Bourdais krijgt 25 seconden tijdstraf
- Gepubliceerd op 12 okt 2008 09:56
-
35
- Door: Dennis Roke
De Fransman valt terug van de zesde naar de tiende plek. De beslissing is een mazzeltje voor Massa, die als zevende eindigt en daardoor een punt extra wint op Lewis Hamilton. De voorsprong van de Brit bedraagt nu nog vijf punten. Bourdais' teamgenoot Sebastian Vettel eindigt nu als zesde, voor Massa en Mark Webber.
Trending nieuws
-
Leclerc kan mogelijke titeljacht Hamilton verstoren
Jolyon Palmer vraagt zich af of Charles Leclerc in staat is om zijn Ferrari-teamgenoot Lewis Hamilton te helpen in ee...
22 jun 2026 16:09 -
'Sainz heeft genoeg van Williams: Vader dringt aan op Audi-transfer'
De toekomst van Carlos Sainz bij Williams staat plotseling ter discussie. De Spaanse coureur leek zich aanvankelijk t...
22 jun 2026 18:06 -
'Red Bull kiest de aanval met opvallend groot updatepakket'
Het lijkt erop dat het team van Red Bull Racing aankomend weekend alle kaarten op tafel gaat leggen. In Oostenrijk in...
22 jun 2026 17:22 -
Lawson blikt terug op Red Bull-drama: "Deed alsof het nooit gebeurd was"
De passage van Liam Lawson bij Red Bull Racing duurde amper twee races, maar liet duidelijk diepe sporen na. De Nieuw...
22 jun 2026 16:46 -
Mercedes wil Antonelli en Russell gelijk blijven behandelen
Binnen Mercedes groeit de discussie over een mogelijke voorkeursbehandeling voor Kimi Antonelli. De jonge Italiaan he...
22 jun 2026 18:46
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Vrije training 1
13:30 - 14:30
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Vrije training 2
17:00 - 18:00
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team -
- Punten -
- Podiums -
- Grand Prix -
- Land BR
- Geb. datum 21 apr 1981 (45)
- Geb. plaats Sao Paulo, BR
- Gewicht 59 kg
- Lengte 1,66 m
4 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Felipe Massa

Reacties (35)
Login om te reagerenPosts: 150
Krijgt allard kalf toch nog gelijk! Weer 1 puntje op het cadeautje lijstje van fiarrari!
Posts: 7.177
Wat een onzin zeg...
Posts: 507
zo nu kunen de kleuters van sommige andere team weer lekker zijken over fiarari niet meer dan terecht deze straf voor de fransman ps: zet hem op massa en ja kalf je loopt altijd wel te mauwen op massa maar wat heb je zelf berijkt dan niet anders dan een B coureur te zijn
Posts: 36
Zinloze straf , als massa hem iets meer ruimte had gegeven was er niets aan de hand.
Posts: 3
waarom ben ik niet verbaasd....???
Posts: 181
Hahaha, wat maakt de FIA een lachertje van zichzelf!
Mijn god, ik geef F1 nog 2 jaar en dan is het dood .. En daar heeft Mad Max zo\'n ontzettend groot aandeel in gehad!
Posts: 859
Belachelijk.
Posts: 177
zowel deze straf voor bourdais als de straf voor massa zijn onterecht. dit gebeurt zo vaak in de f1, en wordt bijna nooit bestraft. als dit zou gebeuren tussen een force india en een honda, zou er niet eens naar gekeken worden.
verder is ook de straf voor hamilton niet echt terecht.
oké, hij ging enorm agressief tekeer. maar toch, dit gebeurt zo vaak, en is nooit bestraft geweest. de FIA had blijkbaar nx beter te doen dan straffe geven. terwijl dat andere keren iemand een straf verdiende en die dan niet kreeg...
Posts: 8
Hier ben ik nu helemaal mee eens, laat die jongens toch racen daar worden ze toch ook voor betaald.
De FIS zijn gewoon kantoor pikken die niks begrijpen van racen
Posts: 62
Co-sign!
Posts: 11.414
Ja wat is dat voor gezeik met al die straffen ineens. Zijn de regels weer aangescherpt ofzo?
Posts: 5.792
ja ik denk het wel omdat de rijders er zelf om gevraagd hebben tijdens de brieving ,tenminste dat zegt KUBiCA
Posts: 11.414
en dan zet Kubica Raikkonen buiten de baan!
Posts: 265
Wat!? Ze mogen die straf niet eens geven, het gebeurde niet in de laatste 5 ronden. Ze moeten hem dan de volgende race een x aantal plaatsen terugzetten.
Posts: 338
Alle straffen dit jaar zijn onterecht, je kunt niet alle incidenten/ongelukken met elkaar vergelijken, elk is anders. De straf voor Lewis was te verwachtten, doet dit hele jaar al zulke dwaze acties (ik geloof vorig jaar dat Alonso dat ook deed en toen had Lewis daar het grootste woord over). Maar de straf steekt echt niet met wat Massa deed die reed Lewis gewoon expres van de baan. Dus daar was meer een stop en go op zijn plaats. Enmet Bourdais deed die hetzelfde hij reed Bourdais van de baan niet andersom. Deze straf snap ik echt helemaal niet. Massa denkt dat ie alles is in de Ferrari maar racen kan ie niet. Als Ferrari verstanding is wisselen ze hem in. Lewis loopt naar zijn schoenen, wordt tijd dat ie normaal gaat doen. In Singapore deed die ook al zo\'n onzinning uitspraak die niemand serieus neemt over dat DC hem wel kunnen helpen als landgenoot Volgens mij is DC een schot en er worden geen kado\'s gegeven, dat laten we wel over aan de FIA. En Lewis moet nog leren om ook de makkelijke dingen goed te gaan doen. Ik hoop dat Kubica wereldkampioen wordt! Want als Lewis of Massa werledkampioen wordt zijn het geen waardige kampioenen. Ik hoop dat ze mekaar de laatste race in de weg zitten en elkaar van de baan rijden. GO KUBICA!!
Posts: 24
Hier ben ik het niet mee eens Hamilton heeft een aggressieve rijstijl.
maar deed schumacher dat ook niet en alonso ook niet, Wat betreft van Massa heb je gelijk je zag duidelijk dat alle 4 de wielen van de baan waren. en de regel daarvoor is 2 wielen op het asfalt, (kerbstones Niet dus) en van bourdais hij kan er niks aan doen hoe moet ie anders de pits uit.
Posts: 195
Waardeloos. Massa moet gestraft, goed Bourdais kwam uit de pits maar zat ruim voor Massa toen hij de bocht expres zo veel mogelijk naar rechts nam terwijl Massa juist overdreven scherp instuurde. Massa had inderdaad en veel betere lijn kunnen pakken.
De straf van Massa na het geval met Hamilton was terecht.
Ook de actie met Webber had mogelijk en straf kunnen zijn om dat hij daar buiten de baan reed en bovendien heel erg gevaarlijk bezig was zo voor de pits uitgang.
Posts: 11.414
Inderdaad, ik vroeg me ook al af of Massa daar bij het inhalen van Webber wel over die pitlane exit en dat wit/rood gestreepte stuk mocht rijden. Lijkt mij nogal stug eigenlijk.
Posts: 985
Ja hoor, waarom zou Bourdais in hemelsnaam een straf verdienen? Omdat Massa blind is en net doet of Bourdais er niet is? Of omdat Bourdais Massa maar gewoon voorbij moet laten?
Bourdais lag zelfs beter in de wedstrijd dan Massa (die moest immers nog een stop maken)
Posts: 44
Vind het wel een terechte straf. Bourdais had nog ruimte aan de binnenkant dus iets meer insturen en ze hadden elkaar niet geraakt. Massa zat toch voor Bourdais op dat moment, kijk maar de replay op youtube.
Posts: 859
Als je er een halve auto lengte voor zit dan kan je insturen wat je wilt maar dan gaat dat toch niet?
Posts: 44
Bedoel dat Bourdais meer in had moeten sturen, dus de bocht minder wijd had moeten nemen.
Posts: 985
Als Massa gewoon wat ruimte laat (het leven en laten leven van jezelf en anderen) dan was er niks aan de hand geweest en had hij makkelijk weggeacceleert van Bourdais.
Maar nee, meneertje Massa doet het op zijn manier. En dit is niet de eerste keer dat het fout gaat zo. Ik zeg ezel, 2x en een steen.
Posts: 26
Als je rustig alle herhalingen bekijkt vind ik eigenlijk dat er helemaal geen straffen uitgedeeld hadden moeten worden.
Actie Hamilton start express mwah denk het niet wel veel te optimistisch en te agresief zoals meestal
Actie Kovalainen Massa er afdrukken (meeste mensen ontgaan denk ik) express denk het wel
Actie Massa Hamilton express denk het niet wel te optimistisch en dom
Actie Massa Bourdais beetje dom van Bourdais express nee
Maar als je eenmaal een straf geeft dan moet je het doorvoeren
en dat is dan ook gebeurt.Het had alleen helmaal niet gehoeven.
Posts: 26
Sorry hoor maar Massa zat er echt een halve auto lengte voor Bourdais had zich gewoon gewonen moeten geven .En in deze situatie van overal straffen voor uitdelen niet meer dan terecht van de straf.
Posts: 7.177
OK laat ik het zo zeggen:
Straf Hamilton vind ik zelf onterecht ja sure het was gewaagd en als Kimi hem daar niet zag was er een grote crash!
Straf Massa een beetje terecht eigenlijk. Het was een foute actie van Massa hij had beter daar even zijn verlies kunnen nemen.
Bourdias Massa: Massa zat er een halve wagen voor dus feitelijk is het niet massa\'s schuld. Alleen had massa beter iets meer naar buiten kunnen gaan. Dit had hem trouwens uiteindelijk ook meer punten gebracht namelijk 3 inplaats van 2
Straf terecht van bourdias... NEE
Posts: 224
Nu breekt mijn klomp !! lees ik dit goed?? Brilletje afgevallen (grapje)
Posts: 7.177
Hoe bedoel je;p
Posts: 368
Wow Jermaine, het komt niet vaak voor maar ben het deze keer 100% met je eens!
Posts: 848
Wellicht is het handig als we de volgende keer allemaal naar hetzelfde programma kijken. Althans, hier zijn zoveel verschillende beschrijvingen te lezen, dat het haast onmogelijk is dat we het hier allemaal over het zelfde hebben.
Posts: 224
Laten we de volgende keer allen SAMEN in bv een bioscoop kijken, dat zou wat zijn ;)
Posts: 3.987
Stelletje kleuters....elkaar alleen maar afzeiken over wel of niet massa fan en over allard kalf of ie wel of niet commentaar mag geven.
de beste man, heeft niet onverdienstelijk geracet in diverse formula in de jaren 80 en was een groot talent, alleen een talent zonder cent.
Je kan em niet afmaken op het feit dat hij iets vind, hij zit daar om zijn mening te geven, respecteer die.
ik ben het ook niet altijd met hem eens, net zo min als ik het met jullie eens zou zijn.
Massa is een arrogante portugees sprekende braziliaan in italiaanse dienst, waarom? omdat ie niet begrepen heeft dat als je om een positie racet wel eens tegenstand zou mogen verwachten. als ik massa had geweest had ik op mijn tellen gepast omdat ik al op mijn klote had gehad van de wedstrijd leiding voor het van de baan trachten te rossen van mijn rivaal in de titelstrijd.
Ik durf zelfs te zeggen dat het lijkt alsof massa rijd met de wetenschap dat ie er toch wel mee wegkomt want hij rijd in een scharlaken rode auto.
ik was jarenlang ferrari fan, gilles villeneuve,nigel mansell, jean alesi, gerhard berger.
het mooie was ze hadden een snelle motor, maar de auto was zo nerveus als maar zijn kon, alleen rijders met een spectaculaire rijstijl haalden er mooie resultaten mee.
met de komst van jean todt ross brawn en michael schumacher en het vaarwel van de v12, heeft het team zichzelf overtroffen, ferrari was altijd de outsider die 20 jaar geen wk succes gekend hebben.
ik walg van ze nu, de romantiek van ferrari is weg.
Het is maar goed dat enzo dit niet meer hoeft mee te maken.
ik mag lijden dat piquet massa eraf tettert in de volgende race, de man verdient het niet om het wk te winnen, niet vanachter de groene tafels
Posts: 7.177
Ten eerste heb ik het nooit over de skills van hem gehad alvast.
Ten tweede is zijn mening als \"expert\" Veel te veel onderbouwd met de mening in voordeel voor mclaren en in nadeel van Massa.
Dus als expert hoor je gewoon onpartijdig te zijn.
En waarom hij daar rijd? Nou Massa is altijd al snel geweest niet de beste racer van het veld maar wel snel.
En dat weet ie heus wel wat een onzin zeg.
En dat van mee weg komen en hij weten is ook onzin want hij komt er niet mee weg anders had hij heus geen dirve trough gehad en hadden ze het gezien als een race-incident!
En waarom zou hij geen titel verdienen? Als massa het niet verdient verdient Hamilton het al helemaal niet.
Die heeft meer mensen van de baan geduwd dan massa.
Bijv Kimi raikonnen? Waar blijft daarbij ja titel rivaal enz?
Kom op zeg! Wees eens reeël
Posts: 11.414
Jermaine,
Massa heeft veel meer mensen van de baan geduwd/aangereden dan Hamilton. Ik kan zo al 5 of 6 aanrijdingen (Massa noemt dat inhaalacties overigens) van hem bedenken in de laatste twee seizoenen. Hoeveel mensen heeft Hamilton aangereden?
Posts: 7.177
Ik heb het over dit jaar hoor 8-)