user icon

Ferrari vraagt FIA om duidelijkheid over regels

  • Gepubliceerd op 16 maa 2009 11:46
  • comments 24
  • Door: Rob Veenstra
De BGP001 van Brawn GP is uitgerust met een aparte diffuser. Ook Williams en Toyota verkenden de regels met hun diffusers, die al goedgekeurd werden. Ferrari-teambaas Stefano Domenicali vraagt de internationale autosportbond FIA om opheldering over de regels.

“Wij hebben de aangepaste reglementen echt helemaal letterlijk aangehouden. Andere teams hebben voor een andere aanpak gekozen. De FIA moet nu alle twijfels over wat wel en niet mag wegnemen, hopelijk doen ze dat snel en duidelijk”, besluit Domenicali.

Reacties (24)

Login om te reageren
  • Tommieeee

    Posts: 772

    Zouden ze de FIA ook om duidelijkheid vragen als ze zélf de reglementen niet helemaal letterlijk aanhouden, zoals ze in het verleden vrij regelmatig hebben gedaan?

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 12:03
    • Paul

      Posts: 626

      Goede vraag man, echt top gewoon!

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 12:14
    • Hoezo ver gezocht?, altijd als Ferrari om verduidelijking vragen is het gelijk van, Ferrari houd zich vast zelf ook niet aan de regels..

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 12:14
    • Brandje

      Posts: 78

      Die is echt heel goed!! Normaal gesproken vraagt de FIA aan Ferrari of iets wel/niet legaal is.

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 20:03
    • Dope-R

      Posts: 58

      Er zijn wel meer teams geweest die vraagtekens zetten bij de gebruikte diffusers. Of denk je dat ze allemaal in opdracht van Ferrari werken Tommy boy?

      • + 0
      • 17 maa 2009 - 08:10
    • felix50

      Posts: 5.792

      dat hoeft ferarri dan niet te doen want dan was Dennis er altijd die dat vroeg of dat wat ferarri had legaal was .Nu datmclaren weer betere tijden rijd zullen ze de updates afgekeken hebben want waarom zijn er anders zo laat mee.ik denk dat ze zelf geen oplossing hadden en nu er toch samenwerking is met Brawn mclaren(ze daar ook mensen hebben lopen) daar een beetje van leent zeg maar

      • + 0
      • 17 maa 2009 - 08:57
    • sanderndk

      Posts: 586

      Maak je niet druk je hoeft dit jaar geen zorgen om de F1 te maken Mclaren fannetje

      • + 0
      • 17 maa 2009 - 19:44
  • Smitju

    Posts: 442

    Die diffusers worden dus verboden, en zo staat Ferrari komend seizoen weer op 1. Zoals we in de afgelopen jaren wel vaker hebben gezien (bijv. met de schokdempers van Renault.)

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 12:19
  • Wat ik het ergste van al vind, los van de onduidelijke FIA regels, is dat de FIA wacht tot Melbourne (of het zal niet veel schelen) om aan enkelen duidelijk te maken dat iets niet reglementair is.

    Gevolg is dan dat degene die beter hun huiswerk gedaan hebben benadeeld worden. Hoelang kan het duren om bvb de diffuseren van Brawn te checken en te beoordelen of het al dan niet reglementair is?

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 12:21
  • Roy-NL

    Posts: 848

    ... vind het nogal kleinzerig om te roepen dat het juist Ferrari is die normaal onder vuur ligt. Heeft dan niemand in de gaten dat het altijd diegenen zijn die sneller gaan dan anderen / een maas in de regels hebben ontdekt onder vuur liggen? En ditmaal is het juist niet Ferrari die \"slim\" is geweest. Het is allemaal gewoon een politiek spelletje om je tegenstanders de wind uit de zeilen te nemen. Dus kom me aub niet aan met van die: \"zouden ze dat ook aankaarten als ze het zelf zijn\" vragen.

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 13:18
  • Martijn01

    Posts: 287

    wat is een diffuser?

    Dankje voor de uitleg (alvast) Martijn01

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 13:47
    • jort82

      Posts: 106

      Kijk voor dit soort vragen hebben we internet....

      en.wikipedia.org/wiki/Diffuser_(automotive)

      Dit spelletje is elk jaar aan de orde, dus niets geen gezeur over dat ferrari ook allemaal illegale dingen heeft. Ze zijn toch zelf ook teruggeroepen door de FIA om de uitlaten te veranderen....

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 14:17
    • Luchtuitlaat aan de achterzijde van de onderkant van de wagen die een sterke invloed heeft op de aërodynamische kenmerken. De diffuser, waar de lucht uiteindelijk de achterkant van de wagen verlaat, zorgt voor een gecontroleerde luchtstroom aan de onderkant van de wagen. De diffuser zorgt voor een lage druk onderaan de wagen doordat het dienst doet als een stroomversneller. Doordat de druk onderaan de bodemplaat lager ligt dan bovenaan, wordt er downforce gegenereert.

      http://f1-club.clint.be/info/fototonen.php?foto=diffuser

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 14:46
    • ch3izs

      Posts: 56

      Diffuser

      The rear section of the car\'s floor or undertray where the air flowing under the car exits. The design of the diffuser is crucial as it controls the speed at which the air exits. The faster its exit, the lower the air pressure beneath the car, and hence the more downforce the car generates.

      www.formula1.com/inside_f1/glossary.html#D

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 16:27
  • sanderndk

    Posts: 586

    Gelieve alle Mclaren fans hierboven, objectief proberen te zijn haha Brawn Gp gaat zo snel tuurlijk zijn er vraagteke... Ik vraag me ook af kan dat echt iedereeen toch en als concurrent vraag je jezelf af is het wel eerlijk...

    Sommige mensen hebben nog steeds moeite om in te schatten dat het hier om de meest geavanceerde sport ter wereld gaat geen een of andere boeren sloop race waar je meteen ziet wat eerlijk is en wat niet...

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 14:04
  • BMW POWER

    Posts: 358

    Laten wij stellen dat de diffuser, door FIA, illegaal wordt verklaard om de pijn te verzachten. En laten wij stellen dat de kracht van BGP001 zijn diffuser is…de strijd gaat dit jaar tussen drie teams…Ferrari, BMW en Toyota. Ook al is het te vroeg om voorspellingen te doen (eigenlijk pas na de vierde GP kan je dat), gezien de test resultaten en wat experts zeggen, zijn deze 3 teams echt favoriet, en laten wij niet vergeten dat we over het hele seizoen moeten kijken en niet een race. Dus, Melbourne levert ook niet veel voor voorspellingen, behalve punten die meetellen en een goed begin, wat ook zeker mentaal belangrijk is voor een team, verder niets.

    BGP001 is zeker een sterke auto, maar dat is een test, wie zegt dat juist McLaren niet gaat verassen. Het is duidelijk dat de MP4-24 een “slechte” auto is, maar wij weten natuurlijk niet wat zij bij McLaren aan het doen zijn en, of de problemen op te lossen zijn.

    Tijdens de wintertest van 2008, was BMW ook vaak achteraan te vinden, en Williams was juist heel sterk, en wat gebeurde toen het seizoen afgelopen was? BMW 135 punten en Williams 26 punten!!! Daar draait het toch om???

    Veel plezier met vroeg opstaan op 29-03-2009 ;)

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 17:28
    • Vroeg opstaan?

      het begint om 08.00 s\'morgens..

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 20:05
  • wat ik niet begrijp is de regels over de haaienvinnen etc etc... deze waren toch verbannen uit de f1 ?

    Ik hoop dat jullie daar antwoord op kunnen geven
    Gr robin

    • + 0
    • 16 maa 2009 - 19:15
    • Horizontale vleugeltjes mogen niet, deze staat verticaal en mogen dus wel..

      • + 0
      • 16 maa 2009 - 20:04
    • BMW POWER

      Posts: 358

      Dat dacht ik ook, maar een haaienvin is niet bedoeld om Downforce te winnen, maar voor minimale stabiliteit, en volgens mij mag het, ook omdat je dan niet veel verschil krijgt als het gaat om de luchtstroom die om de auto heen gaat. Dit kun je met CFD (Computetional Fluid Dynamics) zien, berekennen en de auto aanpassen. Zie: www.youtube.com/watch?v=Q9abjlj0fI4

      • + 0
      • 17 maa 2009 - 17:49
  • Ach wat boeit het, was het niet Ferrari was er wel een ander team dat ermee zou komen. Dit zul je altijd houden met nieuwe regels.

    • + 0
    • 17 maa 2009 - 18:40

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

IT Grand Prix van Italië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Gerelateerd nieuws

WK standen 2021

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bahrain International Circuit - Wintertest

Bekijk het volledige testschema

Geef je mening

De Formule 1-bolide van 2022 is mooier dan de huidige?

Team profiel

Bekijk volledig profiel

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
26 - 28 maa
Bahrein
16 - 18 apr
Italië
7 - 9 mei
Spanje
20 - 23 mei
Monaco
4 - 6 jun
Azerbeidzjan
18 - 20 jun
Frankrijk
25 - 27 jun
Oostenrijk
2 - 4 jul
Oostenrijk
16 - 18 jul
Groot Brittannië
30 - 1 aug
Hongarije
27 - 29 aug
België
3 - 5 sep
Nederland
10 - 12 sep
Italië
24 - 26 sep
Rusland
1 - 3 okt
Singapore
8 - 10 okt
Japan
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika
29 - 31 okt
Mexico (land)
5 - 7 nov
Brazilië
19 - 21 nov
Australië
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2021

Datum
Grand Prix & Circuit
26 - 28 maa
16 - 18 apr
7 - 9 mei
20 - 23 mei
Monaco Monte Carlo
4 - 6 jun
Azerbeidzjan Baku City Circuit
18 - 20 jun
Frankrijk Paul Ricard
25 - 27 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
2 - 4 jul
Oostenrijk Red Bull Ring
16 - 18 jul
Groot Brittannië Silverstone
30 - 1 aug
Hongarije Hungaroring
27 - 29 aug
3 - 5 sep
Nederland Circuit Zandvoort
10 - 12 sep
Italië Monza
24 - 26 sep
Rusland Sochi Autodrom
1 - 3 okt
8 - 10 okt
22 - 24 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
29 - 31 okt
5 - 7 nov
Brazilië Interlagos
19 - 21 nov
Australië Albert Park
3 - 5 dec
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
10 - 12 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar