1

    13:30 - 14:30

  • Zaterdag weather-image

  • Vrije training 3

    12:30 - 13:30

  • Zondag weather-image

  • Race

    15:00 - 17:00

  • Vrijdag weather-image

  • Vrije training 2

    17:00 - 18:00

  • Zaterdag weather-image

  • Kwalificatie

    16:00 - 17:00

  • Zondag weather-image

  • Snelste ronde

    15:00 - 15:00

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
26 - 28 jun
Oostenrijk
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
26 - 28 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar