Honda niet aan de start in 2009
- Gepubliceerd op 04 dec 2008 20:38
-
25
- Door: Dennis Roke
Hoewel het nog niet officieel bevestigd is, melden onze bronnen dat tijdens een spoedvergadering vanavond op de fabriek in Brackley de medewerkers is medegedeeld dat Honda het nieuwe seizoen niet gaat halen. De Japanse autogigant trekt de stekker eruit rond maart 2009 en als tegen die tijd geen kopers zijn gevonden voor het team zal de hele fabriek worden gesloten.
Het team benadrukt dat het gedwongen ontslagen zoveel mogelijk wil voorkomen. Talloze medewerkers hebben naar verluidt al contact gelegd met concurrerende Formule 1-teams, op zoek naar een nieuwe baan.
Medewerkers van Honda's HGT-divisie in Engeland hebben de opdracht gekregen naar Japan te vliegen, waar ze hoogstwaarschijnlijk de mededeling krijgen dat ze geen werk meer hebben. De Japanners hebben naar eigen zeggen twee mogelijke kopers op het oog, maar het terugtrekken van Honda betekent ook dat de Japanners niet verder zullen gaan als motorleverancier.
Mocht het team erin slagen een koper te vinden, zal het dus op zoek moeten naar een nieuwe motorleverancier. Ross Brawn zal daarvoor contact kunnen leggen met zijn voormalige werkgever Ferrari. In deze tijden van financiële crisis is het vinden van een koper echter lang geen zekerheid.
Het terugtrekken van Honda betekent een triest einde voor een legendarische naam in de Formule 1. De Japanners boekten in de jaren tachtig vele successen als motorleverancier, maar boekte de laatste overwinning in Hongarije 2006. Afgelopen seizoen kwam het team niet verder dan de voorlaatste plaats bij de constructeurs.
Trending nieuws
-
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.516 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (25)
Login om te reagerenPosts: 1
Kan Jenson Button wellicht naar Toro Rosso... is nog een plekje vrij ;-)
Posts: 47
Dat is lekker... :-(
Posts: 12
Godsamma wat zonde,weer een team weg:S
Posts: 336
Dit ga je NIET NIET NIEEEEEET menen!! :(
Posts: 37
je neemt de woorden uit mijn mond... Dit is echt niet gezond....
Posts: 193
Zal me maar toe voegen, met jullie gedachten. Dit is echt historisch. Kan het niet geloven. Dadelijk staan we alleen met Ferari en mercedes aangedreven auto\'s aan de start.
Posts: 11.414
Toch nog standaard motoren dan ...
Posts: 7.177
Ja dan heb je wel een battle om punten dat is zeker maar god wat wordt het dan saai:S Oh en vergeet toyota niet ;)
Posts: 11.414
Zijn al die \"kostenbesparende maatregelen\" toch te duur geworden ...
Posts: 2.267
eerst het gehele technische team op de schop met allerlei nieuwe mensen, vervolgens praatjes hebben dat ze wel eens vooraan kunnen meestrijden omdat ze een goed kerbs systeem hebben..... en wellicht blijkt dat ze nu toch niet zo goed zijn als dat ze zelf gedacht hebben, en er dus maar mee stoppen. Jammer, maar ben nooit fan geweest van deze groep mensen
Posts: 2.567
Eerst zien, dan geloven......
Posts: 91
aai aai aai dat is geen goeie evolutie.Zomaar van de ene dag op de andere gedaan. Pijnlijk voor de formule 1. Honda weg, Toro Rosso waarschijnlijk weg. . . Toyota zie ik ook nog volgen. Williams zal ook nog wel slachtoffer worden van de crisis En dan is het vrees ik gedaan met onze gelieve formule 1. :( wereldkampioen van 2009 de laatste wereldkampioen formule 1 ?
Posts: 1.966
Nee, nee, nee!!!Ik ben geen doemdenker, maar een ander team zal er niet zo snel meer bij komen...Niemand durft nog...Helaas het minst aantal teams sinds heugenis f1 als ik het goed heb, nog maar zo weinig teams en zoals anderen hier ook al op merkten, misschien niet de enige die ten onder gaat!Bernie help, red je sport, je heb geld genoeg!!
Posts: 201
Dit is echt klote!@Falkor. Je zou nog wel eens gelijk kunnen hebben! Nog minder wagens aan de start volgend jaar pffff.
Posts: 67
Ik denk dat het ook te wijten valt aan de kredietcrisis en de slecht lopende auto-industrie.(hoewel het in de USA iets beter gaat) Stel dat BMW geen auto verkoopt dan zullen ze eerst hun kosten gaan besporen om dit soort activiteiten.
Maar ja wel heel erg zonde! Ze waren dan wel afgelopen jaar veldvulling maar toch is het erg jammer.
Misschien dat Dave Richards met zijn connecties wat kan fixen? Laten we het hopen!!!
Ik hoop dat er nu ook een belletje gaat rinkelen bij de FIA en dat ze de regelementen zo´n 10 jaar bevriezen! Wat er ook gebeurd.
Posts: 10.412
pfff dit is slecht nieuws idd. we praten over een fabrieks team en niet over een toro rosso of zo. nu snap ik dat barichello praat over eerder. hij zou het wel geweten hebben. dat hij zonder werk zit volgend seizoen. erg triest dit! wie komt hier na?
Posts: 2.250
Is het 1 april vandaag??? Kan je niet menen, juist nu ze zo mooi aan het voorbereiden waren voor 2009 met KERS enz...
Posts: 7.177
OMG!! Dat zou betekenen als het officieel is dat er nog maar 18 wagens zijn. En dat is gewoon niks meer:S En ik denk dat bijv kers ook al heel veel geld heeft gekost.. Bernie help F1 jo je hebt zo veel geld dat je je eige team kan runnen!! Straks krijg je niks meer binnen man.
Posts: 135
R.I.P.
Posts: 435
Dit wordt de doodsteek voor de F1, maar enkele jaren toe alle grote automerken hun intrede deden in de F1 en de pariculiere teams opkochten of verdreven, op het moment dat het minder gaat is voor de F! geen geld meer. Laten we maar terug gaan naar teams die er alles voor over hebben om te racen in de f1.
Posts: 210
Ja precies kieko, daar ben ik ook bang voor dit kan wel eens het begin van het einde zijn.
Man wat ben ik hier misselijk van,damn.
Posts: 866
nu snappen we warom brawn en fry aan force india gelinkt worden....mischien koopt force india het team wel op....Mallya heeft pieken zat...
Posts: 5.746
Kan in ieder geval Rubens zich beroepen op overmacht als hij geen stoeltje meer vindt. Lag het niet aan hem ;)
Posts: 214
welke teams zullen er volgen?? ik denk dat er wel meer teams zijn die er nu mee ophouden:(
Posts: 586
Het is wel schokkend maar kan er niet van wakker liggen al dat budget en zo een matige auto, dan ben je al ver van huis.
Team word toch verkocht aantal auto\'s blijft gelijk.
BARRICHELLO BRAND LOS VERWACHT NU 10 KLAAG BERRICHTEN TE GELIJK HAHAHA