ING bezig aan laatste seizoen als Formule 1-sponsor

De Nederlandse bank ING stapt na dit seizoen uit de Formule 1. In 2009 zal de naam van de multinational nog te zien zijn op de bolides van Renault, maar in het kader van kostenbesparingen heeft het concern besloten om zich terug te trekken uit de sport.

Dat meldt het persbureau ANP. ING kondigde vorige maand al aan veertig procent op de sponsoringuitgaven te bezuinigen. Het concern stapte begin 2007 in de Formule 1, maar is nu hard getroffen door de kredietcrisis en verlaat de sport aan het einde van het jaar.

In een verklaring meldt ING: "We hebben zeer genoten van onze samenwerking met Renault en wij blijven zeer nauw met de renstal samenwerken om ons partnerschap met een positief laatste jaar af te sluiten."

Reacties (13)

Login om te reageren
  • Mirani

    Posts: 3.077

    Op zich een begrijpelijke en logische stap. Ze zitten in zwaar weer. Maar toch zou ik willen dat ze nu even doorpakken. Die naamsbekentheid vasthouden en wanneer de economie weer aantrekt kan sponsering juist weer helpen. Nieuwe klanten winnen en je marktaandeel vergroten

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 10:44
    • marcel

      Posts: 124

      ben het niet met je eens de sponsering in de f1 kost hun tig miljoen het is niet alleen renault wat ze sponseren maar ook de banen waardoor ze reclame op mogen hangen .en daar staaat dan tegen over dat er heel veel nieuwe klanten bij moeten komen om die miljoennen weer terug verdiennen .of je doet het voor naams bekentheid en dat is ook belangrijk . maar als je heel veel mensen ontslaat en ook nog staats steun krijgt vind ik niet dat je in de f1 actief mag blijven

      • + 0
      • 16 feb 2009 - 11:06
      • johan

        Posts: 985

        Reclame maken doe je niet alleen om naamsbekendheid te krijgen, maar ook te houden.
        Waarom denk je dat Coca-cola nog steeds het WK voetbal sponsort?

        • + 0
        • 16 feb 2009 - 12:27
      • Mirani

        Posts: 3.077

        Ja, sponsering in F1 kost vele miljoenen. Maar in de banksector praten we over vele miljarden. Dat neemt niet weg dat moreel gezien je gelijk hebt. Het moelijk, zo niet onmogelijk, zijn om dit uit te leggen. Doorgaan met sponsering van een F1 team maar ook duizenden banen schrappen.

        Maar er zal een tijd komen na de crisis. Daar zullen vele kansen liggen voor banken, zoals de ING. Wie moet bv ABN kopen? Zo zijn er meerdere banken die, wanneer de economie het toelaat, in de verkoop zullen gaan.

        Daarom denk ik niet dat ING haar strategie nu moet gaan aanpassen, tenzij het natuurlijk niet anders kan. Sponsering van Renault en meerdere circuits hoort bij die strategie. Dus op de langere termijn kan die sponsering uiteindelijk heel erg belangrijk zijn voor ING. Daarnaast is de periode vrij kort wanneer ING echt naamsbekendheid wilde opbouwen.

        • + 0
        • 16 feb 2009 - 15:18
  • jozzy

    Posts: 37

    jammer, maar kan het wel begrijpen met al die ontslagen wereldwijd.

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 10:48
  • kieko

    Posts: 435

    Renault zal snel op zoek moeten naar een nieuwe hoofdsponsor, en ook nog een die kapitaalkrachtig is, lukt dit niet dan is renault de volgende die stopt met F1.
    Renault zelf zit ook in zwaar weer. De staat moet bijspringen om de boel overeind te houden.

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 11:02
  • ives

    Posts: 1.278

    Tja, jammer voor Renault maar dan zijn we misschien eindelijk van dat lelijke kleurenpatroon af!

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 11:19
  • Het word tijd dat de sigaretten reclame weer toegestaan gaat worden. Ben benieuwd hoe Renault hiermee omgaat.

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 11:57
    • Paul

      Posts: 626

      Gaan we weer...

      Is natuurlijk belachelijk! Zowel op gezondheidsgebied als de economie is dit echt enorme onzin...

      • + 0
      • 16 feb 2009 - 12:18
      • Niks belachelijks aan hoor, niet iedereen is voorstander van het verbieden van tabaksreclame.

        Ging altijd goed, dus laat deze bedrijven maar komen!

        • + 0
        • 16 feb 2009 - 18:54
      • f 1

        Posts: 303

        ben al jaren fan van auto/motor sport maar nog nooit van me leven een sigaret aangeraakt sponsoren zijn nodig voor de sport maar niet om mij gek te maken op een auto of motor staat dit dus ik moet dat ook

        • + 0
        • 16 feb 2009 - 21:18
  • DE ING woordvoester heeft altijd volgehouden dat de ING sponsoring zich direct terug vertaalde in meer omzetten door grote deals afgesloten tijdens de races.

    Vanuit dat oogpunt is dus nogal dom om nu de sponsoring van F1 stop te zetten. Misschien gaan ze er wel vanuit dat dat soort grote deals in de komende jaren minder vaak worden afgesloten door de crisis.

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 20:29
  • Mooi ik wou al bijna mijn rekening laten opzeggen omdat postbank ing werd, maar in dit geval laat ik mijn rekening wel bij de alonso bank :)

    • + 0
    • 16 feb 2009 - 20:29

ES Grand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

ESGrand Prix van Spanje

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

WK standen 2026

Bekijk volledige WK-stand

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wat is jouw eerste oordeel over de nieuwe F1-regels?

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Spanje
-
Bahrein
-
Bahrein
6 - 8 maa
Australië
13 - 15 maa
China
27 - 29 maa
Japan
10 - 12 apr
Bahrein
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika
22 - 24 mei
Canada
5 - 7 jun
Monaco
12 - 14 jun
Spanje
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2026

Datum
Grand Prix & Circuit
6 - 8 maa
Australië Albert Park
13 - 15 maa
27 - 29 maa
10 - 12 apr
17 - 19 apr
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
1 - 3 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
22 - 24 mei
5 - 7 jun
Monaco Monte Carlo
12 - 14 jun
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar