Williams voert eerste shakedown uit met 2009-auto
- Gepubliceerd op 13 nov 2008 08:19
-
20
- Door: Rob Veenstra
Williams had al eens een 2009-achtervleugel naar een test meegenomen en dezelfde smalle hoge achtervleugel was nu ook gemonteerd. Maar de FW30 was op Kemble ook uitgerust met een voorvleugel volgens de specificaties voor volgend jaar. Geen bridge-wing meer, de voorvleugel nieuwe stijl is zeer plat, wijder, en vanuit de cockpit verstelbaar.
Kennard over zijn shakedown: Het was een mooie dag en het geeft een goed gevoel om als eerste met een auto voor 2009 gereden te hebben. Ik wil graag Frank Williams en het team bedanken voor deze geweldige kans. Ik heb genoten van het testprogramma en ik hoop dat ik van enige hulp bij het werk voor volgend jaar kon zijn.
Een extra foto is bij ons in het fotoalbum te vinden.
Trending nieuws
-
Twijfels over Mercedes-kans Verstappen: "Is het een te grote verstoring?"
Volgens oud-coureur Juan Pablo Montoya zou een overstap van Max Verstappen naar Mercedes voor onrust kunnen zorgen. V...
24 jun 2026 12:09 -
'Assen vraagt FIA-licentie aan voor plekje op F1-kalender'
De geruchten over de mogelijke komst van de Formule 1 naar Assen beginnen weer toe te nemen. Nu de F1-race in Zandvoo...
24 jun 2026 11:22 -
Verstappen gooit hoop op Red Bull-updates: "We hebben nieuwe onderdelen"
Max Verstappen trekt met vertrouwen naar Oostenrijk voor de thuisrace van Red Bull Racing. Op de Red Bull Ring kende ...
24 jun 2026 14:06 -
Racing Bulls wijst tijdelijk nieuwe coureur aan
Het team van Racing Bulls laat aankomend weekend Ayumu Iwasa de eerste vrije training rijden. De Japanner krijgt daar...
24 jun 2026 13:22 -
Doemscenario uitgesloten voor Leclerc: "Hij hoeft zich niet meer te bewijzen"
Volgens Jean Alesi is het oneerlijk om Charles Leclerc te vergelijken met zichzelf. Alesi reed in de jaren '90 vo...
24 jun 2026 12:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Team profiel
- Team naam Williams
- Basis Grove, Oxfordshire, Groot Brittannië
- Jacques Villeneuve 1
- Logan Sargeant 2
- Ayrton Senna 2
- Jacques Villeneuve 3
- Nicholas Latifi 6
- Jacques Villeneuve 6
- Nico Rosberg 7
- Nico Hülkenberg 10
- Nico Rosberg 10
- Jenson Button 10
- Pastor Maldonado 12
- Pastor Maldonado 16
- Nico Rosberg 16
- Nico Rosberg 16
- Valtteri Bottas 17
- Lance Stroll 18
- Pastor Maldonado 18
- Felipe Massa 19
- Alexander Albon 23
- Sergey Sirotkin 35
- Nyck de Vries 45
- Carlos Sainz jr 55
- George Russell 63
- Valtteri Bottas 77
- Robert Kubica 88
161.371 reacties op Williams
39 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Williams

Reacties (20)
Login om te reagerenPosts: 193
Echt foei lelijk. Het zal de foto wel zijn(hoop ik) De verhouding visueel met de auto en achtervleugel staat echt niet
Posts: 2.267
idd. De auto\'s worden er niet mooier op vind ik. Ik vind het zo-en-zo minder worden. Alle technische uitdagingen worden steeds verder beperkt. Aerodynamisch mag er minder, op motorgebied mag er minder... is toch jammer, want technology bied zoveel moois en interessants vind ik
Posts: 602
Zelf ben ik van mening dat het na de eerste tests en wellicht de eerste paar races iedereen gewend zal zijn geraakt aan de aanblik van de 2009 specs. Zo op het eerste gezicht ziet de Williams er best goed uit. In ieder geval erg snel ziet ie er uit!
Posts: 848
Klopt, persoonlijk maak ik me niet zo druk of het er wel/niet uitziet. Als ze maar hard rijden en voor veel spektakel zorgen! ;o)
Posts: 1.827
Het ziet er inderdaad wat PlayMobil achtig uit. Een soort klein speelgoed autootje zo lijkt het. Maar krijgen we volgende week niet live verslag van f1today vanuit Barcelona waardoor we veel foto\'s in het groot kunnen zien ipv de kleine versies die er nu zijn?
Posts: 30
Klopt helemaal, vanaf zondag is een deel van onze redactie in Barcelona om live verslag te verzorgen!
Posts: 11.414
Zo erg is het toch niet? Ik vond de auto\'s van dit jaar een stuk lelijker. Alleen de neus met die dubbele vleugel zag er wel leuk uit. Voor de rest was het net een schoenendoos met overal flapjes.
Posts: 602
Aan de redactie: vergeten jullie dan niet om jullie logo aan te passen aan de 2009 specs....... (Zie logo rechtsonder op de foto\'s)
Posts: 7.177
hahaha
Posts: 155
Wat bedoel je daarmee dan?
Dat ze i.p.v. \"F1today\" bv. \"F1nextyear\" of \"F1nottodaybut2009\" bij moeten zetten of zo.
F1today is een soort \"merknaam\" dus dat is onzin!!!
Posts: 177
hij bedoeld het f1 autotje bij het logo
dat zijn andere vleugels
Posts: 7.177
De achtervleugel ;)
Posts: 10.412
Wat bedoel je daarmee dan?
Dat ze i.p.v. \"F1today\" bv. \"F1nextyear\" of \"F1nottodaybut2009\" bij moeten zetten of zo.
F1today is een soort \"merknaam\" dus dat is onzin!!! citeer Jeroen hij bedoeld de vleugel op het logo....... slim he? en idd de auto is zo gek nog niet,en lijkt snel!
Posts: 859
Ze worden er niet echt mooier op...
Posts: 1.966
Ziet er best \"agressief\" uit, alleen die achtervleugel, da\'s echt wennen...Maar er zal nog een hoop veranderen aan de auto\'s, ze zijn net begonnen!
Posts: 40
Ik begrijp dat de 2009 autos een kleinere achtervleugel krijgen in verband met betere slip steam mogelijkheden, wat gunstiger is voor inhalen. De grip aan de achterkant wordt dan verkregen door de slicks ipv een grote wing. Wat ik dan niet snap is die massive voorvleugel, waarom die zo groot dan? Is er dan genoeg grip aan de achterkant dan om maar zon miniscule achtervleugel te plaatsen, maar niet genoeg aan de voorkant? Je zou denken als de slicks achter genoeg zijn voor genoeg grip waarom is er voor dan zoveel downforce nodig. Waarom niet een normaal formaat voorvleugel?
Posts: 210
Wooow wat een vette bolide, ik hou er wel van een dikke achter vleugel veel minder aerodynamica en een paar dikke slicks eronder. Begint tenminste weer op een F1 wagen te lijken in plaats van een ruimte schip.
Posts: 461
K vind de achtervleugel toch echt niet mooi. Maar waarom is dit nieuws? Volgens mij zijn er al 2 maanden foto\'s in omloop van de nieuwe Williams..?
Posts: 11.414
@Tristan,
Dit keer laten ze het hele aero pakket zien en niet alleen de achtervleugel. Als je op die autosport.com site kijkt zie je ook de voorvleugel.
Alhoewel volgens mij die vleugeltjes op het bodywork er nog af moeten. Toch?
@125ms
Het voorvleugel ontwerp is ook veel simpeler geworden. Misschien is die extra breedte nodig om nog voldoende grip te houden. Ze kunnen de vleugel ook tijdens het rijden bijstellen.
Posts: 42
Ik vind de auto\'s er lekker strak uitzien. Zonder al die troelala van die vleugeltjes. Back to basic zou ik zeggen qua aerodynamica.