Kimi Raikkonen plande pitstop in laatste ronde
- Gepubliceerd op 12 sep 2008 09:01
-
16
- Door: Rob Veenstra
Raikkonen: Ik zou naar binnen gegaan zijn, maar ik overleefde de laatste honderd meters naar de pits niet. Op intermediates had het nog een hele mooie slotronde voor mij kunnen worden, maar jammer genoeg haalde ik het niet.
De regerend wereldkampioen houdt zijn mening over de straf voor concurrent Lewis Hamilton voor zich: Er wordt veel over gesproken, maar ik wil me daar niet in laten meeslepen. Ik neem deze beslissingen niet.
De FIA (internationale autosportbond, red.) heeft regels opgesteld en zij hebben bepaald dat hier een straf voor moest komen. Het is moeilijk om te zeggen of dat fout of goed is. Je hebt altijd voor- en tegenstanders. Zo is het leven.
Trending nieuws
-
Mekies maakt Red Bull-standpunt duidelijk: "Verstappen blijft bij ons"
De toekomst van Max Verstappen blijft een van de meest besproken onderwerpen in de Formule 1, maar volgens Red Bull-t...
26 jun 2026 19:14 -
Red Bull heeft goed nieuws voor Verstappen na zware dag
Red Bull-teambaas Laurent Mekies blijft positief na de zware vrijdag op het bloedhete circuit in Spielberg. Red Bull-...
26 jun 2026 20:48 -
Hadjar heeft slecht nieuws voor Verstappen: "Updates werken niet"
Red Bull Racing introduceerde tijdens de Grand Prix van Oostenrijk een omvangrijk updatepakket, maar dat leverde vrij...
26 jun 2026 21:26 -
FIA verbiedt innovatie van Ferrari
Het team van Ferrari moet na dit jaar afscheid nemen van de innovatieve flap die ze achter de uitlaat hebben geplaats...
26 jun 2026 19:53 -
Vermeulen maant Red Bull tot actie: "Verstappen doet niet mee voor het middenveld"
De toekomst van Max Verstappen blijft ook dit seizoen onderwerp van gesprek. Ondanks een contract dat doorloopt tot e...
26 jun 2026 20:26
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
Zaterdag
Zondag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
Race / Startgrid
15:00 - 17:00
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Grand Prix van Oostenrijk
Lokale tijd
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Vrije training 3
12:30 - 13:30
-
Zondag
-
Race
15:00 - 17:00
-
Vrijdag
-
Zaterdag
-
Kwalificatie
16:00 - 17:00
-
Zondag
-
Snelste ronde
15:00 - 15:00
Test kalender
Circuit de Catalunya - Wintertest
WK standen 2026
Gerelateerd nieuws
Geef je mening
Formule 1 kalender - 2026
Formule 1 kalender - 2026
Coureursprofiel
- Team Ferrari
- Punten 3.648
- Podiums 136
- Grand Prix 239
- Land GB
- Geb. datum 7 jan 1985 (41)
- Geb. plaats Tewin, GB
- Gewicht 68 kg
- Lengte 1,74 m
483.789 reacties op Ferrari
66 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Lewis Hamilton
Team profiel
- Team naam Ferrari
- Basis Maranello, Italië
- Kimi Räikkönen 1
- Michael Schumacher 1
- Michael Schumacher 1
- Felipe Massa 2
- Fernando Alonso 3
- Felipe Massa 3
- Michael Schumacher 3
- Felipe Massa 4
- Kimi Räikkönen 4
- Sebastian Vettel 5
- Fernando Alonso 5
- Fernando Alonso 5
- Felipe Massa 5
- Michael Schumacher 5
- Michael Schumacher 5
- Felipe Massa 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 6
- Felipe Massa 6
- Kimi Räikkönen 7
- Felipe Massa 7
- Fernando Alonso 8
- Fernando Alonso 14
- Charles Leclerc 16
- Gerhard Berger 28
- Gerhard Berger 28
- Lewis Hamilton 44
- Carlos Sainz jr 55
509.663 reacties op Ferrari
283 leden hebben dit team als favoriet
Tweets over Ferrari

Reacties (16)
Login om te reagerenPosts: 461
KimIdioot! Wat voor sukkel ben je dan als je Kimi Raikonnen heet.. De pitstop-actie was al dom maar dit kost je nog 8 punten ook! Waar ben je met je hoofd? Niet echt Ice cool denk ik! Niet op de baan in ieder geval! Hahaha
Posts: 167
Wat zeur jij nou? zou jij het beter kunnen? zou zeggen stap in en hou met die praatjes.
Posts: 7.177
Kom op je kan ook te ver gaan. Beetje respect deze mensen rijden elke nederlandse rijder eruit. En kunnen echt rijden.
Posts: 461
Ten eerste mijn excuses voor een te radicale reactie. Daarin tegen hoor ik ook mensn schreeuwen over Hamilton en dat mag wel? Maar goed, ik reagerde iets te radicaal.
Ten tweede, iemand die wereldkampioen is en zo goed kan rijden (hij rijdt idd beter dan mij en alle andere coureurs), moet toch cool kunnen blijven in zo\'n situatie? Het is niet zo dat ik hem door deze actie niet icecool vind, dat schreeuw ik het hele jaar al.
Iemand met zijn evaring moet weten dat je ook eens tevreden moet zijn met wat je hebt. Hij moet niet zo doortrappen met dit als gevolg terwijl je honderd meter verderop de pits in gaat voor intermediates. Dan had hij Lewis er zeker uitgereden! Bij Heifeld pakt het goed uit, en dat deed hij netjes. Als je zegt dat het mis had kunnen gaan had het met iederen op droogweer banden mis kunnen gaan! Dit is gewoon dom!
Posts: 7.177
Hoort net zo min niet hoor;) Ik vind reacties moeten gewoon normaal zijn niet om een persoon aantevalen of aftekraken.
Ben het met je eens dat het ook bij hamilton gebeurt.
En ja dat moet ie idd en het valt me heel erg tegen van me dat hij dat niet deed want als je gaat stressen maak je gewoon foute. En daarnaast zou hij naar binnen gaan dus het was dom om zo hard te verdedigen hij had toch hem weer kunnen inhalen.
En ja hij had idd gewoon zijn positie moeten nemen voor wat het was. beter 8 dan niets.
Posts: 247
Zoals hij al aangaf, het moest alles of niets worden. Als het in zo\'n situatie alles wordt roept heel autosport liefhebbend nederland (want is typisch nl) \"fantastistisch! eindelijk de ware Kimi weer terug\" maar nu het verkeerd uitpakt is hij niet ICE cool.
Ik heb niemand het verhaal van Heidfeld horen omdraaien, dat pakte fantastisch uit, maar neiamnd riep, tjonge wat een domme actie, want het kon ook mis gaan....
Maar ben met je eens dat hij het anders had moeten aanpakken en gewoon 8 punten, die later zelfs om zouden wordebn gezet naar 10 punten (straf Hamilton) op had moeten rapen.
Maar dat alles of niets DAT is de ware Kimi!
Posts: 167
Geweldig uitgelegd, nu het verkeerd uitgepakt is wordt hij idd kampioens-onwaardig genoemt:w
dat vind ik gewoon bullsh*t
Posts: 626
Dat alles of niet kan ik goed waarderen! Alleen als je dan besloten hebt over te stappen naar regenbanden, had hij mijn inziens wel even iets minder risico\'s kunnen nemen in die laatste honderden meters!
Maar, begrijp me niet verkeerd, ik klaag niet! Alles of niets rijden: ik ben voor!!!
Posts: 11.414
Wat is dat nou voor onzin over alles of niets en dat het voor Raikkonen toevallig een keer verkeerd ging? Wat ging er \"verkeerd\" dan? Hoe had het absurde risico dat hij nam beter uit kunnen pakken? Hij kon Hamilton met geen mogelijkheid bijhouden.
Dan kun je nog zo\'n fanboy zijn, maar dat hij zijn auto plat reed in Spa is onverdedigbaar. Het risico dat hij daar nam stond niets tegenover. Volslagen nutteloos.
Heidfeld pakte trouwens hooguit 15 seconde per ronde. Hoe dacht Raikkonen in 1 ronde dan 25 a 30 seconden goed te gaan maken?
Posts: 985
Hij reed vlak achter Hamilton hoor, maar dat terzijde.
Het risico is zeker wel verdedigbaar. Het gaat om 4 punten (niet meteen miepen dat het verschil, maar 2 is, eerst rekenen)
Heidfeld zat al achter de TR\'s en Kubica, maakte zijn pitstop en haalde ze allemaal weer in.
Daarmee heb je duidelijk meer dan 15 seconden goed gemaakt.
Posts: 2.267
volgens mij won heidfeld er een positie(s) mee, dus heeft hij er tijd mee gewonnen. En een stop duurt niet zo lang voor alleen banden, heikki deed een drive through van volgens mij iets van 13 seconde, dus met bandenwissel is het rond de 17 sec....
en dan win je wel terug, spa is een erg lang circuit.....
Posts: 247
Beetje off topic, maar als Heikki een Drive trough in 13 sec. aflegde, hoe is het dan in hemelsnaam mogelijk dat Lewis een tijdstraf van 25 sec. opgelegd krijgt, en dat men ropet \"mja, er kan misschien niet tegen in beroep gegaan worden \" Dan hadden ze hem een tijdstraf van 13 sec. moeten geven.
Of hem dat nou iets oplevert (maybe p2) maaktr dan niet uit. En heb ook geen zin om het op te zoeken :P
Posts: 626
Om de doodeenvoudige reden dat het standaard is dat als na de finish een \'drivetrough\' wordt opgelegd daar 25 seconden voor staan.
Overigens als Heikki slecht 13 door de pits reed verloor hij er nog minder, omdat je namelijk niet 13 seconden lang stilstaan. Of bedoelde je dat hij na de pits 13 achterlag op diegene waar hij eerst net voor reed?
Posts: 247
Ok, puur regelgeving dus, niets tegen in te brengen lijkt me dan hea ;)
Die 13 sec. las ik hierboven in de reactie van Mitchell, kheb dat niet geklokt :p
Posts: 626
Your-Dee, weet ik. Ik vroeg het me af... als het zo is dat binnen rijden buiten rijden namelijk 13 seconden was dan heeft hij er in werkelijkheid waarschijnlijk 10 ofzo verloren. Dan valt een drivethrough eigenlijk best mee dus (dit verschilt natuurlijk per circuit).
In Monza is de pits erg kort bijvoorbeeld. Hoewel de auto\'s er dan wel weer veel harder langsrijden (de auto\'s op de baan) dan in België, dus dat verschil is waarschijnlijk weer te verwaarlozen!
Posts: 247
Inderdaad ja, de Drive through ontvanger rijdt natuurlijk ook ja (had ik nog niet eens bij stilgestaan)
Wel vreemd dat als je dus in de laatste rondes een overtreding begaat je een hogere straf krijgt dan wanneer je dataan het begin of halverwege de race doet. De Fia kan toch een Drive Through simuleren, 80 Km/h met een safety car is net zo hard als met een f1 bolide, dan voer je een klein corectiefactortje door omdat de F1 harder op de pitsstraat af komt rijden en dan ben je tenminste consequent bezig, stel dat de plekken 3-4-5-6-7-8 nou in een bikkelharde strijd zitten, dan kan je met 25 strafsec. zomaar buiten de punten vallen, terwijl als je je drive through had uitgevoerd je misschien op plek 4 was teruggekomen. En dat alles omdat jij hetzelfde deed als een andere coureur, alleen hij deed het in ronde drie en jij in ronde 64, ben je lekker mee dan...