user icon

FIA heropent onderzoek naar straf Trulli

  • Gepubliceerd op 02 apr 2009 08:47
  • comments 31
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft Lewis Hamilton en Jarno Trulli opnieuw opgeroepen om de straf van Trulli te bespreken. De Toyota-coureur werd bestraft voor het inhalen tijdens een safety car-periode, terwijl Hamilton al toegaf aan de kant te zijn gegaan.

Desondanks besloten de stewards in Australië om 25 seconden straf uit te delen. Met behulp van nieuw bewijs gaan ze nu kijken of die straf gehandhaafd moet blijven. Een gesprek tussen Hamilton en McLaren over de boordradio is volgens Autosport dat nieuwe bewijs.

En dus heeft de FIA de zaak weer heropend. Artikel 179b van de Sportieve Code stelt dat de bond dat mag doen als er nieuw bewijsmateriaal aan het licht komt. Een uitspraak in deze zaak wordt later vandaag verwacht.

Reacties (31)

Login om te reageren
  • GJD

    Posts: 444

    Hoppa dat dit gebeurt in de wereld van F1. Zeer goede zaak, ben benieuwd naar de uitkomst

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 08:55
  • fulcoboy

    Posts: 68

    Het is te hopen dat ze de beslissing niet terug draaien en Hamilton nog een eventuele straf geven voor het achterhouden van informatie... Anders gaan er weer complot theorien ontstaan dat de FIA moetwillig Hamilton tegenwerkt.

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 09:03
  • Wat een bezopen gedoe. Als McLaren nieuw bewijs aandraagt voor die zaak bij Spa dan is dat \"niet toegelaten\", maar nu wel?

    Volslagen willekeur en vriendjespolitiek.

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 09:32
    • Tommieeee

      Posts: 772

      Inderdaad. Compleet belachelijk dit!!!

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 10:03
    • Daar ben ik het niet mee eens. Ten eerste was er bij Hamilton geen Safty car. Ten tweede was er bij deze in melbourne ook een Hamilton die zei ja ik liet hem voorbij gaan omdat me team dit aangaf. Ik snap niet dat je dna een link gaat leggen met de actie van Spa want het komt niet eens in de buurt met vergelijking

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 10:10
  • GJD

    Posts: 444

    Och hier, daar komen de complot theorien enz enz weer voor de dag.

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 10:03
  • Dani

    Posts: 5

    Tsja, hoewel ik stiekem een Hamilton fan ben lijkt me dit toch wel terrecht. Hamilton had het recht om Trulli in te halen, maar Trulli had datzelfde recht als Hamilton vet van het gas is gegaan. Dit laatste lijkt me het geval als hij daartoe team orders heeft gehad. In dit geval moet Trulli gewoon die p3 terug krijgen.

    Mijn theorietje: Hamilton haalt Trulli in en McLaren is bang dat dit gevolgen gaat hebben (niet geheel onterrecht gezien hun ervaring met FIA). Laten ze het zoals het is risceren ze een panalty, laten ze Trulli weer voorbij zitten ze sowieso safe. Als dit echt zo is, is het natuurlijk wel smerig om later protest aan te dienen, Trulli zwart te maken en zo proberen die p3 terug te krijgen, but hey, that\'s F1!

    Je zou natuurlijk liever hebben dat stewards tijdens de race bindende uitspraken kunnen doen, maar helaas hebben ze blijkbaar nog niet realtime alle data tot hun beschikking en moeten er altijd zulke spelletjes gespeeld worden na de race.....

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 10:06
    • TDZ

      Posts: 1.296

      Onzin. dit is alleen van de laatste paar jaren. Daarvoor was het lang zo erg niet. Maar ja, toen was F1 tenminste echt leuk

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 12:53
    • GJD

      Posts: 444

      Tsja, hoewel ik stiekem een Hamilton fan ben

      Waarom een stiekeme fan??

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 12:57
  • Roy-NL

    Posts: 848

    Wellicht goed nieuws voor Trulli ... en met dit mooie weer heb ik er niet zo\'n behoefte aan om \"samenzwering\" te roepen :o)

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 10:10
  • BasB

    Posts: 28

    @fulcoboy: wat een onzin. Hamilton heeft altijd gezegd aan de kant te zijn gegaan. Dat het onderzoek nu heropend wordt is politiek. Het nieuwe bewijs wordt als legitimatie voor heropening gebruikt. Dat bewijs is nooit achtergehouden.

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 10:23
  • fulcoboy

    Posts: 68

    En daar hebben we het dan: Hamilton is gediskwalifceerd in de GP van Australie voor het express achterhouden van essentiele informatie...

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 11:01
  • dennis90

    Posts: 3

    ze kunnen er toch niks meer aan veranderen net als bij hamilton bij spa. het is een 25 seconde straf en dat word gezien als drive-true penalty. en dat kunnen ze achteraf niet veranderen

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 11:07
    • Tommieeee

      Posts: 772

      Als ze McLaren ergens op willen pakken dan kunnen ze dat best veranderen hoor.

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 11:19
    • GJD

      Posts: 444

      Schijnbaar wel dus

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 11:20
  • Wat ik nou weer zo schunnig vind aan het hele verhaal is dat de FIA openheid belooft had in deze beslissingen. Daar is dus weer geen moer van terecht gekomen. Ze hadden toch op zijn minst kunnen aangeven wat de mensen die ze gehoord hadden gezegd hebben.

    Op het document van de stewards beslissing staat gewoon een simpel zinnetje dat de beklaagde coureur ingehaald heeft tijdens de SC periode en daarvoor volgens straf krijgt.

    Het enige nieuwe is (volgens mij) dat ze wat regelement artikel nummers noemen.

    Wat is daar nou openheid aan?

    @alle noobs (Jermaine et al) die bij de verschillende situaties gaan vergelijken hoe terecht de straf was ... Who cares? Geen beroep mogelijk == geen beroep mogelijk. Als dat nu wel kan dan had het vorige keer ook moeten gekunnen.

    • + 0
    • 2 apr 2009 - 11:18
    • GJD

      Posts: 444

      Deze actie komt vanuit de stewards, die herzien hun eigen beslissing is geen beroep aan te pas geweest

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 11:22
    • Gast ga mij geen noob noemen. Je dnekt zelf alles te weten maar als je dit vergelijkt met elkaar zit je gewoon ernaast. Het is gewoon belangrijk wat de situatie is! Daarnaast als iemand anders wat aangeeft dat tegen spreekt wat fia heeft gedana. Zelfs de persoon die er zelf een voordeel haalt is het iets waar Fia niet omheen kan draaien. Dus dnek na voordat je je reactie over dat plaats want anders heb jij ook echt totaal geen inzicht.

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 12:50
    • Daarnaast is het beroep niet eens door Toyota gestart omdat ze zeiden dat dit niet zou kunnen en vaak niet doorgelaten werdt. Dus volg het allemaal ff beter wil je.

      • + 0
      • 2 apr 2009 - 12:51

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Coureursprofiel

  • Team Mercedes
  • Punten 2.514
  • Podiums 192
  • Grand Prix 241
  • Land GB
  • Geb. datum 7 jan 1985 (36)
  • Geb. plaats Tewin, GB
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,74 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar